PLAVECKÝ VÝCVIK Mgr. et Mgr. Michaela Bátorová, Ph.D PŘEDPLAVECKÝ VÝCVIK Ø děti předškolního věku (5-7 let) Ø skupinová výuka v počtu „kolik roků = tolik dětí“ na jednoho cvičitele nebo individuální výuka „rodič – dítě“ Ø prostředky pro danou věkovou skupinu = HRY + plavecké pomůcky, písně a říkadla (u dospělých - vysvětlování a ukázky) PŘEDPLAVECKÝ VÝCVIK Økomplexní postup tzn. daný pohybový úkol je vyučován v konečné hrubé podobě Ø Ø bezpečné zvládnutí vodního prostředí = adaptace a osvojení si základních plaveckých dovedností + odstranění bariéry strachu „ ADAPTACE Øzvládnutí vodního prostředí tzv. „sžití se s vodou“ Ø hravé, zábavné a imitační činnosti v mělké vodě Ø jednoduchá a koordinačně nenáročná cvičení üchůze, klus, běh (po pás, po prsa) üpohyb ve sníženém postoji, napodobivá chůze (čáp, vrabec, krokodýl) ühoničky a pohybové úkoly – napodobivá cvičení (žabka, kačenka) ücvičení ve vázaném kruhu – chůze, poskoky, víření üpotopení hlavy a otevření očí pod vodou s využitím známých říkadel (spadla lžička) POTÁPĚNÍ A ORIENTACE „Nácvik potápění a orientace pod vodou přispívá k získání pocitu jistoty! „ Ø nácvik pohybu a orientace pod vodní hladinou Ø nácvik zadržení dechu, pomalého výdechu a otevření očí Ø lovení a přemisťování předmětů pod vodní hladinou „ „ Postupné kroky Øpotopení obličeje + otevření očí Øve dvojici – zrakový kontakt pod hladinou – podání ruky, určování čísel Øsed a leh na dně Øzměny směru pod hladinou Øválení sudů Øpotopení střemhlav (kachní zanoření) – přiměřená hloubka, dopomoc Øvýlov předmětů Øpodplavávání Økotoul, kotoul z podložky Østoj na rukou (dopomoc) PÁDY A SKOKY „ „U skupinové výuky dbát zvýšené bezpečnosti! „ Ø skoky pouze na pokyn učitele Ø zajistit dopomoc z vody - čelem nebo bokem ke svěřenci Ø zajistit bezpečnost na břehu při odrazu „ Postupné kroky Øpády vpřed - ze sedu (sklouznutí), ze dřepu, ze stoje po nohách, krokem Øpády vzad Øpády a skoky s pohybovým úkolem (v letové fázi – tleskání, chycení míče) Øpády a skoky s přetáčením kolem podélné osy (vruty) Økotoul ze dřepu (dopomoc) Øpád ze sedu – střemhlav Øpád ze dřepu – střemhlav Øskok střemhlav (startovní skok) z podřepu (se vzpažením) Østartovní skok Øskok ze startovního bloku – po nohách, střemhlav ZÁKLADNÍ PLAVECKÉ DOVEDNOSTI „Plavecké dýchání „Plavecká poloha, splývání „Pády a skoky do vody „Potápění a orientace ve vodě „Pocit vody „ PLAVECKÉ DÝCHÁNÍ „Nácvik plaveckého dýchání má klíčový význam pro pozdější plavání! „ Ø hluboký nádech pouze ústy Ø plynulý výdech nejprve ústy a později ústy i nosem Ø nácvik v klidném a pomalém režimu Ø otevření očí pod vodou i bez plaveckých brýlí Ø po vynoření neodstraňovat vodu z obličeje a uší Postupné kroky Øvýdech do hladiny (foukání polévky, přemisťování míčků, napodobování zvířátek, auta) Øvýdech s předklonem hlavy (zaměstnat ruce – neotírat oči) Øvýdech s podřepem + otevření očí Ødlouhý výdech pod hladinou (vodník, bublinky, v kruhu) Øvýdech spojený s pohybovým úkolem (skok, panenka, hříbek, ve dvojici) Øvýdech ústy i nosem Øvýdech ústy i nosem s přetáčivým pohybem (kotoul) Ørytmizované výdechy PLAVECKÁ POLOHA „Nezbytné předpoklady pro zvládnutí techniky plavání. „ Øpoloha na prsou i na zádech – zpočátku lze využít dopomoci Ø nácvik zaujmutí splývavé polohy = provádíme pomalu, nalehnutím na hladinu, nenaskakujeme! Ø splývání na břiše – potopení + odraz od stěny šikmo vzhůru Ø splývání na zádech – nalehnutí na hladinu, odraz ode dna z podřepu, odraz od stěny Ø nácvikem sebezáchovné polohy na zádech = vznášením (floating) „ „ Postupné kroky – statická poloha na břiše, na zádech Ønalehnutí na hladinu (dopomoc) Øhvězdice Ømedúza Øhříbek Økolotoč (vázaný kruh) Øcvičení spojená se zadržením dech a výdechem Postupné kroky – splývání na břiše a na zádech Øšipka, torpédo (dopomoc, vedení, tažení a tlačení) Øsplývání v uličce, Øtrojice – tažení, kruh Øodraz ode dna Øodraz od stěny Ømanipulace s polohou hlavy, paží, boků a nohou CIT PRO VODU „Usnadňuje a zefektivňuje pohyb ve vodě! Ø rozpoznávat žádoucí a nežádoucí pohyby Ø vystavovat záběrové plochy odporu vody v různých situacích Ø využívat pohyby dlaní, chodidel a celých končetin, sculling, plavání ve dvojicích a šlapání vody Ø experimentovat s plaveckou polohou a polohou těžiště „ Postupné kroky Øcvičení na místě – malování, tleskání, hraní si s vodou (na i pod hladinou) Ømanipulace s velikostí záběrových ploch rukou – misky, pěsti, roztažené prsty, pohyby paží Ømanipulace s velikostí záběrových ploch nohou – špička, fajfka, vtočená a vytočená chodidla Øšlapání vody – na místě, v pohybu Ørůzné změny směru pohybu a rychlosti Øpřetáčivé pohyby Øčinnosti s pomůckami – oblečení, destičky, ploutve Øsculling – ploutvové pohyby rukama na místě i v pohybu – honičky v poloze na zádech i na břichu s pomůckami) HRY Ø na seznámení s vodou Ø na dýchání do vody Ø na splývání Ø na orientaci ve vodě „ Øjednoduché pohybové úkoly, hry a pravidla Østručné, přesné a jasné informace Øvyužití účelných gest (např. signál k ukončení rušné části hodiny) Øpohybové hry známé z prostředí sucha Øprvky her, cvičení zábavně popsaná, provedená, prezentovaná příběhem a činnosti imitační Øvyužitím známých říkadel Tyto „hrové“ činnosti jsou dobře uplatnitelné v každé části vyučovací jednotky! ZÁKLADNÍ PLAVECKÝ VÝCVIK Ø probíhá formou her i organizované výuky Ø využití analyticko-syntetický postupu Øvyužití pohybových her z běžného prostředí (honičky, úpolové hry, štafety, soutěže) Ø pestrý a zábavný program, motivující ke spolupráce Ø rovnocenné zapojení všech hráčů „Hrové činnosti u starších dětí ubývají v hlavní části lekce, ale stále se hojně objevují v úvodní a závěrečné části hodiny! „ „ VOLBA PRVNÍHO ZPŮSOBU „Na volbu prvního vyučovaného plaveckého způsobu existují rozdílné názory! „ „PRSA X KRAUL X ZNAK „ „Ideální je nebránit přirozenému pohybovému předpokladu a respektovat individuální plaveckou motoriku! KRAUL + kondiční a sportovní plavání + využití v dalších plaveckých sportech + transfer dovedností pro znak - náročná souhra paží a dýchání - nutnost zvládnout výdech do vody PRSA + nejrozšířenější rekreační způsob + dlouholetá tradice v ČR i Evropě + snadná orientace + nižší nároky na intenzitu zatížení + bez zvládnutí dýchání do vody - technicky náročný - nároky na koordinaci a souměrnost - obtížnost prsového kopu - silná fixace chyb ZNAK + snadné dýchání + výhodná poloha pro opravu chyb + snadný nácvik pohybů dolních končetin (transfer z kraula) + nejmenší silové nároky - splývavá poloha na zádech - ztížená orientace - vynechání plaveckého dýchání Je chybou učit plavat prsa s hlavou nad vodou!