Základy a zásady didaktiky plavání u u u u u u u u u u (Plavecký oddíl TJ Slavoj Český Těšín, 2024) „Vzdělaný člověk umí plavat a umí této dovednosti využít ke svému prospěchu“ (Čechovská, Miler, 2008) Jak učit plavat u ØKdy začít? ØJak často a jak dlouho? ØJaké podmínky? ØNácvik na suchu? ØJak postupovat? u u ØMetodika nácviku ØOrganizační formy ØPomůcky ØZákonitosti vodního prostředí ØBezpečnost Kdy s plaváním začít? u u Ideální věk?????? u u u u u u Kojenecké plavání Školní plavání u u u u u u Předškolní plavání u u Kdykoliv i v pozdějším věku u Jak často a jak dlouho? u u2 - 3x týdně – nejefektivnější frekvence u1 – 2x týdně – komerční kurzy u20 lekcí – 2. a 3. ročník ZŠ u45 -60 minut – obvyklá délka plavecké lekce u u u u u u u u u uTeplota vody uHloubka bazénu u uPodmínky Nácvik na suchu uNA SUCHU LZE: Ø lépe si uvědomit výchozí polohu a průběh záběrových pohybů Ø pohyb v určitém okamžiku zastavit Ø provádět některé pohyby izolovaně a bez nutnosti udržení splývavé polohy ve vodě Ø lépe se domlouvat, opravovat a vést provedení pohybů Ø využít dopomoci a zrakové kontroly u uNA SUCHU NELZE: Ø nacvičit plavecké pohyby k dokonalosti Ø rozvíjet „pocit vody“ Ø nahradit pobyt ve vodě u Kraulové paže na suchu (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) Kraulové nohy na suchu (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) Jak postupovat? nejčastěji využíváme dva základní vyučovací postupy uKOMPLEXNÍ u Ø je využíván hlavně u menších dětí Ø při učení jednoduchým dovednostem Ø převážně u plaveckých způsobů znak a kraul Ø základní „hrubé“ zvládnutí pohybu a následné zpřesňování detailů u uANALYTICKO – SYNTETICKÝ u Ø učení po částech a postupné spojování prvků do celku Ø je využíván spíše u starších dětí a dospělých Ø v plavecké výuce vzhledem k složitosti souhry s dýcháním je nejužívanější u Analyticko – syntetický postup uNOHY uPAŽE uSOUHRA BEZ DÝCHÁNÍ uPAŽE S DÝCHÁNÍM uSOUHRA S DÝCHÁNÍM u uVYUŽITÍ NÁZORNÉ UKÁZKY Dolní končetiny Ø na suchu Øv sedu nebo lehu – na zemi, na destičce, vyvýšený schod, na kraji bazénu (nohy ve vodě) u Ø ve vodě Øs oporou o stěnu bazénu Øve stoji Øs využitím nadlehčovacích pomůcek x bez nich Ø uVyužití pomůcek: Kdy jak? u u Øs pomůckou – s vysplýváním po odrazu Ø bez pomůcky – jednotlivci, dvojice trojice Ø ve svislé poloze – paže na hladině, paže vzpažit u Dolní končetiny Ukázky cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) Ukázka cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013 HORNÍ KONČETINY Øna suchu Øv předklonu (P, K, M), Øve stoji (Z), Øvleže na vyvýšeném okraji (K). Ø HORNÍ KONČETINY Øve vodě Østoj + předklon, ØChůze, plavání s plaveckým piškotem Øobličej nad hladinou, Øobličej ve vodě, Øjedna ruka samostatně, druhá, Øcelý cyklus Ø Øpři plavání - po odrazu (možno i s nadlehčovací pomůckou). Ukázky cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) Ukázky cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) SOUHRA BEZ DÝCHÁNÍ Ø po odrazu od stěny Ø pomalé pohyby Øv nouzi s nadlehčovací pomůckou pro udržení optimální polohy Ø Ø rychlé a pomalé provedení – střídat Ø Ø technická cvičení – vysoký loket, pěstičky, dotyk stehna, dobíhačka… u Ukázka cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) PAŽE S DÝCHÁNÍM Ø stoj ve vodě - v předklonu s pohybem jedné paže (K), s pohybem obou paží Ø Ø chůze ve vodě - v předklonu s pohybem obou paží Ø Ø paže s dýcháním a nadlehčovací pomůckou pro nohy u Ukázka cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) SOUHRA S DÝCHÁNÍM Ø souhra (s nadlehčovací pomůckou) Ø doplavat co nejdále Ø uplavat vzdálenost na co nejmenší počet záběrů nebo cyklů Ø střídat rychlost Ø cvičení u Ukázka cvičení (Zdroj: námět, režie: PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D., Kamera, střih: Jakub Doležal, Ing. Jiří Voldán, říjen 2013) STRUČNÉ SHRNUTÍ u nácvik prsového kopu Ø ukázka prsového kopu Ø vysvětlení podstatných prvků - přitažení pat k hýždím, flexe, obloukem do natažení Ø nácviku – na suchu, u kraje, ve splývání bez desky, s deskou Ø zpětná vazba a korekce chyb - příliš otevřená kolena, nedokončení kopu, vtočená chodidla Ø opakování a upevňování dané dovednosti dalšími cvičeními, uplatnění v souhře plaveckého způsobu u ORGANIZAČNÍ FORMY uPočet žáků Ø kolektivní – všichni plní jednotný program Ø Ø skupinové – rozdělení do skupin např. dle věku, plaveckého způsobu, délky tratě Ø u Ødvojic – využití vzájemné pomoci a korekce chyb Ø Ø individuální – nácvik techniky a odstraňování chyb v technice u ORGANIZAČNÍ FORMY Ø frontální plavání – spojené dráhy nebo na šířku – plavci plavou v řadě vedle sebe Ø Ø plavání v jedné dráze – za sebou tam – nazpět po břehu (např. nácvik motýlka) Ø u Ødvě nebo tři dráhy spojené – plaveme ve dvou elipsách – po kraji tam, středem zpět Ø Øna každé dráze jedno družstvo – domluva na základním pohybu plavců Ø u uVyužití prostoru PLAVECKÉ POMŮCKY uSpecifické pomůcky pro herní činnosti u ØNudle ØPontony – vodní žíněnky, ØMíčky a plovoucí hračky, Øpředměty k lovení ØSkluzavky aj u u uVyužití zejména: Øvýuka základních plaveckých dovedností Øv úvodní a závěrečné části hodiny VYUŽITÍ uPomůcky pro výuku plaveckých způsobů Ødestičky, piškoty, packy, ploutve, brýle, šnorchl u u u Ønadlehčení Øzefektivnění a zpestření hodiny Øzvýšení odporu a ztížení pohybu u u u uhttps://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js17/plavani_pomucky/web/docs/plavecky_vycvik-skripta.epu b u VK Neratovice - Plavecký bazén v pátek od 18:00 hod. Holčička plavec image 1 fototapeta • fototapety dámské plavky, plavec, rekreační | myloview.cz Fyzikální zákonitosti u uHydrodynamika – síly dynamické u uovlivňují pohyb plavce tím, že upohání vpřed a brzdí u hnací - propulzivní u brzdící – odpor prostředí u vytvářet takové podmínky, aby brzdící síly byly co nejmenší u u uHydrostatika – síly statické u uovlivňují vznášení a udržení horizontální polohy těla na hladině v klidu u hydrostatický tlak u hydrostatický vztlak uschopnost vznášení a splývání můžeme ovlivnit dýcháním a polohou těla u Síly působící na plavce u u u u u u u u u u u uZdroj: Lukášek,M. (2013) využití Øpoloha plavce na hladině – vodorovná Ø tvar ruky – miskovitý, prsty mírně od sebe Ø úhel náběhu – nastavení záběrových ploch Ø dráha končetin při záběru – po esovitých drahách Ø intenzita a rychlost pohybů – není konstantní Ø brzdivé pohyby – eliminovat BEZPEČNOST Ø Prevence u Ø Poučení u Ø Přehled nad žáky u u ØTonutí Ø Úrazy páteře skokem do nízké vody Ø Podchlazení Ø Úrazy hlavy a jiná poranění pohybového aparátu při pohybu okolo bazénu a přilehlých prostorách u Mrtvý bazén | Loupak.cz Nutné požadavky z hlediska bezpečnosti: Øpřítomnost v pedagogickém či tréninkovém procesu Øuplatňování vědomé kázně žáků (signál z vody – při nebezpečí) Østálý přehled o všech žácích Øpromyšlená organizace práce Øvýběr vhodných metod a prostředků Øsprávná ukázka a vysvětlení Øpoužívání vhodných plaveckých pomůcek Økontrola vhodného plaveckého vybavení Ødodržování vhodného počtu žáků Jaký plavecký způsob zvolit jako první? Znak x Kraul? Zdroje: Materiály Dita Hlavoňová, MILOŠ LUKÁŠEK FSPS MUNI DĚKUJI ZA POZORNOST