Pedagogika sportu

Týden 1

1.  Úvod a organizační informace 


Vážení studující.

Vítám Vás v rámci předmětu Pedagogika sportu. Otevíráte interaktivní osnovu, která Vám pomůže v orientaci, ve zvládnutí výstupů z učení a v efektivním splnění tohoto předmětu. 

Pro náš předmět je vyčleněno 14 hodin přímé výuky ve formě tří přednáškových bloků (2 + 2+ 3) a tří seminářů (2 + 2+ 3). Přednáškové bloky nám při osobních setkáních umožní upřesnit informace uvedené v Informačním systému MU, především v rámci interaktivní osnovy, a stručně shrnout jednotlivá níže uvedená témata. Na seminářích se zaměříme na konkretizaci a ilustraci vybraných a aktuálních témat a v rámci společné diskuse i na podporu našich komunikačních a pedagogických kompetencí i kritického myšlení. Podstatnou součást Vašeho kombinovaného studia tvoří samostudium. Materiály, úkoly a další podklady pro Vaši samostatnou práci najdete v interaktivní osnově.  

Přeji Vám úspěšné studium a těším se na naše osobní setkání 
Vladimír Jůva, juva@fsps.muni.cz 

2. Cíl předmětu:

  • osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
  • porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
  • analýza soutěžní, školní a rekreační sportovní edukace

3. Obsah předmětu:

  • Vymezení a rysy sportovní edukace
  • Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
  • Přehled vývoje pedagogiky sportu
  • Pedagogika sportu v systému věd a její pojetí u nás a v zahraničí
  • Empirická, normativní a kritická koncepce pedagogiky sportu
  • Základní oblasti sportovní edukace (školní, rekreační, soutěžní)
  • Sportovní pedagog a jeho pedagogické kompetence a gradace
  • Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
  • Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
  • Sport a globální problémy, environmentální vzdělávání a multikulturní edukace
  • Sportovní edukace a Evropská unie 

4. Výstupy z učení 

Na konci kurzu bude student schopen: 

  • vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace 
  • interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace
  • analyzovat sportovní edukační nabídky různých institucí 
  • vytvořit kvalitní program sportovní edukace 

5. Požadavky na ukončení předmětu a metody hodnocení:

  • aktivní účast a splněná docházka na seminářích (povolena je jedna v ISu omluvená neúčast) 
  • výběr tématu a data prezentace 
  • domácí příprava prezentace a její distanční kontrola 
  • finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
  • vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
  • písemný test  s minimálně 70% úspěšností (vzor testu viz Organizační pokyny – IS MU)
  • ústní zkouška (okruhy ke zkoušce – viz vymezení obsahu předmětu) 

6. Literatura a další informační zdroje: 

Povinná literatura: 

Doporučená literatura: 

  • Svoboda, B. Pedagogika sportu. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. 252 s. ISBN 9788024613581. 2007. 

  • Roček, M., Jůva, V., Jakubcová, K. Development of a questionnaire focused on sports coaches learning. Studia Sportiva. Masaryk University Faculty of Sports Studies, roč. 17, č. 1, s. 87-98. ISSN 1802-7679. doi:10.5817/StS2023-1-8. 2023.

  • Janíková, M., Jůva, V., Cacek, J. Sportovní trenér: vymezování profese a její různé podoby a problémy. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, roč. 13, č. 1, s. 63-85. ISSN 1802-4637. doi:10.14712/23363177.2019.14. 2019. 

Další informační zdroje: 

  • Oficiální sportovní dokumenty 

Obsah úvodního přednáškového bloku: 

1. Národní a globální dokumenty o sportu a sportovní edukaci 

    - Vymezení a rysy sportovní edukace 

1 Pedagogika sportu
Zdroje a vymezení sportovní edukace

2. Prvky sportovní edukace 

   - Cíle, podmínky, prostředky a účastníci sportovní edukace

   - Efekty sportovní edukace 

2 Prvky sport edukace
Prvky sportovní edukace

3. Vznik a počátky pedagogiky sportu

   - Přehled geneze sportovní edukace

   - Teoretická východiska novodobé pedagogiky sportu

3 Vznik pedagogiky sportu
Vznik a počátky pedagogiky sportu

4. Vývoj pedagogiky sportu 

   - Teoretické koncepce 19. století

   - Vznik a zaměření současné pedagogiky sportu

4 Vyvoj soucasnost pedagogiky sportu
Rozvoj a současná koncepce pedagogiky sportu

 

Zpětnovazební úkoly: 

  • Prostudujte aktuální sportovní dokumenty a projekty na webových stranách MŠMT – viz webové strany 

  • Zdůvodněte význam znalosti aktuálních sportovních dokumentů v učitelské a v trenérské práci.