Adobe Systems 1 3. Vznik a počátky pedagogiky sportu Adobe Systems 2 Počátky „sportovní edukace“ ̶pohybové aktivity (PA) – vždy součástí edukace = základní edukační prostředek (vztah k práci a boji, …) ̶první „sportovní pedagogové“ (= ten zkušenější) ̶vznik sportu – sportovní edukace = tradiční oblast každé kultury = vyšší stadium rozvoje civilizace ̶antický svět – systematická gymnastická výchova – propojení se školou (gymnasion) + mimoškolní aktivity, vojenská výchova ̶antické (nejen) olympijské hry – trenérství + lékařství ̶středověk – rytířské hry + další „sporty“ = i pro „volný čas“ ̶učitelé tance, šermu, jezdectví, … ̶ Adobe Systems 3 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Platón (427–347 př. Kr.) ̶význam sportu + vzdělávání – propojení v gymnasiu ̶vztah k branné výchově ̶rozvoj i dívek ̶medicína = léčba + gymnastika = rozvoj zdraví Aristoteles (384–322 př. Kr.) ̶význam sportu – gymnasion – peripatetická škola ̶tělesná cvičení mají předcházet intelektuálnímu rozvoji Středověk – pokles významu TV – redukce péče o tělo Renesanční myšlení ̶např. François Rabelais (1494–1553) ̶nový přístup k životu – sport = prostředek edukace platon aristoteles François Rabelais Adobe Systems 4 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jan Amos Komenský (1592–1670) ̶TV = součást komplexní edukace ̶přínos k rozvoji školní TV ̶TV do všech stupňů vzdělávací soustavy John Locke (1632–1704) ̶TV = prioritní význam ̶TV + mravní + rozumová výchova = tři základní oblasti edukace ̶pojetí TV = podpora zdraví a rozvoj zdatnosti ̶= předpoklad úspěšného života comenius jlocke2 Adobe Systems 5 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jean Jacques Rousseau (1712–1778) ̶význam TV v přirozeném prostředí ̶v souladu s individuálními potřebami ̶radostná atmosféra ̶svobodná nabídka pohybových aktivit ̶zaměření na dítě (sportovce, klienta, studenta, …) ̶zrod novodobých (nejen) TV koncepcí Johann Christoph GuthsMuths (1759–1839) ̶klasik školní tělesné výchovy ̶autor knihy Gymnastik für die Jugend (1793, praxe TV) ̶zavádění školní TV ̶u nás – nejprve živelně, později povinně (1869) ̶ rousseau3 GutsMuths Adobe Systems 6 Rozvoj novodobé sportovní edukace 1. Novodobá národní TV hnutí 19. století – tělovýchova a sport = profilové aktivity: ̶německé turnerství – zakladatel Friedrich Ludwig Jahn (1778– 1852) hlavně gymnastika (nářadí), nacionalistické prvky ̶švédská koncepce – zdravotní TV Pehr Henrik Ling (1776–1839) pedagog, spisovatel, lingvista, učitel šermu, propagátor zdravotního tělocviku 1813 založil ve Stockholmu 1. sportovní VŠ na světě ̶sokolské hnutí (Tyrš, Fügner) – kulturní + edukační – důraz na prvky filozofické, morální i estetické ̶ ̶ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Friedrich_Ludwig_Jahn.jpg tyrs undefined Adobe Systems 7 Miroslav Tyrš (1832–1884) ̶nejvýraznější postava českého kulturního života druhé poloviny 19. století ̶profesor dějin umění na univerzitě v Praze ̶teoretik a organizátor tělesné výchovy ̶1862 inicioval založení první české celonárodní masové tělovýchovné organizace Sokol ̶vytvořil českou tělovýchovnou soustavu ̶koncipoval české tělovýchovné názvosloví ̶nadčasový a globální význam = požadavek začlenění tělesné výchovy do celkového rozvoje člověka i celé společnosti tyrs Adobe Systems 8 Rozvoj novodobé sportovní edukace 2. Novodobý sport = rozvoj zdraví, fyzické zdatnosti, sociálních kompetencí + morální a estetická kultivace ̶soutěžní (klubový) sport (Anglie – od 2. poloviny 18. století) typické sporty → tenis, fotbal, jezdectví, veslování, … → sportovní kluby → rozvoj trenérství (původně „řemeslo“) ̶„školní“ sport (Anglie, USA, … – od 2. poloviny 19. století) - atleticismus = edukační koncepce – sport (hlavně sportovní hry) má potenciál rozvíjet charakter - rozvoj především na elitních sekundárních školách - 2. polovina 19. století – sport = součást kurikula - masivní investice do školních sportovišť