Adobe Systems 1 4. Vývoj a současné pojetí pedagogiky sportu Adobe Systems 2 Rozvoj sportovně-pedagogické teorie Impulzy anglické koncepce sportu (19./20. st.): ̶gentlemanský → amatérský sport → ̶rytířsky pěstovaný sport = mír a solidarita ̶moderně chápaný sport = prostředek olympijské výchovy Pierre de Coubertin (1863–1937) ̶olympismus + olympijská výchova místo turnerské a gymnastické TV ̶tvůrce olympijské pedagogiky (Olympic Pedagogy) ̶pedagogické a psychologické vzdělání trenérů ̶navazuje současná olympijská pedagogika Baron Pierre de Coubertin.jpg Adobe Systems 3 Rozvoj sportovně-pedagogické teorie Podněty reformní pedagogiky: ̶globální hnutí přelomu 19. a 20. st. – 20. a 30. léta 20. st. ̶důraz na přirozenost dítěte a jeho svobodu ̶posílení výchov – pracovní, estetická, TV ̶důraz na zdravotní aspekty TV ̶východisko současné humanistické sportovní edukace ̶např. školní farma Eduarda Štorcha na Libenském ostrově v Praze (20. léta 20. st.) ̶aktuální i pro dnešek – viz alternativní školy ̶ Adobe Systems 4 Zneužití sportu v totalitních systémech Sportovní edukace v totalitních systémech: ̶= extrémně pravicové nebo levicové ̶důraz na ideologické + branné cíle ̶sport = sportovní úspěchy (za každou cenu) viz film Fair Play (2014) ̶sport = propaganda ̶sport a TV ve fašistickém Německu: - zneužití TV u organizace Hitlerjugend - OH Berlin 1936 - Leni Riefenstahlová – dokument OH – Olympia - podrobněji viz film Race (2016) – Jesse Owens ̶ ̶ Adobe Systems 5 Současný rozvoj sportovní edukace Pozitiva = sport ve škole, ve volném čase, pro seniory, … Přetrvávající problémy: ̶souvisí s profesionalizací sportu ̶s ekonomickou lukrativností sportu (viz diskuse VŠ USA) ̶marný boj s dopingem ̶rozvoj násilí (na stadionech, mezi sportovci, …) ̶morální selhání některých sportovců i funkcionářů ̶problémy ve vztahu soutěžního sportu a edukace Klíčové = hnutí za fair play + zachování základních hodnot sportu = radost, potěšení, rytířskost, zdravá forma rekreace, podpora zdraví, … Neexistuje jednoduché řešení – klíčové = edukace Adobe Systems 6 Soudobá pedagogika sportu ̶ve světě rozvoj od 60. let 20. století ̶vznik pedagogiky sportu souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sportwissenschaft) ̶kriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu ̶reaguje na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. světové válce + na nové možnosti – např. IT, esport, … ̶analyzuje edukační význam sportu v současné společnosti ̶u nás především rozvoj didaktiky TV a v rámci teorie tréninku ̶rozvoj pedagogické kinantropologie (profesoři Dobrý, Rychtecký, Fröml, …) ̶rozvoj pedagogiky sportu (prof. Svoboda, doc. Jansa, …) ̶