Adobe Systems 1 6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam Adobe Systems 2 Normativní pedagogika sportu Normativní pedagogika = klasický pedagogický koncept ̶→ od počátků rozvoje pedagogického myšlení ̶zdůraznění u Herbarta (19. století) = ̶klíčová pozice = edukační cíle – jsou normativní, empiricky nezdůvodnitelné ̶analogicky pedagogika sportu = nejen empirická, ale i normativní (duchovědně orientovaná, klasická) koncepce ̶klíčové = teleologické směřování (telos = cíl, účel, konec, …) Adobe Systems 3 Normativní pedagogika sportu ̶východisko = humanistická orientace → podstatný úkol pedagogiky sportu = identifikace a reflexe obrazů člověka (Prohl, 2006) ̶charakteristický rys = diskuse o hodnotách, cílech a normách sportovní edukace (klíčové pro instrumentální, tzn. především školní sport) ̶normativní pedagogika sportu – těsný vztah k filozofii a etice sportu Adobe Systems 4 Normativní pedagogika sportu Typické modely: ̶areté = všestranná dokonalost + ctnost + zdatnost + mužnost + chrabrost + udatnost + hrdost + vznešenost + dobrost (antické Řecko) ̶kalokagathia = fyzická, morální a duchovní dokonalost (antické Řecko) ̶atleticismus = přesvědčení – sport rozvíjí charakter (Anglie, 19. století) ̶Olympismus = životní filozofie – propojení zdatnosti + vůle + ducha sport + kultura + výchova → způsob života (radost, úsilí, výchova, etika) ̶… Adobe Systems 5 Normativní pedagogika sportu Typické otázky: ̶Podporují cíle sportovní edukace rozvoj osobnosti nebo ji poškozují? ̶Můžeme stanovených cílů sportovní edukace dosáhnout? ̶Proč dané cíle můžeme nebo nemůže splnit? ̶… Adobe Systems 6 Význam normativní pedagogika sportu ̶analýzy soudobého sportu → časté jevy, jež humanistická společnost nemůže akceptovat ̶normativní pedagogika sportu = klíčový důraz na lidské hodnoty a s nimi související směřování sportovní edukace ̶východisko = předešlé + Coubertin – analýza hodnot sportu ̶stálý rozvoj = olympijská pedagogika ̶smysl olympizmu = zapojit sport do procesu harmonického rozvoje člověka s cílem utvořit mírovou společnost, která zachovává lidskou důstojnost (Olympijská charta) ̶princip fair play = edukační dimenze nejen soutěžního sportu ̶ Adobe Systems 7 Význam normativní pedagogika sportu Normativní koncept = východisko pro: ̶sportovní pedagogy (trenéři, učitelé TV, cvičitelé, „rodiče“, instruktoři, ...) – orientace na dobrý a zdařilý život všech sportovců a na naplnění jejich přirozených zájmů ̶sportovce – podstatné je pochopení pravidel, postupů a kritérií, jež umožní rozhodovat, které požadavky mají splnit a které odmítnout (= autonomie jedince) Adobe Systems 8 Význam normativní pedagogika sportu Kritika: ̶vytváří pouze ideální konstrukty ̶neopírá se o realitu analyzovanou empirickými výzkumy Reakce na kritiku: ̶sportovněpedagogické postuláty (normy, předlohy, modely) se nemohou doslovně přenášet do edukační praxe → ̶= nepostradatelná hodnotová orientace pro originální práci sportovních pedagogů → ̶nutná autentická, kreativní a originální aplikace Adobe Systems 9 Empirická pedagogika sportu ̶empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika ̶snahy o přesná měření – výzkum edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy – počátky viz IQ testy) ̶typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie = vypracování exaktního výzkumného aparátu (výzkumné metody a techniky) ̶Thorndike – výzkumy chování, učení (stimul – reakce) ̶stálý význam behaviorální psychologie – např. výzkumy motorického učení, trenérských stylů, … ̶ Adobe Systems 10 Empirická pedagogika sportu VYCHÁZÍ: ̶ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd ̶z kritiky normativní a duchovědné koncepce (≠ racionalita) ̶z odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií ZÁKLAD: ̶poznání pedagogické „technologie“ ̶objektivní informace o objektu zvaném „sportovní edukace“ ̶odhalit podstatu na základě hypotéz a jejich ověřování ̶dosahované výsledky = prognózy sportovní edukace Adobe Systems 11 Empirická pedagogika sportu ̶rozvoj empirické pedagogiky sportu – 2. polovina 20. století ̶podstata = výzkum procesů sportovní edukace ̶výzkumná témata, např.: - motivace v TV - komunikace a interakce v TV a sportu mládeže - didaktické znalosti učitele TV, trenéra, … - reflexe a sebereflexe učitele TV, trenéra, … - metody a styly učení a výuky v TV, trenérské styly, … - komplexní aktivity sportovních pedagogů - vzdělávání sportovních pedagogů - … Adobe Systems 12 Empirická pedagogika sportu ̶předpoklad rozvoje empirické vědy = fundovaná metodologie ̶metodologie pedagogiky sportu vychází z: - z metodologie sociálních věd - z metodologie pedagogiky - z metodologie kinantropologie - z metodologie věd o sportu - … ̶HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2004. ̶HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2016. ̶ Adobe Systems 13 Empirická pedagogika sportu rozvoj metodologie věd o sportu – viz SRN, UK, USA: ̶teoretické a praktické informační zdroje ve vědě o sportu (Haag; Hein 1990) – význam infrastruktury vědy ̶výzkumné metody a techniky, plánování výzkumu a získávání údajů ve vědě o sportu (Strauß; Haag 1994) ̶statistická a hermeneutická analýza dat ve vědě o sportu (Strauß; Haag; Kolb 1999) ̶oblasti teorie a výzkumná témata ve vědě o sportu (Haag; Strauß 2003) ̶výzkum trenérského vzdělávání (Leeds Beckett University) Adobe Systems 14 Empirická pedagogika sportu Kritika empirického přístupu: ̶chybějící teoretická a etická orientace výzkumů ̶nedostatek odpovědnosti (cíl = „technologie, ne člověk“) ̶deterministické pojímání sportovní edukace (vychovávaný jako předmět technické manipulace) ̶redukcionismus (opomíjení otázek edukačních cílů, zjednodušování komplexních pedagogických problémů) = ̶nedostatečný zřetel k sociálním podmínkám ̶multiplikace výzkumných témat ̶… Adobe Systems 15 Empirická pedagogika sportu REAKCE NA KRITIKU = zdůraznění specifik ve výzkumu sportovní edukace = respektování bázových principů vycházejících z normativní pedagogiky sportu (Prohl 2006): 1.odpovědnost k praxi = kritické východisko sportovněpedagogického výzkumu 2.povinnost k vlastnímu předmětu výzkumu = respektování etických a antropologických východisek 3.svoboda výběru témat a výzkumných metod = možnost adaptace výzkumných postupů Adobe Systems 16 Kritická pedagogika sportu ̶úsilí o integraci empirických a normativních přístupů → ̶rozvoj tzv. kritické pedagogiky sportu ̶normativní koncepce spoluvytvářejí východiska výzkumů ̶humanisticky orientovaný empirický výzkum ̶výsledky výzkumů – integrace do „norem“ → ̶tvorba klíčových dokumentů o sportovní edukaci (sportu) ̶impulzy pro vzdělávání sportovních pedagogů → ̶rozvoj humanisticky orientované sportovní edukace ̶ ̶ Adobe Systems 17 Kritická pedagogika sportu normativní pedagogika sportu empirická ÚKOLY směřování edukace – jaká by měla být? výzkum sportovní edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení norem – to, co by mělo být závěry výzkumů – to, co existuje PROPOJENÍ hodnot kritická pedagogika sportu faktů