Didaktika úpolů

VÝSTUPY předmětu, požadavky ke zkoušce

Cílem předmětu je připravit budoucí učitele pro výuku úpolů ve školní tělesné výchově. Úpoly jsou nedílnou součástí Rámcových vzdělávacích programů. Každý dostatečně kvalifikovaný učitel tělesné výchovy musí získat znalosti a dovednosti z této oblasti.

Výstupy předmětu

Po ukončení předmětu studující:
- zná a umí vysvětlit systematiku úpolů,
- dovede popsat systematiku technických prostředků úpolových sportů
- dovede předvést základní technické prostředky úpolových sportů
- umí terminologicky správně a odborně popsat základní technické prostředky úpolových sportů
- orientuje se v základní teorii úpolů a didaktice úpolů ve školní tělesné výchově,
- umí se terminologicky správně a odborně vyjadřovat o teorii úpolů,
- zná a dovede interpretovat teorii sebeobrany,
- dovede aplikovat technické prostředky úpolových sportů v sebeobraně,
- dokáže úpoly začlenit do školního vzdělávacího programu.

Požadavky ke zkoušce

•  Písemné přípravy na vyučovací jednotky tělesné výchovy (11 dle témat níže) s pojmenováním klíčových kompetencí, které ve VJ rozvíjíte

•  V každé jednotce možnosti zapojení asistenta pedagoga, případně žáků se specifickými potřebami

•  Ke každé jednotce pracovní list na dané téma, rozšiřující či opakující probranou látku, propojující téma s ostatními předměty

•  Ke každé jednotce pracovní list nebo pracovní náplň pro necvičící

•  Před přihlášením ke zkoušce student nahraje všech 11 příprav s pracovními listy do odevzdávárny předmětu (do složky s jeho jménem) – minimálně 24 hodin před konáním zkoušky

•  U zkoušky si student vylosuje jeden z výstupů, který prakticky předvede

•  Písemné přípravy včetně pracovních listů budou součástí portfolia pro státní závěrečné zkoušky

•   Student plní průběžné úkoly

 

Témata vyučovacích jednotek

  1. Pádová technika I
  2. Pádová technika II
  3. Údery
  4. Kryty
  5. Kopy
  6. Páky
  7. Boj na zemi: techniky znehybnění
  8. Boj na zemi: Obrana proti znehybnění
  9. Hody
  10. Sebeobrana  verbální a neverbální 
  11. Sebeobrana  fyzická


tipy k přípravě na zkoušku

  • jasně a správně definujte cíl hodin a výstupy z učení
  • každé cvičení, které zahrnujete do přípravy tam musí být umístěno účelově s jasným cílem
  • u každého cvičení  pojmenujte klíčové kompetence, které má cvičení rozvíjet
  • promyslete a odpovězte si na to, jak a co budu hodnotit (kdyby měl žák za tuto hodinu dostat známku, jaká budou kritéria pro splnění jednotlivých stupňů hodnocení?)