Didaktika úpolů

Cíle úpolů ve školní TV

Obecné cíle prvním stupni ZŠ
vést děti k přirozeným projevům soutěživosti a bojovnosti v souladu s dodržováním sportovních pravidel
podporovat vědomou sebekontrolu,
používat a rozvíjet tělesný kontakt s partnerem jako komunikační dovednost
v bezpečných a kontrolovaných situacích nechat děti prožívat “dobrý” a “špatný” kontakt
učit převzít odpovědnost za spolucvičícího partnera

Obecné cíle druhý stupeň ZŠ
úpoly podporují konstruktivní agresivitu a zdravé sebevědomí
práce s přiměřenou bolestí buduje sebeovládání a odolnost žáků
umožňujeme prožít úplné, totální fyzické vítězství i prohru
cvičení úpolů ve smyslu bojových umění podporuje bio-psycho-socio-spirituální stabilitu žáků

Obecné cíle SŠ
žáci objevují vztah mezi tělesnou a duševní rovnováhou
nácvik použití kontrolované agrese v nutné obraně,
vyrovnání se se strachem a těžkostmi
procvičování pod fyzickým i psychickým tlakem
používání verbální sebeobrany společně s fyzickou kontrolou útočníka

Fyzický kontakt v úpolech


dotek je (v ontogenezi i fylogenezi) prvním a univerzálním komunikačním prostředkem člověka
moderní, informační společnost znehodnocuje komunikační funkci doteku
tělesná výchova a sport umožňuje znovuobjevování doteku
cvičení je emotivní, cvičenci „zapomínají“, že se stydí

Kontakt jako stresor

  • mediátor kontaktu
  • doba trvání kontaktu
  • velikost plochy kontaktu
  • intenzita kontaktu
  • taktilní zóna

Mediátor kontaktu

oděv – oděv, náčiní (např. přetláčení zády)
oděv – pokožka (např. vytahování partnera za rukáv)
pokožka – pokožka (např. přetláčení rukama)

Doba trvání kontaktu

cvičení s krátkodobým kontaktem (dotknout se soupeřova ramena)
cvičení s delší dobou nevyhnutelného kontaktu (udržet co nejdéle soupeřovo zápěstí)

Velikost plochy kontaktu

v kontaktu jednou částí těla (nejčastěji ruka)
v kontaktu s více částmi těla
v kontaktu trupem

Intenzita kontaktu

letmý dotyk
úchop nebo objetí
úder

Taktilní zóna

v kontaktu rukama
v kontaktu zády nebo dolními končetinami
v kontaktu přední části trupu, obličejem, vnitřní stranou stehen


Respektujeme také

věk cvičenců (některá kritická období psychosexuálního vývoje)
pohlaví cvičenců (zejména u koedukované výuky)
individuální zkušenost s dotykem (zejména negativní)

Psychologické faktory

Ztráta vědomé sebekontroly po dobu cvičení
Práce s fyzickou (totální) porážkou, nebo vítězstvím
Práce s bolestí
Agresivita ano, ale konstruktivní 


Zásady bezpečnosti

+ cíle úpolových aktivit: cílevědomé ale ohleduplné soupeření, přivykání fyzickému kontaktu – postupně

Šperky
Prostor (i v průběhu cvičení)
Jasná pravidla
Signál pro zastavení činnosti (i v rámci dvojice)
Hmotnostně  silově podobné jedince k sobě
Didaktické zásady