Didaktika úpolů
Cíle úpolů ve školní TV
Obecné cíle prvním stupni ZŠ
vést
děti k přirozeným projevům soutěživosti a bojovnosti v souladu s dodržováním
sportovních pravidel
podporovat
vědomou sebekontrolu,
používat
a rozvíjet tělesný kontakt s partnerem jako komunikační dovednost
v
bezpečných a kontrolovaných situacích nechat děti prožívat “dobrý” a “špatný”
kontakt
učit
převzít odpovědnost za spolucvičícího partnera
Obecné cíle druhý stupeň ZŠ
úpoly
podporují konstruktivní agresivitu a zdravé sebevědomí
práce
s přiměřenou bolestí buduje sebeovládání a odolnost žáků
umožňujeme
prožít úplné, totální fyzické vítězství i prohru
cvičení
úpolů ve smyslu bojových umění podporuje bio-psycho-socio-spirituální stabilitu
žáků
Obecné cíle SŠ
žáci
objevují vztah mezi tělesnou a duševní rovnováhou
nácvik
použití kontrolované agrese v nutné obraně,
vyrovnání
se se strachem a těžkostmi
procvičování
pod fyzickým i psychickým tlakem
používání
verbální sebeobrany společně s fyzickou kontrolou útočníka
Fyzický kontakt v úpolech
dotek
je (v ontogenezi i fylogenezi) prvním a univerzálním komunikačním prostředkem
člověka
moderní,
informační společnost znehodnocuje komunikační funkci doteku
tělesná
výchova a sport umožňuje znovuobjevování doteku
cvičení
je emotivní, cvičenci „zapomínají“, že se stydí
Kontakt jako stresor
- mediátor kontaktu
- doba trvání kontaktu
- velikost plochy kontaktu
- intenzita kontaktu
- taktilní zóna
Mediátor kontaktu
oděv
– oděv, náčiní (např. přetláčení zády)
oděv
– pokožka (např. vytahování partnera za rukáv)
pokožka
– pokožka (např. přetláčení rukama)
Doba trvání kontaktu
cvičení
s krátkodobým kontaktem (dotknout se soupeřova ramena)
cvičení
s delší dobou nevyhnutelného kontaktu (udržet co nejdéle soupeřovo zápěstí)
Velikost
plochy kontaktu
v
kontaktu jednou částí těla (nejčastěji ruka)
v
kontaktu s více částmi těla
v
kontaktu trupem
Intenzita
kontaktu
letmý
dotyk
úchop
nebo objetí
úder
Taktilní
zóna
v
kontaktu rukama
v
kontaktu zády nebo dolními končetinami
v
kontaktu přední části trupu, obličejem, vnitřní stranou stehen
Respektujeme také
věk
cvičenců (některá kritická období psychosexuálního vývoje)
pohlaví
cvičenců (zejména u koedukované výuky)
individuální
zkušenost s dotykem (zejména negativní)
Psychologické faktory
Ztráta vědomé sebekontroly po dobu cvičení
Práce
s fyzickou (totální) porážkou, nebo vítězstvím
Práce
s bolestí
Agresivita
ano,
ale konstruktivní
Zásady bezpečnosti
+
cíle úpolových
aktivit: cílevědomé ale ohleduplné soupeření, přivykání fyzickému kontaktu –
postupně
Šperky
Prostor
(i v průběhu cvičení)
Jasná
pravidla
Signál
pro zastavení činnosti (i v rámci dvojice)
Hmotnostně silově podobné jedince k sobě
Didaktické
zásady