Zásady organizace outdoorových aktivit

Destinační management aktivní turistika

Destinační management hraje klíčovou roli v rozvoji aktivního cestovního ruchu, protože se zaměřuje na strategické plánování, koordinaci a marketing turistických destinací. Aktivní cestovní ruch, zahrnující turistické aktivity jako cyklistika, pěší turistika, vodní sporty nebo lyžování, vyžaduje efektivní řízení, aby se zvýšila atraktivita destinace a maximalizoval přínos pro místní komunitu i podnikatele.

Hlavní role destinačního managementu v aktivním cestovním ruchu

  1. Plánování a rozvoj infrastruktury

    • Budování a údržba stezek a tras – například cyklostezky, pěší stezky, trasy pro nordic walking, běžecké trasy nebo vodní cesty (v případě Baťova kanálu).
    • Zajištění bezpečnosti – instalace značení, informačních tabulí, vymezení rizikových úseků.
    • Dostupnost služeb a zařízení – budování odpočívadel, cyklopointů, půjčoven kol, nabíjecích stanic pro e-kola, lodních přístavišť apod.
    • Udržitelnost – plánování tras tak, aby nedocházelo k nadměrnému zatížení přírody a ochraně životního prostředí.
  2. Koordinace aktérů v destinaci

    • Spolupráce s místními podnikateli – hotely, restaurace, půjčovny kol, sportovní obchody, wellness centra a další poskytovatelé služeb.
    • Komunikace s obcemi a samosprávou – koordinace s obcemi, jako je Veselí nad Moravou, které mají zájem o sledování pohybu turistů (např. v oblasti Baťova kanálu).
    • Zapojení neziskových organizací – spolupráce s turistickými kluby (např. KČT) a dalšími subjekty v oblasti outdoorových aktivit.
  3. Marketing a propagace destinace

    • Vytváření image destinace – prezentace regionu jako atraktivního místa pro aktivní cestovní ruch (např. „Veselí nad Moravou jako cyklistický ráj“).
    • Digitální marketing a online propagace – využívání sociálních sítí, webových portálů, aplikací (např. mapy.cz, Strava Metro) pro zvýšení povědomí o trasách a aktivitách.
    • Propagace klíčových produktů a akcí – tvorba zážitkových balíčků (např. „Víkend na Baťově kanálu s cyklojízdou a plavbou lodí“).
  4. Monitoring a analýza dat

    • Sledování turistického pohybu – například prostřednictvím nástrojů jako Strava Metro, které dokáže analyzovat pohyb cyklistů, běžců či pěších turistů.
    • Získávání zpětné vazby od turistů – dotazníky, recenze, aplikace pro sběr názorů.
    • Analýza vytížení tras – identifikace, které trasy jsou nejnavštěvovanější, a optimalizace jejich využití.
  5. Udržitelnost a ochrana přírody

    • Minimalizace negativních dopadů cestovního ruchu – regulace pohybu turistů, zamezení erozi půdy, ochrana klíčových biotopů.
    • Podpora ekologických forem dopravy – propagace cyklistiky, pěší turistiky, plavby po vodních cestách namísto aut a autobusů.
    • Vzdělávání turistů – osvěta a informování o šetrném chování v přírodě, správné nakládání s odpady.
  6. Financování a získávání dotací

    • Podpora projektů z evropských fondů – například projekty na budování cyklostezek a turistických tras.
    • Vytváření veřejno-soukromých partnerství (PPP) – propojení veřejného a soukromého sektoru za účelem rozvoje destinace.
    • Zapojení soukromých investorů – například investice do sportovních půjčoven, wellness center nebo hotelových zařízení.

Příklad: Role destinačního managementu v oblasti Baťova kanálu

Veselí nad Moravou může hrát klíčovou roli v destinačním managementu pro oblast Baťova kanálu. Jde o unikátní spojení vodní turistiky s cykloturistikou. V rámci destinačního managementu by mohly být realizovány tyto kroky:

  • Plánování tras pro cyklisty – propojení cyklotras s turistickými cíli, vytvoření stezek vedoucích k nástupním bodům na Baťův kanál.
  • Sledování pohybu turistů – využití Strava Metro k monitorování pohybu cyklistů, běžců a turistů, aby bylo možné lépe plánovat rozvoj infrastruktury.
  • Podpora nových služeb – rozvoj půjčoven kol, e-kol, lodí, zavedení možnosti kombinace cyklovýletů s plavbou lodí.
  • Marketing a branding – vytvoření marketingové značky "Baťův kanál – Ráj pro aktivní turisty" a propagace v online i offline prostředí.
  • Zapojení místních firem – podpora spolupráce mezi místními restauracemi, ubytovacími zařízeními a turistickými atrakcemi.

Trasování a output

Zas org outd akt trasovani output
PDF ke stažení

Fyall, A., & Garrod, B. (2020). Destination management: a perspective article. Tourism review75(1), 165-169.

Pizzera, J., & Osebik, D. (2012). Strategic destination management in an alpine mining region–adventure sports tourism as chance for image transformation. Post-Mining Regions in Central Europe–Problems, Potentials, Possibilities. München, 212-224.

Gretzel, U. (2022). The Smart DMO: A new step in the digital transformation of destination management organizations. European Journal of Tourism Research30, 3002-3002.

Pesonen, J. (2020). Management and leadership for digital transformation in tourism. Handbook of e-Tourism, 1-34.