Školní pedagogika

Organizace předmětu, požadavky na jeho ukončení

Vyučující

Vedení přednášek - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.

Vedení seminářů - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.

Kontaktovat mě můžete osobně v době výuky nebo v kanceláři D33/337 (mimo vypsané konzultační hodiny doporučuji předchozí domluvu na schůzce), prostřednictvím e-mailu jiri.sliacky@fsps.muni.cz, případně telefonicky 549 497 403.

Témata výuky

24. 9.    Seznámení s pokyny a požadavky předmětu, škola hrou, kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, studentské portfolio, moje cesta.
1. 10.Škola jako instituce
8. 10.Vzdělávací politika a kurikulum
15. 10.Škola jako organizace
22. 10.Prostředí školy a její kultura
29. 10.Učitel
5. 11.
12. 11.Žák
19. 11.Pedagogická komunikace
26. 11.Pedagogická diagnostika
3. 12.Hodnocení ve škole
10. 12.Budoucnost školy (případně téma podle vlastní volby)

Na přednášce bude k tématu rozpracován teoretický základ, v podobě klíčových slov, souvislostí a kontextu. Dále se zde pokusíme definovat klíčové body tématu a jejich odraz či dopad v práci učitele. V rámci semináře pak bude vybraná část daného tématu podrobněji analyzována aktivitou studujících. Každé téma se tedy bude plynule "přelévat" z přednášky do semináře.

V interaktivní osnově budou po uzavření každého tématu ve výuce k dispozici dostupné materiály z výuky a případné materiály, či odkazy na ně, pro další studium. 

Požadavky pro ukončení předmětu

  1. Splnění kritéria docházky v seminární výuce (1 absence akceptována v souladu se SZŘ, případné další absence akceptovány pouze v případě řádné omluvy).
  2. Splnění průběžných seminárních úkolů.
  3. Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu.
  4. Úspěšné absolvování závěrečné ústní zkoušky.

Docházka

  • docházka je neustále dostupná v ISu, provádějte pravidelnou kontrolu, případné nesrovnalosti řešte co nejdříve (nejpozději na dalším semináři)

Průběžný seminární úkol č. 1

  • v rozpisech témat se přihlásit k termínu vybraného semináře, na kterém budete s dalšími přihlášenými kolegy realizovat úvodní část v podobě didaktické hry dle vlastního výběru
  • cílem didaktické hry je v tomto případě určitým způsobem zopakovat a procvičit obsah (klíčové pojmy, vztahy, souvislosti...) tématu z předchozího týdne
  • na přípravě a realizaci didaktické hry se podílejí všichni přihlášení přiměřeně rovným dílem (dle domluvy)
  • didaktické hře bude vymezeno cca. 15 minut na začátku semináře

Průběžný seminární úkol č. 2

  • úkol se bude vztahovat k tématu "Vyučování a učení"
  • jeho přesné zadání pak proběhne na semináři tohoto tématu

Závěrečný písemný test

  • tvořen 12 testovými otázkami, které budou vycházet z probraných témat 
  • jedna otázka hodnocena vždy 1 bodem (max. počet získaných bodů je tedy 12)
  • test bude hodnocen dílčí známkou dle následující stupnice:
    • A = 12 bodů
    • B = 11 bodů
    • C = 10 bodů
    • D = 9 bodů
    • E = 7 - 8 bodů
    • F = NESPLNIL(A) = 0 - 6 bodů
  • při hodnocení F se test opakuje
  • účastí na přednáškách lze získat určité množství tzv. bonusových bodů podle následujícího rozdělení
    • celková výsledná účast 40 - 59 % - 1 bonusový bod
    • celková výsledná účast 60 - 79 % - 2 bonusové body
    • celková výsledná účast 80 % a více - 3 bonusové body
    • celková výsledná účast bude počítána pouze na celé číslo (bez zaokrouhlování) 
    • bonusové body budou k výsledku testu připočítány pouze do celkové maximální výše 12 bodů

Závěrečná ústní zkouška

  • vylosujete si jeden tematický okruh, jehož obsah následně vyložíte podle připravené osnovy
  • soupis tematických okruhů, ze kterých budou konkrétní otázky vycházet, bude zveřejněn nejpozději 2 týdny před koncem období výuky
  • z ústní zkoušky bude udělena samostatná dílčí známka

Výsledné hodnocení předmětu

  • výsledné hodnocení (známka) za předmět bude tvořena aritmetickým průměrem dílčí známky za písemný test a dílčí známky za ústní zkoušku
  • aritmetický průměr bude počítán s přesností na jedno desetinné místo (v souladu s pravidly pro zaokrouhlování)
  • výsledná známka bude udělena podle toho, ke kterému číselnému vyjádření známky (dle SZŘ) bude mít vypočítaný aritmetický průměr na číselné ose nejblíže