1. Škola jako instituce Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk4112 Školní pedagogika Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Škola jako instituce 1 Kde se škola vzala? Škola jako instituce 2 https://neveda.cz/web/content/2017/11/Cuneiform.jpg Historický pohled na vznik školy ̶ rozvoj výchovy v prvobytné společnosti (iniciační zkoušky, obřady zasvěcování) ̶ první písemné doklady o škole z dob starověkých kultur (4 tisíce let př. Kr., Egypt, Mezopotámie, Persie) ̶ vznik školy spojován s objevem písma (výuka písma se ukázala jako účinná, začalo se vyučovat i jiným znalostem a dovednostem) ̶ vyspělé vzdělávací systémy antického Řecka (athénská škola – kalokagathia, ideál krásy a dobra) ̶ škola vždy podléhala vlivu společenských sil – původně se vytvářela v lůně filozofie (resp. vědy), postupně se dostala do sféry vlivu církve, později státu Škola jako instituce 3 Pedagogika a škola ̶ antické Řecko – paidagógos (otrok, který pečoval o syna svého pána, pais = dítě, aigen = vésti) ̶ paedagogus – učitel, vychovatel ̶ pedagog – profesionální vzdělavatel a vychovatel, který má pro tuto činnost patřičnou kvalifikaci ̶ pedagogika jako vědní obor až v 19. století, významný rozvoj ale už od 17. stol. (J. A. Komenský) ̶ školní pedagogika – obor pedagogické vědy, který zaměřuje svoji pozornost na školu, kurikulum a výuku Škola jako instituce 4 Novodobá česká škola ̶ https://www.youtube.com/watch?v=o06OQ6RGkVc ̶ 2. pol. 18. stol. – tereziánské reformy (komplexní změny habsburské říše) ̶ 1774 – školní řád Johanna Ignaze Felbigera (povinné vzdělávání dětí 6 – 12 let = zavedení povinné školní docházky v českých zemích) ̶ 1869 – Hasnerův zákon (vymahatelnost povinné školní docházky) Škola jako instituce 5 Samostatné české školství ̶ 1922 –malý školský zákon (zrušení úlev z povinné školní docházky, společné třídy chlapců a dívek na všech stupních, zrovnoprávnění učitelů a učitelek…) ̶ 1938 - Říšský školský zákon (kromě českých škol i německé, polské, maďarské, po r. 1942 výchova českých dětí k loajálnosti vůči Říši) ̶ po roce 1948 důsledná koncepce jednotného školství pod kontrolou KSČ ̶ po roce 1989 – transformace českého školství Škola jako instituce 6 Systémový pohled na vzdělávání Škola jako instituce 7 Úloha a funkce školy „Škola je politikum“ (Marie Terezie) „Škola je místem socializace a enkulturace žáků, podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravující je na život osobní, pracovní a občanský.“ (Zdroj: Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál) ̶ socializace – začleňování do společnosti ̶ enkulturace – adaptace a přijetí kultury, v níž žijeme ̶ personalizace – cílem je samostatně jednající osobnost Škola jako instituce 8 Úloha a funkce školy ̶ škola jako správce a zprostředkovatel kulturního dědictví ̶ systematizovaná forma zprostředkování kulturních obsahů členům společnosti ̶ obsahy uspořádány do oborů – předmětů (kurikulum) ̶ kromě funkce edukační škola naplňuje funkce enkulturační, socializační a personalizační Škola jako instituce 9 Škola a další výchovné instituce ̶ volnočasové (střediska volného času, domovy dětí a mládeže, dětská a mládežnická hnutí, zájmové kroužky, folklórní soubory…) ̶ kulturní (muzea, divadla, galerie…) ̶ sportovní (Sokol, Orel, sportovní kluby…) ̶ … Škola jako instituce 10