2. Vzdělávací politika a kurikulum Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk4112 Školní pedagogika Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Vzdělávací politika a kurikulum 1 Systémový pohled na vzdělávání Vzdělávací politika a kurikulum 2 Vzdělávací politika ČR ̶ klíčový vstupní dokument „Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+“ ̶ analýza a reflexe vnějších trendů, ovlivňující vzdělávání ̶ demografické změny a stárnutí populace ̶ globalizace, geopolitické změny a migrace ̶ kulturní a generační změny ̶ technologie a digitalizace ̶ analýza a reflexe i vnitřních trendů, ovlivňující vzdělávání ̶ hospodářská a sociální struktura, podoba zaměstnanosti ̶ stávající podoba vzdělávací politiky a její historický vývoj ̶ různorodost uvnitř vzdělávacího systému a různorodost potřeb jeho účastníků (decentralizace a autonomie systému) ̶ rozrůzněnost názorů na priority současného vzdělávání Vzdělávací politika a kurikulum 3 Vzdělávací politika ČR ̶ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ̶ základní pojmy (formativní hodnocení, gramotnost, klíčové kompetence…) ̶ stanovuje strategické cíle a strategické linie ̶ z legislativního pohledu je pro vzdělávací politiku klíčový zák.č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ̶ vymezuje strukturu vzdělávací soustavy v ČR ̶ definuje jednotlivé druhy škol a školských zařízení a jejich právní postavení ̶ definuje stupně poskytovaného vzdělávání, formy, průběh a ukončování studia ̶ určuje působnost orgánů státní správy a postavení soukromých a církevních škol Vzdělávací politika a kurikulum 4 Strategie 2030+ ̶ „Implementace Strategie 2030+ povede k vytvoření a rozvoji otevřeného vzdělávacího systému, který reaguje na měnící se vnější prostředí a poskytuje relevantní obsah vzdělávání v celoživotní perspektivě.“ ̶ „Cílem vzdělávání v následující dekádě je základními a nepostradatelnými kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec, který dokáže v co nejvyšší míře využít svůj potenciál v dynamicky se měnícím světě ve prospěch jak svého vlastního rozvoje, tak s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti.“ Vzdělávací politika a kurikulum 5 Strategie 2030+ ̶ Strategický cíl 1: Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. ̶ Strategický cíl 2: Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů. Vzdělávací politika a kurikulum 6 Strategie 2030+ ̶ Strategická linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání ̶ Strategická linie 2: Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání ̶ Strategická linie 3: Podpora pedagogických pracovníků ̶ Strategická linie 4: Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce ̶ Strategická linie 5: Zvýšení financování a zajištění jeho stability Vzdělávací politika a kurikulum 7 Strategie 2030+ ̶ první implementační období 2020 – 2023 ̶ druhé implementační období 2023 – 2027 ̶ Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2023–2027 (implementační dokument Strategie 2030+) Vzdělávací politika a kurikulum 8 Kurikulum ̶ je obsah vzdělávání orientovaný vzdělávacími cíli, záměrně či bezděčně osvojovaný v učebním prostředí a zakotvený v kurikulárních dokumentech (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020) ̶ veškerá zkušenost žáka, kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením (Maňák, Janík, Švec, 2008) Vzdělávací politika a kurikulum 9 Struktura kurikulárních dokumentů ČR Vzdělávací politika a kurikulum 10 (RVP ZV, 2021, s. 5) Struktura kurikulárních dokumentů ČR Vzdělávací politika a kurikulum 11 NPRV v ČR tzv. Bílá kniha 1999, resp. 2001 Státní úroveň ↓ RVP 2005 Státní úroveň ↓ ŠVP 1. 9. 2007 Úroveň školy Národní program rozvoje vzdělávání v ČR ̶ tzv. „Bílá kniha“ ̶ výklad jednotlivých otázek vzdělávání a soubor doporučení ̶ představovala základní východisko pro tvorbu konkrétních rozvojových plánů Vzdělávací politika a kurikulum 12 Cíle vzdělávání ̶ odvozovány z individuálních i společenských potřeb ̶ rozvoj nejen vědění a poznávání, ale také sociálních dovedností, duchovních, morálních, estetických hodnot, vztahů k ostatním lidem i společnosti jako celku, schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách společnosti… Vzdělávací politika a kurikulum 13 Rámcové vzdělávací programy (RVP) ̶ provázanost jednotlivých stupňů vzdělávání ̶ zohledňování individuálních potřeb na pozadí společenských potřeb ̶ propojení a návaznost jednotlivých učebních obsahů ̶ motivace žáků pro celoživotní učení ̶ podněcování schopností spolupracovat ̶ vedení k účinné a otevřené komunikaci ̶ vedení žáků k odpovědnosti za sebe jako člověka ̶ respektování sebe sama, svých možností ̶ … Vzdělávací politika a kurikulum 14 Rámcové vzdělávací programy (RVP) ̶ vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy ̶ RVP PV (pro předškolní vzdělávání) ̶ RVP ZV (pro základní vzdělávání) ̶ RVP ZUV (pro základní umělecké vzdělávání) ̶ RVP G (pro gymnázia), RVP GSP (pro gymnázia se sportovní přípravou) ̶ RVP SOV (pro střední odborné vzdělávání) ̶ RVP SV (pro speciální vzdělávání) ̶ klíčovými částmi RVP jsou ̶ vzdělávací oblasti (vnitřně členěné, mohou zahrnovat více předmětů) ̶ klíčové kompetence (pro celoživotní učení) ̶ průřezová témata (vzdělávací obsah napříč vzdělávacími oblastmi) ̶ rámcový učební plán ̶ vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávací politika a kurikulum 15 Rámcové vzdělávací programy (RVP) Standardy RVP ZV ̶ minimální cílové požadavky na vzdělávání ̶ jejich smyslem je účinně napomáhat především školám a učitelům při naplňování cílů vzdělávání stanovených v RVP ZV Vzdělávací politika a kurikulum 16 Rámcové vzdělávací programy (RVP) ̶ RVP ZV prochází v současné době velkou revizí, která ještě ale nebyla plně dokončena ̶ aktualizací prošli v nedávné době i RVP SOV Vzdělávací politika a kurikulum 17 Školní vzdělávací programy (ŠVP) ̶ ŠVP musí být zpracováno v souladu s příslušným RVP ̶ na základě rámce příslušného RVP stanovuje ŠVP ̶ konkrétní cíle vzdělávání ̶ délku, formy, obsah a časový plán vzdělávání ̶ podmínky pro přijímání uchazečů, průběh a ukončení vzdělávání (včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) ̶ shrnuje materiální, personální a ekonomické podmínky školy ̶ ŠVP vydává ředitel(ka) školy po projednání s pedagogickou radou a schválení školskou radou školy ̶ za účelem koordinování prací na přípravě a sestavování ŠVP je na škole ustanoven tzv. koordinátor ŠVP (pedagogický pracovník, pobírající za tuto funkci příplatek k platu) ̶ jedná se o dokument, který musí být veřejně dostupný Vzdělávací politika a kurikulum 18 Školní vzdělávací programy (ŠVP) ̶ dává možnost svobodně formulovat představy o nejvhodnější podobě vzdělávání na dané škole, dává možnost volby vzdělávacího obsahu a jeho přizpůsobení potřebám žáků a podmínkám školy ̶ je ale také podkladem pro ucelený systém hodnocení žáků i pro sebehodnocení (autoevaluaci) činností školy ̶ dále je funkčním prostředkem propagace školy – dovoluje profilovat školu „na míru“ potřebám žáků, požadavkům jejich rodičů, záměrům regionu nebo např. trhu práce, umožňuje zvýšit přitažlivost vzdělávací nabídky školy a prosadit se tak do povědomí veřejnosti Vzdělávací politika a kurikulum 19 Školní vzdělávací programy (ŠVP) ̶ poprvé v historii možnost vytvořit si vlastní vzdělávací program pro každou školu ̶ Přednosti: ̶ program, který bude vyhovovat jednotlivým učitelům, ale i skupině učitelů (viz oblasti) ̶ propojení a návaznost učebních obsahů ̶ zohlednění specifik školy ̶ Nedostatky: ̶ formální přepsání „starých osnov“ ̶ přechody žáků na jiné školy ̶ učitelé nejsou systematicky připravováni na tvorbu ŠVP, nemají podpůrné materiály atd. Vzdělávací politika a kurikulum 20 Cíle ve vzdělávání Vzdělávací politika a kurikulum 21 Cíl vrcholný (ústřední) – nejobecnější, ideální pojetí člověka v daném společenském systému Cíle obecné – cíle v kurikulárních dokumentech Cíle dílčí – lze chápat jako cíle školy, vyučovacího předmětu, ročníku, tematického celku Cíle operační – stanovuje pedagog, cíle konkrétní vyučovací jednotky(Pedagogická encyklopedie, 2009, s. 133) Cíle ve vzdělávání Cíl vrcholný „Cílem vzdělávání v následující dekádě je základními a nepostradatelnými kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec, který dokáže v co nejvyšší míře využít svůj potenciál v dynamicky se měnícím světě ve prospěch jak svého vlastního rozvoje, tak s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti.“ (Strategie 2030+) Vzdělávací politika a kurikulum 22 Cíle ve vzdělávání Cíl obecný ̶ žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví ̶ zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech (RVP ZV) Vzdělávací politika a kurikulum 23 Cíle ve vzdělávání Cíl dílčí ̶ žák se aktivně zapojí do realizace některé z nabízených zdravotně preventivních akcí školy ̶ žák předvede a vhodným způsobem využije při vlastní hře základní herní činnosti jednotlivce, popíše jejich význam v rámci zvolené taktiky Vzdělávací politika a kurikulum 24 Cíle vzdělávání Cíle operační ̶ žák samostatně s využitím vyhledaných zdrojů připraví poster na vybrané téma pro „Den správné výživy“ ̶ žák předvede technicky správné provedení přímé přihrávky a přihrávky o zem na místě i v pohybu Vzdělávací politika a kurikulum 25 Konkretizace cílů vyučování cíle školy cíle předmětu cíle ročníku cíle tematického celku cíle tématu cíle vyučovací jednotky Vzdělávací politika a kurikulum 26 (Skalková, 2007, s. 120) Typické úrovně projektování výuky na škole ŠVP Roční tematický plán Příprava na vyučovací jednotku Vzdělávací politika a kurikulum 27 Cíl vs. téma vyučovací jednotky ̶ cíl - vyjádření požadovaného výkonu žáka ̶ Žák provede hod míčkem z místa na vzdálenost s dodržením základních kritérií techniky hodu. ̶ téma - popis obsahu vyučovací jednotky ̶ Hod míčkem. Vzdělávací politika a kurikulum 28 Obsah výuky a jeho transformace Vzdělávací politika a kurikulum 29 (Janík, 2018) Použité zdroje FRYČ, Jindřich; MATUŠKOVÁ, Zuzana; KATZOVÁ, Pavla; KOVÁŘ, Karel; BERAN, Jaromír et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4. Dostupné také z: http://www.msmt.cz. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7. Janík, T. 2018. Od obsahu vzdělávání k žákově znalosti: kritická místa na cestě do školy a ze školy. Arnica 8, 1, 1–8. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366. MAŇÁK, Josef; JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1. Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 9788073675462. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani- rvp-zv/. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7. Vzdělávací politika a kurikulum 30