3. Škola jako organizace Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk4112 Školní pedagogika Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Škola jako organizace 1 Škola jako instituce a organizace ̶ každá jednotlivá škola je součástí školského systému ̶ řídí se souborem pravidel (právních, ekonomických, společensko-politických…), která vymezují školu jako instituci ̶ v souladu s těmito pravidly může ale škola realizovat své vnitřní potřeby, využít prostor podle svých představ a aspirací (tedy profilovat se) ̶ jedinečnost školy je tak dána způsobem, jakým tento prostor využívá pro svůj další rozvoj, jak je organizována Škola jako organizace 2 Škola jako organizace ̶ organizaci školy charakterizuje ̶ jaké cíle (dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé) si stanovuje ̶ využívání personálních a materiálních zdrojů ̶ prezentace školy na veřejnosti ̶ … ̶ škola jako běžná a specifická organizace ̶ formulace cílů a úkolů, struktura, řídící postupy… ̶ specifika – proces vzdělávání a výchovy, včlenění škol do širšího společenského kontextu Škola jako organizace 3 Cíle školy ̶ školský zákon ̶ obecné cíle vzdělávání (§2, odst. 2) ̶ cíle vzdělávání v jednotlivých stupních a druzích škol (např. cíle ZV §44, cíle SV §57…) ̶ cíle jsou do škol přenášeny prostřednictvím kurikulárních dokumentů Škola jako organizace 4 Škola jako součást školského systému ̶ školský systém bývá vymezován ve spojením se vzdělávacím systémem ̶ vzdělávací systém je chápán jako soubor škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí ̶ školský systém tedy můžeme chápat jako soubor všech škol a školských zařízení ̶ pojem „systém“ vyjadřuje řád, systematičnost, provázanost Škola jako organizace 5 Škola ̶ v souladu se školským zákonem uskutečňuje vzdělávání podle daného vzdělávacího programu ̶ je zařazena v rejstříku škol a školských zařízení, vzdělávání zajišťují pedagogičtí pracovníci (zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících) ̶ druhy škol ̶ mateřská škola ̶ základní škola ̶ střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště) ̶ konzervatoř ̶ vyšší odborná škola ̶ základní umělecká škola ̶ jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Škola jako organizace 6 Školské zařízení ̶ poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí ̶ zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči ̶ vybrané druhy školských zařízení ̶ zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) ̶ školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra) ̶ školská zařízení pro zájmové vzdělávání (SVČ, školní družiny, školní kluby) ̶ zařízení školního stravování ̶ školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy (dětské domovy, diagnostické a výchovné ústavy) ̶ školská zařízení pro preventivně výchovnou péči (střediska výchovné péče) ̶ rovněž zařazena v rejstříku škol a školských zařízení, vzdělávání poskytují pedagogičtí pracovníci Škola jako organizace 7 Právní postavení škol ̶ právní subjektivita škol plošně zavedena novelou zákona č. 564/1990 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství od 1.1.2003 ̶ představuje způsobilost být účastníkem (subjektem) právních vztahů, přitom do nich vstupuje vlastním jménem a nese za ně odpovědnost ̶ školu zřizuje zřizovatel jako svoji příspěvkovou organizaci (veřejnoprávní nezisková organizace) nebo školskou právnickou osobu (podle školského zákona) Škola jako organizace 8 Školy podle zřizovatele ̶ veřejní zřizovatelé ̶ ministerstva (MŠMT, MO, MV, MZV…) ̶ kraje (většina středních škol) ̶ obce a svazky obcí (obvykle zřizují základní a mateřské školy pro svůj školský obvod) ̶ neveřejní zřizovatelé ̶ církve ̶ fyzické nebo právnické osoby Škola jako organizace 9 Organizační struktura školy ̶ na úrovni konkrétní školy stanovuje Organizační řád školy ̶ ředitel(ka) školy a její zástupce či zástupci ̶ pedagogická rada školy (pedagogičtí pracovníci školy) ̶ nepedagogičtí pracovníci školy (administrativa, školník, uklízečka, nepedagogičtí asistenti…) ̶ školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog) ̶ koordinátoři ŠVP, EVVO, IT ̶ předmětové komise, metodická sdružení ̶ školní družina, školní klub ̶ školní jídelna ̶ školská rada – není součástí organizační struktury školy, zřizuje ji zřizovatel školy, umožňuje podíl na správě školy všem zainteresovaným stranám – zřizovateli, pedagogickým pracovníkům školy a rodičům či zletilým žákům (povinně pouze u ZŠ, SŠ a VOŠ) Škola jako organizace 10 Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED ̶ ISCED – International Standard Classification of Education (1997, 2011) ̶ vytvořilo UNESCO (Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu) ̶ nástroj pro shromažďování, zpracovávání a zpřístupňování ukazatelů a statistik v oblasti vzdělávání jak v rámci jednotlivých zemí, tak v mezinárodním měřítku ̶ 9 základních úrovní (0-8) vzdělávání s přiřazenými druhy škol, které je realizují Škola jako organizace 11 Použité zdroje JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6. Škola jako organizace 12