4. Prostředí školy a její kultura Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk4112 Školní pedagogika Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Prostředí školy a její kultura 1 Prostředí školy a její kultura 2 Škola sama má být místo příjemné, vábící uvnitř i vně oči. Uvnitř budiž světlý, čistý pokoj, ozdobený všude obrazy, ať už jsou to obrazy znamenitých mužů, ať zeměpisné mapy, ať památky historických událostí nebo nějaké emblémy. Venku pak budiž u školy nejen volné místo k procházkám a společným hrám, nýbrž i nějaká zahrada, do níž by byli časem pouštěni a navádění těšit se pohledem na stromy, kvítí a byliny. Když se věc takto zařídí, je pravděpodobné, že děti budou chodit do škol s nemenší chutí, než chodí na jarmark, kde doufají uvidět a uslyšet vždy něco nového. J. A. Komenský, Velká didaktika Prostředí školy a její kultura 3 Edukační prostředí školy vnější okolí školy s ekonomickými, sociokulturními, demografickými, etnickými aj. charakteristikami vnitřní kultura školy fyzikální ergonomické parametry (osvětlení, prostorová dispozice, využití barev, konstrukce nábytku aj.) psychosociální statické trvalejší sociální vztahy mezi účastníky edukačních procesů klima školy (třídy) proměnlivé krátkodobé vlivy působící na obsah a charakter komunikace mezi účastníky edukačních procesů učební atmosféra (podle Průchy, 2005, s. 70) Kultura školy ̶ relativně stabilní charakteristiky vnitřního prostředí školy, tedy jak jejich fyzikálních, tak rovněž psychosociálních aspektů ̶ již výzkumy z přelomu 70. a 80. let 20. stol. prokázaly, že školy nemohou plně kompenzovat vliv jiného sociálního prostředí svých žáků ̶ rovněž ale ukázaly na to, že vnitřní prostředí školy není jen statickou podmínkou školní úspěšnosti, ale relativně manipulovatelným faktorem, který má přímý vliv na školní úspěšnost žáků ̶ rizikem je, že samotná změna podmínek nezaručuje pozitivní ovlivnění školní úspěšnosti ̶ mezi charakteristikami prostředí a procesy učení a vyučování stojí řada dalších vlivů, působících na celkový výsledek (učitelovo pojetí výuky, žákovo pojetí vyučování a učení…) Prostředí školy a její kultura 4 Některé charakteristiky kultury školy ̶ symboly (vnější prezentace školy – logo, motto, vizuální jednotící prvky a jejich používání…) ̶ osobnosti (lidé, podílející se na hodnotách školy, vzory chování a jednání – pedagogové školy s významným přesahem do společnosti, úspěšní žáci…) ̶ pověst (image) školy (obraz školy na veřejnosti, jak o ní mluví žáci, rodiče, odborníci…) ̶ pravidla a normy jednání (způsoby komunikace a rozhodování o škole, zákony chování a jednání jednotlivých pracovníků…) ̶ hodnoty (jsou srdcem kultury školy, jde v podstatě o hlavní dlouhodobé cíle školy, vize…) ̶ určitým měřítkem úrovně kultury školy je i to, jak je škola připravena řešit možné krizové situace a jak vzniklé problémy potom skutečně řeší Prostředí školy a její kultura 5 Bezpečná škola ̶ bezpečí je jednou z klíčových hodnot školy ̶ pojem bezpečí zahrnuje bezpečí nejen fyzické, ale i sociální ̶ nastavení bezpečí je výsledkem součinnosti všech aktérů ve škole, ale i mimo ni (typicky rodiče, pracovníci ŠPZ…) ̶ pravidla pro bezpečné prostředí jsou zakotvena ve vnitřních směrnicích školy (školní řád) a Minimálním preventivním programu školy (dokument, který zpracovává školní metodik prevence sociálně patologických jevů, např. ZŠ Bakalovo nábř., Brno) Prostředí školy a její kultura 6 Klima školy ̶ ustálené postupy vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů školy na to, co se ve škole odehrálo, odehrává, nebo má odehrát (Mareš, 2000) ̶ součástí celkového klimatu školy je klima učitelského sboru, sociální klimata jednotlivých tříd, komunikační klima, organizační klima… ̶ charakteristika pozitivního klimatu školy: „…jde o takové klima, kdy učitelé, žáci i rodiče se chtějí většinu času zabývat učením, komunikací a obecně edukací. Když přijdou do školy, mají pocit bezpečí a jistoty, pocit, že o chce ně daná instituce pečovat. Navzájem spolupracují, sdílejí společné výchovněvzdělávací hodnoty.“ (Mareš, 2005) Prostředí školy a její kultura 7 Problémy klimatu škol pohledem žáků ̶ žáci se cítí málo angažovaní do školní práce ̶ žáci si přejí zlepšit vzájemné vztahy ̶ žáci touží po vyšší učitelově podpoře a pomoci ̶ žáci potřebují jasnější pravidla a větší pořádek a organizovanost při školní práci ̶ učitelé považují klima často za lepší, než jak jej žáci reálně prožívají Prostředí školy a její kultura 8 Klima třídy ̶ školní třída ̶ základní sociální a organizační jednotka školy ̶ z pohledu socializace malá sociální skupina s relativně stálým souborem členů ̶ klima vs. atmosféra ̶ klima zahrnuje ustálené postupy vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů třídy na to, co se ve třídě odehrálo, odehrává, nebo má odehrát ̶ vytváří jej žáci celé třídy, skupinky žáků v dané třídě, jednotliví žáci, všichni učitelé vyučující v dané třídě a učitelé jako jednotlivci ̶ spoluvytváří klima školy, ale zároveň je jím i zpětně ovlivňováno ̶ atmosféra je krátkodobý, proměnlivý a situačně podmíněný jev, mění se během vyučovacího dne či dokonce během jedné vyučovací hodiny, např. atmosféra před písemkou Prostředí školy a její kultura 9 Klasifikace klimatu třídy (školy) ̶ defenzivní (obranné, žáci nekomunikují, nepřiměřeně soutěží, své pocity a názory raději tají, tzn. volí cestu určitého pasivního odporu, obrany) ̶ suportivní (podpůrné, vstřícné) ̶ otevřené (vyznačuje se živostí, energičností, pracovní úkoly a sociální potřeby žáků/učitelů jsou vyvážené a korespondují spolu, rozvíjí se spolupráce apod.) ̶ uzavřené (vyznačuje se frustrací, apatií, pracovní úkoly jsou plněny pouze formálně, bez osobní angažovanosti, nespokojenost žáků i učitelů, žáci si chtějí výuku pouze „odsedět“, nezájem o učivo, školní akce apod.) Prostředí školy a její kultura 10 Faktory ovlivňující klima třídy ̶ prostředí (řešení učebny, vybavení, vytápění, akustika...) ̶ atmosféra (mění se velmi rychle, je situačně podmíněna – před písemkou, po velké přestávce, po sdělení, že odpadá nějaký předmět...) ̶ sociální klima (dlouhodobý jev, tvoří jej všichni aktéři, chování žáků vůči sobě, přístup jejich učitelů...) ̶ klima školy Prostředí školy a její kultura 11 Například… ̶ komunikační a vyučovací postupy učitele (některý učitel hodně napomíná a kritizuje, jiný naopak chválí a oceňuje, dle typu komunikace učitele → komunikační klima podpůrné nebo obranné) ̶ struktura participace žáků na vyučování (jak a zda se žáci zapojují do vyučování, míra aktivity, participace je ovlivněna počtem žáků ve třídě…) ̶ preference učitele (někoho má učitel rád víc, někoho míň, „cíloví žáci“...) ̶ sebesplňující předpověď (domněnka o budoucím výkonu jedince se může skutečně splnit, protože učitel v ni věří a k žákovi se podle toho chová, čímž reálně dojde u žáka buď k predikovanému zlepšení, tzv. Pygmalion efekt, nebo žák postupně ztratí motivaci ukázat, že je jiný, negativnímu očekávání se podřídí a učitel může zajásat, že to přeci od začátku věděl, tzv. Golemův efekt) Prostředí školy a její kultura 12 Tvorba pozitivního klimatu ̶ podílí se na něm učitel, resp. učitelský sbor – má zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení ̶ klima má být orientováno na určitý předem daný a žákům známý cíl ̶ má být orientováno na úlohy (aktivizace, zapojení žáků do procesu učení) ̶ má být uvolněné, přátelské, ale zároveň náročné na žáky ̶ … Prostředí školy a její kultura 13 Změna klimatu Změna klimatu vyžaduje změny ̶ v kultuře školy a v mezilidských vztazích (např. změny vztahů založené na nedůvěře, závisti, autoritářství… na vztahy partnerské, otevřené…) ̶ ve vzdělávacím obsahu, v používání různých výukových metod, ve využívání různých organizačních forem, ve formulování jasných vzdělávacích a výchovných cílů ̶ v ujasnění si strategie školy ̶ … Prostředí školy a její kultura 14 Použité zdroje Janíková, Marcela. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6. Mareš, Jiří. Intervence ovlivňující psychosociální klima školy. In Ježek S. (ed.). Sociální klima školy III. Brno: MSD s.r.o., 2005. Mareš, Jiří. Sociální klima školy. Pedagogická revue, 2000, roč. 52, č. 3, s. 241 – 253. Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. Prostředí školy a její kultura 15