8. Pedagogická komunikace Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk4112 Školní pedagogika Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Pedagogická komunikace 1 Základní pojmy Komunikace ̶ produkce a výměna sdělení mezi lidmi ̶ předávání informací ̶ uskutečňuje se prostřednictvím senzorických kanálů (zrak, sluch, hmat, čich, chuť) Sociální komunikace ̶ sociální interakce formou sdělení ̶ jeden subjekt svým chováním a sdělením vyvolává změnu v druhém subjektu a současně je tímto druhým subjektem zpětně ovlivňován ̶ intrapersonální, interpersonální, meziskupinová, masová Pedagogická komunikace 2 Základní pojmy Pedagogická komunikace ̶ zvláštní případ sociální komunikace ̶ je prostředkem k realizaci edukace (výchovy a vzdělávání) a dosahování jejich cílů ̶ zprostředkovává vztahy a činnosti mezi účastníky edukačního procesu ̶ řídí se osobitými pravidly, které určují pravomoce účastníků Výuková komunikace ̶ pedagogická komunikace v prostředí školní třídy v rámci vyučovací jednotky Pedagogická komunikace 3 Formy komunikace Verbální komunikace ̶ formální stránka (intenzita hlasu, tónová výšku hlasu, barva hlasu, délka projevu, rychlost mluvního projevu, přestávky a pauzy v řeči, akustická náplň přestávek, přesnost řeči, způsob předávání slova…) ̶ obsahová stránka (věcná správnost, přesnost, srozumitelnost a přiměřenost pro skupiny žáků, kterým je sdělení určeno, stručnost a jazyková správnost…) ̶ tyto nároky není důležité jen znát, ale pravidelně s nimi svoji verbální komunikaci konfrontovat Pedagogická komunikace 4 Formy komunikace Neverbální komunikace ̶ 55% komunikace tvoří mimické projevy, z 38% akustické nelingvistické projevy a jen 7% slovní sdělení ̶ sdělování pohledy (řeč očí) ̶ sdělování výrazem obličeje (mimika) ̶ sdělování pohyby (kinetika) ̶ sdělování dotykem (haptika) ̶ sdělování fyzickými postoji (posturologie) ̶ sdělování gesty (gestika) ̶ sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) ̶ sdělování úpravou zevnějšku Pedagogická komunikace 5 Formy komunikace Komunikace činem ̶ pedagogickou komunikací činem rozumíme to, jak se učitel a žáci k sobě chovají, jak vyjadřují vzájemné postoje svým jednáním… ̶ je to vlastně jakýsi souhrn verbální a neverbální komunikace v určité konkrétní chvíli, určitém konkrétním kontextu… ̶ vypovídá o atmosféře i klimatu třídy Pedagogická komunikace 6 Typy pedagogické komunikace Pedagogická komunikace, kterou…: 1) …si učitel může předem důkladně promyslet a připravit. 2) …si učitel může připravit jen rámcově či orientačně. 3) …si učitel nemůže předem připravit. Pedagogická komunikace 7 Vyučování jako dialog ̶ humanistická koncepce edukace, konstruktivistický přístup ̶ aktivnost učení (těžiště v myšlenkových aktivitách žáka) ̶ konstruktivnost učení (vycházející z dosavadních zkušeností) ̶ kumulativnost učení (návaznost, postupné budování) ̶ autoregulace (postupné přenášení odpovědnosti za učení na žáka) ̶ zacílenost učení (jasné, konkrétní a srozumitelné cíle) ̶ respektování individuálních odlišností v učení ̶ dialog přitom naprosto vystihuje podstatu žákovi učební činnosti a v důsledku toho i podstatu potřebné vyučovací činnosti učitele Pedagogická komunikace 8 „Dialog je nejen metodou, ale i způsobem lidské existence, oslovování a odpovídání, není jen druhem pedagogického působení, ale tím, co výchovné činí výchovným. Není to tedy jen technika předávání vědomostí, ani personální vztah mezi účastníky dialogu, ale brána a cesta člověka k pravdě.“ prof. PhDr. Radim Palouš, dr. h. c., český filozof, pedagog, komeniolog a emeritní rektor Univerzity Karlovy Pedagogická komunikace 9 Podmínky realizace dialogu ve vyučování ̶ vytvoření podporujícího a otevřeného klimatu a vhodné atmosféry (vč. emocionálního bezpečí) ̶ připravenost učitele i žáků na vedení dialogu ̶ existence atraktivních a zajímavých témat a problémů vhodných pro dialog (propojení obsahu vyučování s potřebami a zájmy žáků) Pedagogická komunikace 10 Otázka jako základní prvek dialogu (vyučování) ̶ požadavky kladené na otázky ve vyučování ̶ přesná formulace (jasná, stručná, srozumitelná a výstižná) ̶ podněcující myšlení ̶ otázky se dají vztáhnout k různým úrovním kognitivních operací v souladu např. s Bloomovou taxonomií Pedagogická komunikace 11 Kognitivní úroveň otázek ve vyučování ̶ otázky faktické (vybavení si jednotlivých faktů, pojmů…, např. Jak se nazývá…? Kde se narodil…? Jaký je vzorec pro…?) – úroveň zapamatovat Bloomovy taxonomie ̶ otázky interpretační (vysvětlování určitých vztahů, hledání souvislostí, např. Jak vysvětlíš…? Co je příčinou…?) – úroveň porozumět Bloomovy taxonomie ̶ otázky aplikační (řešení konkrétních praktických situací, např. Jaké jsou další příklady…? Co byste dělali v podobné situaci…? Kde se v praxi uplatňuje…?) – úroveň aplikovat Bloomovy taxonomie Pedagogická komunikace 12 Kognitivní úroveň otázek ve vyučování ̶ otázky analytické (objasňování vztahů mezi jednotlivými prvky celku, např. Podle jakého kritéria byly rozděleny…? Jak by bylo možné specifikovat…? Jaké jsou hlavní a jaké vedlejší znaky…?) – úroveň analyzovat Bloomovy taxonomie ̶ otázky evaluační (vyjádření názoru, představy, mínění, např. Co byste vyzdvihli…? Čím se liší knižní a filmová podoba příběhu?) – úroveň hodnotit Bloomovy taxonomie ̶ otázky tvůrčí (vyslovování domněnek nebo předpokladů na základě žákova pozorování či zkušenosti, např. Jak se dá prakticky…? Co by se změnilo, kdyby…? Co bychom mohli udělat, aby…?) – úroveň tvořit Bloomovy taxonomie Pedagogická komunikace 13 Struktura výukové komunikace ̶ hlavní osou výukové komunikace je: otázka učitele – žákovská odpověď – zpětná vazba ̶ tato základní jednotka výukové komunikace se potom různými způsoby projevuje v jednotlivých vyučovacích metodách, např. výklad (přednáška), vysvětlení (instruktáž), názorná ukázka, diskuse… Pedagogická komunikace 14 Výklad (přednáška) ̶ metoda rychlého seznámení se vzdělávacím obsahem ̶ může nadchnout (motivovat), je osobnější než studium písemných materiálů ̶ často ale chybí průběžná zpětná vazba ̶ obvykle žáci nejsou aktivně zapojeni (předpokládá ukázněné žáky) ̶ omezená schopnost žáků soustředit se ̶ technika výkladu ̶ zapojovat řeč těla ̶ změna výšky a síly hlasu, oční kontakt, důraz na patřičná slova ̶ zapojení humoru ̶ pozor na „vycpávková“ slova a obraty Pedagogická komunikace 15 Vysvětlení (instruktáž) ̶ dobré vysvětlení by mělo: ̶ obsahovat jen informace podstatné pro jasný a logicky uspořádaný popis vysvětlované skutečnosti (zaměřit se na klíčová slova, pojmy…) ̶ být vystavěno co nejvíce (pokud ne výhradně) na znalostech, které už posluchač má ̶ být přizpůsobeno posluchačům ̶ být předloženo přesvědčivě a trpělivě ̶ vysvětlování je efektivnější s podporou konkrétních příkladů Pedagogická komunikace 16 Názorná ukázka ̶ takové rozmístění žáků, aby všichni dobře viděli ̶ vědí žáci co sledují a proč je to prováděno právě takto? ̶ při ukázce je vhodné průběžně aktivizovat žáky otázkami (hlavně při složitějších a náročnějších prvcích) ̶ už v průběhu ukázky je dobré upozorňovat žáky na indikátory správného provedení ̶ činnost je potřeba předvést dostatečně pomalu či s dostatečným počtem opakování Pedagogická komunikace 17 Diskuse ̶ diskuse jsou obecně přínosné především ̶ když se učitel chce seznámit s názory a zkušenostmi žáků ̶ jestliže se téma týká spíše hodnot, postojů a pocitů než faktů ̶ pokud žáky chceme učit vytvářet vlastní názory a posuzovat názory ostatních ̶ pro hladký průběh diskuse je zpravidla důležitá role moderátora (usměrňuje, konkretizuje, moderuje, podněcuje, podporuje, hlídá čas a cíl diskuse…) Pedagogická komunikace 18 Zpětná vazba ̶ informace, vyložená zpětným pohledem na činnost s cílem ji vyhodnotit ̶ zpětná vazba tedy musí být informativní (a to především na úrovni žáka) a odpovídat stanoveným cílům ̶ zpětná vazba je založena na faktech, které lze vypozorovat ̶ zpětnou vazbu podáváme nejen k výsledku, ale také k procesu (práci) a nejen po skončení činnosti, ale i v jejím průběhu ̶ zpětná vazba používá popisný jazyk, nikoliv posuzovací ̶ popisným jazykem vyjadřujeme své pocity nebo popisujeme důsledky, jež má žákovo chování pro dosažení plánovaných záměrů, splnění úkolů, pro průběh činností (např.: Všechna tvoje řešení jsou správná. Vadí mi, když nemohu vysvětlit, co mám připravené, protože mě ruší tvé vykřikování.) ̶ posuzovacím jazykem přiřazujeme charakterové vlastnosti, pronášíme soudy a rozřazujeme žáky (např.: Jsi moc šikovný matematik. Jsi kázeňský problém naší třídy.) Pedagogická komunikace 19 Použité zdroje KOLÁŘ, Zdeněk a ŠIKULOVÁ, Renata. Vyučování jako dialog. Pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4. NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Pedagogika. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247- 0738-1. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7. ŠEĎOVÁ, Klára; ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. Pedagogická komunikace 20