Psychologie pro učitele

Emoce


V této lekci se seznámíme se základy emocí, které hrají klíčovou roli v našem každodenním životě i v profesích, jako je učitelství či trenérství. Budeme se zabývat tím, co to emoce vlastně jsou, jak vznikají a jak nás ovlivňují. Prozkoumáme jednotlivé složky emocí – od subjektivního prožitku, přes fyziologické změny, až po expresivní chování, které doprovází emoce navenek.

Tato lekce bude sloužit jako základ pro další práci s emocemi v průběhu semestru, kdy se zaměříme na to, jak s emocemi efektivně pracovat v praxi – ať už při řízení skupiny, práci s jednotlivci, nebo v procesu učení.

Důležitou částí bude také pochopení toho, jak nás emoce motivují, jak ovlivňují naše rozhodování, a jaké důsledky mohou mít různé teorie emocí pro naši práci s lidmi. 


V online přednášce jsme otevřeli téma emocí. Teoretických přístupů k popisu emocí (a toho, co vlastně jsou) je mnoho, většina se ale shoduje v tom, že mají 3 složky:



Emoce nás také bezesporu ovlivňují a to různými způsoby, za které jmenuji alespoň:

• Změna behaviorální a kognitivní hierarchie (tunelové vidění) - ve chvíli kdy prožíváme nějakou emoci se mění naše vnímání i chování. Pokud si představíte, že jste v kuchyni a najednou uslyšíte velkou ránu , která Vás vystraší, nejspíš si budete všímat míst, kde se můžete schovat. Pokud Vás v té samé kuchyni začne někdo ohrožovat a vy pocítíte vztek, nejspíš si budete všímat nástrojů, které budete moc použít jako zbraň (mimochodem nejvíce partnerských a manželských zranění, které si způsobují lidé navzájem se stává právě v kuchyni když dochází k hádkám a nože jsou na dosah). Pokud budete pociťovat hlad, budou pro Vás v kuchyni stěžejní zase úplně jiné věci.

• Motivaci - emoce mohou být silným motivačním faktorem. Pokud to úplně zjednoduším, máme tendenci opakovat aktivity a vyhledávat situace, ve kterých se cítíme dobře a příjemně a naopak se vyhýbat těm, které v nás vyvolávají pocity negativní.

• Refrakterní fáze - období, během kterého je jedinec téměr neschopný vybavit si vzpomínky anebo uvažovat o dané události v jiném světle než ve světle právě prožívané emoce. Pokud například manželka zjistí, že jí manžel podvedl, bude pro ni extrémně obtížné vzpomenout si na hezké chvíle, které spolu zažili ale budou ji naskakovat všechny okamžiky, kdy zažila křivdu, byla na něj naštvaná atd.