Emoce
V této lekci se seznámíme se základy emocí, které hrají klíčovou roli v našem každodenním životě i v profesích, jako je učitelství či trenérství. Budeme se zabývat tím, co to emoce vlastně jsou, jak vznikají a jak nás ovlivňují. Prozkoumáme jednotlivé složky emocí – od subjektivního prožitku, přes fyziologické změny, až po expresivní chování, které doprovází emoce navenek.
Tato lekce bude sloužit jako základ pro další práci s emocemi v průběhu semestru, kdy se zaměříme na to, jak s emocemi efektivně pracovat v praxi – ať už při řízení skupiny, práci s jednotlivci, nebo v procesu učení.
Důležitou částí bude také pochopení toho, jak nás emoce motivují, jak ovlivňují naše rozhodování, a jaké důsledky mohou mít různé teorie emocí pro naši práci s lidmi.
V online přednášce jsme otevřeli téma emocí. Teoretických přístupů k popisu emocí (a toho, co vlastně jsou) je mnoho, většina se ale shoduje v tom, že mají 3 složky:
Emoce nás také bezesporu ovlivňují a to různými způsoby, za které jmenuji alespoň:
• Změna behaviorální a kognitivní hierarchie (tunelové vidění) - ve chvíli kdy prožíváme nějakou emoci se mění naše vnímání i chování. Pokud si představíte, že jste v kuchyni a najednou uslyšíte velkou ránu , která Vás vystraší, nejspíš si budete všímat míst, kde se můžete schovat. Pokud Vás v té samé kuchyni začne někdo ohrožovat a vy pocítíte vztek, nejspíš si budete všímat nástrojů, které budete moc použít jako zbraň (mimochodem nejvíce partnerských a manželských zranění, které si způsobují lidé navzájem se stává právě v kuchyni když dochází k hádkám a nože jsou na dosah). Pokud budete pociťovat hlad, budou pro Vás v kuchyni stěžejní zase úplně jiné věci.
• Motivaci - emoce mohou být silným motivačním faktorem. Pokud to úplně zjednoduším, máme tendenci opakovat aktivity a vyhledávat situace, ve kterých se cítíme dobře a příjemně a naopak se vyhýbat těm, které v nás vyvolávají pocity negativní.