Organizace předmětu, požadavky na jeho ukončení
Vyučující
Vedení přednášek - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Vedení seminářů - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Kontaktovat mě můžete osobně v době výuky nebo v kanceláři D33/337 (mimo vypsané konzultační hodiny doporučuji předchozí domluvu na schůzce), prostřednictvím e-mailu jiri.sliacky@fsps.muni.cz, případně telefonicky 549 497 403.
Témata výuky
26. 9. | Seznámení s pokyny a požadavky předmětu, proč nestojíme ve cvičebním úboru v tělocvičně, pedagogické praxe. |
3. 10. | Tělesná výchova jako školní předmět a její pojetí |
10. 10. | Kurikulum tělesné výchovy |
17. 10. | Cíle a projektování výuky |
24. 10. | Učitelovo plánování výuky |
31. 10. | Vedení výuky a didaktické řídicí styly |
7. 11. | Motorické učení v tělovýchovném vzdělávacím procesu |
14. 11. | Vyučovací jednotka tělesné výchovy a bezpečnost ve výuce |
21. 11. | Didaktické prostředky ve výuce tělesné výchovy |
28. 11. | Specifické situace ve výuce tělesné výchovy (necvičící žáci ve výuce, spolupráce s asistentem pedagoga, tandemová výuka...) |
5. 12. | Diagnostika a hodnocení v tělesné výchově |
12. 12. | Organizace sportovních kurzů, turnajů, soutěží... |
Seminář bude zaměřen na podrobnější analýzu klíčové části či částí tématu aktivitou studujících. Na přednášce potom rozpracujeme k tématu širší teoretický základ, reprezentovaný klíčovými slovy, podstatné souvislosti a celkový kontext tématu. Rovněž se zde pokusíme definovat klíčové body tématu a jejich odraz či dopad v práci učitele tělesné výchovy. Každé téma se tedy bude postupně induktivně rozvíjet ze semináře na přednášku.
V interaktivní osnově budou po uzavření každého tématu ve výuce k dispozici dostupné materiály z výuky a případné materiály, či odkazy na ně, pro další studium.
Požadavky pro ukončení předmětu
- Splnění kritéria docházky v seminární výuce (1 absence akceptována v souladu se SZŘ, případné další absence akceptovány pouze v případě řádné omluvy).
- Splnění průběžných seminárních úkolů.
- Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu.
- Úspěšné absolvování závěrečné ústní zkoušky.
Docházka
- docházka je neustále dostupná v ISu, provádějte pravidelnou kontrolu, případné nesrovnalosti řešte co nejdříve (nejpozději na dalším semináři)
Průběžný seminární úkol č. 1
- analýza videozáznamu výuky tělesné výchovy z pedagogických praxí studujících (viz pokyny k předmětu n4111 Úvod do pedagogické praxe v interaktivních osnovách, termín do 1. 11.)
- v rozpisech témat se přihlásit k termínu semináře, na kterém budete s dalšími přihlášenými kolegy společně analyzovat jeden vámi vybraný videozáznam výuky z vašich praxí
- cílem analýzy bude poskytnout zpětnou vazbu k vybrané oblasti působení studujícího v roli vyučujícího
Průběžný seminární úkol č. 2
- úkol se bude vztahovat k tématu "Učitelovo plánování výuky"
- jeho konkrétní zadání pak proběhne na semináři tohoto tématu
Závěrečný písemný test
- tvořen 12 testovými otázkami, které budou vycházet z probraných témat
- jedna otázka hodnocena vždy 1 bodem (max. počet získaných bodů je tedy 12)
- test bude hodnocen dílčí známkou dle následující stupnice:
- A = 12 bodů
- B = 11 bodů
- C = 10 bodů
- D = 9 bodů
- E = 7 - 8 bodů
- F = NESPLNIL(A) = 0 - 6 bodů
- při hodnocení F se test opakuje
- účastí na přednáškách lze získat určité množství tzv. bonusových bodů podle následujícího rozdělení
- celková výsledná účast 40 - 59 % - 1 bonusový bod
- celková výsledná účast 60 - 79 % - 2 bonusové body
- celková výsledná účast 80 % a více - 3 bonusové body
- celková výsledná účast bude počítána pouze na celé číslo (bez zaokrouhlování)
- bonusové body budou k výsledku testu připočítány pouze do celkové maximální výše 12 bodů
Závěrečná ústní zkouška
- ústní zkouška se bude skládat ze tří částí
- v první z nich si vylosujete vždy jednu otázku, na kterou budete následně odpovídat
- soupis tematických okruhů, ze kterých budou konkrétní otázky vycházet, bude zveřejněn nejpozději 2 týdny před koncem období výuky
- ve druhé části si potom na zkoušku s sebou přinesete 1 svoji vytištěnou přípravu na vyučovací jednotku, kterou v krátkosti představíte (téma, cíle, struktura, aktivity), stručně okomentujete nastavení cíle a jeho promítnutí do struktury a obsahu vyučovací jednotky a případně zareagujete na doplňující otázky
- navazovat bude třetí část, která se bude skládat z reflektivního rozhovoru k pedagogické praxi, tato část již ale NEBUDE zahrnuta do hodnocení ústní zkoušky
- z ústní zkoušky bude udělena samostatná dílčí známka
Výsledné hodnocení předmětu
- výsledné hodnocení (známka) za předmět bude tvořena aritmetickým průměrem dílčí známky za písemný test a dílčí známky za ústní zkoušku
- aritmetický průměr bude počítán s přesností na jedno desetinné místo (v souladu s pravidly pro zaokrouhlování)
- výsledná známka bude udělena podle toho, ke kterému číselnému vyjádření známky (dle SZŘ) bude mít vypočítaný aritmetický průměr na číselné ose nejblíže