Didaktika tělesné výchovy

Organizace předmětu, požadavky na jeho ukončení

Vyučující

Vedení přednášek - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.

Vedení seminářů - Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.

Kontaktovat mě můžete osobně v době výuky nebo v kanceláři D33/337 (mimo vypsané konzultační hodiny doporučuji předchozí domluvu na schůzce), prostřednictvím e-mailu jiri.sliacky@fsps.muni.cz, případně telefonicky 549 497 403.

Témata výuky

26. 9.    Seznámení s pokyny a požadavky předmětu, proč nestojíme ve cvičebním úboru v tělocvičně, pedagogické praxe.
3. 10.
10. 10.
17. 10.
24. 10.
31. 10.
7. 11.Motorické učení v tělovýchovném vzdělávacím procesu
14. 11.Vyučovací jednotka tělesné výchovy a bezpečnost ve výuce
21. 11.Didaktické prostředky ve výuce tělesné výchovy
28. 11.
5. 12.
12. 12.

Seminář bude zaměřen na podrobnější analýzu klíčové části či částí tématu aktivitou studujících. Na přednášce potom rozpracujeme k tématu širší teoretický základ, reprezentovaný klíčovými slovy, podstatné souvislosti a celkový kontext tématu. Rovněž se zde pokusíme definovat klíčové body tématu a jejich odraz či dopad v práci učitele tělesné výchovy. Každé téma se tedy bude postupně induktivně rozvíjet ze semináře na přednášku.

V interaktivní osnově budou po uzavření každého tématu ve výuce k dispozici dostupné materiály z výuky a případné materiály, či odkazy na ně, pro další studium. 

Požadavky pro ukončení předmětu

  1. Splnění kritéria docházky v seminární výuce (1 absence akceptována v souladu se SZŘ, případné další absence akceptovány pouze v případě řádné omluvy).
  2. Splnění průběžných seminárních úkolů.
  3. Úspěšné absolvování závěrečného písemného testu.
  4. Úspěšné absolvování závěrečné ústní zkoušky.

Docházka

  • docházka je neustále dostupná v ISu, provádějte pravidelnou kontrolu, případné nesrovnalosti řešte co nejdříve (nejpozději na dalším semináři)

Průběžný seminární úkol č. 1

  • analýza videozáznamu výuky tělesné výchovy z pedagogických praxí studujících (viz pokyny k předmětu n4111 Úvod do pedagogické praxe v interaktivních osnovách, termín do 1. 11.)
  • v rozpisech témat se přihlásit k termínu semináře, na kterém budete s dalšími přihlášenými kolegy společně analyzovat jeden vámi vybraný videozáznam výuky z vašich praxí
  • cílem analýzy bude poskytnout zpětnou vazbu k vybrané oblasti působení studujícího v roli vyučujícího

Průběžný seminární úkol č. 2

  • úkol se bude vztahovat k tématu "Učitelovo plánování výuky"
  • jeho konkrétní zadání pak proběhne na semináři tohoto tématu

Závěrečný písemný test

  • tvořen 12 testovými otázkami, které budou vycházet z probraných témat 
  • jedna otázka hodnocena vždy 1 bodem (max. počet získaných bodů je tedy 12)
  • test bude hodnocen dílčí známkou dle následující stupnice:
    • A = 12 bodů
    • B = 11 bodů
    • C = 10 bodů
    • D = 9 bodů
    • E = 7 - 8 bodů
    • F = NESPLNIL(A) = 0 - 6 bodů
  • při hodnocení F se test opakuje
  • účastí na přednáškách lze získat určité množství tzv. bonusových bodů podle následujícího rozdělení
    • celková výsledná účast 40 - 59 % - 1 bonusový bod
    • celková výsledná účast 60 - 79 % - 2 bonusové body
    • celková výsledná účast 80 % a více - 3 bonusové body
    • celková výsledná účast bude počítána pouze na celé číslo (bez zaokrouhlování) 
    • bonusové body budou k výsledku testu připočítány pouze do celkové maximální výše 12 bodů

Závěrečná ústní zkouška

  • ústní zkouška se bude skládat ze tří částí
  • v první z nich si vylosujete vždy jednu otázku, na kterou budete následně odpovídat
  • soupis tematických okruhů, ze kterých budou konkrétní otázky vycházet, bude zveřejněn nejpozději 2 týdny před koncem období výuky
  • ve druhé části si potom na zkoušku s sebou přinesete 1 svoji vytištěnou přípravu na vyučovací jednotku, kterou v krátkosti představíte (téma, cíle, struktura, aktivity), stručně okomentujete nastavení cíle a jeho promítnutí do struktury a obsahu vyučovací jednotky a případně zareagujete na doplňující otázky
  • navazovat bude třetí část, která se bude skládat z reflektivního rozhovoru k pedagogické praxi, tato část již ale NEBUDE zahrnuta do hodnocení ústní zkoušky
  • z ústní zkoušky bude udělena samostatná dílčí známka

Výsledné hodnocení předmětu

  • výsledné hodnocení (známka) za předmět bude tvořena aritmetickým průměrem dílčí známky za písemný test a dílčí známky za ústní zkoušku
  • aritmetický průměr bude počítán s přesností na jedno desetinné místo (v souladu s pravidly pro zaokrouhlování)
  • výsledná známka bude udělena podle toho, ke kterému číselnému vyjádření známky (dle SZŘ) bude mít vypočítaný aritmetický průměr na číselné ose nejblíže