1. Tělesná výchova jako školní předmět Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk 4115 Didaktika tělesné výchovy Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Tělesná výchova jako školní předmět 1 Historické okénko ̶ 1869 - zavedení TV jako povinného předmětu do obecných škol a učitelských ústavů ̶ základ kurikula TV tvořili 3 okruhy – pořadová, prostná a nářaďová cvičení (stanoveno školním a vyučovacím řádem) ̶ 1874 - Spiess-Maulovy osnovy školní TV – první osnovy TV v českých zemích (stanovovaly 2 vyučovací hodiny týdně) ̶ přelom 19. a 20. století - TV v českých zemích ovlivňována severským tělocvikem, francouzským fyziologickým systémem, rozmachem tělovýchovného hnutí (Sokol, Orel, DTJ) a také mezinárodním rozšiřováním sportovního hnutí (OH, mezinárodní sportovní federace) Tělesná výchova jako školní předmět 2 Historické okénko Spiess-Maulovy osnovy školní TV (1874) (Rychtecký, Fialová, 1998, s. 16) Tyršovy osnovy školní tělesné výchovy (1924) (Rychtecký, Fialová, 1998, s. 17) Tělesná výchova jako školní předmět 3 Historické okénko ̶ 1934 - výrazný vliv tzv. Novorakouské školy (nové osnovy, zdůrazňující roli žáka, uplatnění zdravotních cílů a také diferencování učiva pro chlapce a dívky) ̶ 2. sv. válka - rozsah TV rozšířen až na 4 hodiny týdně, zdůrazněna branná výchova ̶ 1948 – odklon od Novorakouské školy, prosazení sportovního zaměření (povinná TV napříč spektrem škol i pro dívky, od 6. tř. dívky a chlapci vyučováni zvlášť) ̶ 1954 - zavedeny normativní osnovy TV – akcentace vzdělávacích a výkonnostních cílů (limity, kontrolní cviky, odznak zdatnosti) Tělesná výchova jako školní předmět 4 Historické okénko ̶ 80. léta 20. stol. - pozvolné opouštění sportovního pojetí, školní TV zaměřována více na prožitek z pohybu, rozvoj pohybových schopností a zvládnutí dovedností nejpopulárnějších sportů ̶ po roce 1989 ̶ liberalizace kurikula – TV 2-3 hodiny týdně, volitelné učivo, nepovinné předměty ̶ diverzifikace školství – státní, soukromé, církevní ̶ vznik školních sportovních klubů (1994 – AŠSK) ̶ 1997 - osnovy školní TV v rámci programu Základní škola (jednotné osnovy) ̶ 2007 - zavádění Rámcových a školních vzdělávacích programů Tělesná výchova jako školní předmět 5 „Cíle vzdělávání musí být odvozovány jak z individuálních, tak i společenských potřeb. Vzdělávání se nevztahuje jen k vědění a poznávání, tedy k rozvíjení rozumových schopností, ale i k osvojování si sociálních a dalších dovedností, duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku, k emocionálnímu a volnímu rozvoji, v neposlední řadě pak ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti a tím i trhu práce.“ (Národní program rozvoje vzdělávání, 2001) Tělesná výchova jako školní předmět 6 Současné pojetí školní TV ̶ TV je v RVP ZV, G a GSP součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, v RVP SOV vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví (součástí těchto oblastí je také Výchova ke zdraví) ̶ zdraví je potom chápáno jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody a považováno za důležitý předpoklad pro aktivní a spokojený život, proto je jednou z priorit vzdělávání ̶ zařazení TV do vzdělávání má prohloubit vztah žáků a studentů ke zdraví, posílit rozumové i citové vazby k této problematice a rozvinout praktické dovednosti, které určují zdravý životní styl a kvalitu života v dospělosti (Fialová, 2010, s. 75) ̶ TV usiluje o trvalý vztah k pohybovým činnostem a o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti, přičemž vychází především z motivující atmosféry, zájmu žáků a z jejich individuálních předpokladů (Fialová, 2010, s. 76) ̶ nové trendy v pohybových a sportovních aktivitách, velké prolínání těchto aktivit i do volného času (pedagogika volného času, zážitková pedagogika), prožívání pohybu, zážitky s pohybem… Tělesná výchova jako školní předmět 7 Cíle současné školní TV ̶ vzdělávací cíle ̶ informativní (poznatky, postupy, metody…) ̶ formativní (rozvoj schopností, zkvalitňování pohybového projevu…) ̶ výchovné cíle ̶ všeobecné (charakterové vlastnosti, estetické prožívání, ochrana životního prostředí) ̶ specifické (kladný vztah k pohybu, rozvoj tělesné zdatnosti, zájem o sportovní činnost) ̶ zdravotní cíle ̶ kompenzační (kompenzace tělesné zátěže, regenerace duševních sil, obnova pozornosti…) ̶ hygienické (osobní hygiena při pohybových aktivitách, užívání cvičebního úboru, správná výživa, dostatek spánku…) ̶ socializační cíle ̶ skupinové (spolupráce v týmu, poskytování opory, záchrany a dopomoci, prožívání různých rolí ve skupině, důvěra v ostatní členy týmu…) ̶ individuální (zvyšování sebedůvěry, kladné sebepojetí, rozvoj komunikačních schopností, tolerance, ohleduplnost, smysl pro fair play…) (Fialová, 2010, s. 91-95) Tělesná výchova jako školní předmět 8 Použité zdroje FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky : školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 151 s. ISBN 9788024618548. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. [Praha]: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7. Tělesná výchova jako školní předmět 9