2. Kurikulum tělesné výchovy Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk 4115 Didaktika tělesné výchovy Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Kurikulum tělesné výchovy 1 Kurikulum ̶ je obsah vzdělávání orientovaný vzdělávacími cíli, záměrně či bezděčně osvojovaný v učebním prostředí a zakotvený v kurikulárních dokumentech (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020) ̶ veškerá zkušenost žáka, kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením (Maňák, Janík, Švec, 2008) Kurikulum tělesné výchovy 2 Struktura kurikulárních dokumentů ČR Kurikulum tělesné výchovy 3 (RVP ZV, 2021, s. 5) Rámcové vzdělávací programy (RVP) ̶ "základní stavební kameny" školního vzdělávání ̶ vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy ̶ RVP ZV (pro základní vzdělávání) ̶ RVP G (pro gymnázia), RVP GSP (pro gymnázia se sportovní přípravou) ̶ RVP SOV (pro střední odborné vzdělávání) ̶ s čím škola pracuje ve svém školním vzdělávacím programu začíná a vychází z příslušného RVP Kurikulum tělesné výchovy 4 RVP ZV ̶ vzdělávací oblast Člověk a zdraví zahrnuje Tělesnou výchovu a Výchovu ke zdraví ̶ výstupy TV jsou členěny ̶ 1. stupeň, 1. období (1. – 3. třída) ̶ 1. stupeň, 2. období (4. – 5. třída) ̶ 2. stupeň – činnosti ovlivňující zdraví, činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností, činnosti podporující pohybové učení ̶ stanovené výstupy jsou pro ŠVP závazné, žák je naplňuje vždy na konci daného období ̶ RVP ZV obsahuje také minimální doporučené úrovně pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření ̶ uvedené učivo má doporučující charakter, ale po implementaci do ŠVP se stává pro školu závazné ̶ výstupy pro zdravotní TV jsou členěny stejným způsobem, pouze 2. stupeň nemá členění na dílčí oblasti činností ̶ rámcový učební plán (RUP) - minimální týdenní časové dotace pro vyučovací předmět Tělesná výchova jsou na 1. i 2. stupni 2 hodiny týdně Kurikulum tělesné výchovy 5 Standardy RVP ZV ̶ standardy pro ZV - součást RVP ZV jako jeho příloha (obsahuje ale pouze standardy pro Český jazyk a literaturu, Matematiku a její aplikace a cizí jazyky, zpracovány jsou ale i standardy pro TV, které jsou však jako pouze doporučené a nejsou tak přímou součástí přílohy RVP) ̶ smyslem standardů je účinně napomáhat především školám a učitelům při naplňování cílů vzdělávání stanovených v RVP ZV ̶ představují minimální cílové požadavky na vzdělávání ̶ indikátory stanovují minimální úroveň jejich zvládnutí, kterou je třeba dosahovat se všemi žáky na konci 5. ročníku a 9. ročníku Kurikulum tělesné výchovy 6 RVP G ̶ vzdělávací oblast Člověk a zdraví zahrnuje Tělesnou výchovu a Výchovu ke zdraví ̶ Tělesná výchova je dále členěna na oblasti činností ovlivňujících zdraví, ovlivňujících úroveň pohybových dovedností a podporujících pohybové učení ̶ stanovené výstupy jsou pro ŠVP závazné, stejně jako učivo, které je chápáno jako prostředek k dosažení definovaných výstupů ̶ rámcový učební plán (RUP) - předmět TV musí být zařazen v každém ročníku, celková minimální dotace za všechny čtyři ročníky je 8 hodin týdně (tzn. např. 2 hodiny týdně v každém ročníku) Kurikulum tělesné výchovy 7 RVP GSP ̶ vzdělávací oblast Člověk, sport a zdraví zahrnuje Tělesnou výchovu, Sportovní trénink a Výchovu ke zdraví ̶ Tělesná výchova je dále členěna jako v RVP G ̶ Sportovní trénink je členěn na oblasti sportovní trénink a zdraví, činnosti ovlivňující úroveň sportovní výkonnosti ve sportovní specializaci a činnosti podporující sportovní trénink ̶ rámcový učební plán (RUP) - předmět Tělesná výchova a Sportovní trénink musí být zařazen v každém ročníku, celková minimální dotace obou těchto předmětů za všechny čtyři roky činí 64 hodin týdně (tzn. např. v každém ročníku týdně 2 hodiny TV a 14 hodin ST) Kurikulum tělesné výchovy 8 RVP SOV ̶ RVP pro jednotlivé studijní obory středoškolského vzdělávání jsou koncipovány zvlášť po jednotlivých skupinách oborů (konzervatoře, nástavbové studium, obory E, J, H, L0 a M) a samotných oborech ̶ RVP SOV mají vzdělávací oblasti koncipovány nepředmětově, do konkrétních předmětů je pak rozpracovává příslušné ŠVP ̶ vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví zahrnuje obsahové okruhy péče o zdraví, tělesná výchova a zdravotní tělesná výchova ̶ vzdělávací oblast definuje požadované výsledky vzdělávání (výstupy) a učivo, obojí je pro zpracování ŠVP závazné ̶ součástí RVP SOV jsou rovněž klíčové kompetence, ale také odborné kompetence, směřující k danému studijnímu oboru ̶ rámcové rozvržení obsahu vzdělávání - je výchozím bodem pro rozvržení výuky v ŠVP, reflektuje již specifika daného oboru a organizace studia (TV ale má být opět zařazena v rámci každého ročníku) Kurikulum tělesné výchovy 9 Kurikulum tělesné výchovy 10 Naplňování RVP prostřednictvím ŠVP Kurikulum tělesné výchovy 11 (RVP ZV, 2021, s. 15) Školní vzdělávací programy (ŠVP) ̶ ŠVP musí být zpracováno v souladu s příslušným RVP ̶ na základě rámce příslušného RVP stanovuje ŠVP ̶ konkrétní cíle vzdělávání ̶ délku, formy, obsah a časový plán vzdělávání ̶ podmínky pro přijímání uchazečů, průběh a ukončení vzdělávání (včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) ̶ shrnuje materiální, personální a ekonomické podmínky školy ̶ dává možnost svobodně formulovat představy o nejvhodnější podobě vzdělávání na dané škole, dává možnost volby vzdělávacího obsahu a jeho přizpůsobení potřebám žáků a podmínkám školy ̶ je ale také podkladem pro ucelený systém hodnocení žáků i pro sebehodnocení (autoevaluaci) činností školy ̶ obsah ŠVP je po jeho vydání pro školu závazný!!! Kurikulum tělesné výchovy 12 Použité zdroje HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7. MAŇÁK, Josef; JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani- rvp-zv/. Kurikulum tělesné výchovy 13