4. Učitelovo plánování výuky Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk 4115 Didaktika tělesné výchovy Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Učitelovo plánování výuky 1 Proces plánování výuky ̶ v průběhu plánování nezapomínejme, že máme cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické ̶ plánování je systematický proces, pracující s určitou hierarchií ̶ didaktická znalost obsahu – propojování učitelových znalostí obsahu (učiva) a didaktických znalostí, na jehož základě učitel vytvoří takovou podobu obsahu, jež bude zohledňovat jak požadavky kurikula, tak podmínky vzdělávání a specifické učební potřeby a možnosti žáků Učitelovo plánování výuky 2 Od ŠVP k ročnímu tematickému plánu 1. Analýza jednotlivých výstupů ŠVP pro daný ročník s ohledem na stávající úroveň znalostí a dovedností žáků, jejich schopnosti, aktuální podmínky výuky... 2. Ke každému odpovídajícímu výstupu ŠVP sestavit strukturu učiva (struktura učiva určuje hloubku a šířku každého konkrétního tématu, je to vlastně osnova všeho, co je nutné žáka naučit, aby bylo dosaženo cíle). 3. V souladu s pravidly pro formulaci cílů definovat jednotlivé cíle každého tématu. 4. Podle zvoleného obsahu a nastavení cílů vyhodnotit, jaké klíčové kompetence budou v rámci jednotlivých témat rozvíjeny a případně k jakým průřezovým tématům dané výstupy přispívají. Učitelovo plánování výuky 3 Roční tematický plán ̶ jedná se o nepovinný dokument (není ve školské legislativě nikde jako povinný zakotven), škola (respektive její učitelé) je tedy nemusejí vypracovávat ̶ vedení školy je ale využívá jako nástroj pro vlastní hodnocení výuky, a proto jich většina vypracování RTP požaduje v písemné podobě (k čemuž je ředitel či ředitelka školy nepochybně oprávněn z pozice zaměstnavatele) ̶ časové a tematické rozvržení vzdělávacího obsahu (učiva) na jeden školní rok v rámci jednoho předmětu pro jeden ročník (případně jednu třídu) ̶ pro učitele je to nástroj pomáhající při plánování výuky ̶ a zároveň je to i pro každého učitele kontrolní nástroj (stíháme probrat vše, co mi pro tento rok ŠVP předepisuje?) Učitelovo plánování výuky 4 Struktura ročního tematického plánu ̶ jako nepovinný dokument nemá žádnou pevně stanovenou strukturu ani vizuální podobu, jeho zpracování vychází z požadavků a zvyklostí každé konkrétní školy ̶ aby RTP naplnil poslání plánovacího mezičlánku mezi ŠVP a přípravami na jednotlivé vyučovací jednotky v rámci projektování výuky, měl by obsahovat minimálně ̶ odkaz na příslušné výstupy ŠVP ̶ vybraný vzdělávací obsah (učivo) pro daný tematický celek nebo časové období ̶ cíle pro vybraný vzdělávací obsah (učivo), případně tematický celek ̶ navázání na rozvíjené klíčové kompetence (případně propojení s průřezovými tématy) Učitelovo plánování výuky 5 Příklad ročního tematického plánu Učitelovo plánování výuky 6 Od RTP k přípravě na vyučovací jednotku 1. Postup je principiálně vlastně stejný, jako při tvorbě RTP: ̶ výběr tématu a výstupu RTP, který bude v dané vyučovací jednotce plněn a jeho analýza (neopomenout návaznosti na předcházející, případně zamýšlený budoucí, obsah), ̶ sestavení odpovídající struktury učiva, ̶ vyhodnocení podmínek výuky, ̶ definování cíle hodiny. 2. Na základě stanoveného cíle jsou potom vybrány didaktické řídicí styly, vyučovací postupy a metody, didaktické prostředky a jsou definovány metody hodnocení, případně hodnotící kritéria k jednotlivým činnostem. 3. Jednotlivé činnosti jsou součástí organizační struktury vyučovací jednotky (úvodní, rušná, průpravná, hlavní a závěrečná část) a jejího časového plánu. Učitelovo plánování výuky 7 Příprava na vyučovací jednotku ̶ „Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ (Petty, 2002) ̶ příprava na přímou pedagogickou činnost (tedy na vyučování) je součástí tzv. prací souvisejících s přímou pedagogickou činností (neoficiálně nazývaných též jako nepřímá pedagogická činnost), která je součástí pracovní doby učitele a je tak pro něho povinná ̶ legislativně však není stanovena podoba, forma ani délka této přípravy ̶ dobrý učitel se ale na svoji výuku připravovat nemusí, protože on totiž chce… Učitelovo plánování výuky 8 Osnova přípravy na vyučovací jednotku ̶ téma a cíl VJ ̶ podmínky výuky (žáci, jejich počet, prostředí…) ̶ s ohledem na zvolené téma, cíl a podmínky výběr jednotlivých činností a aktivit v rámci struktury VJ ̶ organizace jednotlivých činností a aktivit v souladu se zvoleným didaktickým řídicím stylem, metodou, postupem… ̶ potřebné didaktické prostředky ̶ podmínky zajištění bezpečnosti ̶ nastavení způsobu hodnocení Učitelovo plánování výuky 9 Reflexe jako součást plánování ̶ reflexe je přirozená součást plánování, jejímž úkolem je mimo jiné zajistit nastavené zacílení vzdělávacího procesu ̶ reflexe je tedy žádoucí nejen po každé vyučovací jednotce, ale i v ostatních uzlových bodech, např. po skončení tematického bloku, časového období… Učitelovo plánování výuky 10 Korthagenův model reflexe ALACT (https://is.muni.cz/el/phil/jaro2019/DPS003/um/Zp etna_vazba_a_reflexe.pdf) Použité zdroje PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vydání druhé. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0. Učitelovo plánování výuky 11