5. Vedení výuky a didaktické řídicí styly Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. np/nk 4115 Didaktika tělesné výchovy Katedra tělesné výchovy a společenských věd (EDUC) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 1 Výuka jako řetězec rozhodování ̶ každá výuka má své tři základní fáze – příprava, realizace, (vy)hodnocení ̶ v každé této fázi je potřeba činit řadu rozhodnutí, na jejichž základě se dění posouvá k uvažovaným záměrům ̶ příprava – jaký bude obsah, jaký bude cíl, jaká bude organizace, jaké vyberu cvičení… ̶ realizace – kde bude cvičení probíhat, kdy cvičení začne, kdy zařadím přestávku, jak vysvětlím následující postup, provedli to cvičení správně… ̶ hodnocení – byl naplněn cíl, byla vhodně zvolena cvičení, byl dobře nastaven časový plán výuky, co bude potřeba zvládnout příště… ̶ budeme-li se na výuku dívat touto optikou (výuka je řetězec rozhodování), přináší to samozřejmě otázku: Kdo má všechna tato rozhodnutí udělat? Vedení výuky a didaktické řídicí styly 2 Výuka jako řetězec rozhodování ̶ pokud by vždy o všem rozhodoval pouze učitel, máme vůbec šanci naplnit výstupy jako (vybráno z RVP ZV) ̶ žák…z nabídky zvolí vhodný rozvojový program ̶ žák se samostatně připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností ̶ žák posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny ̶ žák se dohodne na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji ̶ žák zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy ̶ chceme-li rozvíjet samostatnost žáka, je potřeba jej aktivně zapojit už do samotného vzdělávacího procesu A jak žáka reálně zapojit do realizace výuky? Vedení výuky a didaktické řídicí styly 3 Výuka jako řetězec rozhodování ̶ zůstaneme-li u pohledu na výuku jako na řetězec rozhodování, je nejsnazší cestou, jak žáka aktivně zapojit, přenechat mu některá rozhodnutí ̶ čím více rozhodnutí necháme učinit žáka, tím více samostatnosti získá ̶ čím více samostatnosti bude mít, tím více vlastních zkušeností si z výuky odnese ̶ těchto zákonitostí si všiml již v 60. letech 20. stol. americký pedagog a vysokoškolský učitel tělesné výchovy Muska Mosston Vedení výuky a didaktické řídicí styly 4 Spectrum of teaching styles ̶ Muska Mosston, později v tandemu se Sarou Ashworth, tyto svoje poznatky o výuce postupně zaznamenávali a systematizovali ̶ rozčleněním podle toho kdo, kdy a o čem rozhodnutí ve výuce dělá dospěli k určitému systému, který nazvali Spectrum of teaching styles ̶ tento systém následně podrobně popsali ve své knize Teaching Physical Education Vedení výuky a didaktické řídicí styly 5 Vedení výuky a didaktické řídicí styly 6 spectrumofteachingstyles.org Spektrum didaktických řídicích stylů ̶ do českého prostředí přenesl systém Mosstona a Ashworthové prof. Dobrý (FTVS UK Praha) pod názvem Spektrum didaktických řídicích stylů ̶ didaktický řídicí styl přitom definuje jako nezávislou, zobecnitelnou didaktickou strukturu, nikoli jako osobní styl učitele (pojem „styl“ zůstal ve spojení po převedení Mosstonova označení „teaching style“ do češtiny) ̶ pojmem „spektrum“ je vyjádřen integrovaný přínos všech stylů ̶ přídavné jméno „didaktický“ vyjadřuje dvojstranný charakter všech dějů a jevů ve vzdělávacím procesu, k jejichž realizaci je nezbytná interakce učitele a žáka ̶ výraz „řídicí“ už pouze akcentuje jejich úlohu ve vyučovacím procesu (řídicí = sloužící k řízení) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 7 Spektrum didaktických řídicích stylů ̶ výchozím bodem celého spektra didaktických řídicích stylů (DŘS) je tedy poznání, že všechny vyučovací a učební činnosti ve vzájemné interakci učitele a žáka jsou tak vlastně výsledkem nějakého předchozího rozhodnutí ̶ učitel se tedy nastavením svém výuky (kdo a jaká rozhodnutí činí) vždy ocitá, ať už cíleně či nevědomě, v určitém DŘS ̶ Mosstonův a Ashworthové systém totiž vznikal induktivně, poznáváním reálné výuky a následným zevšeobecněním a popisem daných zákonitostí v jednotlivých situacích ̶ učitelé se tedy nemají jednotlivé DŘS učit jako teorii, ale prostřednictvím poznatků o spektru DŘS mohou poznávat možnosti ovlivňování průběhu vzdělávacího procesu a nastavení jeho cílů ̶ spektrum také poskytuje společný jazyk, který stírá případné komunikační bariéry a učitelům tělesné výchovy, trenérům a dalším sportovním pedagogům může sloužit i jako jakési společné „úložiště“ poznání o učení a nástroj pro jeho další zkoumání Vedení výuky a didaktické řídicí styly 8 Struktura spektra didaktických řídicích stylů ̶ jednotlivé situace (DŘS), pro které je typická určitá skladba rozhodnutí (kdo a o čem), jsou ve spektru strukturovány tak, že na jedné straně je styl s maximálním rozhodováním učitele a minimálním žáka, a na opačném konci zase styl s minimálním rozhodování učitele a maximálním žáka ̶ mezní styly – styly přímo definované a popsané ̶ jednotlivé mezní styly spektra jsou pro přehlednost označovány velkými písmeny (A, B, C…) ̶ přechodové styly – nekonečně mnoho stylů, které nejsou ve spektru přímo definovány, vznikají jako poměrově různě velké průniky dvou sousedních stylů Vedení výuky a didaktické řídicí styly 9 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 10) (Dobrý, 1988, s. 93) Charakteristika spektra DŘS ̶ všechny styly jsou komplementární, žádný není univerzální ̶ žádný styl sám o sobě není lepší než druhý, a proto jednotlivé styly nelze stavět proti sobě a dělit je na lepší a horší ̶ jednotlivé styly tedy odlišuje ̶ skladba rozhodnutí učiněných učitelem a žákem ̶ zdroj zpětných informací a korekcí (učitel, spolužák, samotný žák) ̶ podíl reproduktivní (podle instrukcí prováděné) a produktivní (samostatně vytvářené) činnosti žáka ̶ není tedy podmínkou postupovat na spektru při výběru stylu postupně, jak jsou v něm styly uspořádány, je ale nezbytné respektovat jaké cíle je určitý styl schopen naplňovat a jaké ne ̶ spektrum didaktických řídicích stylů zakládá možnosti postupného přenášení rozhodování z učitele na žáka ̶ podle míry rozhodování žáků vytvářejí jednotlivé DŘS v rámci spektra ještě dvě množiny (klastry) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 10 Klastry spektra didaktických řídicích stylů ̶ styly v první části spektra (A – E) podporují procvičování a zdokonalování, tedy pomáhají reprodukovat již naučené (klastr reproduktivních stylů) ̶ styly v druhé části spektra (F – K) jsou uspořádáním rozhodnutí zaměřeny na vytváření nového, dosud nepoznaného a vedou tak žáky k objevování jednoho či více nových řešení daných problémů (klastr produktivních stylů) ̶ hranice mezi oběma klastry, která označuje přechod ke kognitivně složitějším operacím byla pojmenována jako „discovery threshold“ – práh objevování, neboli kognitivní práh Vedení výuky a didaktické řídicí styly 11 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 11) Příkazový styl (A) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 12 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace učitel Hodnocení učitel Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - dělá veškerá rozhodnutí - je jediným zdrojem instrukcí, zpětné vazby a korekcí - předvádí výkon, dává povely a signály - okamžitě, jednotně a simultánně odpovídá na učitelův podnět - udržuje přesnost odpovědi - respektuje požadavek jednotného výkonu všech žáků Příkazový styl (A) ̶ rozcvička s předcvičováním ̶ cvičení, vykonávaná předepsaným způsobem na povel ̶ cvičení se stínováním, zrcadlením ̶ slavnostní zahájení olympijských her ̶ synchronizované plavání ̶ klasický baletní tanec ̶ line dance ̶ cheerleading ̶ vojenský pochod, přehlídka ̶ skupinové akrobatické létání ̶ formální obřady (svatby, promoce…) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 13 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 93) Praktický styl (B) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 14 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení učitel Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o učivu a organizaci výuky - instruuje žáky o provedení cvičení - poskytuje individuální zpětnou vazbu - činí dílčí rozhodnutí o provedení cvičení - chápe změnu v rozhodování a potřebu osobní odpovědnosti - získává zkušenosti individuální praxí - uvědomuje si, že není jediný výkonový standard Praktický styl (B) ̶ činnosti, při kterých žák plní určité zadání (úkol), přičemž dílčí rozhodnutí v průběhu plnění činí sám ̶ žák rozhoduje ̶ o místě, prostoru ̶ o pořadí, posloupnosti ̶ o době zahájení ̶ o tempu, rytmu ̶ o době ukončení ̶ pokládá doplňující otázky ̶ o délce přestávky, odpočinku ̶ o poloze, postoji ̶ o oblečení, úpravě vzhledu Vedení výuky a didaktické řídicí styly 15 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 101) Reciproční styl (C) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 16 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák – cvičící Hodnocení žák – pozorovatel Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o učivu a organizaci výuky - instruuje žáky o provedení cvičení - připravuje a prezentuje kritéria pro hodnocení činností - poskytuje individuální zpětnou vazbu (jen žákovi v roli pozorovatele) - nacvičuje pohybové dovednosti bez závislosti na učiteli, pouze v interakci se spolužákem v roli pozorovatele - spolupracuje se spolužákem, přijímá nebo poskytuje instrukce, zpětnou vazbu a korekce, diskutuje o prováděné činnosti - žák v roli pozorovatele hodnotí, opravuje, pomáhá Reciproční styl (C) ̶ cvičení se specifickými směry komunikace ̶ učitel instruuje pozorovatele ̶ pozorovatel dává zpětnou vazbu cvičícímu ̶ cvičící se doptává pozorovatele ̶ pozorovatel konzultuje s učitelem ̶ učitel dává zpětnou vazbu pozorovateli Vedení výuky a didaktické řídicí styly 17 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 123) Styl se sebehodnocením (D) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 18 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o učivu a organizaci výuky - instruuje žáky o provedení cvičení - připravuje a prezentuje kritéria pro hodnocení činností - poskytuje individuální zpětnou vazbu, podporuje sebehodnocení žáků - srovnává vlastní výkon s danými kritérii - hledá v sobě zdroje zpětných informací - poznává vlastní odlišnosti, limity a výkonovou progresi Styl se sebehodnocením (D) ̶ učitel může zadat jeden úkol všem žákům, dva úkoly dvěma skupinám žáků (v rámci skupiny ale cvičí každý sám za sebe), nebo třeba i každému žákovi dát úkol jiný ̶ využívání úkolových karet, které obsahují zadání a hodnotící kritéria ̶ touto samostatnou prací žáků učiteli vzniká prostor pro individuální přístup a hodnocení Vedení výuky a didaktické řídicí styly 19 Styl s nabídkou (E) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 20 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o učivu a organizaci výuky - instruuje žáky o provedení cvičení - připravuje a kritéria provedení výkonu a různé stupně jeho obtížnosti - poskytuje individuální zpětnou vazbu - volí počáteční výkonovou úroveň na základě odhadu vlastních možností - sebekriticky hodnotí vztah aspirace a vlastního skutečného výkonu - využívá možnost permanentního zapojení do činnosti Styl s nabídkou (E) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 21 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 157, 168,169, 177) Styl s řízeným objevováním (F) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 22 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace učitel/žák Hodnocení učitel/žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o učivu - volí jeden konkrétní cílový koncept (cíl objevování) - definuje a prezentuje otázky, jejichž řešení povede k objevení cílového konceptu, a určuje jejich sled - objevuje to, co učitel chce - vnímá vztah mezi objevenou odpovědí a učitelovým podnětem - uplatňuje myšlenkové dovednosti, které povedou k objevu zamýšleného řešení Styl s řízeným objevováním (F) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 23 Styl s přímočarým objevováním (G) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 24 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení žák/učitel Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o tématu výuky - volí jeden konkrétní cílový koncept (cíl objevování) - definuje a prezentuje jeden vstupní podnět (otázka, problém, situace apod.), jehož řešení povede k objevení cílového konceptu - reaguje na vstupní podnět a definuje možný postup řešení - pracuje na postupném řešení problému a objevení cílového konceptu - hodnotí vztah mezi svým postupem řešení a požadovaným cílovým konceptem Styl s přímočarým objevováním (G) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 25 Styl s tvořivým objevováním (H) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 26 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení žák/učitel Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o tématu výuky - volí obecný cílový koncept (cíl objevování) - definuje a prezentuje jeden vstupní podnět (otázka, problém, situace apod.), jehož řešení povede k objevování cílového konceptu - reaguje na vstupní podnět a definuje možné postupy řešení - pracuje na postupném řešení problému a nalezení více možných řešení - hodnotí vztah mezi svým postupem řešení a požadovaným cílovým konceptem Styl s tvořivým objevováním (H) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 27 (Mosston, Ashworth, 2008, s. 259) Styl s autonomním rozhodováním žáka o učivu (I) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 28 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava učitel Realizace žák Hodnocení žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - rozhoduje o tématu výuky - společně se žáky řeší její logistické zabezpečení - v případě potřeby poskytuje radu či pomoc - určuje otázku nebo vymezuje problém, který chce následně v rámci daného tématu řešit - pracuje na řešení - projevuje odpovědnost a disciplínu při rozhodování Styl s autonomním rozhodováním žáka o volbě stylu (J) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 29 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava žák Realizace Hodnocení žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka - společně se žáky řeší logistické zabezpečení výuky - v případě potřeby poskytuje radu či pomoc - přichází k učiteli s požadavkem na vedení v tomto stylu - sdělí svou volbu učiva, formuluje problémy - konzultuje s učitelem své záměry - činí veškerá potřebná rozhodnutí a řeší stanovené problémy Styl se samostudiem (K) Vedení výuky a didaktické řídicí styly 30 Anatomie stylu (kdo činí rozhodnutí) Příprava žák Realizace žák Hodnocení žák Činnost učitele Očekávaná činnost žáka Probíhá mimo výuku, bez přítomnosti učitele. - formuluje problémy - činí veškerá potřebná rozhodnutí a řeší stanovené problémy Použité zdroje DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her: učebnice pro fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy. 2., přeprac.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství). MOSSTON, Muska a Sara ASHWORTH. Teaching Physical Education [online]. Florida, USA: Spectrum Teaching and Learning Institute, 2008 [cit. 2022-08-11]. Dostupné z: https://spectrumofteachingstyles.org/index.php?id=16 Vedení výuky a didaktické řídicí styly 31