Psychologie zdraví a patopsychologie

Komunikace II.

Typy konverzací mohou být různé. Někdy není problém v tom co říkáme, ale v tom, že spolu nesdílíme představu toho, o čem a jak se zrovna bavíme.

V rámci Nenásilné komunikace se rozlišuje mezi potřebami a strategiemi. Potřeby jsou základní lidské potřeby, které nám umožňují žít plnohodnotný život. Strategie jsou konkrétními způsoby, jak tyto potřeby naplnit.

Potřeby jsou univerzální a společné všem lidem bez ohledu na kulturu, náboženství, vzdělání, pohlaví nebo věk. Příklad může být potřeba bezpečí, respektu, uznání, lásky, svobody, seberealizace atd.

Strategie jsou však již konkrétními způsoby, jak tyto potřeby uspokojit. Každý člověk může mít různé strategie, jak uspokojit své potřeby. Například potřeba bezpečí může být naplněna různými strategiemi, jako je pocit bezpečí ze stabilního příjmu, život v bezpečném prostředí nebo pocit bezpečí ze silných mezilidských vztahů.

Rozdíl mezi potřebami a strategiemi je klíčový v rámci nenásilné komunikace, protože lidé je často zaměňují. Je rozdíl, pokud spolu hledáme způsob, jak naplnit mou potřebu klidu (což nám otevírá možnost ke spoustě různých strategií) či pokud se snažíme najít způsob, jak můžeme provést to, abych byl doma denně 3 hodiny sám (konkrétní strategie)



Následující