Kuchařské dovednosti v podpoře zdraví a sportovní výkonnost

Týden 5 - Význam kuchařských dovedností v životě člověka

Návaznost na týden 4

Vztah výživy a pohybové aktivity a jejich role ve zdraví
I přesto, že už je to celou řádku let, co jsme přestali žít jako lovci a sběrači, se od našich předků tolik nelišíme. Minimálně ne tolik, abychom se efektivně adaptovali na tak dynamicky se měnící svět kolem nás. Výživa a pohybová aktivita je toho jasným příkladem, když častou příčinou jejich nízké kvality je nedostatek času. Jsme ještě schopni těmto činnostem vrátit důležitost, kterou si zaslouží? Najdeme v naplněných kalendářích ještě alespoň 10 minut na rychlý exercise snack či rychlou přípravu teplého pokrmu?

Pokračování v týdnu 5

V této kapitole se podíváme na problematiku stravování a vaření z pohledu zdraví jako celku. V předchozí kapitole jsme naznačili, že vaření je důležitá součást běžných denních aktivit, a také důležitou roli času, který věnujeme pro klidné snězení a strávení pokrmu. Nyní se podíváme na to, kolik běžně stráví průměrný člověk přípravou jídla za den a nakolik nás tato situace ovlivňuje. Dostáváme se tedy k velmi důležitým otázkám, které souvisí s významem vaření v životě člověka, respektive modelu zdraví Dr. Engela. Vařit či nevařit? Jaký význam má pro člověka vaření? Proč méně času, který strávíme v kuchyni, negativně ovlivňuje lidské zdraví?

70. léta 20. století

Z pozorování chování obyvatel USA z roku 2016 vyplývá, že průměrná americká rodina stráví přípravou jídla necelých 27 minut za den. V porovnání se situací v roce 1965, kdy průměrný Američan věnoval přípravě 60 minut za den, se tento čas snížil o více než polovinu. Zároveň se během tohoto období zvýšil výskyt nadváhy, obezity, cukrovky, kardiovaskulárních komplikací atp. V České republice byla situace v roce 2015 o něco lepší. Ženy věnovaly přípravě jídla a přidruženým činnostem (např. umývání nádobí aj.) v průměru 1 hodinu a 12 minut denně, zatímco muži v průměru pouze 20 minut denně. Dá se říct, že naši situaci zachraňují naše maminky, babičky a další ženy pečující o domácnost. Ideální by ale bylo, pokud bychom alespoň hodinu denně věnovali přípravě jídla všichni a nejlépe celá domácnost společně. Dělba práce by v tomto tématu byla velice aktuální. Co ale vlastně znamená, že méně vaříme a proč je to tak důležité pro naše zdraví, si ukážeme v následujícím textu.

Kupované není vždy jako od maminky

Snadno dostupné pokrmy rychlého občerstvení, polotovary, donášková služba, restaurace a další moderní prostředky nám umožnily se takřka úplně zbavit potřeby vařit. Tuto „starost“ už dnes můžeme přenechat někomu jinému, kdo se s ní popasuje za nás. Protože času kvůli pracovním, školním a jiným povinnostem ubývá, rozhodli jsme se prostor věnovaný vaření snížit, abychom měli prostor pro jiné aktivity. Kupování hotových jídel a produktů v restauraci nebo obchodě stojí peníze a bohužel v tomto případě vysoká kvalita odpovídá i vysoké ceně, kterou si ne všichni mohou dovolit. Proto velmi často dochází z časových důvodů k nahrazování kvalitních domácích pokrmů za pokrmy nízké výživové kvality za dostupné ceny. Nižší kvalita některých pokrmů je obvykle nahrazena vyšším obsahem soli a cukru pro zlepšení jejich chuti. Pravidelná a nadměrná konzumace takového jídla v kombinaci s nízkou pohybovou aktivitou pak může být velmi rychle strůjcem zdravotních komplikací a dlouhodobých problémů spojených s narušením celkového zdraví člověka.

Jídlo se dnes začíná stávat jakýmsi prostředkem pro ukojení pocitů hladu a velmi také klesl vděk za možnost se najíst. Tato jistota však dříve nebyla vůbec jistá. V průběhu historie byla i velmi dlouhá období hladu a nedostatku. Dokonce ani dnes nemají všichni obyvatelé této planety jistotu, že budou mít zítra dostatek jídla. Žijeme tak v době kontrastů a na základě zpráv světových organizací (FAO, WHO, UNICEF aj.) zhruba čtvrtina populace Země (asi 2 miliardy lidí) žije v mírném či vážném nedostatku potravin, kde na druhou stranu zhruba osmina populace (asi 1 miliarda lidí) trpí nadváhou až obezitou.

Jak jsme již zmínili, naše zdraví je úzce provázané s naším okolím. Naší snahou by tak mělo být co možná nejzodpovědnější chování nejen k sobě samým, ale i k ostatním, jelikož naše životy jsou propojené. Zajímejte se proto o to, co jíte, kde toto jídlo jíte, kolik si na něj uděláte času, s kým jej jíte a co dalšího u toho děláte. Také sledujte, zda se po jeho snědení cítíte dobře a příjemně nebo naopak unaveně, cítíte nevolnost, máte problémy s trávením atp. Nevnímejte jídlo pouze jako prostředek ukojení hladu, ale jako komplexní prostředek pro zkvalitnění zdraví svého i ostatních (ne všem se takové odměny dostává). Jídlo může být jak kvalitní, tak i chutné a úplně nejlépe bude-li většina pokrmů (ne nutně všechny), které sníte, nachystána doma dle pravidel střídmosti a kvality.

Vaření je cesta, jak si zkvalitnit jídelníček, jak udělat z jídla lék, jak se naučit si pokrmů vážit, jak si zajistit pevné zdraví a jak se naučit něco o sobě samém. Schopnost umět vařit, i kdyby jen několik základních pokrmů, pomáhá zvýšit sebevědomí, soběstačnost a rozvíjet sám sebe jako osobnost.

Jak může vaření změnit náš život?

Kromě přesahu přípravy vlastní stravy do všech rovin modelu zdraví spočívá zásadní význam v kvalitě pokrmů. Vyšší podíl doma připravených pokrmů logicky vede k nižší konzumaci průmyslově zpracovaných potravin (tzv. UPFs), u kterých je velmi dobře popsán pozitivní vztah s rostoucím BMI populace. Přestože UPFs představují výhodnou a mnohdy i levnější variantu energetického zisku, nejedná se o potraviny výhodné z kvalitativního hlediska. Co do obsahu energie se dokonce může jednat o dva tzv. izokalorické pokrmy (pokrmy se stejným kalorickým obsahem) - např. domácí pizza a mražená pizza. Jejich vliv na náš organismus je však odlišný.

Úkol 1A

Shlédněte přednášku Michaela Pollana, který hovoří o vaření jako o jednom z nejjednodušších a nejdůležitějších kroků, jenž mohou lidé udělat pro zlepšení zdraví své rodiny, budování komunit, nápravu našeho nefunkčního potravinového systému a odstranění rostoucí závislosti na korporacích. Zdroj:

Od doby, co jsme se stali Homo sapiens, tedy lidmi dnešními, uplnuly stovky tisíc let. Proč zrovna nyní jsou (nejen) zdravotní problémy související s výživou častější a častější? K jakým změnám došlo, že se najednou tak rapidně mění náš zdravotní stav? Opravdu mohl odklon od domácí přípravy v 70. letech 20. století způsobit takové změny?

Historický kontext výživy člověka - zpracovaná vs. průmyslově zpracovaná potravina

Historicky se stravování rodu Homo, respektive člověka měnilo na základě migrace, změny prostředí a dostupných potravin. Velký zlom připisovaný využití ohně k tepelné úpravě potravin (před cca 2 miliony let) a následně rozvoji dalších metod pro zpracování potravin (např. fermentace) zásadně ovlivnil množství dostupné energie. Naše schopnost se adaptovat na změny v jídelníčku však není příliš rychlá. Dynamické změny posledních několika desetiletí a současnou nabídku průmyslově zpracovaných potravin (UPFs) jsme nebyli schopni vůbec reflektovat adekvátní adaptací. Nadměrná konzumace takových potravin je proto zřejmě škodlivá nejen pro lidský mikrobiom, ale i celkové zdraví.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fsps/podzim2024/v2067/143953649/Role_vyzivy_ve_zdravi_unedtxqe.pdf

Kalorická dostupnost

V materiálu výše zaznívá pojem kalorická dostupnost. Jedná se o mírně odlišný koncept od energetického obsahu, jelikož množství energie obsažené v potravině (či uvedené na obalu) nemusí nutně představovat množství energie extrahované do organismu. Tato skutečnost je důležitá, protože se v našem jídelníčku vyskytují potraviny s kalorickou dostupností nízkou a vysokou podle míry zpracování. Bez ohledu na jejich energetický obsah tak můžeme konzumovat potraviny, ze kterých jsme schopni energii extrahovat mnohem snadněji než z potravin jiných.

Kalorická dostupnost

Kalorická dostupnost označuje množství energie (kalorií), která je v potravině obsažena a dostupná pro využití v organismu. Je to míra množství energie, kterou může tělo využít pro různé fyziologické funkce, jako je metabolismus, růst, fyzická aktivita aj. Pochopení kalorické dostupnosti má zásadní význam pro posouzení výživové hodnoty potravin a zajištění dostatečného množství energie pro uspokojení denních energetických potřeb člověka.

Dostupnost kalorií je úzce spojena s různými typy zpracování potravin - syrové potraviny, tepelně zpracované potraviny a UPFs. Každá kategorie zpracování potravin může ovlivnit dostupnost, přístupnost a nutriční kvalitu kalorií různými způsoby:

  1. Syrové potraviny představují potraviny, které nebyly tepelně ani jinak zpracovány, a zahrnují ovoce, zeleninu, ořechy, semena a syrové živočišné produkty. Syrové potraviny mají častěji nízký obsah kalorií, avšak vysokou nutriční denzitu (obsah esenciálních živin jako jsou vitamíny a minerální látky či polyfenoly). Celková kalorická dostupnost bývá nižší než u zpracovaných potravin a některé syrové potraviny mají současně nízký energetický obsah, což vyžaduje konzumaci většího množství těchto potravin pro dosažení kalorických potřeb.
  2. Tepelně zpracované potraviny mají vyšší kalorickou dostupnost díky změnám v chemické struktuře živin vlivem tepla. Některé živiny jsou tak lépe biologicky dostupné a forma zpracování někdy může zvyšovat i energetickou hustotu potravin (např. přidáním tuku). Vaření může rozložit vlákninu a komplexní sacharidy, čímž energii učiní snadněji dostupnou. Nicméně nevhodná tepelná úprava vede ke ztrátě některých živin (typicky mikroživin) a poklesu nutriční denzity.
  3. UPFs představují skupinu potravin, které byly výrazně upraveny od svého původního syrového stavu. Mnohdy obsahují přídaný cukr, ztužené tuky, konzervační látky a současně bývají relativně chudé na vlákninu, nenasycené mastné kyseliny (např. omega-3), biologicky dostupné vitaminy a minerální látky či polyfenoly. Tyto potraviny mají vysokou kalorickou dostupnost, ale nízkou nutriční denzitu. Nabízejí pohodlí a dlouhou trvanlivost, ale často za cenu kvality stravy.

Vztah mezi zpracováním potravin a kalorickou dostupností zdůrazňuje rovnováhu mezi zajištěním dostatečného příjmu kalorií a zachováním nutriční kvality. Zpracovaní potravin zajišťuje vyšší dostupnost energie a některých živin, současně zvyšuje bezpečnost potravin (zejména tepelná úprava). Důležitý moment v evoluci člověka před dvěma miliony let. Vysoká míra konzumace průmyslově zpracovaných potravin, jenž je typická nyní, v podobě UPFs může ale vést k nadměrnému příjmu tzv. prázdných kalorií (vysoká kalorická dostupnost či energetická denzita, ale nízká nutriční denzita). Pro celkové zdraví a pohodu je tedy důležité brát v úvahu jak množství, tak kvalitu kalorií ve stravě.

Zajímavost

Kalorická dostupnost potravin může při kalkulaci celkového energetického příjmu (CEP) negativně ovlivnit výsledek a snížit tak přesnost výstupu pro kvantitativní hodnocení výživových zvyklostí. Jelikož se jedná o množství kalorií, které lze skutečně získat z potravin, měla by být tato skutečnost zahrnuta do kalkulace, protože živiny jako bílkoviny a vláknina mají nižší kalorickou dostupnost než sacharidy a tuky, celková kalorická dostupnost bude různá. Avšak v praxi se na tento aspekt úplně zapomíná a hodnocení pomocí nutričních softwarů mnohdy představuje pouze důvěru v nepřesná čísla.

Jak tato skutečnost ovlivní kalkulaci CEP?

Kalorická dostupnost jednoduchých sacharidů, např. řepného cukru je kolem 95 %, to znamená, že pokud přijmete 100 kalorií jednoduchých sacharidů, asi 95 % z těchto kalorií se v organismu vstřebá. Komplexní sacharidy (např. celozrnné výrobky) pak mají 90 % kalorickou dostupnost. Tuky mají 98 % kalorickou dostupnost, zatímco bílkoviny mají nejnižší kalorickou dostupnost kolem 70 %. Protože se proteiny skládají z aminokyselin, je třeba je rozložit na jednotlivé aminokyseliny a tento proces vyžaduje větší množství energie (kalorií). Vzhledem k tomu, že metabolismus bílkovin je také metabolicky náročnější proces (trvá déle), je pravděpodobnější, že bude člověk vnímat delší dobu pocit nasycení. Pocit nasycení rovněž zvyšuje vláknina, díky zpomalení průchodu tráveniny trávícím traktem a zvětšením objemu (rozpustná vláknina). Výsledkem je, že pokud člověk získá 100 kcal ze sladkostí oproti 100 kcal z vejce, pocit nasycení bude po vejci větší, což může ovlivnit množství dalších konzumovaných potravin.

Vzhledem k rozdílné dostupnosti kalorií u každého z nás může být někdy výhodnější zaměřit se na kvalitu potravin a zajistit, že ve stravě bude obsaženo dostatečné množství vlákniny, mikroživin, zeleniny a rostlinných potravin, spíše než se soustředit pouze na kalorický obsah potravin. V kontextu snižování hmotnosti, respektive tukové tkáně, tak z pohledu kvalitativního může být výhodné zaměřit se na příjem rostlinných zdrojů a zejména bílkovin. V kombinaci s vhodnou úpravou bude snížena kalorická dostupnost a zvýšen pocit nasycení.

Kalorická dostupnost, UPFs a jejich vliv na stravovací zvyklosti

Úkol 1B

Prostudujte článek níže a zamyslete se nad rolí kalorické dostupnosti ve výživě člověka. Jaké jsou rozdíly mezi tepelně zpracovanou potravinou, respektive pokrmem a průmyslově zpracovanou potravinou? A proč se v lidském těle chovají natolik odlišně?

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fsps/podzim2024/v2067/143953649/1-s2.0-S0195666322003658-main.pdf

Závěr kapitoly

Pokles času věnovaného přípravě stravy v kombinaci se zvýšenou konzumací UPFs a vysokou kalorickou dostupností ve stravě člověka jsou společně s dalšími faktory jako je úbytek pravidelné pohybové aktivity, špatná spánková hygiena či úroveň stresových situací významnými proměnnými v rostoucí incidenci tzv. civilizačních nemocí a BMI populace. Význam vaření je v této situaci klíčový obdobně jako před dvěma miliony let. Nikoli proto, aby náš vývoj mohl být "nastartován", ale proto, aby mohl dále pokračovat tím správným směrem.

Kuchařské dovednosti každého z nás jsou v současné době potřeba více než kdy předtím. Bude nutné jim obětovat nějaký čas, energii, vzít otěže svého způsobu života opět do svých rukou a nespoléhat se na pokrmy připravené v rámci průmyslové potravinové produkce. Zdravotní přínos pro jednotlivce, skupinu či populaci je více než nezanedbatelný.

I potraviny z kategorie UPFs mohou mít ve výživě člověka své místo. Zejména v situacích, kdy jsme závislí na potravinách s vysokou kalorickou dostupností (např. elitní sportovci v přípravě na závod či během něj apod.), kdy je potřeba mít k dispozici dobře dostupné a trvanlivé formy energie (např. několikadenní vysokohorské výstupy, bojové dávky potravin pro vojáky apod.), kdy takové potraviny mohou zachránit život (např. tzv. emergency food). Problém je vždy v množství takových potravin ve stravě.

Kuchařské tipy na závěr

Zvyšování kuchařských dovedností

Zdokonalování kuchařských dovedností může být obohacující cestou, která nabízí nejen možnost vychutnat si skvělá jídla, ale také způsob, jak vyjádřit kreativitu a lásku prostřednictvím jídla. Současně se jedná o formu pohybové aktivity, která nám dnes tak chybí. Zde je několik stručných tipů, které vám pomohou na vaší cestě:

  1. Pravidelně trénujte: Čím více budete vařit, tím lepší budete. Snažte se každý den si něco připravit, i kdyby to mělo být jen jednoduché jídlo.
  2. Zvládněte základní techniky: Zaměřte se na osvojení základních kuchařských technik (např. jak správně vařit ve vodě, restovat či péct). Tyto dovednosti jsou základním stavebním kamenem většiny receptů.
  3. Dovednost práce s nožem: Cvičte se v práci s nožem, abyste krájeli přesněji a bezpečněji. Dobré dovednosti s nožem mohou výrazně zkrátit dobu přípravy a zlepšit strukturu pokrmů. Více viz video níže*.
  4. Experimentujte s recepty: Jakmile si osvojíte základní techniky, začněte experimentovat s různými recepty, abyste si rozšířili své dovednosti a chutě.
  5. Používejte čerstvé suroviny: Čerstvé a kvalitní suroviny mohou výrazně ovlivnit chuť vašich pokrmů. Pokud je to možné, snažte se používat sezónní a místní produkty.
  6. Poznejte chuťové profily: Poznejte různé kuchyně a jejich charakteristické koření a dochucovadla. Pochopení toho, jak spolu chutě spolupracují, vám pomůže být v kuchyni vynalézavější.
  7. Uklízejte za pochopu: Udržování čistoty a pořádku na pracovišti vám zpříjemní a zefektivní vaření. Zajistí také bezpečné prostředí pro vaření.
  8. Chuť při vaření: Pravidelné ochutnávání pokrmů během vaření je zásadní pro rozvoj chuťového vnímání pokrmů a zajištění dobré chuti pokrmu.
  9. Učte se z chyb: Ne každý pokrm se povede dokonale, a to je v pořádku. Využijte tyto zkušenosti jako příležitost ke zlepšení.
  10. Hledejte inspiraci: Sledujte pořady o vaření, kuchařské knihy a blogy o jídle, abyste získali nové nápady a naučili se různé styly a techniky vaření.
  11. Vařte s ostatními: Vaření s přáteli nebo rodinou může být zábavným způsobem, jak se naučit nové recepty a techniky. Můžete se také přihlásit do kurzů vaření, abyste se setkali s dalšími nadšenci do jídla a učili se od profesionálních kuchařů.

Nezapomeňte, že vaření je stejně tak o cestě jako o cíli. Užívejte si proces a nebojte se experimentovat a upravovat podle svých chutí či nálady.

*Základní dovednosti práce s nožem

Zdroj:

Domácí práce pro Týden 5 - Význam kuchařských dovedností v životě člověka

Úkol 1

Zaměřte se na: 

  • A) Shlédnutí přednášky Michaela Pollana o roli vaření v životě člověka na YouTube.
  • B) Pročtení článku The impact of caloric availability on eating behavior and ultra-processed food reward.

Více viz zadání výše v textu.

Úkol 2

Splňte krátký odpovědník níže do konce tohoto semestrálního týdne (do nedělní půlnoci): 

  • Odpovědník je složen z pěti testových otázek na jejichž zodpovězení máte 7 minut.
  • Odpovědník představuje shrnutí studijní oblasti pro daný semestrální týden. 
  • Na jeho splnění máte neomezený počet pokusů, vždy však pouze do uplynutí stanoveného termínu (nedělní půlnoc). 
  • Cílem je získat maximální počet bodů, celkem 5.

Úkol 3
Začněte pracovat na předmětovém projektu č. 2 ve formě příspěvku v diskusním fóru dle předepsané struktury (více v zadání níže) do konce osmého semestrálního týdne, tedy do nedělní půlnoci.

Předmětový projekt č. 2 pro 5.-8. semestrální týden

Projekt č. 2

Zaměřte se v následujících kapitolách (týdnech semestru) na metody úpravy potravin, některé z nich vyzkoušejte a představte svým kolegům formou příspěvku v diskusním fóru dle následující struktury:

Nejdříve si vyberte 2 metody z týdnů 6 a 7 (tepelná úprava potravin, fermentace potravin, klíčení aj. metody), které jste se rozhodli vyzkoušet. Uveďte, proč právě tyto metody jste se rozhodli prezentovat. Popište Vaši zkušenost v bodech:

  1. Jaká je Vaše zkušenost s těmito formami úpravy potravin (např. zkoušíte je poprvé nebo jste již mistry řemesla a využíváte je běžně)?
  2. Zhodnoťte náročnost vybraných metod z pohledu kuchařských dovedností (časově, energeticky, zkušenostně apod.)?
  3. Jak by k takovým metodám měl přistoupit úplný začátečník a co by mu mohlo pomoci si je osvojit?
  4. Podělte se s ostatními o výsledky Vaší práce (přiložte alespoň dvě fotografie hotových pokrmů, případně i další fotografie dokumentující postup práce)?
  5. Krátce popište Váš postup přípravy těchto dvou pokrmů (ne nutně recept, ale konkrétní kroky při úpravě, např. při jaké teplotě jste upravovali, jak dlouho, čemu je potřeba se vyhnout, aby nedošlo k poškození potraviny, jak dlouho trvalo klíčení atp.)?
  6. Jak Vám tato zkušenost pomohla s navýšením kuchařských dovedností?

Diskutujte také s ostatními spolužáky či vyučujícími a rozveďte na toto téma širší diskusi alespoň 2 komentáři (celkem se očekává 1 hlavní příspěvek a 2 komentáře jiných příspěvků).  

I přestože můžete v současné době vnímat nedostatky ve své připravenosti, dovednostech či vybavenosti, pak vezte, že vždy je co zlepšovat a i ti nejlepší kuchaři mohou narážet na podobné problémy jako úplní začátečníci. Cílem tohoto předmětu je případné nedostatky identifikovat a poskytnout tipy ke zlepšení.

Zdroj textu:

  1. BOWEN, Sarah; ELLIOTT, Sinikka; BRENTON, Joslyn. The joy of cooking?. Contexts, 2014, 13.3: 20-25.
  2. ENGEL, George L. The biopsychosocial model and the education of health professionals. Annals of the New York Academy of Sciences, 1978, 310.1: 169-181.
  3. GLIKSON, Andrew. Fire and human evolution: The deep-time blueprints of the Anthropocene. Anthropocene, 2013, 3: 89-92.
  4. MILLS, Susanna, et al. Health and social determinants and outcomes of home cooking: A systematic review of observational studies. Appetite, 2017, 111: 116-134.
  5. Myhrvold, N. (30. 6. 2021). Cooking. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/cooking
  6. POLLAN, Michael. Cooked: A natural history of transformation. Penguin, 2013.
  7. SYMONS, Michael. A history of cooks and cooking. University of Illinois Press, 2003.
  8. Williams, M. H., Anderson, D. E., & Rawson, E. S. (2013). Nutrition for health, fitness & sport (10th ed.). Mc Graw- Hill.
  9. World Health Organisation (30. 6. 2021). Frequently asked questions. https://www.who.int/
  10. WRANGHAM, Richard; CONKLIN-BRITTAIN, NancyLou. Cooking as a biological trait. Comparative Biochemistry and Physiology Part A: Molecular & Integrative Physiology, 2003, 136.1: 35-46.