METODY PERSONáLNí PRáCE PSY711 Kombinované studium (Sylabus) Fakulta sociálních studií MU Jaro 2004 Charakteristika kurzu Cílem kurzu je seznámit studenty se základy metod personální práce. Studenti se seznamují s jednotlivými personálními činnostmi a získávají znalosti o jevech a principech na kterých stojí, nebo kterých se výrazně týkají. Kurz se věnuje organizační kultuře, plánování lidských zdrojů, náboru a výběru, motivačním projektům, adaptačním procesům, systému hodnocení a odměňování, rozvoji a vzdělávání zaměstnanců i procesu zeštíhlování a jeho dopadům. Kurz je orientován především prakticky a vede studenty k tomu, aby zužitkovali i své již nabytné vědomosti a znalosti z předchozího studia. e-Learning Kurz probíhá formou e-learningu. Veškeré materiály mají studenti k dispozici na www adrese. Kurz je rozčleněn do osmi modulů, jejichž časové rozvržení si mohou studenti určit sami. Po každém modulu mají studenti možnost si ověřit své vědomosti v krátkém testu, jehož výsledky se dozví okamžitě. Výsledky těchto testů nejsou součástí hodnocení. V průběhu semestru proběhnou dvě setkání (viz terminář kurzu v závěru sylabu). Zakončení Hodnocení kurzu vyplývá z hodnocení dvou průběžných testů a jednoho závěrečného eseje. Podrobnosti v závěrečné části sylabu. Garant Doc. PhDr. Lubomír Kostroň, CSc., M.A. (kostron@fss.muni.cz) Vyučující PhDr. František Hroník (hronik@motivp.cz), Mgr. Ondřej Čapka (capka@motivp.cz), Mgr. Jakub Šindler (sindlerj@centrum.cz) Osnova 1. Organizační kultura 2. Plánování lidských zdrojů 3. Náboru a výběru 4. Motivační projekt, adaptační procesy 5. Systém hodnocení a odměňování 6. Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců 7. Proces zeštíhlování Literatura a zdroje Veškeré zdroje mají studenti k dispozici v elektronické podobě ke stažení na www stránkách. V kurzu jsou obsaženy povinné texty, ke kterým přísluší vždy navíc ještě výtah a rozšířená verze (tedy tři úrovně podrobnosti, přičemž závazná je druhá). Nevíc mají studenti možnost pracovat s doplňujícími materiály obsaženými v "knihovně" kurzu.) Studijní texty povinné: ˙ Firemní kultura (10 stran) Kurz/Firemní kultura/úroveň podrobnosti 2 ˙ Plánování lidských zdrojů (18 stran) Kurz/Firemní kultura/úroveň podrobnosti 2 ˙ Nábor a výběr (24 stran) Kurz/ Nábor a výběr/úroveň podrobnosti 2 ˙ Motivační projekt, adaptační proces (19 stran) Kurz/ Motivační projekt, adaptační proces /úroveň podrobnosti 2 ˙ Systém hodnocení(16 stran) Kurz/hodnocení /úroveň podrobnosti 2 ˙ Systém odměňování (21 stran) Kurz/odměňování/úroveň podrobnosti 2 ˙ Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců (21 stran) Kurz/ Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců/úroveň podrobnosti 2 ˙ Proces zeštíhlovávní (17 stran) Kurz/ Staffing zeštíhlovávní/úroveň podrobnosti 2 Studijní texty rozšiřující: ˙ Firemní kultura Kurz/Firemní kultura/úroveň podrobnosti 3 ˙ Plánování lidských zdrojů Kurz/Firemní kultura/úroveň podrobnosti 3 ˙ Nábor a výběr Kurz/ Nábor a výběr/úroveň podrobnosti 3 ˙ Motivační projekt, adaptační proces Kurz/ Motivační projekt, adaptační proces /úroveň podrobnosti 3 ˙ Systém hodnocení a odměňování Kurz/ Systém hodnocení a odměňování/úroveň podrobnosti 3 ˙ Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců Kurz/ Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců/úroveň podrobnosti 3 ˙ Proces zeštíhlovávní Kurz/ Proces zeštíhlovávní/úroveň podrobnosti 3 Studijní texty doplňující: Doplňující texty je možné stáhnout v prostředí vlastního kurzu. Jedná se většinou o komentované citace. Texty byly vytvořeny přímo pro potřeby tohoto konkrétního kurzu. V jeho prostředí lze i vyhledávat texty podle návaznosti na konkrétní moduly či klíčových slov. ˙ F. A. Hayek Knihovna/knihovnaf.a.hayek.pdf ˙ Masová hnutí Knihovna/knihovnamasovahnuti.pdf ˙ Albert schweitzer Knihovna/knihovnaschweitzer.pdf ˙ Sam walton a wal mart knihovna/knihovnawalmart.pdf ˙ Chronologie organizační teorie knihovna/knihovnachronologieorganizacniteorie.pdf ˙ Kulturní evoluce knihovna/kulturnievoluce.pdf ˙ Nové paradigma managementu knihovna/Noveparadigmamanagementu.pdf ˙ Vzdělávání v učící se organizaci 1 Vzdelavanivuciciseorganizaci1.pdf ˙ Vzdělávání v učící se organizaci 2 Vzdelavanivuciciseorganizaci2.pdf ˙ Vzdělávání v učící se organizaci 3 Vzdelavanivuciciseorganizaci3.pdf ˙ Vzdělávání v učící se organizaci 4 Vzdelavanivuciciseorganizaci4.pdf ˙ Vzdělávání v učící se organizaci 5 Vzdelavanivuciciseorganizaci5.pdf ˙ Assessment Centre knihovna/AssessmentCentre.ppt ˙ Kompetence a způsobilosti knihovna/Kompetenceazpusobilosti.ppt ˙ Výběr knihovna/Vyber.ppt ˙ Motivace k prac. výkonu knihovna/Motivacekprac.vykonu.pdf ˙ Motivační projekt a hodnocení knihovna/Motivacniprojektahodnoceni.ppt ˙ Nařízení vlády č. 333 knihovna/Narizenivladyc.333.pdf ˙ O pošetilosti knihovna/Oposetilosti.pdf ˙ Platové předpisy knihovna/Platovepredpisy.pdf ˙ Grove - vzdělávání knihovna/Grovevzdelavani.pdf ˙ Identifikace rozvojových potřeb knihovna/Identifikacerozvojovychpotreb.ppt ˙ Retrospektivní autofeedback knihovna/Retrospektivniautofeedback.pdf ˙ Vzdělávání v digitální ekonomice knihovna/Vzdelavanivdigitalniekonomice.pdf ˙ Knowledge management 1 knihovna/Knowledgemanagement.pdf ˙ Propouštěcí pohovor knihovna/Propoustecipohovor.ppt Hodnocení kurzu Hodnocení kurzu spočívá ve dvou testech a závěrečném eseji. (30 b. test 1, 30 b. test 2, 40 b. esej) Testy V průběhu kurzu máte kdykoli možnost procházet selftesty v závěru jednotlivých kapitol. Výsledky těchto testů nejsou zaznamenávány ani hodnoceny. Nicméně otázky do nich jsou generovány ze stejného souboru otázek (pro každou kapitolu cca 30 otázek) z jakého budou generovány otákzy v obou hodnocených testech. Hodnocené testy budou v průběhu semestru dva. Test bude otevřen k absolvování zhruba 14 dní (viz terminář v závěru sylabu). V tomto období budete mít v systému přístupnou položku test. Každý z testů Test bude mít 40 otázek. Esej V závěru kurzu budete odevzdávat esej. Doporučuji však pracovat na něm už v průběhu semestru! Hodnotí se konkrétnost (tj. zda využíváte svých znalostí nabytých v kurzu či zda jen obecně opisujete téma; pokud vytváříte návrh je třeba rozepsat postup, tedy nikoli "je třeba zlepšit komunikaci mezi týmy, ale konkrétně jak toho budete dosahovat.), schopnost jít do souvislostí (co se s čím ovlivňuje, co s čím souvisí, možné příčiny a důsledky), dodržení zadání a tématu (pozor obecná témata jako "komunikace" mohou navádět k obecnému popisu!). Součástí práce by měla být i návrhová část! Pro každou esej však platí, že za každý den zpoždění, je z hodnocení odečten jeden bod. Bonusových 5 b. je možné zíáskat formulací "výzkumného nápadu" z oblasti rozvoje lidských zdrojů¨. Není nutné jej rozvíjet do podoby plánu výzkumu, spíše položit výzkumnou otázku a naznačit způsob provedení takového výzkumu (cca ˝ - 1 stránka). "Výzkumný nápad" vkopírujte do souboru s esejem. Hodnocení: A 105-90 B 90-80 C 80-70 D 70-60 E 60-50 F 50-00 Zadání závěrečného eseje 10 stran, max. 40 bodů Vyberte si jakoukoli organizaci, kterou dobře znáte. Nemáte-li takovou možnost, můžete k tomuto účelu použít fakultu nebo zaměstnavatele svých rodičů. Analytická část Zařaďte ji do jednotlivých typologií kultury organizace a do typologie podle velikosti a turbulentnosti prostředí. Rozeberte souvislosti, příčiny a důsledky takového zařazení pro personální práci v organizaci. Zařazení do typologií: - Typologie organizací dle L. Kostroně - Vývojová fáze organizace - Jednotlivé faktory firemní kultury - Typologie organizační kultury - Personální řízení vs. řízení lidských zdrojů Otázky: V čem je personální práce za této konkrétní situace specifická? Jaký přístup si vyžaduje? Co bude hlavní náplní činnosti personalistiky v organizaci? Očekává se, že větši část práce bude věnována třem jmenovaným otázkám, než jednotlivým typologiím. U všech otázek je mimo jiné nutné odpovědět na podotázku "A proč?". Po té si vyberte si jednu z personálních činností a popište probíhá, kde jsou její silné/slabé stránky (a proč). Návrhová část Nyní navrhněte sviu koncepci dalšío postupu. Vyjděte z analytické části, definujte cíl a jednotlivé kroky. Nezapomeňte rozpracovat také tyto otázky: - Co je mým cílem? - Jaké kroky navrhuji? - Jaké od nich očekávám důsledky? - Ponesou s sebou navrhované kroky i nějaké neblahé důsledky? Jaké? - Jaké souslednost krkoků navrhuji (pořadí)? - Souvisí spolu jednotlivé kroky, ovlivňují se? - Jaké metody a nástroje je vhodné použít (a jaké nikoli)? - S jakými personálními činnostmi Vámi vybraná oblast souvisí a jak? - Jak navrhujete zajistit jejich návaznost? - Jaké vnější faktory ji ovlivňují, jak závisí na kultuře organizace? U všech částí eseje je třeba držet na paměti, že pro hodnocení je mnohem důležitější vaše zdůvodnění návrhu a uvedení do souvislostí než vlastní obsah návrhu. Je však třeba udržet návrhovou část v podobě ucelené koncepce (tedy nikoli výčet toho, co všechno by šlo), s jasnými kroky (pozor na rozdíl mez krokem -- tj. "co udělám" a přáním -- "zlepšit komunikaci") jasně definovanými očekávanými důsledky jednotlivých kroků, jejich časovou sousledností, vzájemnými souvislostmi. Návrhová část by také měla vycházet ze specifik analyzované organizace a navazovat na analytickou část. Struktura hodnocení: 40-30 Dobře teoreticky zakotvená práce s konkrétními návrhy. Je postiženo nejen vlastní problém, ale i souvislosti, příčiny a důsledky. Práce postihuje všechny zadané oblasti a pracuje s doplňující literaturou, nebo samostatně získanými zdroji. Autor uplatňuje poznatky z oblasti řízení lidských zdrojů. Návrhy jsou konkrétní, je jasně vysvětlen jejich účel a funkce. Autor prokázal svou znalost dané oblasti. 30-20 - Dobře teoreticky zakotvená práce s konkrétními návrhy. Je postiženo nejen zařazení do typologie, ale i souvislosti, příčiny a důsledky. Práce pracuje téměř výhradně se základními zdroji z kurzu. Návrhy jsou konkrétní, je jasně vysvětlen jejich účel a funkce. Autor uplatňuje poznatky z oblasti řízení lidských zdrojů. 20-10 Práce obsahuje zajímavé myšlenky ale nepostihuje všechna témata, či není dostatečně konzistentní. Neuvádí do souvislostí. 10-0 -- Zjevně špatně napsaná práce. Zásadní mezery ve splnění zadání, špatná práce se souvislostmi. Doplňující literatura pro eseje: - Amstrong, M. (1999): Personální management, Grada, Praha - Foot, M., Hook, C. (2002): Personalistika. Computer Press. Brno - Hofstede, Geert (1999): Kultury a organizace. Software lidské mysli. FF UK, Praha - Hroník, František (1999): Jak se nespálit při výběru zaměstnanců. Computer Press, Brno - Kopčaj, Andrej (1999): Řízení proudu změn. KOPČAJ- SILMA´90, Ostrava - Koubek, J.(1995): Řízení lidských zdrojů, Management Press, Praha - Malý, M.; Dědina, J. (1996): Organizační architektura. Victoria publishing, Praha - Studijní texty docenta Kostroně na www adrese: www.fss.muni.cz/~kost - Svoboda, Mojmír (1999): Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha Postup při vstupu do kurzu, abslovování testů a vkládání eseje Vstup do kurzu ˙ Na webové adrse: iris.fi.muni.cz/moodle (pozor bez www!) klikněte v pravo nahoře, nebo dole uprostřed na modrý internetový odkaz "Přihlásit se" ˙ Ignorujte upozornění na nezabezpečený přenos a dat ("OK") ˙ Přihlšte se jménem a heslem do Isu (tj. tak jak se přihlašujete, když si zapisujete předměty) ˙ V pravo v rámečku si vyberte svůj kurz (PSY711 Metody personální práce) ˙ V horní části máte k dipozici: o Vlastní tělo kurzu se selftesty on-line o Tělo kurzu se selftesty ke stažení (pokud nechcete doma platit za připojenía můžete si jej stáhnout např. ve škole a přinést domů. Pozor soubro má několik MB, na disketách jej neodnesete) V hlavní části obrazovky mát k dispozici: Rámcové rozvržení obsahu kurzu (kopíruje rozložení těle nahoře) Odkazy na vstup do testů a zadávaání esejů v jejich relativním umístění (test1 je umístěn ve čtvrtémmodulu, protože testuje vědomosti z prvních čtyř. modulů; test 2 e v osmém modulu, esej až po nich). Absolvování testu Klikněte na ikonu příslušného testu, klikněte na tlačítko absolvovat, dále postupujte podle pokynů systému. Správně může být jakýkoli počet odpovědí. Vkládání eseje ˙ Klikněte na ikonu závěrečnéo eseje ˙ vepište název eseje ˙ přiložte soubor Terminář kurzu sk 1 - PSY II.; SPSP I. harmonogram setkani1 6.3.2004 test1 15.3.-28.3. téma 1-4 test2 26.4.-7.5.2004 téma 5-8 setkani2 8.5.2004 esej+výzkumný nápad v HR30.5. (neděle, pozor není to poslední květnový den!) sk 2 - SPSP II. harmonogram setkani1 13.3.2004 test1 29.3.-4.4.2004 téma 1-4 test2 9.5.-14.5.2004 téma 5-8 setkani2 15.5.2004 esej+výzkumný nápad v HR6.6.2004