Sylabus kurzu: NATURA PULCHRA - Estetický rozměr přírody Kategorie kurzu: povinný (A) Počet kreditů: Ukončení: Zk Předpoklady úspěšného ukončení: 2 průběžné testy Vyučující: PhDr. Jindřich Nusek ANOTACE: Obsah kurzu, jenž má za cíl přiblížit vybrané kapitoly problematiky estetických kvalit přírody, je formálně strukturován do čtyř základních bloků. Prostřednictvím dvouhodinově koncipovaných přednášek tak budou nejprve (I.) diskutovány momenty "kanonizujícího" přístupu, reflektujícího přírodní realitu ve své komplexitě jako estetickou autoritu - kánon univerzálních estetických parametrů. Tato linie je sledována od fenoménu antické "mimésis" přes etapu středověku a renesance k zrodu "rousseauovské" senzibility. II. Kantova "Kritik der Urteilskraft" pak předznamenává "formalizující" trend v naturestetickém uvažování 1. poloviny 19. století, s nímž se vyrovnává mj. i F. Schiller a především G. F. W. Hegel a který výrazně poznamená i příspěvek české estetiky (F. Palacký, O. Hostinský). III. Specifickou rovinu formují teze estetizujících přírodovědců, z nichž budou připomenuti především Ch. Darwin, E. Haeckel a A. Portmann. IV. Oblast naturesteických reflexí si získává novou pozornost od 60. let 20. století, a to s výrazně environmentálním pozadím. Linii tohoto "environmentálního obratu", zahrnujícího vedle anglosaských autorů a okruhu francouzského kolokvia "Mort du Payssage?" také německou "ökologische Ästhetik", představí poslední tématický blok. O finální syntézu se pokusí závěrečná přednáška s otevřenou debatou. Vlastní výklad bude doprovázen projekcí obrazového materiálu, vhodně ilustrujícího diskutovaná témata. OBSAH KURZU: I."Kanonizující" přístup - příroda jako estetická autorita - kánon 1) Antická mimésis - vazba příroda-umění jako konstanta řeckých a římských naturestetických úvah: a) příroda "učitelka" (Démokritos, Lucretius aj.) b) příroda "nejlepší umělkyně" (stoici) c) příroda "inspirátorka" (Cicero ad.) 2) Krása jako Boží pečeť - středověk - v rámci obecného středověkého posunu otázky estetických kvalit přírody do roviny "odlesku" Stvořitelovy dokonalosti lze sledovat poměrně vrstevnatou škálu naturestetických úvah: a) dozvuky antické prestiže přírodního krásna (církevní otcové - včele s Basiliem z Caesareie, karolínský okruh) b) alegorická vyznání: Hugo od sv. Viktora, Allain z Lille ad. c) františkánská estetika a Tomáš Akvinský 3) Rinascita della natura - 15. a 16. století - otevřená rehabilitace přírody jako vrcholné estetické autority determinující veškerou uměleckou aktivitu za florentské renesance - nová projekce otázky "mimésis" a obecného vztahu příroda/umění (G. Savonarola, M. Ficino, L.B. Alberti, Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonaroti) 4) Poussinisté x Naturbeschreibung - 17. století - problematika vztahu klasizující (mediteránně orientované) reflexe přírody a severské tendence k naturalistické deskripci viděného - jejich profilace v krajinomalbě a estetické teorii 17. století - estetický rámec obou linií (výtvarný/myšlenkový okruh N. Poussina x holandská krajinomalba/zátiší) jako produkt specifických kulturně-historických souřadnic 5) Prolog nové senzibility - 18. století - kritika reziduí ludvíkovské estetiky u J.J. Rousseaua - preference kvalit "volné" (negeometrizované) přírody - anglická (A. Shaftesbury, E. Burke) a rousseauovská linie jako určující komponenty estetiky sentimentu - rozvoj zahradně-parkových úprav a střední Evropa II. "Formalizující" trend 6) Kant jako výzva - německé naturestetické myšlení 1. poloviny 19. století - Kantova analýza přírody prizmatem "vkusových soudů" (Geschmacksurteile) a "vnitřní účelnosti" jako determinant vývoje naturestetických úvah ve střední Evropě následujícího půlstoletí (F. Schiller, G. F. W. Hegel ad.) 7) Euroamerický romantismus a přírodní krásno pod Řípem - romantická vize přírody v euroamerickém kontextu (S.T. Colleridge, R.W. Emerson, H.D. Thoreau, K.H. Mácha aj.) - český příspěvěk do středoevropské naturestetické tradice (F. Palacký a O. Hostinský) III. (8) Scientia et natura pulchra - estetický rozměr přírody v díle vybraných přírodovědců (Ch. Darwin, E. Haeckel, A. Portmann, J.D. Barrow) IV. Environmentální obrat - naturestetické myšlení 2. poloviny 20. století 9) Aesthetics of Nature - nástin anglosaské estetické teorie přírody (R.W. Hepburn, H. Rolston, A. Carlson, J.D. Porteous ad.) 10) Esthétique du Paysage - okruh francouzských estetiků a filozofů krajiny, kolokvium "Mort du Paysage?" (A. Roger, F. Dagognet, N. Grimaldi, R. Callois ad.) 11) Od Adorna k "ökologische Ästhetik" - vývoj německého naturestetického myšlení 2. poloviny 20. století (T.W. Adorno, M. Seel, G. Böhme) 12) Příroda a současné umění - mírně historické ohlédnutí - aktuální trendy ve výtvarném nazírání přírody (světový a český kontext - galerie autorů) - "proces zvnitřnění" (od land artu k empatické transidentitě) 13) Syntéza - perspektivy - shrnutí, zamyšlení nad trendy, tématická rozprava POUŽITÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA (dle okruhů): 1) ASMUS, V.F.: Antická filozofie. Svoboda, Praha 1986. CICERO, M.T.: O přirozenosti bohů. J. Laichter, Praha 1948. LUCRETIUS, C.T.: O přírodě. Svoboda, Praha 1971. PLATÓN: Dialogy o kráse. Odeon, Praha 1979. PLUTARCHOS: Hovory o lidském štěstí. Odeon, Praha 1971. TATARKIEWICZ, W.: Dejiny estetiky I (Staroveká estetika). Tatran, Bratislava 1985. 2) ECO, U.: Umění a krása ve středověké estetice. Argo, Praha 1998. HUGO DE SANCTO VICTORE: De tribus diebus - O třech dnech. Oikoymenh, Praha 1997. KARFÍKOVÁ, L.: Studie z patristiky a scholastiky. Oikoymenh, Praha 1997. LE GOF, J.: Středověká imaginace. Argo, Praha 1998. LIBERA, A.: Středověká filozofie. Oikoymenh, praha 2001. PIEPER, J.: Tomáš Akvinský. Vyšehrad, Praha 1997. PIEPER, J.: Scholastika. Vyšehrad, Praha 1993. POSPÍŠIL, C.V.: Františkánské prameny. Matice cyrilometodějská, Olomouc 2001. ROTZETTER, A.: Jak František kázal zvířatům. Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří 1997. TATARKIEWICZ, W.: Dejiny estetiky II (Stredoveká estetika). Tatran, Bratislava 1988. 3) BURKE, P.: Italská renesance: kultura a společnost v Itálii. Mladá fronta, Praha 1996. FRANCASTEL, P.: Figura a místo. Odeon, Praha 1984. GOMBRICH, E.H.: Příběh umění. Odeon, Praha 1992. KOENIGSBERGER, D.: Renaissance man and creative thinking: a history of concepts of harmony 1400 - 1700. Harvester Press, Hassocks-Sussex 1979. KRISTELLER, P.O.: Renaissance thought and the arts: collected essays. Princeton University Press, Princeton 1990. MRÁZOVÁ, M. - MRÁZ, B.: Michelangelo. Horizont, Praha 1975. RODENWALDT, E.: Leon Battista Alberti - ein Hygieniker der Renaissance. Heidelberg 1968. SAVONAROLA, G.: Útěcha mého putování, Poslední meditace nad žalmem Miserere. Krystal OP, Praha 1998. SCHAFFNIT, H.W.: Mimesis als Problem. W. de Gruyter, Berlin 1971. TATARKIEWICZ, W.: Dejiny estetiky III (Novoveká estetika). Tatran, Bratislava 1991. ULMANN, E.: Leonardo da Vinci. E.A. Seemann, Leipzig 1980. VASARI, G.: Životy nejvýznamnějších malířů, sochařů a architektů I, II. Mladá fronta, Praha 1998. WHITE, M.: Leonardo. Cesty, Praha 2001. ZUSKA, V.: Mimésis - fikce - distance k estetice XX. století. Triton, Praha 2002. 4) ALPERS, S.: Kunst als Beschreibung (Holländische Malerei des 17. Jahrhunderts). Du Mont Buchverlag, Köln 1985. GOMBRICH, E.H.: Příběh umění. Odeon, Praha 1992. KAUFFMANN, G.: Poussin - studien. W. de Gruyter, Berlin 1960. KOENIGSBERGER,, D.: Rennaisance man and creative thinking: a history of concepts of harmony 1400 - 1700. Harvester Press, Hassocks - Sussex 1979. PETROVÁ, E.: Nicolas Poussin. Odeon, Praha 1987. 5) GREAN, S.: Shaftesbury's philosophy of religion and ethics: a study in enthusiasm. Ohio University Press, Athens 1967. PACÁKOVÁ - HOŠŤÁLKOVÁ, B.: Zahrady a parky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Libri, Praha 1999. ROUSSEAU, J.J.: Rozpravy. Svoboda, Praha 1989. ROUSSEAU, J.J.: Vyznání. Odeon, Praha 1978. SHAFTESBURY, A.: Characteristics of men, manners, opinions, times. Cambridge University Press, Cambridge 1999. 6) KANT, I.: Kritika soudnosti. Odeon, Praha 1975. HEGEL, G.W.F.: Estetika I, II. Odeon, Praha 1966. PERNIOLA, M.: Estetika 20. století. Karolinum, Praha 2000. SCHILLER, F.: Estetická výchova. Votobia, Olomouc 1995. SCHILLER, F.: Výbor z filozofických spisů. Svoboda, Praha 1992. ZÁTKA, V.: Kantova teorie estetiky: studie k dějinám filozofie 18. století. Filosofia, praha 1994. 7) EMERSON, R.W.: Eseje. Bratislava 1991. EMERSON, R.W.: Natur und Geist. Jena 1907. HOSTINSKÝ, O.: Co jest malebné? Topič, Praha 1912. HOSTINSKÝ, O.: O umění. Čsl. spisovatel, Praha 1956. HOSTINSKÝ, O.: Studie a kritiky. Čsl. spisovatel, Praha 1974. MÁCHA, K.H.: Máj, básně, dramatické zlomky, dopisy. Čsl. spisovatel, Praha 1986. PALACKÝ, F.: Dílo IV - Stati literárněhistorické, jazykovědné a esthetické. Mazáč, Praha 1941. PALACKÝ, F.: Spisy drobné III (Spisy aesthetické a literární). Bursík a Kohout, Praha 1901. THOREAU, H.D.: Walden aneb Život v lesích. Odeon, Praha 1991. 8) BARROW, J.D.: Vesmír plný umění. Jota, Brno 2000. DARWIN, CH.: O původu člověka. Praha 1970. HAECKEL, E.: Kunstformen der Natur. Wien 1914. HAECKEL, E.: Záhady světa. Tiskové a vydavatelské družstvo Samostatnost, Praha 1905. KOMÁREK, S.: Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Vesmír, Praha 2000. SCIENTIA & PHILOSOPHIA 7 + 8 (Ke 100. výročí narození Adolpha Portmanna). UK Praha + Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, Praha 1997. WITTLICH, P.: Umění a život. Doba secese. Artia, Praha 1987. 9) CARLSON, A.: Aesthetics and the environment: the appreciation of nature, art and architecture. Routledge, London 2000. HEPBURN, R.W.: Aesthetics in the Modern World. Weybright and Tally, New York 1968. LEOPOLD, A.: A Sand County Almanac. Ballentine Books, New York 1990. LEOPOLD, A.: Obrázky z chatrče a rozmanité poznámky. Abies, Tulčík 1999. PORTEOUS, J.D.: Environmental aesthetics: ideas, politics and planing. Routledge, London 1996. SEPÄMAA, Y.: The beauty of environment: a general model for environmental aesthetics. Environmental ethics books, Denton 1993. 10) CALLOIS, R.: Zobecněná estetika. Odeon, Praha 1968. DAGOGNET, F. (ed.): Mort du Paysage? Philosophie et Esthétique du Paysage. Champ Vallon 1983. ROGER, A.: Court traité du paysage. Gallimard, Paris 1997. 11) ADORNO, T.W.: Estetická teorie. Panglos, Praha 1998. BÖHME, G.: Für eine ökologische Naturästhetik. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1999. BÖHME, G. - SCHIEMANN, G.: Phänomenologie der Natur. Suhrkamp, Frankfurt am main 1997. SEEL, M.: Eine Ästhetik der Natur. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1991. 12) GRANDE, J.K.: Balance: art and nature. Black Rose Books, Montreal 1994. LUCIE - SMITH, E.: Art today. Slovart, Praha 1996. KASTNER, J. (ed.): Land and environmental art. Phaidon Press Limited, London 2001. PŘÍRODA JINAK (katalog, text: V. Lahoda). SČVU, Praha 1989. SMOLÍKOVÁ, M. (ed.): Krajina v současném umění. Sorosovo centrum současného umění, Praha 1993. ŠVABINSKÝ, M.: Přírodu obdivuj. NČSVU, Praha 1958. STURCZ, J.- JEGER, K.: Naturaly: Nature and Art in Central Europe. Mücsarnok, Budapest 1994.