|
Nová strategická koncepce
Strategická koncepce aliance schválená hlavami států a
šéfů vlád, kteří se zúčastnili schůzky Rady NATO 23. a 24. dubna 1999 ve
Washingtonu, D.C.
Úvod
- Hlavy států a šéfové vlády na svém summitu ve Washingtonu v dubnu
1999 schválili novou strategickou koncepci aliance.
- NATO úspěšně zajistilo svobodu svých členů a zabránilo válce v
Evropě po 40 let trvání studené války. Kombinováním obrany s dialogem
hrálo nepostradatelnou úlohu v tom, že konfrontace mezi Východem a
Západem byla svedena k mírovému konci. Dramatické změny v
euroatlantickém strategickém prostoru, jež vyplynuly z konce studené
války, se obrazily ve strategické koncepci aliance v roce 1991. Od té
doby ovšem došlo k dalšímu hlubokému politickému a bezpečnostními
vývoji.
- Nebezpečí studené války nastolila cestu ke slibnějším vyhlídkám,
která je ovšem plná výzev, k novým možnostem i rizikům. Rodí se nová
integrovanější Evropa, což se týká také euroatlantické bezpečnostní
struktury, v níž má NATO ústřední úlohu. Aliance stála uprostřed úsilí o
nastolení nových modelů spolupráce a vzájemného porozumění napříč
euroatlantickým regionem a v zájmu širší stability se sama angažovala v
zásadně nových aktivitách. Hloubku své angažovanosti ukázala v úsilí
skoncovat s obrovským lidským utrpením vyvolaném konfliktem na Balkáně.
V letech od konce studené války jsme byli rovněž svědky důležitého
rozvoje kontroly zbrojení, procesu, jemuž je aliance naprosto oddána.
Úloha aliance v tomto pozitivním rozvoji byla podepřena celkovým
přizpůsobením jejího přístupu k bezpečnosti a jejích procedur a
struktur. V posledních deseti letech se ovšem také objevil celý komplex
nových rizik euroatlantického míru a stability, včetně útlaku, etnických
konfliktů, hospodářských katastrof, kolapsů politických řádů a šíření
zbraní hromadného ničení.
- Aliance musí hrát nepostradatelnou úlohu při konsolidaci a
uchovávání pozitivních změn minulých let a musí čelit nynějším i
budoucím bezpečnostním výzvám. Její úkoly jsou proto náročné. Musí
zajistit společné bezpečnostní zájmy v situaci další, často
nepředvídatelné změny. Musí zachovat kolektivní obranu a posílit
transatlantickou vazbu a zajistit rovnováhu, jež evropským spojencům
umožní převzít větší odpovědnost. Musí prohloubit vztahy se svými
partnery a připravit rozšíření o nové členy. Především ale si musí
uchovat politickou vůli a vojenské prostředky, jež vyžaduje široká škála
jejích misí.
- Tato nová strategická koncepce bude alianci vést při plnění těchto
úkolů. Vyjadřuje trvalé záměry a podstatu NATO a jeho základní
bezpečnostní úkoly, identifikuje hlavní rysy nového bezpečnostního
prostředí, specifikuje prvky širokého přístupu aliance k bezpečnosti a
stanovuje hlavní směrnice pro další adaptaci jejích vojenských
sil.
Část I - Smysl a
úkoly aliance
- Základním a trvalým smyslem NATO, jež je zakotven ve Washingtonské
smlouvě, je zachovat svobodu a bezpečnost všech svých členů politickými
a vojenským prostředky. Aliance, která stojí na společných hodnotách
demokracie, lidských práv a vládě zákona, se od svého počátku ze všech
sil snažila zabezpečit spravedlivý a trvalý mírový řád v Evropě. Bude v
tom pokračovat. Dosažení tohoto cíle může být vystaveno riziku krizemi a
konflikty postihujícími bezpečnost euroatlantického prostoru. Aliance
proto zajišťuje nejen obranu svých členů, ale přispívá k míru a
stabilitě v této oblasti.
- Aliance ztělesňuje transatlantickou vazbu, jíž je bezpečnost Severní
Ameriky trvale spojena s bezpečností Evropy. Je to praktické vyjádření
účinného kolektivního úsilí členů v podpoře jejich společných zájmů.
- Základní nosnou zásadou, na níž aliance pracuje, je společná
oddanost a vzájemná spolupráce mezi svrchovanými státy v podpoře
nedělitelnosti bezpečnosti všech jejích členů. Solidarita a soudržnost
uvnitř aliance vyjadřovaná denní spoluprací v politických i vojenských
oblastech zabezpečuje, že žádný ze spojenců nemusí v konfrontaci s
hlavními bezpečnostními výzvami vynakládat své vlastní národní úsilí
osamocen. Aniž by zbavovala členské státy jejich práva a povinnosti
zajistit jejich svrchovanou odpovědnost v oblasti obrany, aliance jim
prostřednictvím kolektivního úsilí umožňuje, aby realizovali jejich
základní národní bezpečnostní cíle.
- Vědomí rovné bezpečnosti členských zemí aliance, a to bez ohledu na
jejich poměry nebo jejich národní vojenskou kapacitu, přispívá ke
stabilitě v euroatlantickém prostoru. Aliance se nesnaží o tento
prospěch jen pro své členy, ale usiluje o vytváření podmínek
přispívajících k prohlubování partnerství, spolupráce a dialogu s
ostatními, kteří sdílejí její široké politické cíle.
- K naplnění svého základního smyslu jako aliance národů oddaná
Washingtonské smlouvě a Chartě OSN NATO plní tyto základní bezpečnostní
úkoly:
Bezpečnost: Vytvářet jeden z nezbytných základů pro stabilní
euroatlantické prostředí, založené na zdokonalování demokratických
institucí a oddanosti mírovému řešení sporů, v němž žádná země nebude
zastrašovat jinou hrozbami nebo užitím síly. Konzultace: Sloužit, jak
je to zakotveno v článku 4 Washingtonské smlouvy, jako přirozené
euroatlantické fórum pro konzultace spojenců v jakýchkoli otázkách
týkajících se jejich životních zájmů, včetně eventuality vývoje, jež
ohrožuje bezpečnost členů, a pro příslušnou koordinaci jejich úsilí v
oblasti společného zájmu. Zadržování a obrana: Zadržování a obrana
před jakoukoli hrozbou agrese proti kterémukoli členu aliance, jak je to
stanoveno v článku 5 a 6 Washingtonské smlouvy. V zájmu zvýšení
bezpečnosti a stability v euroatlantickém prostoru: -Krizové štáby:
Být připraven, případ od případu a při konsensu, podle článku 7
Washingtonské smlouvy přispívat k účinné prevenci konfliktů a aktivně se
angažovat v krizovém managementu, včetně operací předpokládající
překonání krize. -Partnerství: Prosazovat rozšiřování partnerství,
spolupráce a dialogu s ostatními zeměmi euroatlantického regiónu s cílem
nastolit rostoucí transparentnost, vzájemnou důvěru a schopnost připojit
se k akci aliance.
- Při naplňování svého smyslu a hlavních bezpečnostních úkolů aliance
bude i nadále respektovat legitimní bezpečnostní zájmy ostatních a
usilovat o mírové řešení sporů, jak je stanoveno v Chartě OSN. Aliance
bude prosazovat mírové a přátelské mezinárodní vztahy a podporovat
demokratické instituce. Aliance se nepovažuje za nepřítele žádné země.
Část
II Strategické perspektivy Vyvíjející se strategické prostředí
- Aliance operuje v prostředí nepřetržitých změn. Vývoj v posledních
letech byl obecně pozitivní, avšak zůstávají nejasnosti a rizika, která
mohou přerůst v akutní krize. Uvnitř tohoto vyvíjejícího se procesu NATO
od konce tzv. studené války sehrává neodmyslitelnou roli v posilování
euroatlantické bezpečnosti. Jeho sílící politická role, rozšířené
politické a vojenské partnerství, spolupráce a dialog s dalšími zeměmi,
včetně Ruska, Ukrajiny a zemí Středomoří; neustálá otevřenost k
přistoupení nových členů; jeho spolupráce s dalšími mezinárodními
organizacemi; jeho příkladem Balkánu doložené závazky prevence konfliktů
a krizí, včetně prostřednictvím operací na podporu míru: všechno odráží
jeho odhodlání formovat bezpečnostní prostředí a posílit mír a stabilitu
euroatlantického regionu.
- NATO se současně úspěšně přizpůsobilo, aby zvýšilo své schopnosti
přispět k euroatlantickému míru a stabilitě. Interní reforma zahrnuje
nové velitelské struktury, včetně koncepce kombinovaných společných
speciálních jednotek (CJTF), vytvoření mechanismu umožňujícího povolení
pro okamžité rozmístění sil odpovídajících aliančním misím a vybudování
Evropské bezpečnostní a obranné identity (ESDI) uvnitř aliance.
- Organizace spojených národů (OSN), Organizace pro bezpečnost a
spolupráci v Evropě (OBSE), Evropská unie (EU) a Západoevropská unie
(ZEU) mimořádně přispěly k euroatlantické bezpečnosti a stabilitě.
Vzájemně posílené organizace se staly ústředním pilířem bezpečnostního
prostředí.
- Rada bezpečnosti OSN nese primární odpovědnost za udržování
mezinárodního míru a bezpečnosti a jako taková sehrává rozhodující roli
ve prospěch bezpečnosti a stability v euroatlantickém prostoru.
- OBSE, jako regionální mechanismus, je nejkompletnější bezpečnostní
organizací v Evropě, která zahrnuje také Kanadu a Spojené státy a
sehrává zásadní roli při udržování míru a stability, zvyšování
bezpečnostní spolupráce, a posilování demokracie a lidských práv v
Evropě. OBSE je zvláště aktivní na poli preventivní diplomacie, při
prevenci konfliktů, krizí a urovnání situace po konfliktech. NATO a OBSE
rozvíjejí těsnou praktickou spolupráci, zvláště ohledně mezinárodního
úsilí, jehož cílem je přinést mír do bývalé Jugoslávie.
- Evropská unie přijala důležitá rozhodnutí a dodala další impuls
úsilí posílit svoji bezpečnostní a obranní dimenzi. Tento proces bude
mít důsledky pro celou alianci a všichni evropští spojenci budou vtaženi
do tohoto procesu, jenž vychází ze systémů vyvinutých NATO a ZEU.
Budování společné zahraniční a bezpečnostní politiky zahrnuje aktuální
načrtnutí společné obranné politiky. Tato politika, k níž vyzvala
Amsterdamská smlouva, bude kompatabilní se společnou bezpečnostní a
obrannou politikou stanovenou v rámci Washingtonské smlouvy. Důležitý
krok přijatý v tomto kontextu zahrnuje začlenění úkolů ZEU stanovených v
Petersbergu do smlouvy o Evropské unii a rozvoj těsnějších institučních
vztahů se ZEU.
- Jak se stanovilo v deklaraci summitu z roku 1994 a znovu potvrdilo v
Berlíně 1996, aliance plně podporuje budování evropské bezpečnosti a
obranné identity uvnitř aliance poskytnutím svých zdrojů a kapacit pro
operace vedené ZEU. Dosud aliance a ZEU rozvinuly těsné vztahy a zavedly
klíčové prvky ESDI, jak to bylo domluveno v Berlíně. V souvislosti s
cílem posílit mír a stabilitu v Evropě a dále je rozšířit, evropští
spojenci posilují svou akceschopnost, včetně zvyšování svých vojenských
kapacit. Zvýšení odpovědností a kapacit evropských spojenců s
přihlédnutím k bezpečnosti a obranyschopnosti zvyšují bezpečnostní
prostředí aliance.
- Stabilita, transparentnost, předpovídatelnost, nižší úroveň stavu
zbraní a ověřování, které může být prováděno dohodami o kontrole zbraní
a o jejich nešíření, podporují politické a vojenské úsilí NATO o
dosažení jeho strategických cílů. Spojenci sehrávají významnou roli v
důležitém naplnění úkolů na tomto poli. Toto zahrnuje zvýšenou stabilitu
vytvořenou dohodou CFE, hlubší redukci jaderných zbraní prosazovanou
smlouvami START, podepsání smlouvy o úplném zákazu testů, neomezenou a
bezpodmínečnou smlouvu o zákazu šíření jaderných zbraní a přistoupení
Běloruska, Kazachstánu a Ukrajiny jako nejaderných států k této smlouvě
a vstup konvence o chemických zbraních v platnost. Ottawská konvence
zakazující protipěchotní miny a podobné dohody významně přispívají ke
zmírňování lidských utrpení. Jsou vítanými vyhlídkami pro další pokrok v
kontrole zbraní, pro kontrolu konvenčních zbraní a s ohledem na jaderné,
chemické a biologické zbraně.
Bezpečnostní výzvy a
rizika
- Nehledě na pozitivní vývoj strategického prostředí a fakt, že
rozsáhlá konvenční agrese proti alianci je vysoce nepravděpodobná,
možnost takovéto hrozby se v dlouhodobé perspektivě objevuje. Bezpečnost
aliance zůstává vystavena rozsáhlé škále vojenských a nevojenských
rizik, jež mohou působit v mnoha směrech a často jsou těžko
předvídatelná. Tato rizika zahrnují nejistotu a nestabilitu uvnitř a
kolem euroatlantické oblasti a možnost regionálních krizí na periferii
aliance, které by se mohly rychle rozšířit. Některé země uvnitř a kolem
euroatlantické oblasti čelí vážným hospodářským, sociálním a politickým
problémům. Etnická a náboženská rivalita, územní spory, neadekvátní nebo
neúspěšné úsilí o reformy, porušování lidských práv a rozpad států může
vést k lokální nebo regionální nestabilitě. Výsledek napětí může vést ke
krizím, které postihnou euroatlantickou stabilitu, k lidskému trpění a
ozbrojeným konfliktům. Tyto konflikty mohou poškodit bezpečnost aliance
rozšířením do sousedních zemí, včetně států NATO, nebo mnohou rovněž
poškodit bezpečnost dalších států.
- Existence silných jaderných sil mimo alianci rovněž vytváří důležitý
faktor, s nimž aliance musí počítat, pokud bezpečnost a stabilita v
euroatlantickém regionu mají být zachovány.
- Šíření jaderných, biologických a chemických zbraní a jejich nosičů
je předmětem vážného znepokojení. Přes vítání pokroku v posílení
mezinárodního režimu nešíření, hlavní výzvy ohledně šíření zůstávají.
Aliance zjistila, že šíření může existovat navzdory úsilí o jeho
prevenci a může vytvářet přímou vojenskou hrozbu obyvatelům aliance,
jejímu území a silám. Některé státy, včetně těch na okraji NATO a v
dalších regionech, prodávají, osvojily si, nebo se pokoušejí si osvojit
jaderné, biologické a chemické zbraně a jejich nosiče. Komodity a
technologie, které by mohly být využity k výrobě těchto zbraní
hromadného ničení a jejich nosičů se stávají více dostupné, protože
odhalování a prevence ilegálního obchodu s těmito materiály a know-how
je nadále obtížná. Neoficiální struktury prokazují potenciál vyrábět a
používat některé z těchto zbraní.
- Globální šíření technologie, jež může být využita k výrobě zbraní,
může vyústit ve vyšší možnosti sofistikovaných vojenských kapacit,
umožňujících vývoj vysoce kvalitních útočných a obranných
protileteckých, pozemních a námořních systémů, naváděných střel a
dalších vyspělých zbraní. Kromě toho oficiální a neoficiální struktury
se mohou pokusit zneužít vzrůstající důvěry aliance v informační systémy
prostřednictvím informačních operací určených k narušení těchto systémů.
Mohou se pokusit využít strategie tohoto druhu k překonání převahy NATO
v tradiční výzbroji.
- Jakýkoli útok na území spojenců z jakéhokoli směru bude pokryt
články 5 a 6 Washingtonské smlouvy. Ať už tak nebo onak, bezpečnost
aliance musí vzít v potaz globální kontext. Bezpečnostní zájmy aliance
mohou být poškozeny dalšími riziky rozličné povahy, včetně
teroristických činů, sabotáží a organizovaného zločinu a přerušením
přílivu životně důležitých zdrojů. Nekontrolovaný pohyb velkého počtu
lidí, především v důsledku ozbrojených konfliktů, může také vytvářet
problémy pro bezpečnost a stabilitu aliance. Uvnitř aliance existuje
příslušný mechanismus pro konzultaci mezi spojenci podle článku 4
Washingtonské smlouvy, jež zahrnuje koordinaci jejich úsilí, včetně
jejich odpovědnosti vůči rizikům tohoto druhu.
Část III -
Přístup k bezpečnosti ve 21. století
- Aliance se zaměřuje na široký přístup k bezpečnosti, který vedle
nepostradatelného obranného rozměru uznává důležitost politických,
ekonomických, sociálních a ekologických faktorů. Tento široký přístup
tvoří základ pro to, aby aliance účinně splnila své základní
bezpečnostní úkoly a uspěla v rostoucím úsilí rozvinout účinnou
spolupráci s ostatními evropskými a euroatlantickými organizacemi, jakož
i se Spojenými národy. Naším kolektivním cílem je vybudovat evropskou
bezpečnostní strukturu, v níž by se příspěvek aliance k bezpečnosti a ke
stabilitě v euroatlantické oblasti a příspěvek těchto dalších
mezinárodních organizací vzájemně doplňovaly a posilovaly, a to jak při
prohlubování vztahů mezi euroatlantickými zeměmi, tak při zvládání
krizí. NATO zůstává základním fórem pro konzultace mezi spojenci a fórem
pro dohodu ohledně politik týkajících se bezpečnostních a obranných
závazků jeho členů, které vyplývají z Washingtonské smlouvy.
- Aliance se snaží udržet mír a posílit euroatlantickou bezpečnost a
stabilitu: zachováním transatlantického spojení; udržováním účinných
vojenských kapacit dostatečných pro odstrašení a obranu a pro splnění
celé palety jejích misí; rozvojem evropské bezpečnostní a obranné
identity v rámci aliance; celkovou schopností úspěšně čelit krizím; svou
pokračující otevřeností k přijímání nových členů; pokračující snahou o
partnerství, spolupráci a dialog s dalšími státy jakožto součásti jejího
kooperativního přístupu k euroatlantické bezpečnosti, včetně oblasti
kontroly výzbroje a odzbrojení.
Transatlantické
spojení
- NATO se zaměřuje na silné a dynamické partnerství mezi Evropou a
Severní Amerikou při podpoře hodnot a zájmů, jež sdílejí. Bezpečnost
Evropy a Severní Ameriky je nedílná. Tudíž, lpění aliance na
nepostradatelném transatlantickém spojení a na kolektivní obraně jejích
členů je základem její věrohodnosti a bezpečnosti a stability
euroatlantické oblasti.
Udržování vojenských schopností
aliance
- Udržování odpovídající vojenské schopnosti a jasná připravenost ke
kolektivnímu jednání při společné obraně zůstávají středem
bezpečnostních cílů aliance. Takováto schopnost zůstává společně s
politickou solidaritou jádrem schopnosti aliance zabránit jakýmkoli
pokusům o vynucování nebo zastrašování a zaručit, aby vojenská agrese
namířená proti alianci nikdy nemohla být vnímána jako nějaká alternativa
s vyhlídkou na úspěch.
- Vojenské schopnosti účinné v celé škále předvídatelných okolností
jsou rovněž základem schopnosti aliance přispět k předcházení konfliktům
a ke zvládání krizí prostřednictvím operací, které nevycházejí z
krizových reakcí článku 5. Tyto mise mohou být velmi náročné a mohou být
přídavkem k týmž politickým a vojenským hodnotám, jako jsou soudržnost,
multinacionální výcvik a rozsáhlé včasné plánování, které jsou zásadní v
situacích, jež předvídá článek 5. Jelikož mohou vyvolat zvláštní nároky,
budou upravovány obecným komplexem struktur a procedur
Aliance.
Evropská bezpečnostní a obranná identita
- Aliance, která je základem kolektivní obrany svých členů a jejímž
prostřednictvím budou sledovány společné bezpečnostní cíle, kdekoli to
bude možné, zůstává oddána vyrovnanému a dynamickému transatlantickému
partnerství. Evropští spojenci učinili rozhodnutí, která jim umožňují
převzít na sebe větší odpovědnost v oblasti bezpečnosti a obrany v zájmu
upevnění míru a stability v euroatlantické oblasti a tím i bezpečnosti
všech spojenců. Na základě rozhodnutí, přijatých aliancí v Berlíně 1966
a následně, bude evropská bezpečnostní a obranná identita nadále
rozvíjena v rámci NATO. Tento proces bude vyžadovat úzkou spolupráci
mezi NATO a ZEU a, bude-li to potřebné, Evropskou unií. To umožní všem
evropským spojencům promyšleněji a účinněji přispívat k misím a
aktivitám aliance, jakožto výrazům naší sdílené zodpovědnosti; posílí to
transatlantické partnerství; pomůže to evropským spojencům jednat
samostatně podle potřeby prostřednictvím připravenosti aliance učinit,
případ od případu a na základě konsensu, svá zařízení a kapacity
využitelnými pro operace, do nichž aliance není zapojena vojensky a
které jsou pod politickou kontrolou a strategickým vedením ZEU nebo
někoho jiného dohodnutého, berouc v úvahu plnou účast všech evropských
spojenců, jestliže se tak rozhodli.
Předcházení konfliktům a
zvládání krizí
- Při sledování politiky udržování míru, předcházení válkám a
zvyšování bezpečnosti a stability a jako cíl svých základních
bezpečnostních úkolů se NATO bude snažit, ve spolupráci s dalšími
organizacemi, předcházet konfliktům nebo, pokud by krize již nastala,
přispívat k jejímu účinnému překonání, a to v souladu s mezinárodním
právem, včetně možnosti vést operace, jež jsou odpovědí na krizi a
nejsou upraveny článkem 5. Připravenost aliance provádět takovéto
operace podporuje širší cíl, jímž je posilování a rozšiřování stability,
a často zahrnuje účast partnerů NATO. NATO připomíná svou nabídku,
učiněnou v roce 1994 v Bruselu, podpořit případ od případu na základě
vlastních procedur mírotvorné a jiné operace pod záštitou Rady
bezpečnosti OSN nebo v rámci odpovědnosti OBSE, včetně možnosti využít
zdroje a odborné znalosti a schopnosti. V této souvislosti NATO
připomíná svá následná rozhodnutí týkající se protikrizových operací na
Balkáně. S ohledem na solidaritu a soudržnost, jež jsou pro Alianci
nezbytné, zůstane účast na jakékoli takové operaci nebo misi předmětem
rozhodování členských států v souladu s národními ústavami.
- NATO plně využije partnerství, spolupráce, dialogu a svých spojení s
dalšími organizacemi k tomu, aby pomohlo k předcházení krizím a, pokud
již nastanou, k jejich co nejrychlejšímu zmírnění. Promyšlený přístup k
překonávání krizí, stejně jako jakékoli použití síly aliancí, bude od
politických činitelů aliance vyžadovat, aby zvolili a koordinovali
odpovídající reakce z palety jak politických, tak vojenských opatření a
aby prováděli úzkou politickou kontrolu na všech stupních.
Partnerství, spolupráce a dialog
- Aliance je prostřednictvím svého aktivního pokračování v
partnerství, spolupráci a dialogu kladnou silou při prosazování
bezpečnosti a stability napříč euroatlantickou oblastí. Úsilím a
otevřeností chce aliance uchovat mír, podporovat a prosazovat
demokracii, přispívat k prosperitě a rozvoji a chovat skutečné
partnerství s a mezi všemi demokratickými euroatlantickými zeměmi. Cíl
zastřešovat bezpečnost všech nikoho nevylučuje a pomáhá překonávat
rozdíly a spory, které by mohly vést k nestabilitě a konfliktu.
- Euroatlantická rada partnerství (EAPC) zůstane platformou pro
veškeré aspekty spolupráce NATO s partnery. Nabízí rozšířený politický
rozměr pro konzultace i spolupráci. Jednání EAPC vytvářejí větší
průhlednost a důvěru mezi jejími členy v bezpečnostních otázkách a
přispívají k předcházení konfliktům a řízení krizí a rozvoji praktické
spolupráce, včetně naléhavých civilních otázek a záležitostí životního
prostředí a vědy.
- Partnerství pro mír je hlavním mechanismem pro vytváření praktických
bezpečnostních vztahů mezi aliancí a jejími partnery a pro zvýšení
interoperability mezi partnery a NATO. Prostřednictvím podrobných
programů, které odrážejí individuální schopnosti a zájmy partnerů,
směřují aliance a partneři k průhlednosti národního obranného plánování
a rozpočtu, demokratické kontrole obranných sil, připravenosti pro
civilní katastrofy a další naléhavé případy a rozvoji schopnosti
pracovat společně, včetně v NATO řízených operací Partnerství pro mír.
Aliance hodlá zvýšit roli, jakou partneři hrají při rozhodování a
plánování Partnerství pro mír, a učinit Partnerství pro mír
operativnější. NATO se zavázalo konzultovat s každým aktivním členem
Partnerství pro mír, pokud se tento partner bude cítit, že je přímo
ohrožena jeho územní celistvost, politická nezávislost nebo bezpečnost.
- Rusko hraje v euroatlantické bezpečnosti unikátní roli. V rámci
Ustavujícího aktu o vztazích, spolupráci a bezpečnosti mezi NATO a
Ruskem se NATO a Rusko vzájemně zavázaly rozvíjet své vztahy na základě
společných zájmů, reciprocitě a průhlednosti s cílem dosáhnout trvalého
a komplexního míru v euroatlatnickém prostoru, který bude založen na
principech demokracie a bezpečnostní spolupráce. NATO a Rusko se dohodly
dát konkrétní podobu svému závazku budovat stabilní, mírovou a
nerozdělenou Evropu. Silné, stabilní a vytrvalé partnerství mezi NATO
Ruskem je zásadní pro dosažení trvalé stability v euroatlantické
oblasti.
- Ukrajina zaujímá v bezpečnostním euroatlantickém prostoru zvláštní
místo a je významným a hodnotným partnerem při prosazování stability a
společných demokratických hodnost. NATO se zavázalo k dalšímu posílení
svého partnerství s Ukrajinou na základě charty NATO-Ukrajina, včetně
politických konzultací o věcech společného zájmu a široké praktické
spolupráce. Aliance dále podporuje ukrajinskou samostatnost a
nezávislost, územní celistvost, demokratický rozvoj, ekonomickou
prosperitu a její status nejaderného státu jako klíčové faktory
stability ve střední a východní Evropě a v Evropě jako celku.
- Středozemí je oblast zvláštního zájmu aliance. Bezpečnost v Evropě
je úzce svázána s bezpečností a stabilitou Středomoří. Proces
středozemního dialogu je nedílnou součástí vstřícnosti NATO k
bezpečnosti. Je základem pro budování důvěry, prosazování průhlednosti a
spolupráce v oblasti. Posiluje a je posilován dalším mezinárodním
úsilím. Aliance se zavazuje postupně rozvíjet politickou, civilní a
vojenskou podobu dialogu s cílem dosáhnout užší spolupráce s partnery a
jejich aktivnějšího zapojení.
Rozšiřování
- Aliance zůstává otevřena novým členům podle Článku 10 Washingtonské
dohody. Počítá s tím, že v nadcházejících letech pozve další národy,
které si to budou přát a které budou s to plnit odpovědnosti a
povinnosti členství. NATO se domnívá, že zahrnutí těchto národů by
sloužila politickým a strategickým zájmům aliance, posílila její
efektivitu soudržnost a podpořila evropské bezpečnosti a stabilitě. Za
tímto účelem NATO zřídilo program činností na pomoc kandidujících zemí v
jejich přípravách na případné budoucí členství, a to v kontextu své
širší spolupráce s nimi. V úvahu bude připadat každá evropská
demokratická země, jejíž vstup bude splňovat cíle Washingtonské
dohody.
Zbrojní kontrola, odzbrojení a nešíření zbraní
- Politika aliance v podpoře zbrojní kontroly, odzbrojení a nešíření
zbraní bude hrát dále hlavní roli při dosahování bezpečnostních cílů
aliance. Spojenci usilují o zajištění bezpečnosti a stability na co
možná nejmenší úrovni sil s ohledem na schopnost aliance zajistit
kolektivní obranu a plnit veškeré úkoly svých misí. Aliance bude dále
zajišťovat - jako důležitou část svého širokého přístupu k bezpečnosti
-, že obranná a zbrojní kontrola, odzbrojení a nešíření zbraní zůstanou
v souladu. Aliance bude dále aktivně přispívat k rozvoji dohod o zbrojní
kontrole, odzbrojení a nešíření zbraní, stejně jako opatření
vytvářejícím důvěru a bezpečnost. Spojenci berou vážně své role v
prosazování širší, srozumitelnější a kontrolovatelnější mezinárodní
zbrojní kontrole a odzbrojovacím procesu. Aliance zvýší své politické
úsilí ke snížení nebezpečí pramenící ze šíření zbraní hromadného ničení.
Hlavním cílem aliance a jejích členů v oblasti nešíření zbraní je
předejít šíření stávajícího arzenálu nebo, pokud se tak již stane, to
zvrátit diplomatickými prostředky. Aliance přikládá velký význam další
platnosti a plnému uplatnění všemi stranami Smlouvy o konvenčních
ozbrojených silách v Evropě, která je zásadní součástí při zajišťování
stability euroatlantického prostoru.
Část
IV - Směrnice pro jednotky aliance Principy strategie aliance
- Aliance si udrží nezbytnou vojenskou kapacitu k vykonávání misí NATO
v plném rozsahu. Principy solidarity a strategické jednoty mezi členy
zůstávají prvořadé pro všechny akce aliance. Jednotky aliance musí
zajistit vojenskou účinnost NATO a svobodu akce. Bezpečnost všech
spojenců je nedělitelná: útok na jednoho člena je útokem na všechny. S
ohledem na kolektivní obranu v případech obsažených v Článku 5
Washingtonské smlouvy musí být spojené vojenské oddíly aliance schopné
odrazit jakoukoli agresi. V případě, že k útoku přece dojde, zastavit
postup útočníka co nejdřív, a zajistit politickou nezávislost a územní
celistvost členských států. Členové musejí být připraveni přispívat k
prevenci konfliktů a řešit krize, jež nespadají pod Článek 5. Jednotky
NATO mají klíčovou roli při posilování spolupráce a porozumění s
partnerskými státy NATO a dalšími zeměmi a mají zejména pomoci
partnerským zemím připravit se k potenciální účasti na aliancí vedených
operacích Partnerství pro mír. Tak mají jednotky přispívat k míru, k
udržení obecných bezpečnostních zájmů členů aliance a udržení
bezpečnosti a stability euroatlantické oblasti. Budou bránit používání
nekonvenčních zbraní a přispějí tak k úsilí aliance předejít šíření
těchto zbraní.
- Dosažení cílů aliance závisí na odpovídajícím rozdělení rolí, rizika
a odpovědnosti, stejně jako výhod společné obrany. Pro evropskou
bezpečnost, která je nedělitelně spjatá s bezpečností Severní Ameriky,
zůstává stěžejní přítomnost amerických konvenčních a jaderných jednotek
v Evropě. Severoameričtí spojenci přispívají alianci vojenskými silami
použitelnými pro akce aliance, širší účastí na mezinárodnímu míru a
bezpečnosti a tím, že na území Severní Ameriky poskytují unikátní
možnosti k výcviku. S rozvojem Evropské obranné a bezpečnostní identity
(ESCI) v rámci aliance se bude zvyšovat podíl evropských členů na
společné obraně, mezinárodním míru a stabilitě s tím, že vzniknou
mnohonárodní formace.
- Princip kolektivního úsilí o obranu aliance je začleněn do
praktických opatření, jež alianci umožňují těžit z výhod kolektivní
obrany na poli politickém, vojenském i na poli zdrojů informací. Zabrání
také návratu obranné politiky na pole jednotlivých států a při tom
neohrozí svrchovanost členských zemí. Tento princip umožňuje silám NATO
plnit krizové úkoly v situacích, jež nezahrnuje Článek 5, a vytváří
nezbytné podmínky pro jednotnou odpověď aliance na všechny možné
eventuality. Principy jsou založeny na konzultacích, integrované
vojenské struktuře a dohodách o spolupráci. Hlavními rysy jsou:
kolektivní vojenské plánování; společné financování; společné plánování
operací; vytváření mnohonárodnostních jednotek, velitelství a velení;
propojený systém letecké obrany; vyvážení rolí a odpovědnosti mezi
jednotlivými členy; pobyt a rozmístění jednotek mimo území mateřského
státu, pokud to bude nutné; opatření včetně plánování krizových zásahů;
společné zásady a postupy výzbroje, výcviku a logistiky; aplikace
společných doktrín a výcviku, pokud to bude vhodné; infrastruktura,
výzbroj a logistické operace. Pro zajištění spolupráce a společného
úsilí v otázkách euroatlantické bezpečnosti je důležité zapojení
partnerských zemí NATO nebo v odpovídajících oblastech vytvoření
podobného režimu pro ně.
- Důležitou roli při dosažení a udržení nezbytných finančních
prostředků aliance bude využívání mnohonárodnostních příspěvků včetně
vojenského rozpočtu a Bezpečnostního investičního programu NATO. O tom,
jak budou tyto zdroje řízeny, rozhodnou potřeby aliance tak, jak budou
vznikat.
- Aliance podporuje v rámci NATO další rozvoj ESDI, která by byla
schopna připravit patřičné fondy a kapacitu pro operace jež budou
probíhat pod politickou a strategickou kontrolou Západoevropské unie či
jak bude jinak dohodnuto.
- K obraně míru a k tomu, aby se předešlo válce nebo jakémukoli druhu
konfliktu, bude aliance v dohledné budoucnosti v Evropě udržovat
odpovídající počet jaderných a konvenčních vojenských základen, které
budou podle potřeby modernizovány. Vzhledem k rozsahu rizika, s nímž se
může setkat, musí si aliance udržet nezbytné síly k účinné obraně a k
tomu, aby mohla provést rozsáhlou řadu konvenčních akcí. Pouze konvenční
síly samotné nemohou zaručit účinnou obranu. Jaderné zbraně jsou jedinou
možností jak postihnout riziko nevypočitatelné a nepřijatelné akce proti
alianci. Proto zůstávají k udržení míru nezbytné.
Postoj
jednotek aliance Mise vojenských sil aliance
- Přednostní rolí vojenských sil aliance je ochrana míru a zajištění
územní celistvosti, politické nezávislosti a bezpečnosti členských
států. Proto musejí být jednotky aliance schopny zadržet agresora a
účinně ubránit, udržet nebo obnovit územní celistvost států NATO a v
případě konfliktu rychle ukončit válku a přinutit útočníka, aby
přehodnotil svá rozhodnutí, skončil útok a ustoupil. Jednotky NATO si
musí zachovat schopnost kolektivní obrany i ve chvíli, kdy budou
provádět účinnou intervenci v rámci krize, jež nespadá pod Článek 5.
- Udržení bezpečnosti a stability euroatlantické oblasti je klíčové.
Důležitý cíl aliance a jejích jednotek je předcházet rizikům tím, že
budou včas zasahovat v potenciálních krizích. V případě krize, která by
mohla ohrozit euroatlantickou stabilitu a bezpečnost členů aliance,
mohou být jednotky aliance povolány ke krizovému zásahu. Mohou být také
povolány k účasti na udržení mezinárodního míru a bezpečnosti v rámci
podpory jiných mezinárodních organizací či k doplnění a posile
politických akcí v rámci bezpečnostní akce v širokém slova smyslu.
- Při účasti na řešení krizí za pomocí vojenských operací budou muset
jednotky aliance řešit komplexní rizika, situace a požadavky včetně
humanitárních krizí. Některé ze situací, které nenáleží pod Článek 5
mohou být stejně náročné jako kolektivní obranné mise. K tomu, aby bylo
možné zajistit účinnou vojenskou akci i podpůrnou operaci, je třeba
zajistit dobře vycvičené a vyzbrojené jednotky, které budou patřičně
připraveny a budou dostatečně silné. Aliance by měla být připravena
podpořit, na základě oddělitelných, ale nikoli oddělených sil, operace,
které se budou odehrávat pod politickou kontrolou a strategickým vedením
buď Západoevropské unie, nebo jak bude jinak dohodnuto. Potenciální
spolupráce s partnerskými zeměmi NATO a dalšími státy, které nejsou
členy aliance, při operacích NATO stejně jako možnost společných operací
s Ruskem budou dalšími přínosnými prvky příspěvku NATO k řešení krizí
ohrožujících euroatlantickou bezpečnost.
- Vojenské síly aliance rovněž přispívají k podpoře stability v
euroatlantické oblasti svou účastí v kontaktech mezi armádami i v
kooperačních aktivitách a cvičeních v rámci Partnerství pro mír, jakož i
v aktivitách, jež mají prohloubit vztahy NATO s Ruskem, Ukrajinou a
zeměmi Středozemního dialogu. Přispívají ke stabilitě a porozumění
účastí v aktivitách, jež vytvářejí důvěru, včetně těch, které zvyšují
transparentnost a zlepšují komunikaci, i účastí v ověřování dohod o
kontrole zbrojení a v humanitárním odstraňování min. Klíčové oblasti
konzultací a spolupráce by mohly mimo jiné zahrnovat: výcvik a cvičení,
interoperabilitu, vztahy armády a civilní sféry, vývoj koncepce a
doktríny, plánování obrany, řešení krizí, otázky šíření jaderných
zbraní, spolupráce při vyzbrojování, jakož i účast v operačním plánování
a v operacích.
Směrnice pro přístup aliance k použití síly
- Aby aliance realizovala základní bezpečnostní úkoly a principy své
strategie, musí být síly aliance nadále přizpůsobovány, aby umožnily
účinně vyhovět požadavkům celé škály misí aliance a reagovat na budoucí
výzvy. Přístup spojeneckých sil, zakládající se na síle různých
národních obranných struktur, se bude řídit směrnicemi uvedenými v
dalších odstavcích.
- Velikost, připravenost, dostupnost a rozmístění vojenských sil
aliance bude odrážet jejich zodpovědnost za kolektivní obranu a vedení
operací reagujících na krize, někdy v krátké lhůtě, daleko od domácích
základen, včetně operací mimo území spojenců. Charakteristiky sil
aliance budou rovněž odrážet ustanovení příslušných dohod o kontrole
zbrojení. Síly aliance musejí patřičnou sílou a kapacitou odstrašovat a
odrážet útoky proti jakémukoli spojenci. Musejí být interoperabilní a
mít patřičné doktríny a technologie. Musejí být udržovány ve stavu
patřičné pohotovosti a mobility a musejí být schopny vojenského úspěchu
v široké škále složitých spojených a kombinovaných operací, jež mohou
rovněž zahrnovat partnery a další nečlenské státy.
- To jmenovitě znamená:
a. že celková velikost spojeneckých sil
bude udržována na nejnižších úrovních odpovídajících požadavkům
kolektivní obrany a jiných misí aliance; budou rovněž udržovány v
patřičné a odstupňované pohotovosti; b. že geografická distribuce sil
v dobách míru zaručí dostatečnou vojenskou přítomnost na území aliance,
včetně rozmístění sil mimo domácí území a vody a dohodnutého
rozmísťování sil, kdy a kde je to nezbytné. Bude třeba vzít v úvahu
regionální a zejména geostrategické úvahy uvnitř aliance, protože
nestability u hranic NATO by mohly vést ke krizím nebo ke konfliktům
vyžadujícím vojenskou reakci aliance, jíž by mohly předcházet jen krátké
doby varování; c. že velitelská struktura NATO bude schopna převzít
kontrolu nad celou škálou vojenských misí aliance, včetně použití
mobilních kombinovaných či spojených štábů a štábů Kombinovaných
společných speciálních jednotek (CJTF), aby velela a kontrolovala
mnohonárodní a multiservisní síly. Bude rovněž schopna podporovat
operace politicky kontrolované a strategicky řízené buď Západoevropskou
unií (ZEU), nebo jak bude jinak dohodnuto, a vést krizové operace NATO
podle článku 5 s partnery a s jinými zeměmi, jež se mohou
zúčastnit; d. že aliance bude celkově, v krátké i dlouhé perspektivě
a pro celou škálu svých misí, požadovat základní operační schopnosti,
jako schopnost účinného zásahu; schopnost rozmístění a mobility;
odolnost sil a infrastruktury; obrannou schopnost, včetně logistiky a
rotace sil. Pro rozvoj těchto schopností k jejich plnému potenciálu pro
mnohonárodní operace budou důležité interoperabilita, včetně lidského
faktoru, využívání patřičných vyspělých technologií, udržování
informační převahy při vojenských operacích a nasazení vysoce
kvalifikovaného personálu se širokým spektrem dovedností. Dostatečné
kapacity v oblasti velení, kontroly a komunikací, stejně jako
zpravodajství a pozorování budou sloužit jako nezbytný posilovací faktor
pro síly; e. že omezená, ale vojensky významná část pozemních,
leteckých a námořních bude kdykoliv schopna reagovat tak rychle, jak
bude nezbytné, na širokou škálu eventualit, včetně náhlého útoku na
jakéhokoli spojence. Velký počet prvků sil bude dostupný na
odpovídajících stupních pohotovosti, aby podpořil dlouhotrvající
operace, ať již na území aliance nebo mimo ně, včetně rotace
rozmístěných sil. Tyto síly musí mít jako celek dostatečnou kvalitu,
početnost a připravenost přispět k odstrašování a k obraně proti
omezeným útokům na alianci; f. že aliance musí být schopna vytvářet
větší síly, jak v reakci na zásadní změny v bezpečnostním prostředí, tak
pro omezené požadavky, posilováním, mobilizací rezerv nebo přestavbou
sil, pokud to bude potřebné. Tato schopnost musí být úměrná potenciálním
hrozbám pro bezpečnost aliance, včetně potenciálního dlouhodobého
vývoje. Musí brát rovněž v úvahu možnost podstatných zlepšení v
připravenosti a schopnostech vojenských sil u hranic aliance. Schopnosti
včasného posílení a doplnění zásob v rámci Evropy či v transatlantickém
měřítku bude mít nadále zásadní význam, z čehož bude plynout velká
potřeba rozmístitelnosti, mobility a pružnosti; g. že odpovídající
struktury a postupy sil, včetně těch, jež poskytují schopnost rychle a
selektivně utvářet, rozmísťovat a soustřeďovat síly, jsou nezbytné pro
umožnění uměřené, pružné a včasné reakce, jež má snížit a přitlumit
napětí. Tyto struktury musejí být v době míru pravidelně
procvičovány; h. že obranná pozice aliance musí být schopna patřičně
a účinně čelit rizikům spojeným s šířením zbraní NBC a s prostředky
jejich dodávání, jež rovněž představují potenciální hrozbu pro
obyvatelstvo, území a síly spojenců. Je zapotřebí vyvážená směs sil,
schopností reakce a posílených obranných zařízení; i. že síly a
infrastruktura aliance musejí být chráněny proti teroristickým útokům;
- Je nezbytné, aby se vojenské síly aliance vyznačovaly důvěryhodnou
schopností, pokud jde o plnění spojeneckých misí v celém rozsahu. Tento
požadavek má důsledky pro složení sil, úroveň bojových složek a
vybavení; připravenost, použitelnost a odolnost; výcvik a cvičení;
možnost nasazení a použití; a také pro budování ozbrojených sil a
možnost jejich mobilizace. Cílem by mělo být dosažení optimální
rovnováhy mezi vysokou připraveností sil schopných zahájit podle potřeby
rychle a okamžitě kolektivní obranu a odvetné operace nevyplývající z
článku 5; síly na odstrašující úrovni nižší pohotovosti k zajištění
souhrnu úkolů nezbytných ke kolektivní obraně, k rotaci sil na podporu
operací jako odpověď na krize, nebo pro další posílení v konkrétním
regionu; a v dlouhodobém budování a posilování schopnosti pro krajní
případ - byť velmi vzdálený - scénáře rozsáhlých operací kolektivní
obrany. Podstatná část spojeneckých sil bude schopna plnit více než
jeden z těchto úkolů.
- Síly aliance budou strukturovány tak, aby odrážely mnohonárodní a
společný charakter spojeneckých misí. Základní úkoly budou zahrnovat
kontrolu, ochranu a obranu území; zajištění nerušeného využívání
mořských, vzdušných a pozemních spojů; kontrolu moře a ochranu
rozmisťování spojeneckých námořních odstrašujících sil; vedení
nezávislých a kombinovaných vzdušných operací; zajištění bezpečného
vzdušného prostoru a účinné rozšíření vzdušné obrany; pozorování,
výzvědnou činnost, průzkum a elektronické vedení války; strategickou
přepravu; a zajištění účinných a pružných velitelských a kontrolních
zařízení včetně přemístitelných kombinovaných a společných velitelství.
- Postoj aliance v oblasti obrany vůči nebezpečí a možným hrozbám
šíření jaderných, biologických a chemických (NBC) zbraní a jejich nosičů
se musí dál zlepšit, včetně práce na raketové obraně. Vzhledem k tomu,
že síly NATO mohou být vyzvány k operacím mimo hranice NATO, schopnost
čelit nebezpečí šíření se musí vyznačovat pružností, mobilitou, rychlou
rozmístitelností a odolností. Politická linie výuky, plánování, výcviku
a cvičení musí rovněž připravit alianci k odstrašení a k obraně proti
použití zbraní NBC. Cílem je postupovat tak, aby se zmenšila operační
zranitelnost vojenských sil NATO při udržení jejich pružnosti a
účinnosti, a to navzdory přítomnosti, hrozbě či použití NBC zbraní.
- Strategie aliance nezahrnuje schopnost vedení chemické nebo
biologické války. Spojenci podporují všeobecné přistoupení k příslušným
odzbrojovacím systémům. I přesto, že bude dosaženo dalšího pokroku v
oblasti zákazu chemických a biologických zbraní, obezřetnost v oblasti
obrany zůstává zásadní.
- Přes všeobecné snižování počtu ozbrojených sil a omezování zdrojů
zůstane pro dosažení spojeneckých misí životně důležitá schopnost úzké
spolupráce. Z tohoto hlediska je stěžejní uspořádání kolektivní obrany
aliance, v němž, pokud jde o ty, kterých se týká, hraje klíčovou úlohu
integrovaná vojenská struktura. Různé prameny obranného plánování NATO
musejí být účinně koordinovány, a to na takových úrovních, aby zajistily
připravenost sil a podpůrné struktury pro plnění celého spektra jejich
úkolů. Výměna informací mezi spojenci ohledně plánovaní jejich
ozbrojených sil přispěje k zajištění dostupnosti kapacit nezbytných ke
splnění těchto úkolů. Konzultace v případě důležitých změn v národních
obranných plánech mají rovněž klíčový význam. Spolupráce při rozvíjení
nových operačních konceptů bude nezbytná jako odpověď na další
bezpečnostní výzvy. Podrobné praktické plány, které byly vypracovány
jako součást Evropské obranné a bezpečnostní identity (ESDI) v rámci
aliance, přispívají k úzké spolupráci mezi spojenci, aniž by docházelo k
nežádoucí duplicitě úkolů a kapacit.
- Schopnost pružně odpovědět na případné nečekané události a přitom
dokázat vést účinné mise staví před alianci požadavek dostatečných
logistických kapacit, včetně kapacit dopravních, zdravotnického zázemí a
zásob pro efektivní nasazení a udržení všech druhů sil. Standardizace
urychlí spolupráci a nákladovou efektivitu při zajišťování logistické
podpory všech spojeneckých sil. Podporování a udržení operací vně území
aliance, s chabou či žádnou podporou obyvatelstva dané země, bude
znamenat mimořádné výzvy, pokud jde o logistiku. Schopnost vybudovat
větší, odpovídajícím způsobem vybavené a vycvičené síly, včas a na
takové úrovni, aby byly schopny plnit alianční mise v plném rozsahu,
bude rovněž tvořit základní předpoklad pro řešení krizí a obranných
úkolů. Bude to zahrnovat schopnost posílit jakoukoli rizikovou oblast a
nastolit mnohonárodní přítomnost tam, kde a kdy to bude nutné. Ozbrojené
síly různého druhu a na různé úrovni připravenosti budou schopny k
pružnému využití jak pro posilování ve vnitroevropském, tak v
transatlantickém měřítku. To bude vyžadovat kontrolu komunikačních spojů
a odpovídající podporu a provádění dohodnutých cvičení.
- Součinnost mezi silami aliance a civilním sektorem(vládním i
nevládním), v němž tyto síly působí, je rozhodující pro úspěch operací.
Spolupráce mezi civilním a vojenským sektorem je navzájem spjatá:
vojenské prostředky jsou stále více požadovány na pomoc civilním orgánům
a současně podpora vojenských operací ze strany civilního sektoru je
důležitá pro podporu logistickou, komunikační a zdravotnickou i pro
veřejné záležitosti. Spolupráce mezi vojenskými jednotkami aliance a
civilními orgány bude proto nadále zásadní.
- Schopnost aliance uskutečňovat plný rozsah svých misí bude stále
více záviset na mnohonárodních silách, na plnění národních závazků
spojenců vůči NATO. Tyto síly, které jsou použitelné v plném rozsahu
misí aliance, demonstrují odhodlanost aliance zůstat nadále věrohodnou
kolektivní obranou, zvýšit svou soudržnost, posílit transatlantické
partnerství a evropskou bezpečnostní a obrannou identitu (ESDI) v
alianci. Mnohonárodní síly, především ty, které mohou být rychle
rozmístěny v zájmu kolektivní obrany nebo v operacích reagujících na
krize mimo článek 5, posilují solidaritu. Mohou také zajistit rozmístění
výkonnějších formacím, které tak nemusejí být využity jen v čistě
národním měřítku, čímž pomáhají zefektivnit využití skrovných obranných
zdrojů. To může zahrnovat vysoce integrovaný a mnohonárodní přístup ke
specifickým úkolům a funkcím, který vyplývá z koncepce Kombinovaných
společných speciálních jednotek (CJTF). Efektivní mnohonárodní formace a
další úpravy zahrnující partnery budou významné pro mírové operace. V
zájmu plného využití potenciálu nabízeného mnohonárodními formacemi je
velmi důležité zlepšit součinnost mezi spojenci a zajistit dostatečný
výcvik a cvičení.
Charakteristika jaderných sil
- Základní účel jaderných sil spojenců je politický: zachovat mír a
zabránit nátlaku a jakékoli válce. Tyto síly budou nadále plnit zásadní
úlohu v tom, že vnesou nejistotu do mysli každého agresora ohledně toho,
jak spojenci zareagují na vojenskou agresi. Tyto síly také demonstrují,
že žádná agrese není rozumnou volbou. Nejvyšší zárukou bezpečnosti
spojenců jsou strategické jaderné síly aliance, zejména síly Spojených
států; nezávislé jaderné síly Spojeného království a Francie, které
hrají vlastní odstrašující roli, přispívají i k celkové odstrašující
síle a k bezpečnosti spojenců.
- Věrohodné jaderné postavení aliance a demonstrace solidarity a
společného odhodlání zabránit válce nadále vyžadují rozsáhlou účast
evropských spojenců zapojených do plánování kolektivní obrany v jaderné
oblasti; v mírové době je tato obrana založena na jaderných silách na
jejich území a na velitelském, kontrolním a konzultačním uspořádání.
Jaderné síly na základnách v Evropě, podléhající NATO, jsou důležitým
politickým a vojenským spojením mezi evropskými a severoamerickými členy
aliance. Aliance proto adekvátní jaderné síly v Evropě zachová. Tyto
síly musejí mít potřebné charakteristiky a náležitou pružnost a
životnost, aby byly přijímány jako věrohodný a účinný článek strategie
spojenců v preventivní válce. Budou udržovány na minimální úrovni
dostačující k zachování míru a stability.
- Spojenci berou v úvahu, že s radikálními změnami bezpečnostní
situace, včetně snížené úrovně konvenčních sil v Evropě a zvýšené doby
reakce, se výrazně zlepšila schopnost NATO utlumit krizi diplomatickými
či jinými prostředky nebo v případě nutnosti zahájit úspěšnou konvenční
obranu. Okolnosti, za nichž by mohli uvažovat o jakémkoli použití
jaderných zbraní, jsou proto mimořádně vzdálené. Od roku 1991 spojenci
podnikli sérii kroků, které obrážejí bezpečnostní situaci po studené
válce. Zahrnují dramatickou redukci typů a počtů substrategických sil
NATO, včetně vyřazení všeho jaderného dělostřelectva a jaderných střel
krátkého dosahu odpalovaných ze země, dále podstatné uvolnění
pohotovostních kritérií pro jaderné síly a ukončení pevných plánů
jaderných kontingentů v mírové době. Jaderné síly NATO už dávno
nesměřují proti žádné zemi. Nicméně NATO si zachová - na minimální
úrovni odpovídající běžné bezpečnostní situaci - příslušné
substrategické síly na základnách v Evropě, které budou zajišťovat
základní spojení se strategickými jadernými silami a posilovat
transatlantické spojení. Budou se skládat z duálního výkonného letectva
a malého počtu britských bojových hlavic Trident. Substrategické jaderné
zbraně však nebudou rozmístěny za normálních okolností na povrchových
plavidlech a útočných ponorkách.
- Jelikož Severoatlantická aliance vstupuje do svého šestého
desetiletí, musí být připravena dostát výzvám a možnostem nového
století. Strategická koncepce potvrzuje trvalý smysl aliance a vytyčuje
její základní bezpečnostní úkoly. Umožňuje, aby transformované NATO
přispívalo k vytváření bezpečnostního prostředí podporou bezpečnosti a
stability, k čemuž slouží společné úsilí o demokracii a mírové řešení
sporů. Aliance se bude řídit strategickou koncepcí v bezpečnostní a
obranné politice, ve svých operačních konceptech, v postavení svých
konvenčních a jaderných sil a v uspořádání své kolektivní obrany a bude
revidována s ohledem na utváření bezpečnostní situace. V nejistém světě
zůstává zachována potřeba účinné obrany, avšak - potvrzujíc tento
závazek - bude aliance nadále plně využívat každé příležitosti k tomu,
aby pomohla vytvářet nerozdělený kontinent prosazováním a podporováním
vize jednotné a svobodné Evropy
• zpět
• |