Ukázkové položky pro test 26/4 o většina položek s volbou z několika možností o může být správně více možností nebo žádná Úloha 1 o Psycholog chce prozkoumat, zda se liší úroveň neuroticismu u patnáctiletých dívek a chlapců. Vybere náhodně 200 patnáctiletých osob a administruje jim dotazník, ze kterého získá skór neuroticismu. Porovná průměr pro chlapce a pro dívky. Úloha 1 o Jaká bude nulová hypotéza? n Průměrný skór neuroticismu se u chlapců a dívek liší. n Průměrný skór neuroticismu je vyšší u dívek než u chlapců. n Průměrný skór neuroticismu se u chlapců a dívek neliší. n Průměrný skór neuroticismu u chlapců a dívek se neliší od průměru dospělé populace. Úloha 1 o Jakou metodu porovnání průměrů dívek a chlapců byste zvolili? n t-test pro nezávislé výběry n t-test pro závislé výběry n faktoriální analýzu rozptylu n analýzu rozptylu pro opakovaná měření Úloha 2 o Psycholožka se zajímá o to, jaké mechanismy hrají roli při tzv. vyhoření u učitelů. Mj. chce zjistit, jak se mění v průběhu jejich kariéry prožívání neuropsychické zátěže. Náhodně vybere 90 učitelů, které rozdělí do 3 skupin -- učitelé do 5 let po škole, učitelé s 15 lety praxe a učitele v důchodovém věku (stále aktivní). Porovná průměry těchto tří skupin v Meisterově škále neuropsychické zátěže. Úloha 2 o Zde jsou výsledky analýzy rozptylu pro skupinu podle délky praxe jako faktor a skórem v neuropsychické zátěži jako závislou proměnnou. Úloha 2 o Jsou rozdíly mezi skupinami učitelů podle délky praxe statisticky významné? n ano, jsou statisticky významné na 5% hladině významnosti n ne, nejsou statisticky významné n na základě této tabulky není možno na otázku odpovědět Úloha 3 o Rektor univerzity chce zjistit, jaký je plat absolventů 5 let po promoci. o Histogram zobrazuje rozdělení hodnot ročního příjmu náhodně vybraných 474 absolventů. Úloha 3 Úloha 3 o Kterou střední hodnotu je v tomto případě nejvhodnější použít? n průměr (34 419 dolarů) n medián (28 875 dolarů) n modus (30 750 dolarů)