Jméno ............................................................... UČO ..................... 1. Přiřaďte úroveň měření (nominální, ordinální, intervalová, poměrová) uvedeným proměnných a zatrhněte míry centrální tendence, které je možno pro danou proměnnou použít (modus, medián, průměr) a) vzdělání (3 kategorie: základní, střední, VŠ) ... N O I P modus medián průměr b) roční příjem domácnosti (v Kč) ... N O I P modus medián průměr c) barva očí (modrá, hnědá, zelená, šedá, ostatní) ... N O I P modus medián průměr 3 body za správnou odpověď 2. Když odhadujeme parametr populace ze statistik výběru, na čem závisí přesnost odhadu? Zatrhněte tvrzení, které/která platí: a) Čím větší velikost výběru, tím přesnější odhad. b) Velikost výběru nehraje pro přesnost odhadu žádnou roli, pokud je výběr dostatečně reprezentativní vzhledem k populaci. c) Čím vyšší variabilita hodnot znaku, tím přesnější odhad. d) Čím nižší variabilita hodnot znaku, tím přesnější odhad. 3 body za správnou odpověď 3. Zkoumáme výskyt kouření mezi mladými lékaři do 30 let. Kategorie měřené proměnné jsou 0 = nekuřák, 1 = sváteční kuřák (do 10 cigaret týdně), 2 = střední kuřák (do 20 cigaret denně) a 3 = silný kuřák (více než 20 cigaret denně). Sloupcový diagram zobrazuje rozdělení hodnot proměnné. Jaké jsou hodnoty modu a mediánu? (zakroužkujte ­ hodnoty kategorií jsou patrné z grafu): modus 0 1 2 3 medián 0 1 2 3 2 body za správnou odpověď Kuřáci mezi mladými lékaři 3 Silní kuřáci2 Střední1 Sváteční0 Nekuřáci Frequency 70 60 50 40 30 20 10 0 4. Hladina významnosti je a) pravděpodobnost, že správně zamítneme nulovou hypotézu, která neplatí b) pravděpodobnost, že nezamítneme nulovou hypotézu, která neplatí c) pravděpodobnost, že zamítneme nulovou hypotézu, která platí 2 body za správnou odpověď 5. Psycholožka v pedagogicko-psychologické poradně zjišťuje účinnost metody nápravy dyslexie. Ze svých klientů vybere náhodně soubor dyslektiků. Změří u nich úroveň čtení před započetím intervence (proměnná PRECOMP) a po několika měsících nápravy (proměnná POSTCOMP). Porovná průměry z obou měření. Jakou metodu pro porovnání průměrů v testu čtení by měla zvolit? a) t-test pro závislé výběry b) t-test pro nezávislé výběry c) jednovýběrový t-test d) faktoriální analýzu rozptylu 2 body za správnou odpověď Výsledky tohoto porovnání jsou uvedeny v následujících dvou tabulkách. Zatrhněte tvrzení, které/která platí: a) rozdíl mezi průměry není statisticky významný b) rozdíl mezi průměry je statisticky významný c) průměrný rozdíl mezi výsledkem testu čtení před nápravou a po nápravě u tohoto souboru dyslektiků byl více než 9 bodů d) průměrný rozdíl mezi výsledkem testu čtení před nápravou a po nápravě u tohoto souboru dyslektiků byl méně než 9 bodů 3 body za správnou odpověď