Jméno ............................................................... UČO ..................... 1. Hladina významnosti je a) pravděpodobnost, že správně zamítneme nulovou hypotézu, která neplatí b) pravděpodobnost, že zamítneme nulovou hypotézu, která platí c) pravděpodobnost, že nezamítneme nulovou hypotézu, která neplatí 2 body za správnou odpověď 2. Přiřaďte úroveň měření (nominální, ordinální, intervalová, poměrová) uvedeným proměnných a zatrhněte míry centrální tendence, které je možno pro danou proměnnou použít (modus, medián, průměr) a) barva očí (modrá, hnědá, zelená, šedá, ostatní) ... N O I P modus medián průměr b) vzdělání (3 kategorie: základní, střední, VŠ) ... N O I P modus medián průměr c) roční příjem domácnosti (v Kč) ... N O I P modus medián průměr 3 body za správnou odpověď 3. Psycholožka v pedagogicko-psychologické poradně zjišťuje účinnost metody nápravy dyslexie. Ze svých klientů vybere náhodně soubor dyslektiků. Změří u nich úroveň čtení před započetím intervence (proměnná PRECOMP) a po několika měsících nápravy (proměnná POSTCOMP). Porovná průměry z obou měření. Jakou metodu pro porovnání průměrů v testu čtení by měla zvolit? a) jednovýběrový t-test b) t-test pro závislé výběry c) t-test pro nezávislé výběry d) faktoriální analýzu rozptylu 2 body za správnou odpověď Výsledky tohoto porovnání jsou uvedeny v následujících dvou tabulkách. Zatrhněte tvrzení, které/která platí: a) rozdíl mezi průměry je statisticky významný b) rozdíl mezi průměry není statisticky významný c) průměrný rozdíl mezi výsledkem testu čtení před nápravou a po nápravě u tohoto souboru dyslektiků byl více než 9 bodů d) průměrný rozdíl mezi výsledkem testu čtení před nápravou a po nápravě u tohoto souboru dyslektiků byl méně než 9 bodů 3 body za správnou odpověď 4. Když odhadujeme parametr populace ze statistik výběru, na čem závisí přesnost odhadu? Zatrhněte tvrzení, které/která platí: a) Čím větší velikost výběru, tím přesnější odhad. b) Velikost výběru nehraje pro přesnost odhadu žádnou roli, pokud je výběr dostatečně reprezentativní vzhledem k populaci. c) Čím nižší variabilita hodnot znaku, tím přesnější odhad. d) Čím vyšší variabilita hodnot znaku, tím přesnější odhad. 3 body za správnou odpověď 5. Zkoumáme výskyt kouření mezi mladými lékaři do 30 let. Kategorie měřené proměnné jsou 0 = nekuřák, 1 = sváteční kuřák (do 10 cigaret týdně), 2 = střední kuřák (do 20 cigaret denně) a 3 = silný kuřák (více než 20 cigaret denně). Sloupcový diagram zobrazuje rozdělení hodnot proměnné. Jaké jsou hodnoty modu a mediánu? (zakroužkujte ­ hodnoty kategorií jsou patrné z grafu): modus 0 1 2 3 medián 0 1 2 3 2 body za správnou odpověď Kuřáci mezi mladými lékaři 3 Silní kuřáci2 Střední1 Sváteční0 Nekuřáci Frequency 70 60 50 40 30 20 10 0