Behavioristický přístup ke zkoumání významu Základní rys behaviorizmu: snaha „vymýtit" z psychologie vše mentální a subjektivní jako přímo nepozorovatelné, tj. nevědecké Klasický behaviorizmus: S-R paradigma Pozdější fáze: S-O-R paradigma Základní platforma: teorie učení pojem podmiňování: klasické (Pavlov), operační (Skinner) Behaviorizmus jako historická záležitost Psychosémantická teorie významu v rámci paradigmatu S-R -nemůže být teorií významu ve vlastním smyslu (cokoliv mentálního je zde vyloučeno) -význam je R, tzv. verbální chování (Skinner) -verbální chování jako naučený (podmíněný) reflex -řeč jako reakce na bezprostřední podněty -omezená platnost Psychosémantická teorie významu v rámci paradigmatu S-O-R (MEDIAČNÍ) Mediator: stav organizmu vyvolaný podnětem; podnět - primární (původní věc) - sekundární (zástupný): slovo Proces učení jako sekundární zpevňování Paralela se sémiotickým trojúhelníkem Výzkum pomocí sémantického diferenciálu -Charles Osgood: obhájce mediační teorie -rozlišení konotativního (emočního) a denotativního (symbolického) významu -metafora n-rozměrného „sémantického prostoru" -sémantický diferenciál SKODA VW BMW rychlý 1-2-3-4-5 pomalý drahý 1-2-3-4-5 levný luxusní 1-2-3-4-5 obyčejný rozšířený 1-2-3-4-5 nerozšířený rychlý 1-2-3-4-5 pomalý drahý 1-2-3-4-5 levný luxusní 1-2-3-4-5 obyčejný rozšířený 1-2-3-4-5 nerozšířený rychlý 1-2-3-4-5 pomalý drahý 1-2-3-4-5 levný luxusní 1-2-3-4-5 obyčejný rozšířený 1-2-3-4-5 nerozšířený korelace - synonymie; faktorová analýza + konstrukce sémantického prostoru -hodnocení, síla, aktivita Zlaté časy sémantického diferenciálu -výzkumy s hodnocením různých objektů -výzkumy zaměřené na univerzální dimenze -mezikulturní výzkumy univerzality -konstrukce nonverbálních verzí/barevný sémantický diferenciál Kritika sémantického diferenciálu/Osgoodovy teorie Z věcného hlediska: -pokud je každý význam postižitelný třemi základními dimenzemi, je příliš zúžený prostor pro diferenciaci významů -univerzální dimenze můžou být naprosto irelevantní vzhledem k popsání významu určitých objektů -omezenost na jazykově zakotvené/jazykem popsatelné významy Z metodologického hlediska: -výsledky faktorové analýzy závisí na konkrétním zkoumaném souboru -je obtížné udělat reprezentativní výběr adjektiv Klady sémantického diferencialu/Osgoodovy teorie Docenění emočních/prožitkových aspektů významu (paradoxně v rámci behavioristické teorie) Konotativní nasycenost: literární texty - emoční významy, vědecký jazyk -denotativní významy