Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií ČÍTANKA PRO KURS PSY 722 — 4. ČÁST Tento text slouží výhradně jako učební materiál pro studenty kursu „Metody výzkumu v psychologii" (PSY 722), vyučovaného na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Výzkumný projekt (ideový a technický plán výzkumu) Obsah 1 Schéma struktury výzkumného projektu 1 1.1 Struktura projektu.................................... 2 2 Ideový plán výzkumu 3 3 Technický plán výzkumu 4 1 Schéma struktury výzkumného projektu Během standardní doby studia je třeba postupně realizovat následující etapy výzkumné činnosti. Předpokládá se, že z každé etapy (nebo několika sdružených etap) bude doktorand publikovat jednu nebo více studií: 1. Rozbor tématu a shrnutí současného stavu poznání v oblasti, která má být řešena 2. Formulace problému a návrh výzkumného projektu 3. Eventuální členění projektu na dílčí problémy a jejich vzájemné propojení 4. Vědecný a praktický význam řešeného problému 5. Očekávané výsledky 6. Navrhovaný postup řešení, vztahový rámec výzkumu, koncepční a metodické přístupy navrhované pro řešení projektu a jejich rozbor (= technický plán výzkumu) 7. Časový plán řešení 8. Informace o připravenosti a kvalifikaci řešit projekt, včetně informací o dosavadním řešení obdobných problémů jinými doktorandy nebo na spolupracujících pracovištích 9. Shromažďování výzkumných dat a faktů 10. Zpracování dat a faktů, vytváření poznatků a příspěvek k teorii 11. Písemné zpracování výzkumné studie V závěrečné studii (v disertaci), ale již v ideovém plánu výzkumu, musí být uvedeno, jakého výzkumného záměru je řešené téma součástí. Je třeba jasně popsat metodologii výzkumu: zda jde o výzkum heuristický, ověřující, kritický; ex-plorativní, deskriptívni, terénní, kvaziexperimentální, experimentální; klinický, kazuistický, N = 1; korelační, kvalitativní, teoreticko-kritická analýza; utvářecí (akční); extenzívní — intenzívní. Pamatujte, že problém musí být: • osobně zajímavý, • vědecky nebo aplikačně důležitý (potřebný, užitečný), • metodově, kapacitně a časově řešitelný. 1 Zdroj: pracovní materiály 1 1.1 Struktura projektu 1. Problém a jeho teoretické souvislosti (a) Vymezení oblastí zkoumání (literární rešerše, odkazy na literaturu a dříve zpracované výzkumy) (b) Teoretický rozbor problému (teoretická východiska projektu, definice hlavních pojmů a proměnných, odkaz na dřívější práci nebo známé psychologické postupy měření, jimiž jsou proměnné definovány — operacionalizace) (c) Výzkumný problém (zúžení problému — vytýčení cílů zkoumání; formulace výzkumného problému — výzkumných otázek, konkretizace výzkumných úkolů) • Pracovní hypotézy (mohou být na různé úrovni obecnosti a u explorativních výzkumů či sondáží mohou chybět) 2. Metodologie (a) Výzkumná procedura (typ a schéma výzkumu, uspořádání výzkumu, odůvodnění použitého postupu řešení problému a způsobů ověřování hypotéz) (b) Charakteristika výzkumných podmínek a vyšetřovaných souborů (c) Metodova část výzkumu • Výzkumné metody (popis a zdůvodnění použitých technik) • Pracovní postup — účelná a účinná organizace postupu (časové rozvržení, technické řešení, techniky pozorování, registrace, kódování, kontrola a podobně) (d) Způsoby zpracování získaných údajů (univariační či multivariační statistika) 3. Vyústění výzkumu: přínos pro teorii, metodologii, praxi 2 2 Ideový plán výzkumu 1. Koncepce • myšlenkový náčrt toho, co chceme řešit, zkoumat a proč je to důležité • vůdčí idea výzkumu • úmysl, východisko 2. Teoreticko-kriticka analýza dosavadního stavu poznání • anotovaný přehled dostupné literatury 3. Prameny dat a faktů • kde, co, koho, kdo, kdy, jak 4. Vztahový rámec výzkumu • Hledisko, východisko — fenomenologické — strukturní — funkční • Operacionální (empirické) pojmy: ciaTa a iaKta — operacionalizace — empirické zakotvení • Teoretické pojmy — zakotvující konstrukty • Metodologie, metody, metodiky zkoumání 5. Úvaha o problému a typu výzkumu 3 3 Technický plán výzkumu Rozpracovává ideový plán do operativních směrnic konkrétní výzkumné činnosti. Uvádí podrobné pokyny, co vše badatel musí podniknout, aby odpověděl na výzkumnou otázku způsobem, který je argumentovaný a přesvědčivý. 1. Formulace problému a hypotéz (poznámka: hypotézy není nutno formulovat předem v explorativních výzkumech) • Vědecká přínosnost, společenská užitečnost, osobní zajímavost a metodova řešitelnost problému • Typ problému • Typ hypotézy (induktivní, deduktivní) • Přehled dosavadních poznatků o tématice 2. Definice zkoumaných proměnných • Konstruktové — konstitutivní, projektující a empirické zakotvení, operacionalizace. • Rozlišení proměnných podle funkce ve výzkumu a podle typu zpracování. 3. Metody a techniky získávání dat a faktů 4. Volba a konkretizace výzkumného projektu (zdůvodnění volby některého z paradigmat výzkumu) • Výzkumný postu, • prvky objektu zkoumání, • způsob pořízení výzkumného vzorku, • parametry výzkumného vzorku, • místo výzkumu, charakteristika pomocníků (tazatelé, pozorovatelé, vyhodnocovatelé dat a faktů), • časový plán, • náklady na výzkum, • návrh technik zpracování dat a faktů. 5. Očekávaný přínos závěrů pro teorii a praxi 6. Příprava zprávy o výzkumu 4