Teoretická a praktická hypotéza PROSÍM, ODEVZDEJTE V OPRAVENÉ VERZI do 3. 5.! Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství Teoretická hypotéza Pokud v sousedství, kde je vysoká míra sociální kontroly, žije člověk, který nerespektuje hodnoty a normy většiny obyvatel v sousedství, postupně dojde k jeho vyloučení z tohoto společenství, v extrémních případech až k sociální exkluzi. Toto není teoretická hypotéza, pouze jakési dlouhé, nejasné a krkolomné tvrzení. Operační definice Pod pojmem sousedství je chápáno společenství lidí trvale žijících v těsné blízkosti a udržujících vzájemné vztahy (např. výměna informací, vzájemná pomoc a kooperace, družnost). Průvodním jevem těchto vztahů je sociální kontrola. Sociální kontrola se projevuje nátlakem na přijetí společných norem a hodnot. Nepodřízení se tlaku sociální kontroly má za následek vyloučení formou odepření vzájemných vztahů vyplývajících ze sousedství. Nejsou uvedeny dimenze teoretických konceptů, pouze definice. Pracovní hypotéza Indikátorem vzájemných vztahů je fakt, že rodiče svým dětem nezakazují přátelství s dětmi ostatních sousedů. Pokud se v sousedství vyskytne rodina nepodřizující se sociální kontrole a neuznávající všeobecně přijímané hodnoty a normy sousedů, rodiče zakáží svým dětem styky s dětmi nekonformní rodiny. Celkově nevhodná a nejasná operacionalizace. Chybí jasné vymezení dimenzí a zvolených indikátorů. Nevyhovující pracovní hypotéza. Má jít o jasnou formulaci souvislosti mezi dvěma indikátory zastupujícími vybrané dimenze teoretických konceptů. Vliv mobilních telefonů na vztahy mezi dětmi ve skupině Teoretická hypotéza Vlastnictví mobilního telefonu má vliv na hierarchizaci vztahů v kolektivu dětí (ve třídě) a na ustavení jejich statusu ve skupině. Vlastnictví mobilního telefonu není teoretický koncept, ale konkrétní empirický jev, a proto se nehodí do formulace teoretické hypotézy. Operační definice Vlastnictví mobilního telefonu je poznatelné podle toho, jestli ho dítě nosí při sobě a může s ním disponovat -- psát SMS a telefonovat. Extrémním případem je situace, kdy dítě nemůže mobilní telefon používat k telefonování a psaní SMS, ale přesto jej má při sobě. Je poněkud kuriózní předkládat operační definici vlastnictví mobilního telefonu. To si lze spíše představit jako indikátor nějakého obecnějšího jevu, resp. teoretického konceptu (jeho dimenze). Hierarchie sociálních statusů je určena počtem kamarádů v rámci skupiny a mírou intenzity vyhledávaných kontaktů s dítětem (ochota sedět s ní/ s ním v lavici, v dopravním prostředku, společně se učit). Není zřetelné stanovení dimenzí a výběr indikátoru. Pracovní hypotéza Vlastnictví mobilního telefonu je v porovnání s jinými statusotvornými činiteli dominantním faktorem při utváření hierarchie v třídním kolektivu dětí na základních školách a nižším gymnáziu. Toto není pracovní hypotéza. Pokud ve třídě bude dítě nebo malá skupina dětí, které mobilní telefon nebudou vlastnit, dojde k jejich vyloučení z kolektivu. Nevhodná formulace pracovní hypotézy.