Dobrý den, Svůj komentář vepisuji přímo do textu, označte prosím příště soubor tak jak bylo zadáno, abych vás nemusel znovu hledat, také hlavička přímo v textu práce nemůže škodit, ale není podmínkou. Teoretická a pracovní hypotéza Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství Teoretická hypotéza: Různé typy sousedství podléhají různé míře sociální kontroly. Pokud předpokládám, že typy sousedství používáte jako synonymum pro charakter sousedství, tak je toto dobrá teoretická hypotéza. Není třeba ji doplňovat. Charakter určitého sousedství se průběžně vytváří podle míry sociální kontroly, která v daném sousedství aktuálně působí.Platí to i opačně. Tím, že dodržujeme určité normy chování platné v daném sousedství, podléháme sociální kontrole, ale zároveň tak apelujeme na jejich dodržování u ostatních členů sousedství, čímž ji zpětně vytváříme. Toto je sice asi pravda a ukazuje to, že jste nad problémem přemýšleli, ale do projektu si to schovejte do kontextu problému. Pracovní hypotéza: Ale tady žádná pracovní hypotéza není?! To co následuje je nicméně operacionalizace. Mimochodem, usnadníte si práci, když budete příště pamatovat na tuto strukturu a postupně podle ní pracovat: Téma práce Klíčové teoretické koncepty Jejich dimenze Indikátory těchto dimenzí -- jasně řečené Pracovní hypotézy o vztahu již nalezených indikátorů Teď k té operacionalizaci. To co vás zajímá není přeci ani tak "jak" ale "co", "co" budu měřit. Například stromy jsou vysoké dřeviny využívající proces fotosyntézy a bla bla, vás by ale zajímalo, že jsou jehličnany a listnaté a jehličnany, že jsou smrk, jedle a modřín, abyste mohli spočítat kolik jich je kterých ve vašem lese. Takže potřebujete trochu jiný typ definice. A. sociologická definice sociální kontroly a sousedství: Sociální kontrola: Procesy a mechanismy, kterými společnost nutí své členy k takovému chování, které je v jejím rámci považováno za žádoucí (Jandourek, J.: Sociologický slovník, 2001, s. 131) Jaké jsou ty mechanismy a jaké podmínky, a výsledky mají ty procesy a které procesy to konkrétně jsou? Když se takhle zeptáte a odpovíte si, tak máte dimenze sociální kontroly, ideální je, když je pokryjete úplně, ale dnes vám pro splnění úkolu stačí jedna a k té potom jeden indikátor. Sousedství: Lidé žijící v takové prostorové blízkosti, že se osobně znají, vzájemně si mohou pomáhat, spolupracovat, přímo spolu komunikovat a zároveň podléhat sociální kontrole druhých a spoluvykonávat ji (tamtéž, s. 233) To už je trochu lepší, ale soustřeďte se na ten charakter jako typ, jaké vlastnosti (a vlastnosti čeho všeho -- lidí, jednání, sídel, budov, komunikace, komunikací, ... ?) mohou ty jednotlivé typy (charaktery) odlišovat. Na obecné úrovni. To budou dimenze a pak si k jedné z nich najdete indikátor. Pozor, hledáte dva indikátory: jeden pro charakter sousedství a jeden pro míru sociální kontroly. Až je budete mít tak formulujete pracovní hypotézu o vztahu mezi těmi indikátory. B. Indikátorem sociální kontroly může být způsob oblékání v sousedství v závislosti na srovnání dimenzí maloměsta a velkoměsta. V sousedstvích, kde existuje nižší míra sociální kontroly, si lidé mohou dovolit oblékat způsobem, jež se výrazněji odlišuje od běžné normy. Toto už skoro vypadá jako pracovní hypotéza, ale není, nemáte tam operacionalizovaný charakter sousedství ani míru sociální kontroly a dokonce jste zavedli další teoretický koncept "způsob oblékání". Pracovní hypotéza hovoří o vztahu dvou indikátorů. Způsob oblékání není indikátor. Musíte si položit dvě otázky: Jak jej budete měřit? Co vlastně indikuje? Na vesnici všichni nosí gumáky, soused nesoused a ve městě je přeci normou móda a ta se mění tak rychle a odkazuje k tolika kulturním identitám, že jako indikátor sociální kontroly je to použitelné snad jen pro nějaké extrémní případy a zrovna v těch by se asi našly lepší indikátory. Tedy způsob oblékání asi nebude validní pro srovnání sousedství vesnice -- město, ale snad by to oblékání šlo použít pro srovnání dvou vesnických sousedství, které se odlišují v něčem jiném, třeba v sociodemografické struktuře. Z toho vidíte, že nalezení a validita indikátoru také úzce souvisí s populací na které výzkum chcete provádět (řešení tohoto problému ale nebylo součástí zadání vašeho domácího úkolu). Jenže pořád tady zůstává otázka jak to budete měřit, ale třeba na něco přijdete, takže zkuste najít nějaký měřitelný indikátor pro způsob oblékání. Rozdíl v míře sledovanosti mužů a žen ve sportu v českých médiích Memo: Změna výzkumné otázky: Původní znění: Rozdíl v míře sledovanosti mužských a ženských sportů v českých médiích (Neusilujeme o charakterizaci rozdílů Výzkumná otázka je otázka s otazníkem. Navíc se mi nezdá, že byste něco změnili oproti nadpisu, vy přeci nebudete zkoumat sledovanost, tj. co kdo sleduje. Teoretická hypotéza: Předpokládáme, že mužským sportům se v českých médiích věnuje více pozornosti než ženským. Důvodem této hypotézy je fakt, že současně nejsledovanější sporty provozují zejména muži, což plyne z dlouhodobé tradice. Mezi tyto nejčastěji prezentované sporty v médiích patří především fotbal a lední hokej, kterým se ženy aktivně věnují podstatně kratší dobu. Zkuste jít v tomto bodě na vyšší úroveň a vyjádřit smysl teoretické hypotézy v obecnějších teoretických termínech. Konkrétně, vyberte si dva teoretické koncepte z gender studies nebo z teorie masové komunikace a formulujte jednu jednoduchou větu o jejich vzájemném vztahu. "Česká média" by se jako teoretický koncept ještě dalo brát. Pracovní hypotéza: A. Sociologická definice feminity a maskulinity: Feminita: Charakteristické chování očekávané od nositelky ženského biologického pohlaví v dané kultuře (tamtéž, s. 83) Maskulinita: Charakteristická forma chování očekávaná v dané kultuře od mužů. Psychologické a kulturní představy spojované obvykle s mužským pohlavím, které však nejsou biologickým pohlavím deterministicky určeny. (tamtéž, s. 151) B. Indikátorem může být typ média a prostor věnovaný sportu v určitém médiu. V médiích, které se více věnují sportovní rubrice, existuje i vyšší pravděpodobnost většího výskytu zpráv o sportu provozovaném ženami. O indikátorech máte vcelku jasno, ale potřeba, abyste k nim došli operacionalizací, tj. deduktivním postupem od obecných teoretických konceptů přes dimenze až k výslednému konkrétnímu indikátoru. Ten pak může být i ještě konkrétnější, ale musí být na první pohled jasně vidět, že toto je indikátor maskulinity/feminity (mimochodem to by klidně mohl být jeden z těch teoretických konceptů) a toto je indikátor určitého typu mediálního sdělení. To znamená,zamyslet se nad těmi typy očekávání, udělat z nich dimenze, jednu si vybrat a pro tu vymyslet indikátor (třeba relativní počet zpráv, kde je žena zobrazena v typicky mužské roli, nebo typicky ženský sport, ...). Stejně tak s médii: typy médií nebo zpráv a indikátor toho, že něco je ten typ média, o který mi jde (třeba věnují tolik a tolik nebo tolikrát více prostoru sportovnímu zpravodajství a pod.). Takže se zkuste držet té struktury postupu práce jak jsem vám ji napsal někde na začátek, přepracujte úkoly a vyvěste je do 3. 5. 2005. S pozdravem Kamil Mareš.