1. výzkumný úkol 1. příklad TÉMA: Třídní příslušnost a volební preference TEORETICKÁ HYPOTÉZA: Sociální zařazení předurčuje sympatie voličů k určité politické straně. PROMĚNNÉ třídní příslušnost- sociální status - ekonomický status- výše příjmu - kulturní status- dosažené vzdělání - sociální status volební preference- volba levicových stran středových stran pravicových stran jiných stran PRACOVNÍ HYPOTÉZA: Čím má jedinec větší příjem, tím je pravděpodobnější, že bude volit pravicově zaměřenou stranu. 2. příklad TÉMA: Mobilní telefony a komunikace TEORETICKÁ HYPOTÉZA: Užívání mobilních telefonů dětmi má vliv na změnu komunikace mezi nimi. PROMĚNNÉ užívání mobilních telefonů- vlastnictví- ano, ne - způsob užívání- hry - volání - sms - intenzita užívání- sms- více jak 50 denně - 30- 50 denně - 20- 30 denně - 10- 20 denně - 5- 10 denně - 0- 5 denně - volání- 3 a více hodin denně - 2- 3 hodiny denně - 1- 2 hodiny denně - 30 minut- 1 hodina denně - 0- 30 minut denně - hry- více jak 1 hodinu denně - 30 min. 1 hodina denně - 0- 30 minut komunikace- způsob komunikace- masová (předávání informací prostřednictví médií) - interpersonální- symbolická - tváří v tvář- pomocí konverzace- intenzita konverzace- s přáteli ve volném čase- před tím, než jste vlastnili mobil (nebo v době, kdy ho používat nemůžete, zabavení rodiči apod) - 0-30 minut denně - 1- 2 hodiny - 2- 3 hodiny - více jak 4 hodiny - nyní, při vlastnictví a užívání mobilního telefonu- 0- 30 minut - 1- 2 hodiny - 2- 3 hodiny - více jak 4 hodiny - v práci - doma - ve škole Zvýšená intenzita psaní sms u dětí snižuje dobu strávenou konverzací s kamarády v jejich volném čase. 3. příklad TÉMA: Postižené děti a integrace TEORETICKÁ HYPOTÉZA: Postižené děti mají problém s integrací do škol. PROMĚNNÉ Postižení- druh postižení- tělesné - zrakové - sluchové - v oblasti komunikačních schopností - mentální vady - poruchy chování - parciální postižení- lehké mozkové dysfunkce - leváctví - specifické poruchy učení - míra postižení- těžké (př. hluchota, slepota..) - střední - lehké Integrace do školy - začlenění do kolektivu ve škole- přechod ze zvláštní školy do běžné školy- - pobyt ve zvláštní škole - rychlost spřátelení se - přijetí jedince do kolektivu - šikana - spravedlivý přístup učitelů - pobyt v nové běžné škole- - rychlost spřátelení se - šikana - spravedlivý přístup učitelů - přijetí jedince do kolektivu - vyučování v běžné škole od počátku školní docházky- rychlost spřátelení se - šikana - spravedlivý přístup učitelů - přijetí jedince do kolektivu PRACOVNÍ HYPOTÉZA: Děti se specifickými poruchami učení se při přechodu ze zvláštní školy do běžné školy hůře začleňují do kolektivu nepostižených dětí než ty postižené děti, které jsou vyučovány v běžné škole (se specifickým vzdělávacím programem) od počátku školní docházky. Daniela Fuchsová- 144178 Veronika Rezková- 144482