Předmět výzkumu: Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství Výzkumná otázka: Jak se liší míra sociální kontroly v závislosti na charakteru sousedství? sociální kontrola: Moc, kterou působí společnost, skupina lidí, jedinci na sebe navzájem. Cílem je konformita s ideály a hodnotami společnosti. Narušitelé jsou sankcionováni konformní chování je odměňováno. (Jandourek, 2001: 131) (Sokol, 1970: 433-435) sousedství: Jedná se o soubor lidí žijících na určitém území v takové prostorové blízkosti, že se osobně znají, mají možnosti si osobně pomáhat, komunikovat spolu navzájem, spolupracovat. Tento blízký vztah umožňuje podléhání sociální kontrole v sousedství. Vztahy jsou více formální než v primární skupině. (Jandourek, 2001: 233 ) Teoretická hypotéza: Míra sociální kontroly je závislá na kvalitě sousedství. "Dimenze sousedských vztahů a jejich sociální kontroly: 1. Kvalita vztahů (negativní, pozitivní, neutrální) 2. funkce vztahů (ceremoniální, větší/menší výpomoc, informační, sociální komunikace, ekonomická výpomoc) 3. rozsah vztahů" (Štětka, 1998: 23 -- 24, nejde o přesný přepis) Indikátory: 1. množství vzájemných návštěv, ochota pomoci si navzájem, míra pocitu důvěry 2. vzájemné zdravení, diskutování 3. čas společně strávený při volnočasových aktivitách, míra pocitu osamělosti, pocit volnosti a svobody 4. počet rodinných vazeb v sousedství Dimenze sociální kontroly: 1. kvalita (ne/formálnost vztahů) 2. kvantita (množství interakcí vyžadujících dodržování uznávaných norem a hodnot) Indikátory: 1. tykání, vykání, oslovování křestními jmény 2. účast na společenských akcích (dobrovolná a vynucená okolím) 3. množství a způsoby sběru informací o sousedech 4. prostorová blízkost Pracovní hypotéza: Množství vzájemných návštěv klesá s formálností vztahu. Pracovní hypotéza: Počet rodinných vazeb zvyšuje informovanost o sousedech. Pracovní hypotéza: Míra pocitu důvěry je závislá na prostorové blízkosti. Předmět výzkumu: Televizní reklama a její percepce konzumenty s různým stupněm dosaženého vzdělání Výzkumná otázka: Jak je televizní reklama vnímána konzumentem s různým stupněm dosaženého vzdělání? Vzdělání: Je to proces, při kterém dochází k osvojování si dovedností, schopností a vědomostí a tím k získání kulturního kapitálu a schopnosti využít jej. Tento proces má vliv na začlenění osobnosti do sociální struktury společnosti. (Velký sociologický slovník, 1996: 1417-8), (Jandourek, 2001: 276) televizní reklama: Cílem je seznámit veřejnost s určitým produktem nebo službou a přimět ji k jeho zvolení. Může uměle navozovat potřebu konzumu, může se také pokoušet o změnu politického názoru nebo např. hodnotové reference. Rozpoznáváme dva typy reklamy, a to reklamu informativní a reklamu přesvědčovací. K ovlivňování a utváření postojů lidí využívá různých komunikačních strategií, na základě znalosti zvyků a hodnot dané společnosti. Reklama dokáže vytvářet i určité kulturní představy. (Jandourek, 2001: 203), (Velký sociologický slovník, 1996: 918) Teoretická hypotéza: Vnímání televizní reklamy je závislé na dosaženém stupni vzdělání. Dimenze vzdělání: 1. stupeň 2. obsah 3. určení vzdělání pro profesi 4. míra obecnosti 5. míra formálnosti Indikátory: 1. získané tituly 2. zaměření (technické, humanitní, přírodovědecké atd.) 3. zaměstnání -- vykonávaná profese (manuální, akademické atd.) Dimenze televizní reklamy: 1. funkce (informativní, přesvědčovací, umělecká) 2. forma (skrytá a otevřená) 3. způsob (informační, umělecké, obtěžující) Indikátory: 1. subjektivní vnímání umělecké úrovně určité reklamy 2. využití informací z reklamy, řízení se při výběru produktu/služby reklamou počet shlédnutých reklam týdně 3. přepínání na jiný program při reklamě 4. frekvence nadávek při sledování reklamy vkládané do filmů a seriálů Pracovní hypotéza: S klesajícím stupněm dosaženého vzdělání přestávají lidé vnímat reklamu také jako něco jako druh umění. Pracovní hypotéza: Lidé s manuální profesí reklamu častěji zaznamenají a využijí. Pracovní hypotéza: S rostoucím vzděláním působí na lidi vkládání reklam do filmů a seriálů rušivěji. Použitá literatura: Jandourek, Jan, 2001: Sociologický slovník. Pp. 131, 203, 233, 276. Praha: Portál Editor Klener, Pavel, 1996: Velký sociologický slovník. Pp, 918, 1417-8. Praha: vydavatelství UK Karolinum Zodpovědný redaktor Sokol, Ladislav, 1970: Sociologický slovník. Pp. 433-435. Bratislava: Epocha Štětka, Václav, 1998: Bakalářská práce: Sousedství na malém městě. Brno Mikšová, Magdalena, 2000: Bakalářská práce: Postoje studentu k reklamě. Brno