PŘEPRACOVYNÝ ÚKOL č.1 SOC 106 Metodologie sociálních věd Tým: Obor: Gabriela Brodacká Sociologie - Gender studia Martina Hynková Sociologie - Gender studia Monika Vokálová Sociologie Datum: 29.4.2005 Část 1. Formulace teoretické a pracovní hypotézy Koncepty Míra sociální kontroly v sousedství a charakter sousedství. Výzkumná otázka Jak ovlivňuje charakter sousedství míru sociální kontroly ? Teoretická hypotéza Charakter sousedství ovlivňuje míru sociální kontroly. I. koncept: charakter sousedství dimenze: - typ sousedství - strukturace zástavby - skladba obyvatel - přítomnost institucí setkávání - délka trvání sousedství Zdá se mi, že typ sousedství by se dal chápat spíše jako synonymum "charakteru sousedství", ne jako dimenze. Ostatní dimenze lze přijmout. indikátory jednotlivých dimenzí: typ sousedství - městské (středové části města) - vesnické - sídliště (okrajová část města) - sousedství v "satelitní" oblasti struktura zástavby - měšťanský dům - rodinný dům - panelový dům skladba obyvatel - věk - vzdělání - životní úroveň instituce setkávání - hřiště - hospoda - náměstí - obchod - kulturní dům délka trvání sousedství - rodák - přistěhovalec II. koncept: míra sociální kontroly dimenze: - sociální interakce - sankce indikátory jednotlivých dimenzí: sociální interakce - frekvence účasti na sociální interakci - intenzita účasti na sociální interakci - šíře funkční náplně interakce sankce - míra nápomocnosti - hodnocení Pracovní hypotéza: S rostoucím věkem členů sousedství se zvyšuje frekvence jejich účasti na sociální interakci. Operacionalizace pojmů: frekvence interakce (jak častý je sociální styk se členy sousedství) 1. každý den 2. 6-4 ´ za týden 3. 3-1 ´ za týden 4. 1 ´ 14 dní 5. 1 ´ za měsíc 6. 1 ´ za půl roku 7. 1 ´ za rok 8. nulová věk 1. 0 - 15 2. 16 - 25 3. 26 - 35 4. 36 -45 5. 46 - 55 6. 56 -65 7. 66 a více Toto není operacionalizace, ale již konkrétní podoba dotazníkové otázky odvozená z indikátoru. Operacionalizace "účasti na sociální interakci" musí obsahovat nějakou měřitelnou skutečnost (např. účast na společenských akcích v sousedství). Navíc -- operacionalizace měla být provedena pro vybranou dimenzi teoretického konceptu, ne pro indikátor v pracovní hypotéze. Je rozdíl mezi operacionalizací dimenze do podoby indikátoru a nalezení konkrétní podoby otázky v dotazníku pro empirický indikátor. V pracovní hypotéze je tudíž v pořádku pouze první část, kde byl věk -- coby empiricky měřitelná záležitost -- zvolen jako indikátor pro dimenzi sousedství nazvanou "skladba obyvatel". Téma: ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI ŽEN A MUŽŮ NA TRHU PRÁCE Teoretická hypotéza Rodinné zázemí jedince má vliv na jeho vstup na pracovní trh. I. koncept: rodinné zázemí Dimenze: 1. rodinná status 2. děti 3. typ domácnosti 4. typ rodiny 5. životní úroveň Indikátory: Ad 1. - vdaná/ženatý - ovdovělá/ovdovělý - rozvedená/rozvedený ad 2. - věk dětí - počet dětí ad 3. - jednogenerační - dvougenerační - třígenerační ad 4. - nukleární - široká - neúplná ad 5. - nízká - střední - vysoká II. koncept: vstup na trh práce 1. forma 2. dosažené vzdělání 3. předchozí činnost 4. přístup zaměstnavatele Indikátory Ad1. - inzerce - úřad práce - personální agentury - přátelé Ad. 2. - základní - vyučení bez maturity - vyučení s maturitou - středoškolské bez maturity - středoškolské s maturitou - všeobecné středoškolské (gymnázium) - vyšší odborné vzdělání - vysokoškolské Ad. 3. - nezaměstnaná/ý - student/ka - mateřská/rodičovská dovolená - jiné zaměstnání Ad. 4. - neutrální - diskriminační - upřednostňující Nevím, jestli zrovna dosažené vzdělání a předchozí zaměstnání jsou dimenzemi vstupu na trh práce. To by pak z vaší teoretické hypotézy vyplývalo, že rodinné zázemí má vliv na výši vzdělání či typ zaměstnání, což je jistě na místě, ale nijak to nesouvisí se vstupem na trh práce. Chybí zde alespoň stručné teoretické objasnění toho, co míníte oním "vstupem na trh práce". Operacionalizace Věk dětí: - 0-3 let - 4-7 let - 8-11 let - 12 a více Diskriminační přístup: - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kolik má dětí?", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Jak staré jsou její děti", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kdo bude o děti pečovat v době, kdy ona bude v zaměstnání?", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kdo bude o děti pečovat v době jejich nemoci?" Jedinec: - žena - muž Toto už sem opět nepatří. Pracovní hypotéza Čím více má žena-uchazečka o zaměstnání- dětí, tím je větší pravděpodobnost, že přístup ze strany zaměstnavatele bude diskriminující. Opravená verze je již vyhovující. Přečtěte si mé poznámky. Další úpravy již nejsou nutné.