1. povinný úkol Zpracováno: Anna Bruzlová (UČO: 143997) Kateřina Hartlová (UČO: 57170) Eva Kurucová (UČO: 143959) I. Politologie Třídní příslušnost a volební preference voličů Teoretická hypotéza: Existuje vztah mezi volebními preferencemi a třídní příslušností voličů. Třídní příslušnost: Dimenze: -sociální status -ekonomický status -kulturní status Indikátor (ekonomického statusu): - hrubý měsíční příjem Volební preference: Dimenze: -Koho by volič volil: -levice -KSČM -ČSSD -pravice -ODS -střed -KDU-ČSL -jiné strany -Podle čeho se volič rozhoduje: -volební program -osobnost politika -dlouhodobá identifikace s určitou stranou Indikátor: -výsledky parlamentních voleb Pracovní hypotéza: Čím vyšší je hrubý měsíční příjem voliče, tím větší je pravděpodobnost, že jedinec bude volit středově či pravicově orientovanou politickou stranu. II. Výzkum trhu Reklama a chování spotřebitelů Teoretická hypotéza: Působení reklamy souvisí s chováním spotřebitelů. Reklama: Dimenze: -způsob působení - zprostředkované: -média -noviny, časopisy -televize -rádio -internet -reklamní materiály, letáky, plakáty, bilboardy -přímé: ochutnávky, prezentace -intenzita působení Indikátor: - odpověď na otázku v dotazníku, kde se o výrobku dozvěděl Chování spotřebitelů: Dimenze: -pozornost věnovaná reklamě: sledování reklamy: povědomost o existenci reklamy na daný výrobek/službu Indikátor: -odpověď na otázku v dotazníku - viděl/neviděl -slyšel/neslyšel -četl/nečetl -zaujalo/nezaujalo -koupí/nekoupí Pracovní hypotéza: Po působení reklamy bude větší pravděpodobnost, že spotřebitelé budou věnovat pozornost/koupí prezentované zboží/službu. Použitá literatura: Disman, M. 1998. Jak se vyráví sociologická znalost. Praha: UK. Giddens, A. 1999. Sociologie. Praha: ARGO. Soubor textů do kursu Metodologie sociálních věd