PŘEPRACOVYNÝ ÚKOL č.1 SOC 106 Metodologie sociálních věd Tým: Obor: Gabriela Brodacká Sociologie - Gender studia Martina Hynková Sociologie - Gender studia Monika Vokálová Sociologie Datum: 29.4.2005 Část 1. Formulace teoretické a pracovní hypotézy Koncepty Míra sociální kontroly v sousedství a charakter sousedství. Výzkumná otázka Jak ovlivňuje charakter sousedství míru sociální kontroly ? Teoretická hypotéza Charakter sousedství ovlivňuje míru sociální kontroly. I. koncept: charakter sousedství dimenze: - typ sousedství - strukturace zástavby - skladba obyvatel - přítomnost institucí setkávání - délka trvání sousedství indikátory jednotlivých dimenzí: typ sousedství - městské (středové části města) - vesnické - sídliště (okrajová část města) - sousedství v "satelitní" oblasti struktura zástavby - měšťanský dům - rodinný dům - panelový dům skladba obyvatel - věk - vzdělání - životní úroveň instituce setkávání - hřiště - hospoda - náměstí - obchod - kulturní dům délka trvání sousedství - rodák - přistěhovalec II. koncept: míra sociální kontroly dimenze: - sociální interakce - sankce indikátory jednotlivých dimenzí: sociální interakce - frekvence účasti na sociální interakci - intenzita účasti na sociální interakci - šíře funkční náplně interakce sankce - míra nápomocnosti - hodnocení Pracovní hypotéza: S rostoucím věkem členů sousedství se zvyšuje frekvence jejich účasti na sociální interakci. Operacionalizace pojmů: frekvence interakce (jak častý je sociální styk se členy sousedství) 1. každý den 2. 6-4 ´ za týden 3. 3-1 ´ za týden 4. 1 ´ 14 dní 5. 1 ´ za měsíc 6. 1 ´ za půl roku 7. 1 ´ za rok 8. nulová věk 1. 0 - 15 2. 16 - 25 3. 26 - 35 4. 36 -45 5. 46 - 55 6. 56 -65 7. 66 a více Téma: ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI ŽEN A MUŽŮ NA TRHU PRÁCE Teoretická hypotéza Rodinné zázemí jedince má vliv na jeho vstup na pracovní trh. I. koncept: rodinné zázemí Dimenze: 1. rodinná status 2. děti 3. typ domácnosti 4. typ rodiny 5. životní úroveň Indikátory: Ad 1. - vdaná/ženatý - ovdovělá/ovdovělý - rozvedená/rozvedený ad 2. - věk dětí - počet dětí ad 3. - jednogenerační - dvougenerační - třígenerační ad 4. - nukleární - široká - neúplná ad 5. - nízká - střední - vysoká II. koncept: vstup na trh práce 1. forma 2. dosažené vzdělání 3. předchozí činnost 4. přístup zaměstnavatele Indikátory Ad1. - inzerce - úřad práce - personální agentury - přátelé Ad. 2. - základní - vyučení bez maturity - vyučení s maturitou - středoškolské bez maturity - středoškolské s maturitou - všeobecné středoškolské (gymnázium) - vyšší odborné vzdělání - vysokoškolské Ad. 3. - nezaměstnaná/ý - student/ka - mateřská/rodičovská dovolená - jiné zaměstnání Ad. 4. - neutrální - diskriminační - upřednostňující Operacionalizace Věk dětí: - 0-3 let - 4-7 let - 8-11 let - 12 a více Diskriminační přístup: - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kolik má dětí?", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Jak staré jsou její děti", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kdo bude o děti pečovat v době, kdy ona bude v zaměstnání?", - při přijímacím pohovoru se zaměstnavatel uchazečky o zaměstnání ptá: "Kdo bude o děti pečovat v době jejich nemoci?" Jedinec: - žena - muž Pracovní hypotéza Čím více má žena-uchazečka o zaměstnání- dětí, tím je větší pravděpodobnost, že přístup ze strany zaměstnavatele bude diskriminující.