Petr Kozelka 65200@mail.muni.cz Jana Pejchalová 52313@mail.muni.cz Koncepty: Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství. Operacionalizace: sociální kontrola: "procesy a mechanismy, kterými společnost nutí své členy k takovému chování, které je v jejím rámci povařováno za žádoucí" (Jandourek 2001:131) Proměnné: - viditelnost - mechanismy -- instituce, organizace, socializace - působnost následná, preventivní, represivní, socializační - nástroj Indikátor viditelnosti: donucení, manipulace mechanismů: škola, rodina, politické strany, média, skupiny vrstevníků působnosti: sankce, osvěta nástroje: jazyk, neverbální komunikace Operacionalizace: sousedství: "v užším smyslu soubor osob, které na základě trvalejšího bydlení v těsné blízkosti udržují specif. druh sociální interakce a vzájemných vztahů, jejichž forma a obsah jsou do značné míry určeny kult. vzorem "dobrého souseda"...V širším (častějším) pojetí bývá s. chápáno jako jeden druh územní (lokální) skupiny, prostorově a počtem členů obvykle větší než dům či skupina domů, ale menší, než je město, městská čtvrť nebo větší venkovská obec." (Velký sociologický slovník 1996:1189) Proměnné: - ceremonie, ochrana a pomoc, společenský styk samoúčelné povahy, předávání informací - délka trvání, velikost, charakter zástavby, sociální skladba obyvatel Indikátor velikosti:město, venkov charakteru zástavby: dům, panelový dům, dvojdomek sociální skladby obyvatel: důchodci, ženy v domácnosti, invalidé, apod. délky trvání: jak dlouho, odkdy ceremonie: zdravení ochrany a pomoci: dobré sousedské vztahy společenského styku: zábavy, návštěvy předávání informací: pomluvy Operacionalizace: socializace: "proces, kterým se jedince začleňuje do sociální skupiny, přičemž si osvojuje normy ve skupině panující, její hodnoty, učí se sociálním rolím spojeným s určitými pozicemi a dalším dovednostem a schopnostem" (Jandourek 2001:220) prevence: "v nejširším slova smyslu předcházení nějakým (zpravidla škodlivým) vlivům. Nejčastěji se pojem používá ve vztahu k poruchám zdraví jedinců a populací, kde je prevence souborem činností, které vedou k zahánění vzniku nemocí, vad, zranění a jejich následků a pomáhají udržet optimální stav zdraví, posilovat je a rozvíjet. Ale hovoří se i o prevenci kriminality, alkoholismu a jiných typů chování se sociálními důsledky, kde je rovněž zabránění vzniku a o šíření jevu a jeho negativních dopadů, i když metody jsou zde jiné: (Velký sociologický slovník 1996:842) Teoretická hypotéza: Socializační působnost v sousedství je významným faktorem sociální kontroly v tomto sousedství. Pracovní hypotéza: Nezáměrný vliv obyvatel sousedství je významným faktorem preventivní sociální kontroly v tomto sousedství. Koncepty: Lidé prezentovaní v médiích, jejich vliv na publikum a vnímání stereotypů krásy. Operacionalizace: Lidé: "osobnosti jako jedinečné syntézy vlastností jedince, která se utváří na průsečíku vnitřních dispozic a vnější vlivů" (Havlík 2002:49) Proměnné: - kritérium fyzické, psychické Indikátor fyzické: věk, pohlaví, barva vlasů psychické: charakter, temperament Operacionalizace: Médium: "nástroj komunikace sloužící k reprezentaci nějakého obsahu" (Jandourek 2001:153) Publikum: "zpravidla větší skupina lidí, část veřejnosti, která je krátkodobě či dlouhodoběji v roli příjemců (recipientů) účastna některé ze spec. forem sociální komunikace, vyznačujících se velkou mírou iniciativy původců sdělování, ale i mořnosti zpětnovazebné aktivity příjemců v průběhu recepce nebo po jejím ukončení" (Velký sociologický slovní 1996:899) Stereotyp: "sociální klasifikace určitých skupin a jejich reprezentaci pomocí zjednodušujících, neověřitelný, zobecňujících znaků, jež výslovně (explicitně) či nepřímo ( implicitně) představují soubor hodnot, soudů a předpokladů týkajících se chování takových skupin, jejich vlastností, minulosti a vývoje" (Jirák, Kopplová 2003) Proměnné stereotypu krásy: image, celkové vzezření Indikátor stereotypu krásy: váha, výška, vzhled pleti Teoretická hypotéza: Lidé prezentovaní v médiích podporují v publiku zažité stereotypy . Pracovní hypotéza: Mladé ženy a mladí muži prezentovaní v médiích podporují v publiku zažité stereotypy krásy. Použitá literatura: Velký sociologický slovník 1996. Praha:UK. Jandourek. J.2001. Sociologický slovník. Praha:Portál. Jirák, J, Kopplová, B.2003. Média a společnost. Praha: Portál.