Koplíková_Krčmová_Kšicová_úkol _2 Výzkumná otázka: Jak ovlivňuje vzdělání ekologickou uvědomělost? Odvozené otázky: - Do jaké míry může dosažené školní vzdělání ovlivnit ekologické počínání jedince v každodenním životě? - Shodují se představy o ekologicky šetrném chování u lidí s různým stupněm dosaženého vzdělání? OK. Ze sociologických výzkumů vyplývá, že mezi ukazatele, které souvisejí se vztahem člověka k životnímu prostředí musíme zařadit především tyto: věk, vzdělání, pohlaví, politické přesvědčení, náboženské přesvědčení a místo bydliště, přičemž nejdůležitější je právě věk a vzdělání.^5 Ekologická výchova je charakterizována jako veškeré výchovné a vzdělávací úsilí, jehož cílem je především: zvyšovat spoluzodpovědnost lidí za současný i budoucí stav přírody a společnosti, vstřícnost k řešení problémů péče o přírodu, utváření ekologicky příznivé hodnotové orientace (důraz na dobrovolnou střídmost, na nekonzumní, duchovní kvality života).^4 Ekologické vzdělávání se stává součástí všeobecného vzdělávání, a to ve smyslu vertikální i horizontální návaznosti. Návaznost na předcházející stupeň školy zajišťuje postupnou syntézu získávaných informací, jejich vhodné doplňování, prohlubování a rozšiřování podle celkových možností daného stupně a typu školy. Dále se berou v úvahu mezipředmětové vztahy i vztahy školního a mimoškolního vlivu. Realizace mezipředmětových vztahů je ve školní praxi značně obtížná, protože strukturace učiva v jednotlivých předmětech má svou vlastní logiku a velmi často jsou možnosti mezipředmětových vazeb časově příliš vzdáleny -- nejen v rámci jednotlivých ročníků, ale i do různých ročníků.^3 Mezi nejznámější organizace zabývající se problematikou životního prostředí: Český svaz ochránců přírody, Hnutí Duha, Klub Ekolycea, Nadace ekologické výchovy Eva, ... V rámci vysokoškolských pracovišť se o koordinační činnost stará Centrum pro otázky životního prostředí. Buduje se informační základna pro spolupráci a pěstování odborných kontaktů. Probíhá výzkum a další rozvoj mezioborové oblasti. Právě interdisciplinarita je velmi důležitým a vyžadovaným prvkem v rámci modernizace celé vzdělávací soustavy. Otázkou ovšem zůstává, jak vazby mezi klasickými předměty prohlubovat, aniž by se podkopala stavba poznání. Není možné studenty zahltit informacemi, aniž by jim spolu s nimi byly předány systematické nástroje poznání.^1 Pavol Frič rozděluje lidi podle jejich vztahu k problému životního prostředí na čtyři typy^2: - "ekologický radikál" - "vyhraněný tradicionalista" -- tuto skupinu tvoří převážně lidé se základním vzděláním, charakteristickým znakem je nesouhlas s cíli ekologických hnutí - "ekologický ignorant" - "vlažný tradicionalista" --většinu tvoří středoškoláci a vysokoškoláci, s cíli ekologických hnutí sympatizují Většina knih s ekologickou tématikou pojednává o životním prostředí a o jeho znečišťování pouze ve velkém měřítku (průmysl, zemědělství,...) a nezabývá se působením jednotlivce (domácností) na přírodu. Také je často poukazováno na příčiny zhoršujícího se stavu životního prostředí, nikoli už na způsoby, kterými bychom tomu mohli předejít (v rámci domácností). ^Názvy knih, časopisů by měly být psané kurzívou. Literatura: ^1 Dlouhá, Jana. 2002. "Fórum vysokoškolských učitelů." Sborník z projektu K udržitelnému rozvoji České republiky: Vytváření podmínek. Svazek IV: Vzdělání, informace, indikátory. 2002. Praha: Centrum Univerzity Karlovy pro otázky životního prostředí. ^2 Frič, Pavol. 1996. "Postoje obyvatel ČR a SR k problému životního prostředí." Sociologický časopis, 32, č. 3: 353 -- 360. ^3 Kvasničková, Danuše. 2000. Klub ekologického vzdělávání Praha. " Sborník z projektu K udržitelnému rozvoji České republiky: Vytváření podmínek. Svazek IV: Vzdělání, informace, indikátory. 2002. Praha: Centrum Univerzity Karlovy pro otázky životního prostředí. ^4 Máchal, Aleš. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno ve spolupráci s Lipkou -- Domem ekologické výchovy Brno. ^5 Řeháková, Blanka. 2001. "Determinanty vztahu k ochraně životního prostředí." Sociologický časopis, 37, č. 4: 479 -- 498. Dále použity: Statistická ročenka životního prostředí České republiky 2003. Praha: MŽP ČR. Internetové zdroje: www.hraozemi.cz www.zelenazivotu.com