Úkol č. 3 Tomáš Kubín (144127) Hana Červáková (137854) Vít Uhmann (144150) Přátelé, jak byste se ohradili z nařčení proti vnitřní kontradikci Vašeho výzkumu? na jedné straně uvádíte, že "Oběti často nechtějí o svém příkoří hovořit, což může být způsobeno tím, že domácí násilí považují za normální a přirozené" a na druhé straně byste chtěli tato data získávat dotazníkovou metodou, To znamená, že když oběti domácího násilí nechtějí o svém příkoří mluvit, tak o něm budou zcela mile zatrhávat položky v dotazníku? a navíc sami udávíte, že obět ani nemusí vědět, že je obětí násilí, protože něco považuje za přirozené......nerozumím tomuL kolik je v ČR muslimů? byl by to dostatečně velký soubor? podle mého skromného sociologického názoru by tu existovalo zkreslení, protože mnoho muslimů v česku jsou nedávní konvertité, a určitě primární socializace by ovlivňovala jejich vzorce rodinného života, máte nějaký předvýzkum? nebo nějaká data o muslimech v Česku? (můžu se mýlit, klidně mě umlaťte argumentyJ no a buddhistů? navíc s jejich postojem k manželstvíL podle mě by byl smysluplný výzkum jít o úroveň výš, to znamená sledovat incidenci domácího násilí u věřících a nevěřících, navíc jak se dostanete k muslimům jako respondentům? Vysvětlete prosím ty čtyři skupiny, buď jste od sebe navzájem opisovali nebo je to zpropadeně náhodná incidence! Téma: Domácí násilí a náboženské vyznání Vymezení předmětu a cíle výzkumu: Cílem výzkumu je zjistit úlohu náboženství, jako sociologicky chápaného fenoménu, ve vztahu k domácímu násilí. Otázkou tu bude jak moc se věřící jedinci řídí podle zásad svého vyznání (Bible, Korán, Tibetská kniha mrtvých apod.) a jak tyto zásady ovlivňují jejich volbu násilného chování vůči rodinným příslušníkům. Identifikace výzkumného problému: Základním problémem je vztah domácího násilí a náboženství Výzkumná otázka: Má náboženské vyznání rodinných členů vliv na četnost výskytu domácího násilí? Otázky nižšího řádu: Jaké jsou nejčastější formy domácího násilí? Liší se postoj k řešení rodinných problémů "domácím násilím" v křesťanských a muslimských rodinách? Jak velkou roli hrají náboženské zásady ve způsobu vnímání domácího násilí? Jak velkou roli hrají náboženské zásady ve způsobu vnímání domácího násilí? Kontext výzkumu: Domácí násilí je v české společnosti velice častým jevem (podle posledních výzkumů až 38% populace se s domácím násilím setkalo) ať již mezi partnery, tak ve vztazích generačních. Oběti často nechtějí o svém příkoří hovořit, což může být způsobeno tím, že domácí násilí považují za normální a přirozené, dané vnímáním rodiny (dle vyznání). V literatuře bylo napsáno mnoho statí na téma domácí násilí, většinou se však literatura zaměřuje na psychologický charakter problému (pocity oběti, traumata v důsledku problémů ve vztazích) a na právní řešení problému. Problém domácího násilí ještě nebyl prozkoumán za všech stran -- v ČR byl problém do roku 1989 opomíjen a minimalizován, v důsledku socialistické morálky. Použitý koncept: Výzkum bude proveden formou dotazníku, kvantitativním výzkumem. Zkoumaná populace: Výzkum je zaměřen na rodinné problémy. Základní zkoumané osoby budou rodinní příslušníci ve věku od 12 let žijící na území České republiky. Operacionalizace: Závislá proměnná -- domácí násilí Nezávislá proměnná -- náboženské vyznání Operacionalizace bude provedena na základě rozdělení na typy náboženského vyznání, druhů a forem domácího násilí a jeho četnosti, věkové skupiny respondentů a socioekonomickém postavení v rodině, socioekonomický status rodiny Náboženské vyznání: - typ náboženského vyznání -- náboženství ke kterému se respondent hlásí, u osob mladších 18 let náboženství rodičů (křesťanství, islám, východní náboženství, bez vyznání) - místo náboženství v žebříčku hodnot respondentů (výběr socioekonomický status, rodina, kariéra) Domácí násilí: násilné chování v rodině zahrnuje jakýkoli čin nebo opomenutí spáchané jedním z jejích členů, které podkopávají život, tělesnou či duševní integritu osobnosti, nebo svobodu jiného člena stejné rodiny nebo vážně poškozují rozvoj jeho osobnosti. - Druh domácího násilí -- fyzické, psychické, sexuální, ekonomické - Forma domácího násilí -- sociální izolace, zastrašování, vyčerpávání, citové týrání, ekonomické týrání, vydírání, zneužívání "práv" muže - Věková skupina -- 12-18, 19-29, 30-39, atd. - Socioekonomické postavení v rodině -- finanční závislost na jiných členech rodiny (děti na rodičích, rodiče na dětech, partneři na sobě), tři skupiny (závislý, nezávislý a ti na nichž je někdo ekonomicky závislý) - Socioekonomický status rodiny -- měsíční hrubý příjem rodiny (podprůměr, průměr a nadprůměr), podle členů rodiny (2,3,4, ...) Strategie výzkumu a použitá technika sběru dat: Bude použito srovnání čtyř statistických skupin po 500 respondentech (rozdělení nebude náhodné, ale podle formy vyznání). Respondenti budou formou dotazníku tázáni na skutečnosti vztahující se k výše operacionalizovaným konceptům. Bibliografie: Kurst-Swanger, K. 2003. Violence at home: multidisciplinary perspectives. New York: Oxford University Press. Hirigoyen, Marie-France 2002. Psychické násilí v rodině a zaměstnání. Praha: Academia Haeri, Šajch Fadhalla 1997. Základy islámu: tradice, historie, vývoj, současnost. Olomouc: Votobia. Krakovská, J. 2001. Vliv křesťanské víry na zvládání negativních situací. Brno (rukopis). Vaníčková, E. 2004. "Násilí mezi milenci." Psychologie dnes, č. 4: 22-23. Hučín, J. 2003. "Proč mi ubližuješ?" Psychologie dnes, č. 1: 9-12. Hučín, J. 2003. "Násilníci nejsou jenom muži." Psychologie dnes, č. 1: 13. Straus, Murray A. 1979. "Measuring intrafamily conflict and violence: The conflict tactics scales." Journal of marriage and family, č. 1: 75-88. Nelson, Richard B., Jeff Ackerman, Seong-Jin Yeon 2003. "The infrequency of family violence." Journal of marriage and family, č. 3: 622-634 Hanuš, J. 2002. "Historické aspekty vztahu křesťanství k lidským právům v novověku." Pp. 16-32 in Křesťanství a lidská práva, ed. J. Hanuš. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Sopková, E. 2000. "Násile páchané na ženách v rodině- mlčať, alebo konat." Pp. 4-10 in Domácí násile. Bratislava: Gondwana Foundation Hoplíčková, R. 1998. "Můj první milenec byl... táta." Cosmopolitan, č. 5: 108-113. Vaňková, J., Macháčková, R. 2004, Domácí násilí -- právní minimum pro lékaře,Praha : Protem Zápis bibliografie dle sociologického časopisu, ten nemá zcela konzistentní způsob uvádění pramenů.