|
Sociologie pro SPSP
SPP 701
Předmět poskytuje úvod do poznání sociálního prostředí,
v němž se provádí sociální práce a sociální politika. V tomto
smyslu je nepominutelnou součástí přípravy studentů kombinovaného studia
oboru. Je koncipován tak, aby studenti v jeho průběhu dosáhli několika
cílu:
- Seznámili se
sociologií jako moderní vědou. V tomto rámci mají možnost do
hloubky pochopit vztah mezi sociálními strukturami a institucemi a
jednáním člověka a získají pojmový aparát pro pochopení společenského
určení lidského chování.
- Studenti se seznámí
se základními tématy sociologie pozdní moderní společnosti. Budou
přednášena témata o sociální organizaci, o rodině, kultuře a lidské
komunikaci, sociální nerovnosti a rozvrstvení, o změně a konfliktu
v industriální resp. postindustriální společnosti. Specifický důraz
je položen na poznatky o sociálních vztazích v rámci moderních
organizací jako jsou podniky, úřady a asociace. Stejně podrobně bude
proveden výklad komunitního života.
- Studentům budou
jednotlivá témata vysvětlována ve spektru různých tradic sociologického
myšlení. Kurz umožňuje systematické poznání jednotlivých tematických
bloků.
Předmět přináší základní poznatky o využití sociologického stylu myšlení
v praxi sociálních pracovníků, v řízení organizací a
v sociální politice. Předmět je průpravou pro absolvování dalších
předmětů jako jsou např. Stát a
veřejná politika, Úvod do SPSP, Metody a techniky sociální práce, Sociální politika, Výzkum
životních situací a sociálních problémů.
Podmínky zápočtu: zpracování průběžného, písemného testu
Forma zkoušky: písemná,
Skripta
Kapitola 1: Věda jako forma poznání
Kapitola 2: Technologie
empirického výzkumu
Kapitola 3: Věda
v moderní společnosti
Kapitola 4: Kritika
osvícenské racionality
Kapitola 5: Předmět
sociologie
Kapitola 6: Sociální
instituce
Kapitola 7: Ekonomika
jako instituce
Kapitola 8: Občanství
a občanská společnost
Kapitola 9: Skupiny
a komunity
Kapitola 10: Úřady
a organizace
Kapitola 11: Sociální stratifikace
Kapitola 12: Proces socializace a
rodina
|