2. vlna ženského hnutí Periodizace ženského hnutí • 1. vlna: do získání hlasovacího práva • 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) • 3. vlna?: od konce 80. let 20. století? Problematika I. vlny ŽH: • Vzdělání žen • Právní postavení žen • Hlasovací právo Problematika II. vlny ŽH: • “Personal is political.” (Osobní je politické.) • Analýza patriarchátu a snaha o změnu z hlediska: • Reprodukce • Sexuality • Kulturních reprezentací Problematika III. vlny ŽH: • Zatím se literatura neshoduje v názoru, zda vůbec lze hovořit o III. vlně. • Destabilizace tradičních představ o genderu (performativita, transgender). • Vyrovnání ekonomických nerovností. • Vyrovnání nerovností založených na rasovém původu. Historický kontext II. vlny: • Protestní hnutí a politický aktivismus 60. let: • Hnutí za občanská práva (Civil Rights Movement) • Hnutí za nukleární odzbrojení (CND) a hnutí hippies • Environmentalistické hnutí “Textový” počátek: • Betty Friedan, The Feminine Mystique (1963) • “Problém beze jména.” • Ztráta identity, nemožnost realizovat celý lidský potenciál. • Zaměření na bílé středněstavovské ženy. Strategie II. vlny: • “Consciousness-raising groups” • Politický aktivismus: demonstrace, pochody, “nálepkové” kampaně. • Zakládání nevládních organizací: osvětová činnost, lobbying, působení na média a zakládání vlastních, podpůrná činnost pro ženy. • Akademický feminismus a vzdělávání. Analýza patriarchátu: • Kate Millett, Sexual Politics (1969) • 8 rovin sexuální politiky: • Ideologická • Biologická • Sociologická • Třídní • Ekonomická a vzdělávací • Antropologická (mýtus a náboženství) • Psychologická • Fyzické síly Příklady feministické perspektivy ve vědě: • Antropologie: Sherry Ortner, “Má se žena k muži jako příroda ke kultuře?” (1974) • Kulturně všeobecná druhořadost ženy vyplývá ze spojování ženy s přírodou, která je vzhledem ke kultuře považována za podřadnou. Symbolem kultury a civilizace je muž, který přírodu ovládá. Sociologie: • Dale Spender, “Jazyk z dílny mužů” (1980) • Struktura i terminologie sociologie pokrývá pouze mužské vidění, přičemž vynechává ženy. • Např.: sociologie chápe práci jako něco, co dělají muži, čímž zneviditelňuje práci, kterou dělají ženy. Kulturní teorie: • Laura Mulvey, “Vizuální slast a narativní film” (1975) • Vychází z psychoanalýzy. • Narativní film je konstruován mužským pohledem: pohled muže za kamerou, pohled diváka, pohled muže-spoluherce. • Estetika filmu není genderově neutrální, ale celou svou strukturou využívá genderových rozdílů. Literární teorie: • Elaine Showalter, “Pokus o feministickou kritiku” (1979) • První pokus o zformulování feministické teorie literatury (v oboru teorie nesmírně důležitá pro legitimizaci). • Feministické čtení, gynokritika. Historie: • Joan Kelly-Gadol, “Měly ženy nějakou renesanci?” (1977) • Zpochybňuje univerzálnost tradiční periodizace dějin. Diferenciace na feminismy: • Liberální feminismus • Socialistický feminismus • Radikální feminismus • Ekofeminismus • Lesbický feminismus • Černošský feminismus Dosah II. vlny ŽH: • Otevření diskuse nad přetrvávajícími nerovnostmi mezi muži a ženami a otázek sexuality (heterosexuality i homosexuality). • Zlepšení legislativy ve směru k vyrovnání nerovností, větší přístup žen ke vzdělání i politickému zastoupení. • Mobilizace vědomí žen. • Otevření cesty k mužské sebereflexi (kritická mužská studia). • Rozšíření feministického zájmu mimo západní civilizaci. • Vnesení genderové perspektivy do vědy.