Téma -- Pozitivismus v německé sociologii (T) 1. Zadání: V roce 1961 začal jeden z nejzajímavějších sporů o podobu sociálních věd mezi Karlem R. Popperem a Theodorem W. Adornem. Tato debata pak pokračovala mezi Hansem Albertem (zastáncem Popperových pozic) a Jurgenem Habermasem (zastáncem Adornových pozic). Celou debatu velmi dobře prezentuje kniha "Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie". Přečtěte si tuto knihu buď v originále nebo ve výborném anglickém překladu Glyna Adeye a Davida Frisbyho "The Positivist Dispute in German Sociology" a na základě četby zodpovězte následující otázky: 1. Jaké jsou základní argumenty T. W. Adorna proti konceptu vědy K. R. Poppera a je takto argumentovaná kritika obhajitelná? 2. Jaké jsou zásadní rozdíly ve východiscích Poppera a Adorna? 3. Existuje rozdíl v pozici K. R. Poppera a H. Alberta? V čem spočívá? 4. Zastáváte vy sami pozici společnou s kritickou pozicí Popperovou či s pozicí frankfurtské školy? Co vás k zaujetí této pozice vede? (Argumentujte.) 2. Doporučené primární prameny: Adorno, T. W., Albert, H., Dahrendorf, R. (a další) The Positivist Dispute in German Sociology. London : Heinemann, 1976. 3. Doporučené sekundární prameny s poznámkami: Popper, K. R. Hladanie lepšieho světa: prednášky a state. 1. vyd. Bratislava : Archa, 1995, str. 115-124. ISBN 80-7115-113-0. (Jedná se o přednášku: O velkých slovech, ve které se ke sporu K. Popper ještě jednou vrací.) A dál už musíte hledat sami. Upozornění! Pokud ovládáte jazyk, kterým byla do češtiny přeložená kniha napsána, je vhodné (ne-li nutné) knihu, či alespoň ty zásadní pasáže přečíst v originále (i ten nejlepší překlad je vždy výkladem a je proto nebezpečný). 4. Formální a obsahové požadavky: Termín: 1. 6. 2006. Rozsah: do 14 400 znaků s mezerami, včetně poznámek pod čarou, bez literatury. To je 8 normostran (normostrana = 1800 znaků) a také přibližně 8 stran ve wordu řádkováním 1,5, velikost písma 12 b. a typ písma Times New Roman. Literatura citovaná dle normy -- viz soubory k citacím na ISu v materiálech pro studenty! Forma: odborný text -- esej (viz. seminář č. 3), včetně stanovení cíle, určení obsahu a rozsahu práce, určení použitých metod, ověření jednotlivých hypotéz a jejich prokázání v závěru práce.