Dvanáct rozprav z environmentálni etiky III. > Environmentálni etika S Proč a k čemu potřebujeme environmentálni etiku? (což není stejná otázka jako proč existuje!) ♦ je to nová situace, protože environmentálni etikové byli i dříve, ale „přijatá" environmentálně-etická diskuse je něco úplně nového ♦ je možné, že to je kvůli počtu vysokoškolských a vědeckých míst a dotací (asi neuspokojivé) ♦ Erazim Kohák: došel zelený lak-tzn. náš přirozený, původní, neproblemový vztah k přírodě se vyčerpal, už nestačí; je nás příliš mnoho a příliš toho chceme aby to mohlo dopadnout dobře -jinými slovy, dokud nás bylo 600 000 000, tak jsme nemohli prostředí ohrožovat a dokud bylo hlavním cílem přežít, tak také ne. Když ale chceme žít dobře a toto dobře si definujeme jako spotřebovávat, spotřebovávat, tak už to tak nejde ♦ Má Kohák pravdu? > námitky Ivana Breziny (není je možné brát vážně) > námitky biologů (Zrzavý) „Ekologická krize nenastane a i kdyby ano, tak se zas tak moc nestane!" > jak řešit tento rozpor? Dvanáct rozprav z environmentálni etiky II. > Jsou námitky filozofujících biologů oprávněné? S co říká Kohák ♦ klimatologové (a další) zkoumají změny a došli k názoru, že stav je neudržitelný (toto je pravda a je v tom uznání vědy! a její kompetence cosi v nějakém čase předvídat) - tedy přejímá výsledky jedné vědní discipliny a „důvěřuje" - jsou to odborníci a už mezi nimi není téměř nikdo s jiným názorem ♦ mám rád život (to je hodnotové postoj) ♦ z toho vyplývá: musím změnit svůj vlastní obor vzhledem k výsledkům jiných oborů (to je přeci velmi sebe-kritické!, vědecké stanovisko) s co říkají biologové ♦ Kohák a enviro-aktivisté se mýlí - ale pozor tak to není! To klimatologové říkají - takže vlastně biologové říkají „máme kompetenci posuzovat a zpochybňovat výsledky jiného vědeckého oboru! (To je typické pro dogmatický, esencialistický postoj, nikoliv pro vědu!) ♦ k žádné krizi nedojde - to je teologická předpověď, to je nadvědecké tvrzení, takže vlastně hodnotové tvrzení, ale tváří se jako tvrzení faktické ♦ a i kdyby došlo, tak to vadit nebude - to je proroctví na druhou, říše pohádek Dvanáct rozprav z environmentálni etiky II. > Závěr první environmentálni diskuse S nemůžeme vědět, zda mají klimatologové pravdu, ale rozhodně víme, že blazeovaný postoj biologů je porušením minimálně „vědecké etiky" s přijmeme tedy Kohákovu interpretaci, která odkazuje na fakta - a postupme dále s došel lak i etika se musí změnit, protože to tak není možné dál > Co je tedy špatně? (první rozlišení environmentálni etiky) - dvojí základní odpověď s špatného je něco uvnitř člověka (subjektivně) s špatného je něco venku (objektivního) s špatné je obojí > Odkud odpověď na otázku po správném? > Hlubinná ekologie > Co je to hlubinná ekologie? > Na jaký směr uvažování navazuje? > Jaký je její přínos environmentálni etice? Dvanáct rozprav z envi ronmentální etiky II. > Hlubinná ekologie 1. S Mahátma Gándhí S Arne Naess S druhá a třetí generace S a co Albert Schweitzer? Dvanáct rozprav z environmentálni etiky II. > Hlubinná ekologie II. S environmentálni krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly) s environmentálni krize existuje proto, že takto viděný svět staví do středu člověka v individuálním slova smyslu S ekologická krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné nahradit Já ♦ řešení ekologické krize tedy spočívá v: S vcítění (nahrazení racionálně-empirického přístupu) S vcítění povede k rozšíření našeho já a ve změnu optiky S taková změna pohledu (proměna v nazírání gestaltů) řeší sociální i ekologickou krizi -je to tedy atak na rozum „Ztotožnění (identifikace) je spontánní, mimoracionální, nikoliv však iracionální proces, v němž na zájem nebo zájmy jiné bytosti reagujeme jako na náš zájem nebo zájmy. Přebíráme jeho emoce a zahlazujeme rozdíl mezi ego a alter." „Dějiny lidských krutostí..."