Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > Environmentálni teocentrismus S Erazim Kohák jej nazývá „Etika bázně Boží" S je spojením dvou složek - teocentrické a environmentálni, přičemž základní důraz je téměř vždy vkládán na složku první S je starší než biocentrismus a ačkoliv je od něj biocentrismus odvozen, významně se od něj liší S biocentrismus - hodnota života jako taková (vše živé si je rovno) S environmentálni teocentrismus - hodnota života spočívá na něčem jiném než je život sám (zde je vidět paradoxní tendence čistého biocentrismu, který toto odmítá, ale většinou se ke stejné pozici dopracuje sám) S teocentrismus dnes ve společnosti téměř neexistuje,a le po dlouhou dobu měl v evropské kultuře dominantní postavení Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > Environmentálni teocentrismus - základní znaky TEOCENTRISMUS - úvod S teocentrismus stojí na prožitku čehosi přesahujícího člověka (tento prožitek je důležitější než samotná znalost původu prožitku) je to pocit Boží přítomnosti, Smyslu života - a tento pocit, vám nenahradí důkaz Boží existence S přestože teocentrismus stojí na popření Smyslu tohoto světa, využívá často tento svět k popisu toho vyššího! Proto se u vekých mystiků dozvídáme o Lásce boží jako předobrazu lásky naší (téma duchovní Lásky), a proto také mnoho náboženských mystiků - teocentristů směřovalo k Přírodě, která nám dává často pocit tolik potřebný v teocentrismu obecně S paradox „pozemského vyznání" teocentrismu: potřeba ukázat nedostatečnost tohoto světa a velikost světa onoho na ukázkách tohoto světa Environmentálni teocentrismus - základní znaky S člověk, ale také nic jiného z tohoto světa (ani Příroda, ani příroda, ani ekosystém) není v Centru Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > Environmentálni teocentrismus - základní znaky - pokračování S Centrum existuje! - Je to Bůh. s Příroda kolem je s Bohem spojená a Bůh se v ní ukazuje - příroda je hora, po které kráčíme k Bohu. S Proto nemůžeme být Nad přírodou, i když často jsme nad ní - příroda i my jsme na cestě za Bohem - to, že jsme napřed vůbec neznamená, že jsme víc, jsme jen dál na cestě s Příroda však sama o sobě také hodnotu nemá! s Její mimořádná hodnota však spočívá ve faktu, že umožňuje Bohu ukazovat nám svou velikost řečí, která je cennější než všechno intelektuální bohatství co máme. > Kapitoly z dějin environmentálního teocentrismu S sv. František z Assisi (1181-1226) /zdroje: Celano: Vita prima, Vita secunda, Bonaventura - Legenda maior, u nás: Tiší buřiči boží, sv. František z Assisi/ S vliv: trubadúri, Petr z Vaux, otec - zbohatlík a městský člověk, velmi bouřlivé mládí S proměna (náznaky, proměna, první skupina) Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > sv. Fantišek z Assisi - pokračování S v mnohém moderní (vztah k radosti, pozitivní vztah k tělu, uznání hodnoty přírody jako bratra, práce jako nástroj boje se zlem) v mnohém středověký (kreatuálnost, názornost, vztah k hříchu) s Názory (pozor na nedostatek přímých zdrojů) s Základem je hledání radosti Bůh x tento svět - radost je v chudobě a tom, k čemu nás přivádí: bratrství! Bratrství s naším tělem, bratrství s přírodou, s ostatními. S 800 let zpátky - bratrství se vším existujícím tady, pod jediným Otcem tam. S Tolerance. (Podle mého vyplývající z konceptu bratrství.) > John Ruskin S John Ruskin 1819-1900 /zdroje: Duchovní tvůrčí síla, Sézam a lilie, Výklady o umění, Tomu poslednímu/ S vliv: gotické křesťanství, nová interpretace Nového zákona, socialistické myšlenky Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > John Ruskin - pokračování S Bůh je život sám, který se prostřednictvím duchovní tvůrčí síly zmocňuje světa na úkor ducha smrti. S Nejsou věci živé a mrtvé, jsou jen věci více živé a méně živé. Duch smrti je bytostí s životem rovným právě nule. Kdo mu naslouchá, stává se jím a klesá v hierarchii jsoucna až na tu nejnižší příčku. ^Na počátku Bůh do světa ovládaného duchem smrti vpouští duchovní tvůrčí sílu, která se zmocňuje i nejtěžkopádnější látky a postupně ovládá a zušlechťuje stále větší počet stále „živějších" částí vesmíru. Tím přivádí duchovní tvůrčí síla božský plán k dokonalosti. S Z této mystické koncepce odvozuje Ruskin velmi praktické závěry: S Člověk nestojí v hierarchii jsoucna nejvýše, dokonce ani po Bohu nejvýše. S Příroda stojí v hierarchii jsoucna velmi vysoko, je chrámem Božím. Lidské výtvory stojí mnohem níže a mnoho z nich, například průmysl a peníze, jsou odděleny od ducha smrti jen velmi tence. S Ničení přírody je přitakáním smrti - něco velmi negativního. Dvanáct rozprav z environmentálni etiky IV. > Phierre Theilhard de Chardin > (1881-1955) zdroje: (Chuť žít, Místo člověka v přírodě)