Průvodce účinným lobbováním v ČR (Závěrečná zpráva z průzkumu mezi českými politiky) Donath-Burson-Marsteller Factum Invenio Zpracoval Jiří J. Šebek Praha, březen 2005 Děkujeme kolegům z mateřské firmy Burson-Marsteller a BKSH Brusel za inspiraci a pomoc při přípravě této studie. Stejný dík náleží partnerské agentuře Factum Invenio za odborné vedení vlastního průzkumu a jeho profesionální vyhodnocení. Hlavní dík ale patří respondentům, bez jejichž vůle svěřit se otevřeně se svými názory bychom se s Vámi nyní nemohli podělit o tolik zajímavých skutečností a názorů. i Poznámka autorů: Zpráva obsahuje řadu pozitivních i negativních výroků respondentů na téma lobbing a na adresu lobbistů. Jde o citace, které nevyjadřují názory ani postoje autorů studie. Nelze z nich ani usuzovat na postoje politických stran, jejichž členové se průzkumu zúčastnili. ii Obsah Obsah.................................................................................................................................iii Lobbing jako legitimní komunikační disciplína ...........................................................iv Politické výzkumy ­ transparentnost..............................................................................v Metodologie ......................................................................................................................vi Etika a politika ...................................................................................................................1 Věříme v sebe.....................................................................................................................2 Ďáblův advokát..................................................................................................................3 Občanské judo...................................................................................................................4 Evropa v Čechách?............................................................................................................5 Chvála lobbistům...............................................................................................................6 Tah na branku....................................................................................................................7 Hana lobbistů.....................................................................................................................8 Bezohledný a únavný ........................................................................................................9 Prospěchářský a hamižný ...............................................................................................10 Lobbisté podle rezortu ...................................................................................................11 NGO ­ tudy cesta nevede..............................................................................................12 Umění možného..............................................................................................................13 Lobbista obecný...............................................................................................................14 Česká odysea 2005...........................................................................................................15 Bližší košile.......................................................................................................................16 Hrrr na ně.........................................................................................................................17 Politika a Economia........................................................................................................18 Stav lobbování v ČR .......................................................................................................19 Prameny ............................................................................................................................20 Informace o firmách.......................................................................................................21 Kontakt.............................................................................................................................21 Prohlášení o volné distribuci .........................................................................................21 Příloha: Demografické ukazatele...................................................................................22 iii Lobbing jako legitimní komunikační disciplína Michal Donath Donath-Burson-Marsteller ,,Základními hodnotami, které má každý zaměstnanec veřejné správy ctít a vytvářet tak základ pro budování a udržení důvěry veřejnosti, jsou zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám." Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě, usnesení Vlády ČR, 21. března 2001 Dostává se Vám do rukou výsledná zpráva z dalšího výzkumu společnosti Donath-Burson-Marsteller. Tentokrát jsme společně s agenturou Factum Invenio zkoumali postoje politických elit k lobbingu. O potřebě účelné symbiózy mezi volenými politiky a podnikatelskou veřejností jistě nikdo nepochybuje. Politická rozhodnutí mohou zmařit podnikatelské záměry, ale mohou také pomáhat vytvářet podnikatelské příležitosti. A na druhou stranu mohou být soukromé subjekty významnými přispěvateli na politické kampaně. Právě proto je srozumitelná a transparentní komunikace soukromé sféry s politiky důležitá a zcela oprávněně ve středu zájmu široké veřejnosti. Při přípravě dotazníku jsme zvažovali, jak nazývat komunikační disciplínu, která o ,,cizí slovo" a jako k něčemu cizímu, nepatřičnému se k lobbingu veřejnost staví. Chybějící tradice, absence transparentních pravidel i obavy z oboru opředeného pochybnostmi o jeho metodách i o lidech, kteří se jím zabývají, vyvolávají spíše nedůvěru. A to i přesto, že z hlediska komunikace jde o disciplínu vlastní jak politickému systému České republiky, tak i ostatním moderním demokratickým systémům. K pochybnostem přispívá i to, že málokdo ví, jak se lobbing píše a čím se liší například od lobování v tenise. Ústav pro jazyk český při Akademii věd na svých stránkách o lobbování píše: existuje v České republice pod názvem lobbing. Z jazykového hlediska se jedná ,,Lobby je nátlaková skupina, která se snaží prosadit své zájmy. Slovo je v základu dvě b: lobbování, lobbovat. Přípony -ista, -ismus se nepřipojují mechanicky k celému základovému slovu, ale ze dvou stejně vyslovovaných samohlásek y ­ i zůstává pouze jedna, a to i. Píšeme tedy lobbista (stejně jako třeba ragbista), lobbistický, lobbismus, lobbing." (Pramen: Jazyková poradna, http://www.ujc.cas.cz/poradna/odpo.html, 2005) ženského rodu a je v češtině nesklonné. Odvozená slova zachovávají Ať už tomu říkáme lobbing, government relations nebo public affairs, jde o legitimní komunikační disciplínu, která má při dodržování etických postupů a pravidel v politické i hospodářské sféře své místo. Ale jen do té doby, dokud se z lobbingu nestane nástroj nepřípustného ovlivňování, dokud se lobbování nezmění na prachsprostou korupci. Průzkum ukázal, že moderní transparentní lobbing má v moderní české společnosti své oprávněné místo. Nutnou podmínkou je ovšem existence etických pravidel pro činnost lobbistů a vůle taková pravidla striktně dodržovat ze strany všech zúčastněných. Tato studie chce přispět k tomu, aby eticky prováděný lobbing byl vnímán jako legitimní nástroj rozvoje společnosti. iv Politické výzkumy ­ transparentnost Jan Herzmann Factum Invenio ,,Výzkum uskutečňovaný na základě principů transparentnosti, důvěrnosti a bezpečného nakládání s osobními údaji získává čím dál větší uznání jako forma ,statistického nebo vědeckého výzkumu [...]" Doporučení, jak aplikovat principy ICC/ESOMAR pro výzkumy trhu a sociálních ukazatelů červen 2001 Novodobá historie nezávislého politického výzkumu názorů a postojů občanů i politické elity se v bývalém Československu začala psát 20. listopadu 1989. CVVM) se toho dne vzepřela ,,kontrole shora" a zorganizovala sérii šetření, která popisovala vývoj politických postojů v průběhu sametové revoluce. Tak trochu bezděčně se tehdy uplatnily základní principy důvěryhodného politického výzkumu: Skupina pracovníků tehdejšího Ústavu pro výzkum veřejného mínění (dnes ˇ ˇ ˇ ˇ správná identifikace společenských problémů, kterým stojí za to věnovat pozornost, nezávislost konceptu výzkumu i formulací dotazníku na aktérech politických procesů, statisticky opodstatněný výběr respondentů jako reprezentativního vzorku zkoumané skupiny, transparentnost a průkaznost celého výzkumného procesu. Za více než 15 let, které od té doby uplynuly, jsme mohli zaznamenat desítky, možná i stovky výzkumů politických postojů. Některé se věnovaly klasickému veřejnému mínění, tedy názorům široké veřejnosti na otázky související s politikou v nejširším slova smyslu, jiné se soustřeďovaly na volební procesy a ústily ve více či méně přesné předpovědi volebních výsledků. Tak trochu v ústraní, bez velké pozornosti médií, byly realizovány projekty týkající se politických elit a vysoce postavených úředníků státní správy. Za některé z nich vděčíme mezinárodní vědecké komunitě (např. za výzkumy iniciované univerzitou v belgickém Leydenu mapující procesy utváření institucí parlamentní demokracie), za jiné ,,evropským penězům". Připomeňme analýzu postojů českých administrativních elit ke vstupu České republiky do Evropské unie. Vyskytly se i projekty, které různé české společnosti realizovaly z vlastní iniciativy a na vlastní náklady s cílem přispět ke kultivaci obecného politického klimatu v naší společnosti. Výzkum o postojích politických elit k lobbingu patří do této skupiny. Autoři chtěli transparentně popsat stav věcí a nabídnout materiál k zamyšlení s tím, že při realizaci průzkumu byly důsledně dodržovány všechny čtyři zmíněné základní principy důvěryhodného politického výzkumu. Myslím, že právě proto mohou získané výsledky přispět k tomu, aby byl lobbing prováděn otevřeně a eticky a aby v takové společensky přijatelné podobě byl skutečně vnímán jako legitimní nástroj rozvoje české společnosti. v Metodologie Cíle: ˇ Získat informace o názorech českých politiků na lobbing a identifikovat informační zdroje, na základě kterých čeští politici činí svá rozhodnutí. ˇ Podchytit význam termínu lobbování v České republice a zmapovat a jako předpokladu rozvoje občanské společnosti. povědomí o obecných principech lobbingu jako další formy komunikace ˇ Srovnat tuzemské a zahraniční názory na lobbing v oblasti firemní komunikace a public affairs. Průzkum v mezinárodním kontextu Jedná se o první průzkum na téma lobbingu, který mezi politickými elitami uskutečnila agentura Donath-Burson-Marsteller spolu s partnerskou společností Factum Invenio. Inspirací byly průzkumy mezi politiky a úředníky státní správy v USA a EU, které provádí mateřská společnost Burson-Marsteller a její dceřiná firma BKSH. Tento výzkum navíc vychází z pravidel pro lobbování stanovených v Jednacím řádu Evropského parlamentu. Více o pramenech viz kapitola ,,Prameny", str. 20. Dotazníkový systém Průzkum byl proveden vlastním dotazovacím internetovým systémem agentury Donath-Burson-Marsteller, který umožňuje okamžité vytváření dotazníků a distribuci personalizovaných osobních žádostí o účast v průzkumu. Data byla zpracována na platformě MS SQL Server, Lotus Notes a MS Access a vyhodnocena pomocí programu SPSS Base. Vzorek V průběhu průzkumu bylo osloveno celkem 1669 politiků na nejvyšší státní a regionální úrovni. Obrátili jsme se na poslance a senátory Parlamentu ČR, poslance Evropského parlamentu za ČR, členy vlády ČR, hejtmany, krajské zastupitele, primátory největších českých měst, magistrátní zastupitele, starosty a zastupitele městských částí největších českých měst. Dotazování proběhlo (23 procent z oslovených). Dohromady respondenti v době sběru dat disponovali 390 mandáty, někteří z nich totiž zastávali více funkcí. v období od 18. ledna do 3. února 2005. Průzkumu se účastnilo 362 respondentů Politická příslušnost Respondenti svou politickou příslušností pokrývají celé spektrum české politické scény, přičemž největší podíl respondentů (35 procent) pocházel z Občanské demokratické strany. Více než 16 procent bylo z ČSSD, 13 procent bylo bez politické příslušnosti, 12 procent z KSČM a po 8 procentech respondentů bylo z KDU-ČSL a US-DEU + ODA. Zbytek respondentů deklaroval příslušnost k některému z dalších třinácti regionálních politických uskupení. Více o politické příslušnosti včetně přehledu politických stran a jiných demografických ukazatelů viz kapitola ,, ", str. 22.Příloha: Demografické ukazatele vi Etika a politika ,,Kde končí lobbing a začíná uplácení?" (člen ODA) I ty, Katilino? Přestřelky ohledně morálky politiků jsou přinejmenším již od starého Říma na veřejném kolbišti běžné. Stejně jako na Římském fóru se i v českých médiích občané dovídají novinky a zaručené zprávy o politicích a jejich činech či o hitu sezony: předčasných volbách. A nejeden rétor či komentátor bije na poplach a ukazuje prstem na nekalé praktiky spojené s výkonem politické moci. Píše kritiky a publikuje názory, vysmívá se a hrozí. Koneckonců již v primitivních Moderní Cicero si nedá pokoj, jen aby Katilinu usvědčil a vyhnal z Říma. A z čeho je onen Katilina viněn v očích veřejnosti? Z toho, že se spřáhl s lobbistou. nazván každý druhý. U nás i ve světě. Kde je hranice politické kultury, za kterou číhá trest nejvyšší, ostrakismus, vyloučení ze slušné společnosti? společnostech bylo zesměšňování oponenta jedním z nejkrutějších trestů. Zkoumáme-li však složitý politický proces, zjistíme, že Katilinou by mohl být S obdobnými otázkami jsme se obrátili na české politiky a o svůj názor se s námi podělilo více než 360 politicky činných osob. Toto jsou některá zajímavá zjištění. O lobbingu ˇ Nejdůležitějším zdrojem informací jsou pro politika vlastní rešerše, názor kolegů a podklady asistentů a zaměstnanců sekretariátu. ˇ Veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu. ˇ Etické lobbování existuje. Hodnocení lobbingu ˇ Nejdůležitějším principem lobbingu je transparentnost. ˇ Lobbisté mohou poskytovat kvalifikované, detailní, odborné a podložené informace. ˇ Informace poskytované lobbisty jsou ale mnohdy jednostranné a zkreslující. Užitečnost lobbingu ˇ Politici mají vysoké mínění o lobbistech působících v sektoru informačních technologií. ˇ Firmy jsou lepšími lobbisty než profesní a nevládní organizace. ˇ Lobbování je důležité pro fungování nejednoho úřadu a politického orgánu. Nástroje lobbingu ˇ Výzkumy regionálních dopadů mají velký vliv na politické rozhodování. ˇ Politici preferují osobní schůzky. ˇ Nejvlivnějším médiem masové komunikace v této oblasti jsou Hospodářské noviny. 1 Věříme v sebe Zdroje informací při práci Na stupnici 1 až 10 respondenti vyznačovali míru důležitosti různých zdrojů informací, na jejichž základě si vytvářejí kvalifikovaný názor a rozhodují se. (1 = zcela nedůležité a 10 = velmi důležité) Média Soukromé firmy, profesní organizace a nevládní organizace Asistenti, zaměstnanci sekretariátu či úřadu Kolegové Vlastní rešerše 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 6 7 9 6 5 Pramen: DBM & al., 2005 ,,V určitých případech mohou lobbisté poskytnout nejen nabídnout i zatím stále nutné kontakty. Přesto nepřeceňuji jejich vliv." člen ODS důležité informace, ale Graf 1: Pro velkou většinu respondentů jsou vlastní rešerše (77 % udělilo známku 8 až 10), kolegové (43 %) a zaměstnanci úřadu (38 %) nejdůležitějšími zdroji informací. Následují soukromé firmy a média. Neviditelný ,,Party Whip" Z výzkumu vyplývá, že čeští politici dají hlavně na svůj vlastní úsudek nebo na (B-M/BKSH 2001) představují nejdůležitější zdroj informací zaměstnanci jejich sekretariátu. V důležitosti pak v Bruselu následovaly se značným odstupem osobní posledním místě ­ na rozdíl od českých politiků. Pro českého politika představují zřejmě i média relevantní zdroj informací (61 %, známka 4 až 10). Více o médiích v kapitole ,,Politika a Economia", str. 18. úsudek svých kolegů. Tím se od evropských politiků liší. Pro poslance v Bruselu rešerše a média. Kolegové v EP byli jako důležitý zdroj informací uváděni až na 2 Ďáblův advokát Vox populi Respondenti hodnotili, do jaké míry souhlasí s výroky o lobbování za soukromé firmy a profesní organizace. Média o lobbování referují pravdivě a nezaujatě. Lobbování je vždy spojeno s korupcí. Veřejnost od svých politiků očekává, že budou lobbování odmítat. Společnost vnímá lobbování a lobbisty jako něco nežádoucího. Veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 8 7 7 4 3 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Lobbisté jsou ekonomicky a ,kariérně` motivováni k profesionalitě, pracují mají po odfiltrování rozdíl od například médií." člen SOS relevantní hodnotu, na s informacemi, které Graf 2: Téměř všichni respondenti se shodují, že veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu. Respondenti se také z velké části shodli na tom, že média o lobbování referují nepravdivě a zaujatě. Média a lobbování Lobbing je podle politiků negativně vnímán veřejností i médii. Politici jsou přesvědčeni, že média o lobbingu referují nepravdivě a zaujatě, přestože podle zkušeností respondentů nebývá lobbování spojeno s korupcí (průměrná známka 4 = ,,spíše s výrokem nesouhlasím"). Ďáblovým advokátem lobbování jsou tedy média; ta média, která mají na politiky sama vliv, jak vyplývá z předcházející kapitoly. 3 Občanské judo Vox dei Respondenti hodnotili, do jaké míry souhlasí s výroky o lobbování za soukromé firmy a profesní organizace. Lobbování pomáhá vytvářet občanskou společnost. Lobbování umožňuje, aby byly zájmy široké veřejnosti prosazovány také při vlastní realizaci politických rozhodnutí. Lobbování umožňuje, aby byly v procesu politického rozhodování zohledněny také různé zájmy široké veřejnosti. Lobbování tvoří důležitou součást moderních politických systémů. Etické lobbování existuje. Lobbování je pouze jedna z mnoha forem komunikace. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 7 5 5 4 7 6 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Lobbisté jsou užiteční, protože politik nemůže mít zkušenosti ve všech jeho rozhodování. [...] podotknout, že zájmové skupiny by neměly být jediným zdrojem, odkud utvářet konečný názor." členka ODS čerpat informace a jak si Nutné je však oblastech, které se týkají Graf 3: Respondenti obvykle souhlasili s výrokem, že lobbování je pouze jedna z forem komunikace, a také s tím, že etické lobbování existuje. Většina respondentů nesouhlasila s výrokem, že lobbování má pomáhat vytvářet občanskou společnost. Neobčanská komunikace Politici se shodli na tom, že lobbování je důležitou součástí moderních politických systémů. Souhlasí i s tím, že lobbování může být etické, že jde vlastně o jednu z mnoha forem komunikace části veřejnosti s politickou reprezentací. Přesto však vnímají roli lobbingu v utváření občanské společnosti jako nevýznamnou. Respondenti ve svých odpovědích často uváděli, že mají velmi vyhraněné názory na lobby soukromých firem, ale například lobbování některých občanských zájmových skupin vítají. Uváděli, že právě zde vidí prostor pro lobbing jako nástroj budování občanské společnosti. Přesto je právě občanská společnost založena na možnostech jednotlivců vytvářet skupiny podle jakýchkoli zájmů. I takových, které se netýkají pouze veřejně prospěšných aktivit. 4 Evropa v Čechách? Pravidla pro lobbování Která z následujících pravidel chování lobbisty a lobbování jsou podle respondentů důležitá pro chod úřadu, v němž působí, či orgánu, jehož jsou členy. Princip ano v % ne v % nevím v % Lobbisté jsou povinni při svých stycích s poslanci, senátory či zastupiteli, úředníky a jinými zaměstnanci vždy jasně označit konkrétní subjekty, jejichž zájmy zastupují. 89 6 5 Lobbisté se za všech okolností musí vyvarovat jakéhokoli jednání, kterým by získali informace nepoctivým způsobem. 88 2 9 Lobbisté musí respektovat povinnost poslance, senátora či zastupitele zaznamenávat informace o jakékoliv finanční, personální nebo materiální podpoře, kterou mu v souvislosti s jeho politickou činností poskytuje třetí strana. 87 2 11 V případě zaměstnávání bývalých pracovníků úřadu mají lobbisté za povinnost dodržovat ustanovení služebního řádu, která se týkají střetu zájmů. 85 4 10 Než lobbista naváže smluvní vztah (např. pracovní poměr) s asistentem poslance, senátora či zastupitele, měl by mít předběžný souhlas od poslance či zastupitele, aby nemohlo dojít ke střetu zájmů. 83 4 14 Lobbisté musí respektovat interní směrnice a nařízení zajišťující transparentnost finančních zájmů poslanců, senátorů či zastupitelů. 82 6 12 Lobbisté nesmí poskytovat třetí straně za účelem zisku kopie dokumentů získaných z úřadu, kde politik působí. 81 11 9 Lobbisté mají dodržovat předpisy týkající se práv a povinností bývalých poslanců či zastupitelů, např. ochranné lhůty. 79 7 15 Lobbisté se nesmějí při jednání se třetí stranou odvolávat na jakékoli vztahy s úřadem či politickým orgánem, se kterým právě spolupracují a v němž působí. 71 13 15 Lobbisté mají být registrováni ve veřejně přístupném rejstříku. 52 24 24 Osoby, které chtějí často vstupovat do prostor našeho úřadu, aby poskytovaly informace politikům, poslancům, senátorům či zastupitelům, musí být viditelně označeny, například průkazem. 44 38 18 Tabulka 1: Nejvíce respondentů souhlasilo s výrokem: ,,Lobbisté jsou povinni při svých stycích s poslanci, senátory či zastupiteli, úředníky a jinými zaměstnanci vždy jasně označit konkrétní subjekty, jejichž zájmy zastupují." Volání po transparentnosti V průzkumu jsme politikům předložili seznam principů pro styk lobbistů s poslanci a zaměstnanci Evropského parlamentu. Nesdělili jsme jim, že se jedná o zásady obsažené v Jednacím řádu Evropského parlamentu (EP, 2004). Méně než polovina politiků (44 %) podporovala požadavek, aby byly osoby, které chtějí často vstupovat do prostor úřadu s cílem poskytovat informace politikům, poslancům, senátorům či zastupitelům, viditelně označeny, například průkazem. Pro celou čtvrtina politiků (24 %) nebylo důležité, aby měli lobbisté povinnost registrovat se ve veřejně přístupném rejstříku. Přesto v tomto testu politici prokázali vzácnou shodu: jejich volání po transparentnosti patří do Evropy! O lobbistech: ,,Pokud jde o profesionála, tak ušetřím spoustu času." člen KSČM 5 Chvála lobbistům Co se cení Někteří respondenti si lobbisty vysoce cenili. Zeptali jsme se jich proč. Jiné Dokáží vnímat potřeby a zájmy v souvislostech Mají nadhled, jsou objektivní Patří ke kultuře svobodného světa Ukazují jiný pohled, zajišťují názorovou pestrost Jsou více zasvěcení do problematiky, pohybují se v ní a mají zkušenosti Poskytují kvalifikované, detailní, odborné a podložené informace 0 3 6 9 12 15 2 3 5 6 8 8 15 Pramen: DBM & al., 2005 Při pozitivním hodnocení ,,Mám na mysli nevládní organizace z oblasti sociálních služeb. Jejich znalosti potřeb jsou pro mě velmi členka ED směrodatné." potřebnosti lobbistů: Graf 4: Největší počet respondentů (15 z celkem 44, kteří hodnotili lobbing velmi pozitivně) se shodl na tom, že lobbisté jsou důležití, neboť poskytují kvalifikované, detailní, odborné a podložené informace. Nepřítel, kterého znám Někteří politici vidí lobbing takový, jaký je: jsou si vědomi toho, že lobbisté informace a mohou být i lépe zasvěcení do problematiky. Rozhodně jsou si někteří politici vědomi toho, že lobbisté nabízejí jiný úhel pohledu na věc a snaží se prezentovat problematiku v konkrétních souvislostech. Jaké bude politické rozhodnutí a které další zdroje informací politik využije, je pak už jen na něm samotném. zkrátka prosazují konkrétní zájmy. Podle nich mohou poskytovat detailní 6 Tah na branku Některá pozitivní vyjádření o lobbingu ,,... dle mého soudu není správné dávat dohromady a představovat v přímém spojení soukromé firmy a profesní organizace. Existuje velká skupina profesních organizací, a to např. profesní komory a organizace (lékařská, advokátní, notářská, odbory, zaměstnavatelské svazy), které nelobbují za zájmy úzké skupiny. Většinou přicházejí s podněty, které je v praxi přímo trápí, což je pro politika velmi důležitý a užitečný zdroj informací, zvláště proto, že nemůže postihnout svými vědomostmi celé penzum společenských problémů, zvláště pak v praktickém užití politických rozhodnutí. Rozhodně z tohoto hodnocení vylučuji soukromé firmy v tom smyslu, kdy politické rozhodnutí přináší užitek pouze jedné firmě, netýká-li se takové rozhodnutí pozitivního dopadu na celé odvětví." (člen ČSSD) ,,Protože mají tah na branku, vymýšlejí další a další nové věci, na které by člověk, někdy sám uzavřený ve svém systému, nepřišel." (člen ČSSD) ,,Interpretují názor vlivové skupiny, kterou zastupují. Zcela jistě patří ke kultuře svobodného světa právo sdělit svým voleným zástupcům své postoje." (člen ODS) ,,Lobbisté vždy prosadí věci, za kterými je silný zájem, což je spíše k prospěchu věci než ke škodě. To, co prosadí, se tudíž jeví jako více životaschopné než to, co je prosazeno formou spíše nekonfliktní diskuse." (člen ODS) ,,Jedná se především o osoby, které se v dané problematice pohybují, věnují se jí. Dá se tedy čerpat z jejich odborných vědomostí, bez kterých tuto práci nemohou vykonávat. Je možné si podle jejich odhadů vypracovat analytické studie, např. plán podávání žádostí podle náročnosti zpracování a následné úspěšnosti a jiné." (člen KDU-ČSL) ,,Lobbing obecně považuji za prospěšný, jejich činnost za logickou a oprávněnou, samozřejmě za dodržení etických a právních norem." (člen KSČM) ,,Informace, které poskytují tyto skupiny, jsou zpravidla na vysoké odborné úrovni. a oponentního stanoviska těchto zájmových skupin." (bez politické příslušnosti) Význam pro mé rozhodování má vždy pouze kombinace prosazovaného 7 Hana lobbistů Co je špatně Zjistili jsme, že většina respondentů si lobbisty příliš necenila. Zeptali jsme se proč. Proč jste hodnotil/a lobbisty tak nízkou známkou % Informace od nich jsou jednostranné, zkreslené, nejsou objektivní. 26 Lobbistům jde výhradně o vlastní prospěch či o prospěch skupiny, kterou hájí. 25 Informace poskytnuté lobbisty nejsou úplné, jsou jen doplňující. 12 Informace získané od lobbistů je nutné ověřit a srovnat s jinými zdroji. 11 Lobbisté jsou nedůvěryhodní a nekorektní. 8 S lobbisty mám velmi malé nebo žádné zkušenosti. 7 Preferuji vlastní úsudek ­ můj názor je objektivnější. 6 Nemají větší význam a nejsou potřební. 5 Lobbisté to dělají jen pro peníze, jsou spojení s korupcí. 5 Jejich práce není dosud profesionální, jimi poskytnuté informace nejsou vždy užitečné. 5 Postupují proti zájmům celku či veřejnosti. 4 Lobbing hraničí s manipulací, často na hranici etiky a morálky. 2 Nemám lobbisty obecně rád, nemám o nich valné mínění. 2 Jiné důvody 12 Neuvedl nebo neví 12 ,,Lobbing patří v současné době k běžným způsobům prosazování soukromých a veřejných zájmů, pokud je prosazován politická příslušnost respondenta nezjištěna etickou formou." Tabulka 2: Více než 300 respondentů hodnotilo potřebnost lobbistů známkou nižší než 8 na škále 1 až 10. Nejčastěji respondenti tvrdili, že informace lobbistů jsou jednostranné, zkreslené a nejsou objektivní (26 %). Navíc respondentům vadilo, že lobbistům jde výhradně o vlastní prospěch či o prospěch skupiny, kterou hájí (25 %). Respondenti mohli uvést více odpovědí, součet proto převyšuje 100 %. Obolus a osobní integrita Námitky politiků proti lobbistům se dají rozdělit na dvě skupiny. První skupina se týká konkrétních očekávání politiků. Čekají, že lobbisté budou poskytovat objektivní informace, že jim nepůjde o prospěch skupiny, kterou zastupují, a že týká osobní integrity lobbistů. Politici se často domnívají, že lobbisté nejsou neprofesionální informace a manipulují. Je lobbování opravdu doménou osob mrzkých, o kterých nelze mít valné mínění? nebudou lobbovat pro peníze. Druhá skupina námitek politiků vůči lobbistům se důvěryhodní, jsou nekorektní, jsou zbyteční, jsou spjatí s korupcí, poskytují 8 Bezohledný a únavný Některá negativní vyjádření o lobbingu ,,Protože jsou v jedné skupině lobbisté profesních organizací a soukromých firem, jde tedy o průměr dvou, jinak rozdílných hodnocení. Profesním organizacím lobbingu profesních organizací. Lobbing zástupců profesních organizací, kteří jsou většinou voleni, považuji za užitečný a za jeden ze základních nástrojů občanské společnosti. Hranice mezi lobbingem soukromých firem a profesionálním lobbingem a korupcí mi poněkud splývá." (člen ČSSD) ,,Lobbisté jsou často velmi únavní, nejdou k meritu věci, snaží se přesvědčit slovy ­ ne fakty. Zdržují. Někdy je za nimi vidět velmi jasně pouhý finanční zájem některé skupiny." (členka ČSSD) ,,Ne vždy je zaručena serióznost jejich informací a jsou vedeni určitým záměrem. Já hájím zájem veřejný." (člen ČSSD) ,,Někteří z nich ještě nepochopili, co to je lobbing v pravém slova smyslu, a pouze prosazují bezohledně své zájmy. Politik musí vytřídit podstatné a důležité informace získané od lobbisty, tak aby případné rozhodování bylo objektivní." (člen ODS) ,,... protože v naší ještě nedostatečně rozvinuté demokracii nejsou hmatatelně nastaveny hranice korektnosti mezi veřejno- a soukromoprávním sektorem, což je nutná podmínka pro vícezdrojové financování a sdružené investice i provozy." (člen ODS) ,,Jsem založením liberál a nemám obecně ráda omezování trhu a soutěže. Lobbisté pro mě ztělesňují zvýhodnění podmínek pro určité subjekty na trhu, které současně ODS) ,,Lobbisté za soukromé firmy ,vypadají podezřele`. Lobbisté za neziskové organizace, města a obce jsou přijatelní." (členka KSČM) ,,Pro lobbing nejsou stanovena pravidla hry, proto je tato činnost zpravidla na hranici činnosti trestné." (člen KSČM) ,,Lobbisté profitují ze svého úspěchu. Jejich úspěch nemusí nutně znamenat optimální řešení problematiky ­ nemusí splňovat atributy ,obecného zájmu`. Takže jsem opatrný, to neznamená, že jim a priori nevěřím." (člen KDU-ČSL) nemusí být podloženo kvalitou nebo podobnými objektivními měřítky." (členka přikládám poměrně velkou váhu. Odpovědi jsem vztahovala právě i k existenci 9 Prospěchářský a hamižný Některá negativní vyjádření o lobbingu ,,Lobbing je bezesporu potřebný, musí ale být veden zcela transparentně tak, aby bylo zřejmé, čí zájmy a z jakých pohnutek příslušný lobbista hájí." (člen KDU-ČSL) ,,Jako nejpotřebnější se mi jeví lobbing v tzv. neziskovém sektoru (vzdělávání v nejširším smyslu slova, kultura, výzkum, veřejnoprávní instituce atd.). Tento lobbing však nemá takové ekonomické zázemí, které by mu v potřebné míře umožňovalo dostatečné využití nástrojů PR, marketingu a reklamy. Tím je značně snížena jeho efektivita. Naopak lobbing v oblasti čistě ekonomické tyto možnosti má podstatně větší a využívá jich zejména ve prospěch úzkých zájmových skupin. Jeho hlavním nástrojem je zřejmě mediální manipulace a korupce, nikoli podávání relevantních informací a přesvědčování průkaznými argumenty." (člen US-DEU) ,,Kde končí lobbing a začíná uplácení? (Poslanci už to mají úplně popletené, proto nic nevědí a nikdy se nesetkali s uplácením.) Jsou poslanci a zastupitelé zástupci občanů, nebo firem? Je-li lobbing aspoň trochu užitečný, je nutné ho zprůhlednit." (člen ODA) ,,Kvalitní lobbisté mají důležité místo při tvorbě legislativy, směrnic, nařízení apod. Řada organizací tuto činnost dělá kvalitně, zejména kvalitní ,neziskovky` a profesní tomu v západní Evropě. Mezi tzv. lobbisty jsou zahrnováni i tzv. prostředníci, kteří se snaží politiky podplatit." (členka ED) ,,Protože ve své většině zastupují POUZE zájmy peněz, téměř vylučuji, že by šlo o poskytování objektivních a společensky důležitých informací. Např. celá oblast kultury lobbisty absolutně nezajímá ­ není zdrojem VELKÝCH peněz." (bez politické příslušnosti) ,,Nedůvěřuji jim, snažím se vytvořit si vlastní názor bez cizího ovlivnění." (bez politické příslušnosti) sdružení, ale stále v ČR nejsou stanovena pravidla pro regulérní lobbing tak, jak je 10 Lobbisté podle rezortu Kdo z koho Na stupnici 1 až 10 respondenti hodnotili lobbisty podle sektoru, ve kterém působí. ( 1 = velmi nízké mínění, 10 = velmi vysoké mínění) Obchodní řetězce, retail Spotřební zboží, nápoje, potraviny Farmacie Chemický průmysl Doprava Energetika Elektronika Veřejné služby (inženýrské sítě, distribuční soustavy) Finančnictví Informační technologie, telekomunikace 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 6 5 4 5 5 5 5 4 6 5 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Sám lobbuji a vím, jak je to důležité." člen ODS Graf 5: Dotázaní političtí představitelé měli nejvyšší mínění o lobbistech v oblasti informačních technologií a telekomunikací (známka 6) a finančnictví (známka 5,6). Nižší mínění pak měli o lobbistech v oblasti obchodních řetězců/retail a farmacie. Nejméně dotázaných mělo osobní zkušenost s lobbisty, kteří vystupují ve prospěch chemického průmyslu (54 % uvedlo, že neví). Český retailový lobbista na evropské úrovni Stejně jako politici v České republice mají i poslanci Evropského parlamentu (B-M/BKSH 2001) nízké mínění o lobbistech zastupující obchodní řetězce a retail (známka 5,5 v EP, 4 v ČR). Poslanci EP měli nejvyšší mínění o lobbistech z chemického průmyslu (známka 6,9) a energetiky (známka 6,8), v ČR se tito lobbisté umístili uprostřed pelotonu sledovaných průmyslových rezortů. 11 NGO ­ tudy cesta nevede Efektivita podle sektoru Respondenti porovnali lobbování soukromých firem, lobbování profesních organizací a lobbování nevládních organizací (NGO ­ z anglického non- governmental organizations). Odpovídali na otázku, kdo lobbuje lépe. Oblast Soukromé Profesní organizace Nevládní organizace Nevím v % Finančnictví 43 15 3 39 Farmacie 36 13 2 49 Spotřební zboží, nápoje, potraviny 42 13 3 42 Doprava 30 25 11 33 Energetika 36 19 7 38 Chemický průmysl 25 10 6 59 Elektronika 44 6 2 48 Obchodní řetězce, retail 53 9 4 34 Informační technologie, telekomunikace 46 18 3 33 Veřejné služby (inženýrské sítě, distribuční soustavy) 39 20 10 31 firmy v %,,Teprve zpětná vazba konzumentů legislativy ji člen ED činí použitelnou." v % v % Tabulka 3: Ve srovnání lobbingu soukromých firem, profesních a nevládních organizací vítězí soukromé firmy s největším náskokem v oblasti obchodních řetězců, IT/telekomunikací, elektroniky a finančnictví. Profesní organizace nejlépe lobbují v oblasti dopravy, veřejných služeb a energetiky. Nevládní organizace lobbují nejlépe v oblasti dopravy a veřejných služeb. Celkově vždy nejlépe lobbují soukromé firmy. Profesní lobbování Pokud se problematika týká životního prostředí, např. sektoru dopravy, veřejných služeb či energetiky, jistě v něm nevládní organizace již působí. Přesto mají tyto organizace v očích politiků zjevně chabé renomé v porovnání s ostatními subjekty, které mají zájem ovlivňovat v těchto oblastech politické rozhodování v České republice. Poslanci Evropského parlamentu (B-M/BKSH 2001) měli o nevládních organizacích mnohem lepší mínění než jejich čeští političtí kolegové. Například čtvrtina poslanců EP (24 %) se domnívá, že nevládní organizace jsou nejefektivnější právě při lobbování v oblasti životního prostředí. V našich oblastí nejvýše každý devátý respondent. podmínkách staví nevládní organizace na první místo v každé ze sledovaných 12 Umění možného Důležitost lobbingu Respondenti určovali, do jaké míry je lobbování důležité pro práci jejich úřadu či politického orgánu. Lobbování je velmi důležité Lobbování je spíš důležité Lobbování spíš není důležité Lobbování není vůbec důležité 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % Pramen: DBM & al., 2005 5 12 37 46 ,,Informace jsou často obecně neodpovídající potřebám práce poslance EP. Lobbisté se nezaměřují na klíčovou doporučení způsobu hlasování." poslanec Evropského parlamentu oblast, kterou je vlastní Graf 6: Pět procent respondentů se domnívá, že lobbování je velmi důležité pro práci úřadu, ve kterém působí. Více než třetina (37 procent) se domnívá, že je lobbování pro fungování jejich úřadů důležité alespoň trochu. Převažují však negativní stanoviska. Milovaný a nenáviděný Respondenti se rozdělili v poměru 3:2 na dvě skupiny s rozdílnými názory na užitečnost lobbingu pro fungování politických orgánů a úřadů. Mezi českými politiky nepřevládá představa, že lobbování je legitimním nástrojem pro vytváření občanské společnosti (viz kapitola ,, ", str. 4). Podle politiků není lobbing jako forma komunikace pro veřejnost zcela legitimní. Přesto značná část politiků uznává, že bez informací zprostředkovaných lobbisty to nejde. Je to tedy ,,půl na půl". Umění možného po česku. Občanské judo 13 Lobbista obecný Právo na existenci Požádali jsme respondenty, aby na stupnici 1 až 10 zhodnotili potřebnost lobbistů lobbujících za zájmy soukromých firem a profesních organizací. (1 = lobbisté poskytují zcela neužitečné informace, 10 = lobbisté jsou pro práci politika důležití a poskytují velmi užitečné informace) Pramen: DBM & al., 2005 Výrazně užit. (12 %) Známka 1 až 7 (84 %) Nevím (3 %) ,,Lobbisté jsou užiteční, protože mnohdy upozorní na problém, všimnout. Týká-li se to orientuji, je to přínosem. zejména když je sporné, zda jejich motivace neprosazuje něco, co je v rozporu s obecným zájmem ­ je beru s rezervou." členka KSČM V opačném případě ­ oboru, v němž se slušně kterého bych si nemusela Graf 7: Pouze jeden respondent z osmi (12 %) přiznává, že lobbisté jsou velmi užiteční (známka 8 až 10). Čtyři respondenti z pěti (84 %) hodnotí lobbing hůře. Nejpozitivněji hodnotí lobbování politici z ČSSD (18 %, známka 8 až 10) a politici bez politické příslušnosti (16 %, známka 8 až 10). Zpráva o lobbování V úvodu dotazování jsme zjišťovali potřebnost lobbistů lobbujících za zájmy soukromých firem a profesních organizací. Většina českých politiků tvrdí, že lobbisté nejsou pro jejich práci právě užiteční. Přesto nemůže být práce lobbistů až tak zbytečná. V kapitole ,, " (str. 13) jsme totiž zjistili, že téměř polovina respondentů (42 %) potvrdila, že lobbing je důležitý pro chod jejich úřadů či politických orgánů. Právě závěry této studie by měly napomoci českým lobbistům vylepšit jejich reputaci. Rozhodně je zřejmé, že mají své místo na politickém výsluní. Umění možného 14 Česká odysea 2005 Míra vynalézavosti Do jaké míry je lobbování soukromých firem pro respondenty dostatečně vynalézavé či kreativní a do jaké míry respektuje potřeby moderního politika? (1 = lobbování je ve vybraném sektoru naprosto nevyhovující, 10 = lobbování zcela vyhovující či vynalézavé) Chemický průmysl Spotřební zboží, nápoje, potraviny Doprava Energetika Obchodní řetězce, retail Veřejné služby (inženýrské sítě, distribuční soustavy) Elektronika Farmacie Finančnictví Informační technologie, telekomunikace 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 6 6 5 5 5 5 6 5 7 5 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Lobbista je zpravidla velmi inteligentní a ví, že nemůže přímo lhát. [...] Pokud inteligentní není, bude i jeho lobbování hloupé." člen ČSSD Graf 8: Nejvynalézavější lobbování je podle respondentů v oblasti informačních technologií a telekomunikací (28 % známka 8 až 10) a finančnictví (19 %). Nejméně kreativní je lobby chemického průmyslu (6 %). IT má náskok Mezi úředníky Evropské komise (B-M/BKSH 2003) dostala nejvyšší známku za kreativitu oblast energetiky a chemický průmysl. Chemický průmysl v České republice získal známku nejhorší. Na výši jsou v ČR informační technologie. Umějí lépe zacházet s informacemi? 15 Bližší košile Není region jako region Jaký vliv na rozhodování politického orgánu, jehož je respondent členem, mají různé typy výzkumů? (1 = typ informace nemá žádný vliv na rozhodování, 10 = typ informace má podstatný vliv) Vědecké výzkumy zadané průmyslovými podniky Nezávislé vědecké výzkumy Výzkumy sociálních dopadů Výzkumy ekonomických dopadů Výzkumy regionálních dopadů 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 7 5 7 7 8 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Kvalitní lobbisté poskytují kvalifikované čísly a argumenty." bez politické příslušnosti informace, podložené Graf 9: Největší vliv na rozhodování dotazovaných respondentů mají výzkumy regionálních dopadů (62 % známka 8 až 10), následují výzkumy ekonomických dopadů (48 %). Výzkumy zadané průmyslovými podniky měly výrazně nižší vliv (14 %). Náš region vede Vzhledem k tomu, že velká část dotazovaných politiků působí v zastupitelstvech krajů a velkých měst, se dalo očekávat, že výzkumy regionálních dopadů budou mít na rozhodování dotazovaných politiků vliv. Mezi vysokými úředníky Evropské komise (B-M/BKSH 2003) byly na prvním místě v důležitosti nezávislé vědecké studie, těsně následované studiemi ekonomických dopadů. Studie regionálních dopadů dostaly také vysokou známku (6,2), ale ve skupině sledovaných typů informací se umístily až na posledním místě. 16 Hrrr na ně Každému, co jeho jest Jaké způsoby komunikace nejvíce respondentům vyhovují při jednání s osobami, které lobbují za zájmy soukromých firem a profesních asociací? Telefonická komunikace Prostřednictvím médií Elektronická pošta Návštěva např. v továrně firmy nebo v místě působení nevládní organizace Konference Písemné materiály Osobní setkání 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Procent respondentů Pramen: DBM & al., 2005 66 53 51 49 43 6 4 ,,Lobbisté jsou součástí politického procesu, ovšem jejich vliv bývá někdy přeceněn." člen ODS Graf 10: V průměru dvě třetiny respondentů dávají přednost osobním schůzkám s lobbisty. Zjistili jsme, že se tato preference liší s politickým přesvědčením, např. pouze jedna třetina (32 %) respondentů z KDU-ČSL uvedla, že jim schůzky vyhovují. Nejméně vyhovuje telefonická komunikace a komunikace prostřednictvím médií. Nevolat! Klepat! Stejně jako úředníci Evropské komise (B-M/BKSH 2003) také čeští politici uvítají, když si s nimi lobbista domluví schůzku. Telefon se i v EU umístil na nejnižší příčce, stejně jako mezi českými respondenty. Telefonáty zkrátka nejsou v kurzu. 17 Politika a Economia Přišel, přečetl... Které veřejné zdroje informací jsou pro práci respondentů nejdůležitější? Z kterých médií získávají informace o různých průmyslových odvětvích? (1 = zdroj je pro rozhodování zcela nedůležitý, 10 = zdroj je velmi důležitý) Nova Parlamentní listy Prima Lidové noviny Týden Právo Mezinárodní média České vysílání BBC www.ihned.cz www.idnes.cz Mladá fronta DNES Euro Regionální média Český rozhlas ­ Radiožurnál Česká televize Ekonom Rezortní odborné časopisy Hospodářské noviny 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrná známka 5 4 4 7 6 5 4 5 4 6 6 5 6 4 4 5 5 5 Pramen: DBM & al., 2005 ,,Je třeba mít i vlastní názor." poslanec ODS Graf 11: Respondenti považují Hospodářské noviny (47 % známka 8 až 10), rezortní odborné časopisy (33 %), Ekonom (29 %) a Českou televizi (30 %) za média s největším vlivem na jejich rozhodování. Pátou příčku nejdůležitějších médií obsadila regionální média (25 %) a šestou ekonomický týdeník Euro (20 %). ... a rozhodl I přesto, že se čeští politici často rozhodují na základě vlastních rešerší, zdá se, že publikace vydavatelského domu Economia Hospodářské noviny a týdeník Ekonom hrají mezi externími zdroji informací hlavní roli. Je to jednoduché: politici ,,Hospodářky" rádi čtou a na Nově jsou rádi viděni. Zajímavé také je, že některá internetová média (ihned a idnes) se umístila lépe než např. Právo a Lidové noviny či Týden, TV Prima a Parlamentní listy. 18 Stav lobbování v ČR Následující závěry vycházejí z většinového názoru politiků, kteří se zúčastnili našeho výzkumu. ˇ Politici se spoléhají hlavně na vlastní rešerše a názory svých kolegů. ˇ Veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu. Média nereferují o lobbování pravdivě a nezaujatě. ˇ Lobbování je pouze jedna z mnoha forem komunikace. Etické lobbování existuje. ˇ Lobbisté jsou povinni při svých stycích s poslanci, senátory či zastupiteli, úředníky a jinými zaměstnanci vždy jasně označit konkrétní subjekty, jejichž zájmy zastupují. ˇ Politici také očekávají, že lobbisté se budou chovat transparentně a budou respektovat kromě svých vlastních zájmů také potřeby politiků. ˇ Informace od lobbistů jsou často jednostranné, zkreslené a nejsou objektivní. Přesto zřejmě někteří lobbisté poskytují kvalifikované, detailní, odborné a podložené informace. ˇ Lobby informačních technologií má vysokou úroveň. Je také nejkreativnější. Lobby obchodních řetězců má úroveň nízkou. ˇ Lobby soukromých firem je nejlepší v porovnání s lobby profesních a nevládních organizací. ˇ Většina respondentů (58 %) se domnívala, že lobbování není pro chod jejich úřadu důležité. Desetina respondentů (12 %) ale uvedla, že lobbisté jsou pro práci politika velmi důležití a poskytují mu užitečné informace. ˇ Velký vliv na rozhodování politiků mají výzkumy regionálních dopadů. ˇ Nejvíc preferovanou formou komunikace s lobbisty jsou osobní setkání, písemné materiály, konference, návštěvy v továrnách a elektronická pošta. ˇ Hospodářské noviny jsou médium s největším vlivem na rozhodování politiků. Názory politiků nelze automaticky zobecňovat, každý z nich je osobnost s vlastním individuálním přístupem. 19 Prameny Podkladové dokumenty Při přípravě metodologie a dotazníku byly využity veřejně přístupné zdroje informací z oblasti public affairs a government relations. Jedná se zejména o následující studie B-M/BKSH, dokumenty Evropského parlamentu, Parlamentu ČR, Vlády ČR a o zákony České republiky: Burson-Marsteller/BKSH. A Guide to Effective Lobbying of the European Commission. 2003. ------. A Guide to Effective Lobbying of the European Parliament. 2001. European Parliament. Directorate-General for Research. "Lobbying in the European Union: Current Rules and Practices (Working paper)." Constitutional Affairs Series. 04-2003. www4.europarl.eu.int/estudies/ internet/workingpapers/afco/pdf/104_en.pdf ------. Příloha I. ,,Ustanovení o používání čl. 9 odst. 1 ­ Průhlednost a finanční zájmy poslanců." Jednací řádu 16. vydání, červenec 2004. ------. Příloha IX. ,,Ustanovení o uplatňování čl. 9 odst. 2 ­ Působení zájmových skupin v Evropském parlamentu." Jednací řád. 16. vydání, červenec 2004. Ministerstvo spravedlnosti České republiky. Návrh zákona o střetu zájmů. 8. března 2005, http://portal.justice.cz/ms/ms.aspx?j=33&o=23&k =381&d=28206. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky. Sněmovní tisk č. 550/7: Stanovisko prezidenta republiky. 4. volební období, 10. února 2005. Vláda České republiky. ,,Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě." Usnesení Vlády ČR č. 270+P. 21. března 2001. Zákon 96/2005 Sb. ,,Novela zákona o střetu zájmů č. 287/1995 Sb." Sbírka zákonů. 28. února 2005. 20 Informace o firmách Donath-Burson-Marsteller Společnost působí v oblasti public relations a public affairs v České republice od roku 1991. Informace o společnosti DBM najdete na adrese http://www.dbm.cz/. Factum Invenio Společnost působí v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění v České republice již roku 1991, kdy vznikla značka ,,Factum". Informace o společnosti najdete na adrese http://www.factum.cz. BKSH Tato dceřiná společnosti Burson-Marsteller působí v USA a EU v oblasti Government Relations. Informace o společnosti najdete na adrese http://www.bksh.com/. Kontakt Pokud Vás zajímají další informace o tomto průzkumu či o nabídce služeb agentury DBM a společnosti Factum Invenio, kontaktujte prosím: ˇ DBM: Michal Donath, GSM +420 602 222 128, michal_donath@cz.bm.com ˇ Factum Invenio: Jan Herzmann, GSM +420 602 218 243, herzmann@factum.cz Prohlášení o volné distribuci Tato studie je určena k volné distribuci. V případě citací uvádějte prosím jako pramen 2005 Donath-Burson-Marsteller, Factum Invenio nebo DBM & al., 2005. 21 Příloha: Demografické ukazatele Politická příslušnost respondentů Příslušnost respondentů k politické straně či hnutí byla zjištěna podle údajů Českého statistického úřadu zveřejněných na internetovém serveru http://www.volby.cz/. Čtyři z respondentů nebyli v politice aktivní. Přesto byli zahrnuti do celkového zpracování, neboť se jednalo o bývalého politika (US-DEU) a tři vysoce postavené úředníky regionální správy. Zkratka Plný název Počet resp. % ODS Občanská demokratická strana 125 34,5 ČSSD Česká strana sociálnědemokratická 59 16,3 BEZPP bez politické příslušnosti 47 13,0 KSČM Komunistická strana Čech a Moravy 44 12,2 KDU-ČSL Křesťanská a demokratická unie- Československá strana lidová 31 8,6 US-DEU Unie svobody-Demokratická unie 16 4,4 ODA Občanská demokratická aliance 12 3,3 ED Evropští demokraté 9 2,5 SOS Strana pro otevřenou společnost 5 1,4 CZ Cesta změny 1 ,3 DL Demokratická liga 1 ,3 DRS Demokratická regionální strana 1 ,3 NEZ Nezávislí 1 ,3 PVP Pravá volba pro Plzeň 1 ,3 SDS Strana demokratického socialismu 1 ,3 SNK SNK sdružení nezávislých 1 ,3 SZSP Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu 1 ,3 USZ Unie pro sport a zdraví 1 ,3 VPM Volba pro město 1 ,3 ZHN Zlínské hnutí nezávislých 1 ,3 nezjištěno 3 ,8 Celkem 362 100,0 Pramen: DBM & al., 2005 Ostatní (15 %) ODS (34,5 %) ČSSD (16 %)BEZPP (13 %) KSČM (12 %) KDU-ČSL (8,5 %) Pramen: DBM & al., 2005 22 Mandáty Celkem 359 respondentů z řad politiků v době provádění studie disponovalo 390 mandáty. Politický orgán Počet mandátů % ze skupiny respondentů Senát 16 4 PSP ČR 22 6 Evropský parlament 7 2 Magistráty krajských měst 67 19 Městské části krajských měst 39 11 Vláda ČR 2 1 Krajská zastupitelstva 87 24 Primátoři 4 1 Hejtmani 3 1 Úředníci 3 1 Pražské městské části kromě magistrátu 118 33 Magistrát hl. m. Prahy 22 6 Pramen: DBM & al., 2005 Pohlaví Většina respondentů byli muži (78 procent), žen bylo 22 procent. Z oslovených 1669 politiků bylo pouze 302 žen (18 procent), to je způsobeno nízkým počtem žen v politických funkcích v České republice. Například z 281 členů obou komor Parlamentu ČR je pouze 43 žen (15 procent). Ženy (22 %) Muži (78 %) Pramen: DBM & al., 2005 Graf 12: Ve skupině respondentů bylo 22 procent žen a 78 procent mužů. 23