Sír zbraní Ondřej Rojčík rojcik@fss. muni. cz Konzultační hodiny: úterý 13.00- 15.00 ;.[ .x- : i I C Co nás dnes čeká? Ujasnění základních pojmů: ■ Hyper-rotjtra-pcftliferstion . CounUr- pr«lifferati*h . Non-prali Fera t ion. Teorie proliferace jaderných zbraní Resp. zpřehlednění motivů jež vedou státy k držení jaderných zbraní Proliferace 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. orizontální proliferace JZ: 1. USA 1945 SSSR 1949 UK 1952 Francie 1960 Čína 1964 Indie Jihoafrická republika 1979? Pákistán 1998 Bez testů, ale vlastní JZ: Izrael, KLDR Potenciální vs. aktuální držitelé JZ Základní otázka: m ucne aktéry MV „„^ státy) k získání a držení jaderných zbraní? Odpove Technologický determinizmus Realizmus/neorealizmus Domáci determinanty Působení jednotlivců: psychologické prístupy Identita aktérů Normy (mezinárodní a domáci) Technologický determinizmus (50.- 60. léta 20. st.) 60. letech se počítalo, že JZ bude držet 15-25 států Měly to být ty státy, které toho jsou technologicky scho u?*- National nning Association: č. 1 zahrnuje vyspělé, vysoce industrializované státy, které «JlxULyl MCI v—■ -L. l—\sl I I I I I UJ^. V VJU^I^i V ¥ *J\-*\^\^ II lUUUtl IUIII-WUI IV- *J\-\sl \. ¥ , l\V.^.I v« provozovaly jaderné reaktory nebo j£ v nejbližší době měly provozovat. Mezi tyto státy patřily: Francie, Čína, Československo, Indie, Itálie, Japonsko, J rne i státy ra anarchický mezinárodních vztahi systém MV —► spoléhání se na svépomoc —► JZ nejlepší prostředek k zajištění bezpečnosti U protože je možná spoléhat se na deterrenci 17 Kenneth 3. 4. 5. 6. 7. Waltz 1981: The Spread of Nuclear Weapons: More May Be Better Státy vždy vyvažuji zbrojeni protivníku, často i tím, ze napodobuji ty státy, které přišly s novými zbraňovými systém> ískání jaderných zbraní m větší spojenci neodpoví na útok, který proti nim byl učiněn Státy, které nemají spojence vlastnící jaderné zbraně se o jejich získání budou snažit o to usilovneji, pokud jejich protivníci tyto zbraně vlastní Státy mohou o získání jaderných zbraní usilovat ze strachu z převahy konvenčních sil protivníka Státy mohou považovat jaderné zbraně za levnější a bezpečnější alternativu ke konvenčním závodům ve zbrojení Státy mohou o jaderné zbraně usilovat s útočnými úmysly Některé státy doufají, že vybudováním jaderného arzenálu mohou zlepšit své mezinárodní postavení r r Inside the „black box": domáci determinanty ií zájmové skupiny: vedoucí skupiny spojene s jadernou energetikou představitelé určitých částí armády (většinou „ _ představitelé letectva, někdy námořnictva) politici a politické skupiny ve státech, kde politické strany či veřejnost silně podporují získání jaderných zbraní protijaderné organizace či skupiny Proliferační rozhodnutí rozhodnutí vyprodukovat a držet jaderné zbraně Tnstupnový model (Stephen Meyer): 1. Rozhodnutí vybudovat latentní jaderné kapacity 2. Tyto kapacity se stanou akceschopné, ti. rozhodnutí podporovat vývoj domácích technologických a průmyslových kapacit podporujících jaderný program 3. Rozhodnuto o provozování skutečného funkčního programu na výrobu jaderných zbraní Latentní jaderná kapacita(1992) Organizační teorie (Scott sagan) f^LL-LL ^m Vysvětluje iracionalitu některých r JZ lizace (zájmov dnutí spojených s Vel k terstva, ^^^^ racionalitou, při odhadu situace a koordinaci jaderné agentury) jednají s limitovanou když mají vnitřní limity svých akcí Velké organizace mají mnohacetne, konfliktní vnitřní zájmy a proces výběru a sledování cílů je silně politický Prezentované cíle organizace mohou být zájmy pouze určité vnitřní skupiny a nemusí se dokonce krýt se zájmy managementu takové organizace, natož se zájmy celého státu 61 ekonomické skupiny usilující o ekonomickou liberalizaci, jsou ochotnější spolupracovat pri snaze o nešírení jaderných zbraní, než země ovládané radikálními či fundamentalistickými ideologiemi. Liberální institucionalizmus .r~f-i afetz: NEproliferační rozhodn kolektivní bezpečnostní identifikace, na jejímž základě se vytváří tzv. liberální bezpečnostní komunita Státy, jež se nacházejí v této komunitě, kolektivně sdílejí své bezpečnostní zájmy založené na společné historii spolupráce a sdílení společných hodnot Členové liberální bezpečnostní komunity se navzájem nepovažují za vojenské hrozby, ale za partnery Státy stojící mimo liberální bezpečnostní komunitu se vzájemně považují za vojenské hrozby a jejich proliferační rozhodnutí je tak mnohem pravděpodobnější Prístupy zohledňující roli jednotlivce Peter Lavoy: ^^^^^^^ Vzhledem k nedostatku objektivních informací o vztahu jaderných zbraní a války jsou názory týkající se jaderných zbraní založeny na logice a víře a vytvářejí tak spíše mýtus než fakta V kazdem byrokratickém aparátu existuji tzv. mýtotvorci (myth makers), kteří ve snaze jDrosadit proliferační rozhodnutí zveličují bezpečnostní hrozby, jimž je stát vystaven, stejně jako zveličují politický a vojenský vyznám, který jaderné zbraně přinášejí Za vytvoření mýtu je zodpovědný jednotlivec Proto je stejně tak možné, že se objeví vysoce postavený talentovaný jedinec, který dokáže prosadit jiný mýtus, totiž mýtus jaderné nejistoty (nuclear insecurity) a přesvědčit o zbytečnosti JZ • Představitelé odporujícího nacionalizmu vnímají svůj stát jednak jako účastníka rozepře s vnějším nepřítelem;; {striktní rozlišování „my" a „oni") a zároveň se v tomto sporu vnímají jako rovnocenná či nadřazená strana • Zisk jaderných zbraní je pro takové politické vůdce záležitostí sebevyjádření • Vysvětluje tím proč naprostá většina politických vůdců postrádá motivaci a přesvědčení, jez stojí za proliferačním rozhodnutím • Snaží se odpovědět na otázku, proč proliferační rozhodnutí přijal tak malý počet států rodním přesvědčením o tom, jaké kroky jsou v me Proliferační rozhodnutí není vyjádřením funkční logiky, ale je produktem sdílených přesvědčení o tom, co je legitimní a moderní chování JZ symbolem modernity Zásadní vliv mají normy šířené skrze mezinárodní režimy Jsou prosazovány nejsilnějšími aktéry mezinárodního systému Summary Kde hledat motivy k zisku JZ? a různých úrovních analýz1 1. 2. 3. Systém M V - neorealizmus Aktéři MV - realizmus Byrokratický a pan ■ ■ instt ucionální liberalizmus, organizační teorie 4. Jednotlivec - psychologické přístupy Mimo roviny analýzy: identita aktérů, normy • Klíčové pojmy: bezpečnostní hrozby, řetězová reakce, proliferační rozhodnutí, latentní kapacita, liberální bezpečnostní komunita Co se dozvíte příště? it atomovku Jak vypadá jaderna exploze Jaký je rozdíl mezi neutronovou Jak se da zneužit program Témata seminárních prací: Iran: dalsi držitel jaderný« Vzdá se KLDR svého jaderného arzenálu? Indie a Pákistán: dopady jaderných testů z roku 1998 na neproliferační režim Proč je Izrael jedinou jadernou mocností Blízkého východu? Je možné vybudovat jednotné evropsl síly? (budoucnost jaderných arzenálů Velké Británie) Smlouvy START: rozhodný krok ke světu bez jaderných zbraní? ;ké jaderné Francie a Dr. Divnoláska Stanley Kubrick rojcik@fss.muni.cz