Národní zájem v high-politics Dimenze konceptu "národní zájem" 1) Národní zájem jako veřejný zájem 2) Národní zájem jako to co je pro stát nejlepší 3) Národní zájem analytický nástroj 4) Národní zájem jako stále zaměření státu Národní zájem vs. cíle zahraniční politiky -- pejorativní obsah pojmu Nástroje: geopolitika, diplomacie (jako tvorba reality). Politická reprezentace: model osvícených vs. zprostředkovatelů Na politickou reprezentaci lze nahlížet dvojím způsobem: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Politická reprezentace |Technokratičtí |Osvícení experti | | | | | | |specialisté | | |------------------------+----------------------------------+--------------------------------| | |Artikulovaný zájem jednotlivých |Skutečný zájem veřejnosti za ni | | |subjektů odborně realizují. |objeví a svoji koncepci už | |Jaká je jejich funkce | |hotovu ve volbách představí. | |------------------------+----------------------------------+--------------------------------| | |Agregace zájmů -- zájmy jsou |Objevený zájem je občanům | | |spojovány až do podoby politického|předložen. | |Klíčový politický proces|programu. | | |------------------------+----------------------------------+--------------------------------| | |Občané ve volbách konstatují, že |Ve volbách prodlouží mandát | | |program jako celek je s jejich |politikovi, který se při hledání| |Způsob legitimace |zájmům odpovídá. |společného zájmu osvědčil. | |------------------------+----------------------------------+--------------------------------| | |- Agregace intenzivních zájmů je | - Sociální subjekty nejsou | | |problematická a agregace obecných |považovány za způsobilé | |Problém |zájmů se veřejnost neúčastní; |identifikovat a definovat co je | | | |v jejich zájmu; | | |- Politika je realizovaná přes | | | |zájmové skupiny mimo demokratické |- To je v rozporu s tradičním | | |volby a klasický systém politické |chápáním pluralitní demokracie. | | |kontroly. | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Jde o skutečně významnou teoretickou otázku analýzy demokracie. Jenom první pojetí odpovídá tzv. pluralitní demokracii. Naopak druhé pojetí je velice blízké legitimizaci systému v tzv. monistickém modelu demokracie. Pojetí tzv. monistické demokracie mimo jiné předpokládá, že lze racionálně zjistit "objektivní zájmy lidu" -- toto racionální zjištění je nadřazeno empirickému zjištění. Drulák: rozlišuje atlantisty, kontinentalisty, izolacionisty, internacionalisty, zahraniční politika ČR nehovoří jedním hlasem. Proč by měla, když vnitrostátní subjekty nemají shodný názor? Obecnost Společným rysem cílů zahraniční politiky/národních zájmů je: - obecnost, - velká vzdálenost od každodenního života občanů, - malá vazba na intenzivní zisky či ztráty, - jde o ideové, hodnotové a teoretické pojmy, - informovanost obyvatel je nízká, racionalita ignorace vysoká, - --- politická relevantnost témat je nízká, - jde o oblast prestižní, romantickou, - škody jsou malé (?), odměny jsou malé, zájem je malý, informovanost nízká - --- (?) setrvačnost je vysoká, motivace hledat alternativy nízká... stabilita - Vs. --- rizika jsou obrovská, experimentovat se nevyplácí + prostředí je stálé. Příklady formulace NZ ODS - stabilita, prosperita a bezpečnost, územní celistvost, demokratické uspořádání, politická nezávislost. - Mezinárodní právní a institucionální prostředí, v němž budou platit stejná pravidla pro velmoci i malé státy - Začlenění do celosvětové obchodní výměny a toku zahraničních investic - Malé státy musí předvídat změny, pohotově reagovat, těžit z jejich průběhu - Zahraniční politika musí být otevřená změnám a vývoji - --- ZP musí být realistická, praktická a střízlivá, měřítkem úspěšnosti je účelnost - "vstup ČR do EU byl strategickým cílem z důvodů ekonomických i politických a odpovídal také mínění drtivé většiny našich voličů" - Vyprázdnění národních států (v důsledku evropské integrace) zcela v rozporu s našimi zájmy -- zájmem je uspořádání EU, které zajistí co největší dosažitelnou rovnoprávnost mezi členskými státy - Realistická politika reflektuje realitu, že se těžiště procesů v EU přesune na úroveň bilaterálních vztahů a do zájmových koalic - Rozhodujícím orgánem v oblasti společné evropské zahraniční politiky musí být nadále rada - Oslabení transatlantické vazby je nepřípustné -- ohrožuje českou bezpečnost - Přijetí Evropské ústavy je nevýhodné, protože zhoršuje postavení ČR proti stávajícímu stavu - Vztahy se sousedy by měly být partnerské, ale postavené především na vědomí společných zájmů - Všestranné dobré, přátelské a spojenecké vztahy s USA považujeme za "nejvlastnější vyjádření našich národních zájmů" - Ekonomická diplomacie, převáží, musí se aparát přizpůsobit novým podmínkám. ČSSD - Přistoupení České republiky k Evropské unii bylo v zájmu všech občanů ČR, tak i v národním zájmu ČR jako celku. - Silná EU znamená silnou ČR, silná ČR přispívá k posílení EU. Cílem zahraniční politiky podle sociálních demokratů je, aby občané České republiky žili a pracovali v míru, měli zajištěny životní jistoty a mohli plně uplatnit své schopnosti v prosperujícím státě v příznivých mezinárodních podmínkách. Budeme se zasazovat o mírovou, bezpečnou a sociálně odpovědnou Evropu, o rozvíjení vzájemně výhodné mezinárodní spolupráce a vytváření bezpečného světa bez krizí a konfliktů. ČSSD bude prosazovat takovou zahraniční politiku, která dále upevní mezinárodní postavení a bezpečnost České republiky, zajistí účinné uplatnění českých národních zájmů v mezinárodním společenství a životní jistoty občanů. Budou k tomu využívat všech nástrojů, které má stát k dispozici, mezi něž patří členství České republiky v mezinárodních organizacích, široká síť dvoustranných vztahů i ekonomická a kulturní diplomacie. Sociální demokraté budou prosazovat mnohostranný přístup k řešení mezinárodních problémů. Významnou roli při řešení naléhavých otázek mezinárodního míru a bezpečnosti nadále bude mít Organizace spojených národů. Sociální demokraté budou usilovat o reformu této organizace, aby mohla účinně plnit svou nezastupitelnou roli v mezinárodním společenství. Zaměří se na to, aby Česká republika byla zvolena nestálým členem Rady bezpečnosti OSN v roce 2008. Velkou důležitost přikládají sociální demokraté účinnému řešení narůstajícího rozdílu mezi bohatými a chudými zeměmi. Vyslovují se za oddlužení nejchudších zemí a za rozšíření a zefektivnění rozvojové pomoci. ČSSD se bude též aktivně zasazovat o potírání chudoby v nejméně rozvinutých zemích světa, zejména v Africe. Česká republika má otevřenou ekonomiku vysoce závislou na zahraničním obchodě. Dovoz a vývoz zboží a služeb se podílí na tvorbě našeho hrubého národního produktu více než sedmdesáti procenty. Česká zahraniční politika musí k této skutečnosti přihlížet a vytvářet vhodné podmínky pro rozvíjení vzájemně výhodné mezinárodní hospodářské spolupráce. Ekonomická diplomacie má proto v naší zahraniční politice mimořádné postavení. Sociální demokraté se zasadí o to, aby se její význam v této politice dále zvýšil. Tyto cíle určují směr a působení ČSSD v mezinárodní oblasti. Jsme toho názoru, že zahraniční politika není pouze záležitostí diplomatů a politiků. Má i významný občanský rozměr. Z tohoto důvodu podporujeme, aby občané, občanská sdružení, obce, města a regiony rozvíjeli mezinárodní kontakty se svými partnery, obohacovali se o nové poznatky a zkušenosti a přispívali tak svým dílem k posilování mezinárodního postavení celé naší země. Stavíme se za rozvíjení přeshraniční spolupráce a další rozvoj Euroregionů. Čeští sociální demokraté budou dbát o rozvíjení dvoustranných vztahů s jednotlivými státy, ... Sociální demokracie přikládá velký význam rozvíjení transatlantické dimenze zahraniční politiky, upevňování strategických partnerských vztahů mezi Evropskou unií a Spojenými státy americkými a Kanadou. 8.2 Evropská unie Pro další rozvoj naší země má zásadní význam členství v Evropské unii. Členství v EU patří k nejvýznamnějším etapám v novodobé historii českého státu. Je spolehlivým základem a zárukou mírového vývoje, stability, hospodářské prosperity a sociálních jistot občanů České republiky v dnešním složitém světě. Čeští sociální demokraté odmítají politiku, která vede k oslabování Evropské unie. Jsou proti úzkému chápání Evropské unie jako oblasti volného obchodu. Rozhodně se stavějí proti plánům ODS a jejího čestného předsedy Václava Klause na demontáž Evropské unie, což by znamenalo návrat ke konfliktním vztahům, které panovaly v Evropě před dvěma světovými válkami se všemi tragickými důsledky pro malé a střední státy a zvláště pro Českou republiku. Sociální demokraté se budou zasazovat o to, aby Česká republika: ˙ přispívala jako plnoprávný členský stát Evropské unie k dalšímu rozvíjení evropské integrace. Jsme přesvědčeni, že evropský sjednocovací proces nemá alternativu. Zajišťuje mírovou spolupráci, bezpečnost, hospodářskou prosperitu a regionální i sociální soudržnost v Evropě. ˙ usilovala o svůj specifický přínos k rozvíjení evropské integrace, např. o posílení stabilizační role Unie v oblasti Balkánu, a rozvíjení východního rozměru politiky evropského sousedství; ˙ věnovala prvořadou pozornost přípravě a výkonu předsednictví Evropské unie v prvním pololetí 2009. Spolu s nestálým členstvím v Radě bezpečnosti OSN v letech 2008-2009 to významně přispěje k posílení mezinárodního postavení a autority České republiky; ˙ prosazovala v rámci Evropské unie zjednodušení evropského právního systému, přesnější vymezení pravomocí mezi Evropskou unií a členskými státy, vytvoření účinného systému rozhodování rozšířené Unie, posílení role evropského občanství; text Evropské ústavní smlouvy považujeme za jedno z důležitých východisek k celoevropské debatě o naplnění těchto cílů; ˙ přispívala k rozvíjení evropského sociálního modelu; ˙ usilovala o zkrácení přechodných období týkajících se volného pohybu pracovních sil a využila možnosti dojednat s členskými státy Unie volný pohyb pracovních sil na dvoustranném základě; ˙ využívala účinně prostředky Evropské unie k ekonomickému rozvoji České republiky a zvyšování životní úrovně našich občanů, zejména strukturální fondy k rozvoji jednotlivých regionů a fond soudržnosti k rozvoji dopravní infrastruktury a zlepšení životního prostředí; ˙ se podílela na prohlubování a rozšiřování společné evropské zahraniční, bezpečnostní a obranné politiky a přispívala tak k posílení vlivu Evropské unie na řešení naléhavých otázek světové bezpečnosti; ˙ využívala členství v Evropské unii k bezpečnému zajištění energetických zdrojů; ˙ se podílela na rozvíjení evropského prostoru svobody, bezpečnosti a práva s cílem posílit bezpečnost českých občanů; ˙ vstoupila v příštím volebním období do Schengenského systému, což zajistí volný pohyb českých občanů ve většině členských států Evropské unie bez kontrol na hranicích. ˙ Při uskutečňování těchto cílů budou čeští sociální demokraté úzce spolupracovat především se svými zahraničními partnery z řad Strany evropských sociálních demokratů. KDU-ČSL - program Prioritou zahraniční politiky křesťanských demokratů je ochrana míru a stability v Evropě i ve světě. Jen při zachování těchto hodnot lze zajistit důstojný život všem lidem, vytvářet nejlepší podmínky pro demokratický vývoj, hospodářskou prosperitu a zvyšování životní úrovně obyvatel. K pilířům zahraniční politiky KDU-ČSL patří zejména: * podpora dialogu mezi národy, prevence a řešení konfliktů mírovou cestou, zvládání krizí, kontrola zbrojení a pomoc při obnově a udržování míru, multilaterální diplomacie, upevňování spojenectví s ostatními partnery v Severoatlantickém obranném společenství * aktivní podpora hospodářských zájmů naší země * efektivní a silné zapojení ČR do EU jako ekonomického i politického projektu * podpora rozvoje demokracie a dodržování lidských práv ve světě a prosazování křesťanských hodnot v mezinárodních vztazích Podpora dialogu mezi národy, udržování míru a prevence konfliktů Jsme připraveni i nadále provádět aktivní a vyváženou zahraniční a bezpečnostní politiku, založenou na principech mezinárodního práva, vzájemného respektu, demokracie, při dodržování spojeneckých závazků a pozitivní spolupráci. Budeme usilovat o to, aby ČR i nadále hrála významnou roli v multilaterální diplomacii, v OSN a jejích specializovaných agenturách a dalších organizacích. ČR je spolehlivým členem Severoatlantické smlouvy. Podporujeme transatlantické vazby, a proto budeme prosazovat převzetí výraznější odpovědnosti evropských členů NATO za společnou bezpečnost. Jsme však zásadně proti takové evropské "emancipaci" v oblasti evropské obranné a bezpečnostní politiky, jež by vedla k oslabení NATO. ČR patří mezi vyspělé země, schopné se svými technickými i finančními prostředky účastnit rozvojové spolupráce a humanitární pomoci zemím, které takovou pomoc potřebují. Vzhledem k možnostem ČR je nejvhodnější koncentrovat rozvojovou pomoc těm zemím a regionům, s nimiž máme dlouhodobé kontakty a zkušenosti. Za jednu z efektivních forem rozvojové pomoci považujeme podporu studia mladých lidí z rozvojových zemí na českých vysokých školách jako perspektivní základnu pro budování pozitivních vztahů ČR se světem. ČR musí být připravena účastnit se mezinárodní pomoci při obnově a udržování míru. Operace zabezpečující mír je třeba vést s výhledem na budoucí rovnocenné partnerství všech zúčastněných. Rovněž v bilaterálních vztazích považují křesťanští demokraté za potřebné vést neustálý intenzivní dialog a řešit sporné otázky. Za důležité považujeme dokončení ratifikace smlouvy mezi ČR a Svatým stolcem. Dále nám jde také o rozvíjení systému zahraničních prázdninových studijních pobytů pro mladé lidi a uzavření dohod o zrušení vízové povinnosti -- především s USA a Kanadou. Budeme rozvíjet intenzivní spolupráci s našimi krajany a zprostředkovávat jim stálý kontakt s vlastí (snadnější účast na volbách.) Aktivní podpora hospodářských zájmů země, ekonomická diplomacie Určující vliv na mezinárodní dění má především síla hospodářství jednotlivých zemí, která je kritériem jejich významu v systému mezinárodních vztahů. Hospodářské zájmy zemí stále významněji ovlivňují jejich vzájemné chování. Proto se česká diplomacie musí do budoucna zejména zaměřit na: * aktivní prosazování liberalizace světového obchodu, odstraňování bariér svobodné výměny zboží a služeb a dodržování ochrany duševního vlastnictví (maximální podpora ekonomických zájmů státu jak v jednotlivých teritoriích, tak v institucích EU, dále WTO, OECD a jiných multilaterálních organizacích) * strategii zvyšování konkurenceschopnosti naší hospodářské sféry v zahraničí (spoluvytváření optimálních podmínek pro uplatnění českých firem na zahraničních trzích) * činnost agentury CzechTrade (Tato agentura, která zastupuje zájmy českých firem v zahraničí pro jejich uplatnění na trhu, je klíčová. V zemích, kde není pobočka CzechTrade přítomna, musí plnění tohoto úkolu účinně zajistit zastupitelský úřad.) * spolupráci s agenturou CzechInvest pro efektivnější získávání zahraničních investic v ČR * posílení účinného marketingu ČR v oblasti kultury, hospodářství, sportu, lázeňství a turismu * podporu exportu českých firem v EU a v jednotlivých teritoriích (koordinace činnosti jednotlivých agentur) Efektivní zapojení České republiky do Evropské unie S postupující evropskou integrací vzrůstá vzájemná provázanost evropské a domácí politiky. Nepovažujeme evropskou politiku za hrozbu naší suverenitě a našim zájmům, ale za příležitost k jejich naplnění. Na rozdíl od těch, kteří EU chápou jako prostředí, v němž převládá soupeření a konfrontace, vnímáme EU jako šanci pracovat na společném díle. Jsme přesvědčeni, že úsilí o spolupráci přináší prospěch všem zúčastněným. Vstupem do Evropské unie jsme získali větší možnost přímo a účinně ovlivňovat svou budoucnost. Dlouhodobě razíme zásadu, že ČR má patřit k jádru evropské integrace. Velkou výzvu pro nás představuje skutečnost, že ČR bude v první polovině roku 2009 předsedat EU. Na tento významný úkol se musíme připravit po stránce organizační i obsahové. Do předsednictví musíme vstoupit s jasně vytyčenými prioritami. Významný prostor pro zlepšení současného stavu spatřujeme v oblasti spolupráce českých ministerstev ve vztahu k EU. V současné době si jednotlivá ministerstva v některých evropských agendách namísto úzké spolupráce konkurují. Budeme pokračovat v odstraňování nedostatků v procesu převádění evropských směrnic do českého práva. Naším cílem je zejména: * co nejrychlejší snížení rozdílů mezi hospodářskou úrovní ČR a regiony západní Evropy (Období 2007--2013 pro nás představuje jedinečnou příležitost využít v masivním měřítku pomoci EU.) * co nejvyšší možné využití prostředků z fondů EU (Kvalitně a včas připravíme projekty a zajistíme nezbytné finanční prostředky pro spolufinancování.) * odstranění omezení, která dosud brání českým občanům pracovat ve všech státech EU * ucházet se o sídlo nových mezinárodních agentur na území ČR (S prohlubováním integrace nabývají na důležitosti autonomní specializované agentury, které v dané oblasti integrace přebírají od Evropské komise plánovací a kontrolní pravomoci. V nejbližších letech se očekává zřízení několika nových agentur, a proto budeme usilovat o to, aby některé z nich sídlily na území ČR.) Budeme prosazovat, aby se ČR ucházela o sídlo připravované Evropské rady pro výzkum. * intenzivní spolupráce, integrace a další rozšiřování EU (Vítáme zahájení rozhovorů mezi EU a Chorvatskem. ČR musí svou proevropskou politikou pomáhat i dalším státům balkánského regionu dotčeným válkou, aby dosáhly plného členství v EU. Máme zájem na co nejsilnější vazbě Turecka k Evropské unii, avšak i přes zahájení rozhovorů mezi EU a Tureckem plné členství Turecka v EU nepodporujeme. Definuje-li se EU jako unie hodnot, je kompatibilita s Tureckem problematická, protože oba celky stojí na odlišných civilizačních základech. Křesťanští demokraté doporučují, aby se o každém dalším přistoupení nového státu k EU rozhodovalo v České republice referendem.) Kvalita členství v EU se odvíjí mimo jiné od kvality našeho personálního zastoupení v institucích unie. Aby ČR mohla pokračovat v úspěšném obsazování nejvyšších odborných funkcí v EU, je nutné vypracovat systém přípravy odborníků na problematiku unie. Budeme-li disponovat kvalitním odborným zázemím, vzroste i naše prestiž v institucích EU a zvýší se šance na prosazování našich vlastních návrhů a stanovisek. KDU-ČSL je nedílnou součástí Evropské lidové strany, účastní se formulace jejích cílů a bude se i nadále podílet na jejích aktivitách a spolupráci se všemi dalšími křesťansko-demokratickými stranami v Evropě.