+--------------------------------------------------------------------------------------------+ | AFRICKÝ STÁT | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ I. ÚVOD MaxWeber - vytvoření státních institucí a mechanismů, které budou schopny zabezpečit společenský pořádek a respektování zákonů (třeba i násilím, pokud to bude nutné) pro občany, kteří žijí na daném území. (Beethan-Weber 1987) Afrikanistika a africký stát Odlišnosti afrických států: Tanzánie vs. Pobřeží slonoviny či Keni, Malawi aZaire od Angoly, Mosambiku či Etiopie Základní tendence vývoje afrického státu Koloniální dědictví: liberalismus vs. koloniální stát Post-nezávislostní stát vs. post-koloniální stát Liberální africký stát Kolaps afrického státu II. VÝVOJ AFRICKÉHO STÁTU II.1. Koloniální stát Nová administrativa Domorodé sociální instituce Přísně hierarchistická administrativa Rozhodování -- metropole Liberální vs. autoritářský stát Bez legitimity II.2. Post-koloniální stát Příprava na předání politické moci. Afrikanizace afrického státu Nízká úroveň vzdělání Dekolonizace a africký stát Westminsterský a poloprezidentský systém Portugalské kolonie Legitimita -- volby a NOH Paradoxní situace, liberální instituce vs. koloniální stát Postupná likvidace, centralizace, one-party state. Postavení africké byrokracie, nedůvěra Převzetí hlavních principů fungování koloniální vlády. Centralizace, autoritářství, klientelismus, minimální legitimita, zasahování do ekonomiky země, vysoké náklady, korupce. Slabost afrického státu, byrokracie a přinucovací aparát - nízká loajalita = vojenské převraty. II.3. Současný liberální stát Demokratizace v 90.letech Příčiny vnější a vnitřní Úloha Světové banky a MMF II.4. Krize afrického státu Africký stát vs. teorie státu Rozpad afrických států = neschopnost kontrolovat podstatnou část území a obyvatelstva, neúčinností a neefektivností (HIV a AIDS, ekonomická politika, ochrana etnických menšin). Belgické Kong -- specifický příklad -- krize koloniálního státu Zartman a dvě vlny kolapsu států občanská válka v Čadu (1980-82), Uganda po pádu Idi Amina Dadu (1979-1981) Ghana za vlády Hilla Limann (1979-1981). Vojenské vlády neschopnost kontrolovat zemi. Po pádu režimu Siyada Barreho v Somálsku Po Samuela Doe v Libérii (1990), Mengistu Haile Mariama v Etiopii (1990), Mosambik, Angola, Rwanda, Burundi, Zaire, Demokratická republika Kongo, Súdán, Sierra-Leone III. HLAVNÍ CHARAKTERISTIKA AFRICKÉ EXEKUTIVY III.1. Centralizace a personální vláda Počáteční problémy vládnoucích elit, centrum vs. periferie Tradiční společnost vs. liberální instituce Slabá legitimita evropského typu, úloha NOH Afrikanizace afrického státu Revize ústav Nová pravidla politické hry One-party state Příčiny zavádění one-party state - zabránit etnickým konfliktům a separatistickým tendencím a sjednotit národ urychlí proces přeměny africké společnosti a státu sociálního blahobytu. Absolutní centralizace a zavedení autoritářské vlády Hlavní příčiny Důsledky centralizace -- likvidace opozice, prvků tradiční společnosti, zákaz PS, cenzura III.2. Budování struktury státní moci Byrokracie - nejvzdělanější část obyvatelstva. Opora politických elit Zvyšování počtu orgánů a státní byrokracie. Etablování sociální skupiny V 60.letech dochází každoročně k průměrnému 7% růstu státní administrativy, v roce 1970 téměř 60% všech mezd vyplaceno státním zaměstnancům. O desetiletí později 50% všech nákladů státu směřovaly na mzdy státních úředníků. V některých zemích bylo dokonce 80% státních příjmů použito na mzdy. Vznik tzv. byrokratické buržoazie Prolínání politických a byrokratických struktur Vznik nových ministerstev Absolutní moc státní a stranické byrokracie - korupce a klientelismus. III.3. Represivní složky státu Důvody vzniku armády Růst početních stavů Růst nákladů na armádu Vznik polovojenských a elitních jednotek IV. Africká legislativa Liberální instituce vs. one-party state Demokratizace V. Právní systém Zvykové právo Soudní instituce zavedené Evropany Afrikanizace Autonomie a konflikty s exekutivou Světové veřejné mínění